کد خبر: ۱۶۵۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۰ - ۰۲ مهر ۱۴۰۳
کارشناس فضای مجازی بیان کرد؛

خودنمایی زنان در فضای مجازی حقیقت یا مجاز

کارشناس فضای مجازی بیان کرد: خودنمایی‌های زنان در محیط مجازی، موضوعی حقیقی بوده که نمودش در فضای مجازی منعکس می‌شود که همانا واکنش به کنش‌های بر جای مانده در زندگی شخصی کسانی است که باید در محیطی دیگر به نیازهایشان پاسخ داده می‌شد اما غفلت و یا نابلدی سبب این واکنش‌ها و خودنمایی‌ها شده است.

 مریم اسدی در گفتگو با گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، بیان کرد: این روزها در فضای مجازی و خصوصاً در شبکه‌های اجتماعی تصویر محور مانند اینستاگرام، به صفحاتی برمی‌خوریم که متعلق به دختران و زنانی است که تصاویر خصوصی خود را به اشکال مختلف در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.

 وی ادامه داد: اگر به دیگر مطالب و تصاویر آنان نگاه بیندازیم به یک واقعیت پی می‌بریم که این اقدامات، یک واکنش به تحولات زیستی دختران نوجوان و جوان در زندگی شخصی خودشان بوده است به‌گونه‌ای که اکنون در فضایی بزرگ آن را فریاد می‌زنند و در پی رفع کمبودهایی هستند که سال‌هاست احساس می‌کنند به شکل‌های مختلفی از آنان دریغ شده است.

شبکه‌های اجتماعی بازخورد محور، کاربران خود را ترغیب به خودنمایی می‌کنند.

 کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی بر اساس نوع بازخورد محوری محتواهای خود، فضایی را به کاربران و به‌خصوص بانوان ارائه می‌دهند که در آن در پی گرفتن تأیید و نگاه مثبتی هستند که در محیط خانوادگی و شخصی از آنان دریغ شده است.

 اسدی ادامه داد: در همین راستا با اطمینان می‌توان گفت مبحثی مانند لایک در صفحات اجتماعی ناظر به همین موضوع مهم بوده که مخاطبین با آن نیازهای احساسی و عاطفی سرکوب شده و یا تأمین نشده خود را به معرض دید عموم گذاشته و برای تسکین همه دردهای مغفول مانده خویش از این ابزار شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و مرهمی برای دردهای عاطفی درونی خود پیدا می‌کنند. 

خودنمایی زنان در محیط مجازی؛ حقیقت یا مجاز

 وی گفت: از این رو خودنمایی‌های زنان در محیط مجازی، موضوعی حقیقی بوده که نمودش در فضای مجازی منعکس می‌شود که همانا واکنش به کنش‌های بر جای مانده در زندگی شخصی کسانی است که باید در محیطی دیگر به نیازهایشان پاسخ داده می‌شد اما غفلت و یا نابلدی سبب این واکنش‌ها و خودنمایی‌ها شده است.

راه‌حل؛ اصلاح فضای حقیقی است

 این فعال رسانه‌ای مطرح کرد: لازم است که با نگاهی جامعه‌شناسانه و روانکاوانه این رفتارها را درک کرده و ابتدا آن‌ها را واکنشی دانست که ناشی از کمبودهای شخصی و اجتماعی بوده و دوم اینکه باید برای حل آنان به‌جای کار فرهنگی و سلبی در فضای مجازی به اصلاح فضای حقیقی و تأمین نیازهای حقیقی زندگی زنان، به‌خصوص در حوزه عاطفی پرداخت.

انتهای خبر/ 224224

نظرات بینندگان