کد خبر: ۱۶۵۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه بیان کرد:

تأکید بر افزایش مبادله با ارز محلی

یک کارشناس تجارت بین‌الملل با اشاره به نهایی شدن ریال آفشور در تجارت بین ایران و روسیه گفت: حل مشکل چندنرخی بودن ارز پاشنه آشیل افزایش مبادلات تجاری با ارزهای محلی است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، به نقل از راه دانا روشنعلی یکتای قرابائی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در خصوص آخرین تحولات تجاری بین ایران و روسیه و موضوع فعال سازی ریال آفشور و استفاده از شبکه میر در دو کشور در راستای تبادلات اقتصادی اظهار کرد: از گذشته دو کشور ایران و روسیه رایزنی‌هایی در رابطه با افزایش مبادلات تجاری و استفاده از ارزهای محلی برای کاهش هزینه‌های تجارت را دنبال می‌کردند و با توجه به اینکه هر دو کشور تحت تحریم‌های یک طرفه امریکا هستند و به این تبادلات تجاری نیاز دارند پس روابط و مناسبات بین این دو کشور به خصوص در سال‌های اخیر بسیار به هم نزدیک‌تر شده است.

دو بانک مرکزی ایران و روسیه در حال نهایی کردن راهکار آفشور هستند

 وی ادامه داد: چندی پیش رئیس بانک مرکزی ایران در سفری به روسیه بر سر ریال آفشور با بانک مرکزی روسیه به مذاکرات نهایی دست یافتند و بر اساس اعلام آقای فرزین بنا بر این گذاشته شد که این راهکار به‌زودی عملیاتی شود و پیگیری‌ها در مرحله نهایی است؛ اما در خصوص سیستم مالی میر روسیه برای تجاری که در آن کشور فعالیت می‌کنند فعال شده و به‌زودی بناست همان سیستم در ایران نیز آغاز به کار کند تا این تجار و سایر تجار روس در کشور ایران نیز امکان پرداخت و دریافت با ارزهای محلی را داشته باشند.

 این فعال حوزه تجارت توضیح داد: رویکرد دولت جدید در خصوص این گونه توافقات کاملاً مثبت است و این شیوه تبادل در ستوه حاکمیت هر دو کشور مورد تأیید و تأکید است و بزرگ‌ترین مشکل که پیاده سازی این مکانیزم را به تأخیر انداخته است فاصله چندنرخی بودن ارز در ایران و متفاوت بودن نرخ نیما از بازار غیررسمی کشور است که این مشکل نیز با سیاست وزارت اقتصاد در نزدیک کردن این دو نرخ به هم در حال حل است.

 یکتای قرابائی تأکید کرد: پاشنه آشیل ارتباط ارزهای محلی و روند این تبادلات حل مشکل چند نرخی در کشور است که با نزدیک شدن این دو قیمت به هم در مرحله اول موضوعات مبادلات بانکی و ارزی کشور را مرتفع خواهد کرد.

 وی در خصوص تجارت توسط کارت‌های شبکه بانکی میر گفت: این راهکار هنوز عملیاتی نشده ولی در مراحل نهایی است و فعال شدن کارت‌های میر در کشور ایران به مبادلات تجاری روس‌ها در ایران کمک شایانی خواهد کرد.

 نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه درباره دیدار روز گذشته آقای فرزین با رئیس بانک مرکزی روسیه گفت: رؤسای بانک مرکزی دو کشور به دنبال فاینال کردن این سیستم مبادله هستند و دیدار روزهای اخیر نیز در همین راستا بود.
تجار بارها از دوره آقای سیف تا کنون به دنبال راهکاری برای تسهیل تجارت بودند

 وی با تأکید به اینکه تجار بارها از دوره آقای سیف تا کنون در خصوص مشکلات چند نرخی بودن ارز به مسئولان اطلاع رسانی کردند، گفت: اتاق مشترک و بخش خصوصی در تمام این دوره تأکید بر نزدیک شدن دو نرخ ارز به هم برای حل این مشکلات را داشتند و امید داریم با پیگیری‌های جدید شاهد رشد بزرگی در تجارت بین این دو کشور باشیم.

 این فعال حوزه تجارت بین‌الملل در پایان گفت: اجرای سیاست‌هایی مشابه ریال آفشور و تسهیل مبادلات جهانی در کنار تثبیت نرخ ارز ویژه خاری‌ها را رانت‌ها را کاسته و اقتصاد را به سوی فعالیت تجار واقعی و کسب سودهای واقعی اقتصادی رهنمون خواهد ساخت.

انتهای خبر/

 

برچسب ها: ارز ، پول ، روابط تجاری
نظرات بینندگان