کد خبر: ۱۶۵۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳
شیرازه گزارش می‌دهد؛

پردیس سینمایی تارخ، تحفه مسئولین به هنردوستان شیراز

پردیس سینمایی تارخ، تحفه مسئولین به هنردوستان شیراز؛ این مجموعه از روز سه‌شنبه بازگشایی می‌شود و مردم شیراز می‌توانند با مراجعه به سایت‌های معتبر خرید بلیت سینما، از جمله سایت تخصصی «گیشه ۷» بلیط‌ها را خریداری کرده و از این محیط می‌توانند استفاده کنند.  

  به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»،پردیس سینمایی امین تارخ در میدان کوزه‌گری، بلوار دلاوران بسیج، جنب بوستان جوان واقع شده است. این مجموعه فرهنگی هنری دارای پنج سالن تخصصی سینما و مجموعه پلاتوی تئاتر حرفه‌ای است که در مجموع ۸۶۳ صندلی دارد. و همچنین فروشگاه فرهنگی، کافه هنر، بوفه و به زودی نگارخانه نیز به این مجموعه اضافه می‌شود و تبدیل به یک مجموعه فرهنگی کامل خواهد شد.

 شامگاه دومین روز مهرماه سال ۱۴۰۳، مراسم بزرگداشت استاد امین تارخ که در سال ۱۴۰۱ به رحمت ایزدی پیوسته بودند و هم چنین افتتاح پردیس سینمایی به نام ایشان با حضور شهردار شیراز محمدحسن اسدی، وحید نمازی مدیرکل هنری فارس، محمدرضا هاجری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز، مسعود زارعی عضو شورای شهر شیراز، کارگردان سینما بهروز افخمی، بازیگران سینما و تئاتر مهدی فقیه، سیاوش طهمورث، رضا بابک و بهروز شعیبی و هم چنین خانواده مرحوم تارخ و جمعی از اساتید و اهالی هنر و اصحاب رسانه در محل پردیس سینمایی استاد امین تارخ برگزار شد.
 

پردیس سینمایی تارخ، تحفه مسئولین به هنردوستان شیراز


 در این مراسم بعد از اجرای سرود، تئاتر و تجلیل از هنرمندان و خانواده امین تارخ، از تندیس استاد رونمایی شد. بهروز افخمی، مهدی فقیه و سید عماد حسینی تهیه‌کننده فیلم سینمایی "استاد" از جمله هنرمندانی بودند که مورد تجلیل قرار گرفتند. در ادامه این بزرگداشت، سید حمیدرضا جعفریان رئیس سینمایی سوره و شهردار شیراز سخنرانی کردند و بعد از سخنرانی شهردار، برگزیده فیلم‌های این هنرمند فقید به نمایش درآمد.

پردیس سینمایی تارخ، تحفه مسئولین به هنردوستان شیراز
 
 وحید نمازی در سخنرانی خود ضمن تشکر از حضور مسئولین، هنرمندان و خانواده امین تارخ و گرامیداشت یاد و خاطره این هنرمند ارزشمند و نجیب شهر شیراز که مایه افتخار اهالی هنردوست شیراز هست، بیان کرد: خداوند متعال را شاکرم که بعد از گذشت شش ماه از عقد قرارداد بهره‌برداری، مجموعه پردیس سینمایی امین تارخ به همت شهرداری کلان‌شهر شیراز تأسیس شد. مجموعه‌ای که با یک نگاه عدالت محور و ممتاز در یک موقعیت خاص از شهر شیراز که محروم از چنین زیر ساخت‌هایی بوده است و با یک نگاه بلند که توسط اعضای شورای شهر و شهردار فرهیخته کلان‌شهر شیراز احداث شده است.

 از فروردین ۱۴۰۳ مؤسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز که بزرگ‌ترین زنجیره سینماداری با بیش از ۲۰۰ سالن سینما در کشور است به عنوان بهره‌بردار آغاز به کارکرده و امروز با افتتاح این پردیس سینمایی شصت و دومین سینما در کشور به بهره‌برداری می‌رسد. و مایه افتخار است که دراین منطقه یکی از ممتازترین مجموعه‌های فرهنگی سینمایی خودمان را افتتاح کنیم و امیدواریم که این مجموعه تبدیل به یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی شهر شیراز خواهد شد.
  
 محمدحسن اسدی در سخنرانی خود که در بخش پایانی مراسم ایراد شد؛ ضمن عرض سلام به اصحاب هنر، سینما و رسانه و همچنین گرامیداشت این هنرمند بزرگ، این پروژه هنری را خیلی خوب ارزیابی کرد که به‌درستی و در زمان مناسبی به بهره‌برداری رسیده است. شهردار شیراز در ادامه در خصوص اینکه پیش‌تر سابقه افتتاح چنین مجموعه بزرگ فرهنگی در این منطقه از شهر وجود نداشته است، افزود: با توجه به اینکه بسیاری از سینماها در مرکز شهر و یا شمال غرب شهر هست، افتتاح چنین پردیس سینمایی سبب تعادل بخشی و تسهیل دسترسی ساکنین مناطق جنوب شهر به یک مجموعه فرهنگی هنری ممتاز می‌شود.
 
 مسعود زارعی در حاشیه این مراسم در مصاحبه با خبرنگار «شیرازه»، ضمن آنکه امین تارخ را هنرمندی خوش آوازه، خوشنام و جذاب سینمای ایران دانست، گفت: از جمله اقدامات مؤثر و ماندگار که مؤسسه فرهنگی می‌تواند در جهت تقویت صنعت سینما انجام دهد، ساخت زیر ساخت‌های فرهنگی هنری هست که به‌وسیله این گونه اقدامات می‌توانیم افکار، اعتقادات، باورها و سنت‌های ایرانی اسلامی خودمان را هم در داخل تقویت کنیم و هم به رخ جهانیان بکشیم. در همین راستا شهرداری شیراز موفق شده است یک مجموعه سینمایی جامع و کاملی احداث کند که امروز افتتاح فاز اولش را داشتیم. امیدوار هستیم این به عنوان یک تحفه و هدیه‌ای از طرف شورا اسلامی و شهرداری شیراز به مردم عزیز شهرمان باشد.

 پردیس سینمایی تارخ، تحفه مسئولین به هنردوستان شیراز


 پردیس سینمایی امین تارخ در میدان کوزه‌گری، بلوار دلاوران بسیج، جنب بوستان جوان واقع شده است. این مجموعه فرهنگی هنری دارای پنج سالن تخصصی سینما و مجموعه پلاتوی تئاتر حرفه‌ای است که در مجموع ۸۶۳ صندلی دارد. و همچنین فروشگاه فرهنگی، کافه هنر، بوفه و به زودی نگارخانه نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد و تبدیل به یک مجموعه فرهنگی کامل خواهد شد.
 این مجموعه از روز سه‌شنبه بازگشایی می‌شود و مردم شیراز می‌توانند با مراجعه به سایت‌های معتبر خرید بلیت سینما، از جمله سایت تخصصی «گیشه ۷» بلیط‌ها را خریداری کرده و از این محیط می‌توانند استفاده کنند.
 
 شایان ذکر است که افتتاح چنین مراکز فرهنگی و تفریحی در نقاط مختلف شهر و به‌خصوص مناطق جنوبی شهر می‌تواند از بار ترافیکی مرکز شهر بکاهد. این اولین‌بار است که با نگاه عدالت محور شورا اسلامی و شهرداری شیراز در یک نقطه جنوبی شهر چنین مرکز فرهنگی بزرگ و جامعی افتتاح می‌شود. پیش از این سینماهای قدیمی شهر که در مرکز شهر واقع بودند و در سال‌های اخیر هم چند سینما در نقاط شمالی شهر بازگشایی شد. با شروع به کار این پردیس سینمایی در این منطقه از شهر، دسترسی ساکنین جنوب شهر به سینما تسهیل شده است و امید است که با استقبال مردم خوب و فرهنگ‌دوست شیراز روبرو شود.
 
 نیما تارخ فرزند امین تارخ در مراسم بزرگداشت پدرش بیان کرد: ساخت زیر ساخت‌های فرهنگی و گسترش مراکز فرهنگی هنری ممتاز در شهر شیراز از جمله دغدغه‌های این هنرمند ارزشمند بوده است که به یاری خدا این مهم محقق شده است و ما شاهد افتتاح چنین مجموعه کامل سینمایی و هنری در منطقه‌ای هستیم که به‌دور از مجموعه‌های فرهنگی هست.
 
 به گزارش خبرنگار فرهنگی شیرازه امین تارخ که این مجموعه فرهنگی به نام اوست در ۲۰ مرداد ۱۳۳۲ در شیراز متولد شد. وی در طول سالیان فعالیت در عرصه بازیگری نقش‌های ماندگاری را در سینما، تئاتر و تلویزیون از خود برجا گذاشت. از جمله آثار سینمایی است که تارخ در آن به ایفای نقش پرداخته است می‌توان به «مرگ یزدگرد» بهرام بیضائی، «پرنده کوچک خوشبختی» پوران درخشنده، «پاییزان» رسول صدرعاملی، «سرب» مسعود کیمیایی، «مادر» علی حاتمی، «مجسمه» ابراهیم وحیدزاده و «سارا» داریوش مهرجویی اشاره کرد. هم چنین این هنرمند فقید در تلویزیون نیز در سریال‌های ماندگاری از جمله «بوعلی سینا»، «سربداران»، «شیخ مفید»، «آپارتمان»، «سفر سبز»، «معصومیت از دست رفته» و «جراحت» بازی کرده است. امین تارخ ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۱ به علت بیماری قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد و بعد از گذشت چند روز در دوم مهرماه ۱۴۰۱ فوت کرد. و از این رو مراسم بزرگداشت وی در این روز دوم مهرماه برگزار گردید.
 
 انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴
 

 

 

 

برچسب ها: امین تارخ ، هنر ، سینما ، شیراز
نظرات بینندگان