کد خبر: ۱۶۵۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳
شیرازه گزارش می‌دهد؛

تاریخچه نوشابه اسرائیلی در ایران

در یک سال گذشته و همزمان با شروع حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه، موضوع فعالیت و تحریم نشان تجاری اسرائیلی کوکاکولا در ایران مورد بحث قرار گرفت. دراین زمینه یک سوال مهم مطرح شد که بی پاسخ ماند. آیا شرکت خوشگوار که تولید کننده نوشابه کوکاکولا درایران است با کوکاکولای اسرائیلی ارتباط دارد یا نه؟!

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی«شیرازه»، در یک سال گذشته و همزمان با شروع حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه، موضوع فعالیت و تحریم نشان تجاری اسرائیلی کوکاکولا در ایران مورد بحث قرار گرفت. دراین زمینه یک سوال مهم مطرح شد که بی پاسخ ماند. آیا شرکت خوشگوار که تولید کننده نوشابه کوکاکولا درایران است با کوکاکولای اسرائیلی ارتباط دارد یا نه؟!

تاریخچه نوشابه اسرائیلی در ایران

در پاسخ به این سوال در ابتدا به سابقه تاسیس شرکت کوکاکولا و همچنین سابقه فعالیت این شرکت در ایران می‌پردازیم.

تأسیس اولین کارخانه کوکاکولا در اسرائیل

 کوکاکولا در سال ۱۹۶۶ با تأسیس یک کارخانه در فلسطین اشغالی آغاز به کار کرد و با شکستن تحریم اقتصادی اعراب علیه رژیم صهیونیستی، گام مهمی را در تثبیت این رژیم برداشت.

ادامه روند ارتباط کوکاکولا و اسرائیل

 در سال‌های اخیر همچنان شاهد ارتباط شرکت کوکاکولا اصلی با رژیم اشغالگر قدس هستیم. در سال ز روزنامه اسرائیلی هارتص اعلام کرد: کوکاکولا در ازای کمک‌های میلیونی دولت اسرائیل(در قالب حدود ۵۰ میلیون دلار معافیت مالیاتی)، می‌خواهد یک کارخانه جدید در فلسطین اشغالی جهت به‌کارگیری ۷۰۰ صهیونیست بسازد.

کوکاکولا و پپسی حامی آژانس یهود

 در سال ۲۰۰۳ نیز آژانس یهودی دیاسابورا خبر داد شرکت‌های نوشابه‌سازی کوکاکولا و پپسی، هر کدام معادل ۳/۲ میلیارد دلار در سال برای تحقق آرمان‌های این آژانس کمک می‌کنند.

بر اساس این گزارش‌ها بود که این سوال مطرح شد که آیا نوشابه‌ کوکاکولا تولید ایران هم با شرکت اصلی در ارتباط هست یا نه. در این خصوص ابتدا به تاریخچه حضور شرکت کوکاکولا در ایران می‌پردازیم.

سابقه شرکت کوکاکولا در ایران

شرکت کوکاکولا پیش از انقلاب در ایران فعالیت داشته است. اما پس از انقلاب اسلامی از بازار ایران خارج شد. از سال ۱۳۷۳، با امضای قرارداد فرانشیز با شرکت‌هایی از جمله خوشگوار، مجددا وارد بازار ایران شد و شرکت‌های ایرانی از طریق یک شرکت ایرلندی به نام کوکاکولای آتلانتیک و بعدها از طریق شرکت کنسانتره  Drogheda، شهد نوشابه را دریافت می‌کنند.

 در گزارشی از خبرگزاری فارس در سال ۱۳۸۵به نقل از مهدی مینایی دبیر اجرایی مجمع مطالبه مردمی مشهد شرکت خوشگوار سالیانه معادل ۱۵۰ هزار دلار سود به واسطه شرکت ایرلندی به آمریکا پرداخت می‌کند.

در همان سال، سازمان بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا اعلام کرد: «ما به یک شرکت در ایران مجوز دادیم که تحت برخی نشان‌های تجاری ما، از جمله کوکاکولا محصولات نهایی را تولیدکند و بفروشد.»

هم‌چنین شهریور ۱۳۹۱، وال استریت‌ژورنال اعلام کرد: «شرکت کوکاکولا گفته است که عصاره این نوشیدنی به ایران صادر و توسط شرکت خوشگوار بسته بندی می‌شود و سخنگوی کوکاکولا هم گفته که هیچ مشکلی در دریافت پرداخت‌ها وجود نداشته است.»

 به گزارش تبیان بر اساس آمار، شرکت خوشگوار در سال ۱۴۰۰ قریب ۱۴۹۰ تن عصاره کولا به ارزش ۱۶.۵ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۸۸۰ تن عصاره کولا به ارزش ۱۹.۵ دلار خریداری و وارد کرد که روی‌هم رفته ۳۶ میلیون دلار می‌شود.

واکنش خضریان نماینده مجلس

به گزارش خبرگزاری ایسنا در نهم مهرماه خضریان نماینده مجلس هم در واکنش به گزارش تبیان گفت: در صورتی که ارتباط خوشگوار با کوکا محرز شود باید آن را تحریم کنیم. همچنین وزیر کشور هم در این خصوص اذعان کرد که هرگاه دستگاه‌های اطلاعاتی به ما بگویند ماده اولیه در برخی نوشابه‌ها از رژیم صهیونیستی تامین می‌شود حتما با آن برخورد می‌کنیم.

در روزهای اخیر به گزارش همشهری آنلاین، خبر‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که ادعا کرده‌اند شرکت نوشاب، تولید کننده نوشابه‌های ایرانی خوشگوار اعلام کرد که تولید نوشابه‌های کوکاکولا در ایران به دلیل مواضع اخیر آمریکا علیه ایران متوقف شده است.

صحت و سقم ماجرا

این موضوع که آیا تولید نوشابه اسرائیلی در ایران متوقف شده است، نیاز به بررسی و پیگیری دارد. دیگر نمی‌شود سیاست یک بام و دوهوا را بازی کرد. از طرفی در رسانه و فضای مجازی تحریم محصولات اسرائیلی را خواستار شویم و از طرفی فروشگاه‌های سطح شهر مملوء از نوشابه‌های با برند اسرائیلی باشد.

انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

نظرات بینندگان