تلاوت سورۀ فتح
با توجه به تحولات منطقه و توصیۀ اخیر رهبر انقلاب مبنی بر خواندن سوره «فتح» برای پیروزی جبهه انقلاب ازاینپس ساعات اولیه بامداد، مطلب «کلامی از جنس نور» را با صفحهای از آیات این سوره تقدیم مخاطبان همیشه همراه شیرازه خواهیم کرد.
وَ لِلّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ کانَ اللّهُ عَزِیزاً حَکِیماً «۷»
و لشکریان آسمانها و زمین برای خداوند است و خدا شکستناپذیر حکیم است.
إِنّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً «۸»
همانا ما تو را گواه (بر اعمال) و بشارتدهنده و بیمدهنده فرستادیم.
لِتُؤْمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ وَ تُسَبِّحُوهُ بُکْرَهً وَ أَصِیلاً «۹»
تا به خدا و رسولش ایمان آورید و او را یاری کنید و بزرگش بدارید و خداوند را بامدادان و شامگاهان، تسبیح گویید.
نکتهها:
دائِرَهُ السَّوْءِ» به معنای حادثهٔ تلخ و فراگیر است. [۱۱]
پس از بیان الطاف چهارگانه خداوند بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و همچنین بر مؤمنان در آیات قبل، در این آیه، چند تهدید برای منافقان و مشرکان بیان شده است.
در این آیه، نام منافق قبل از مشرک آمده، گویا نفاق از شرک و منافق از مشرک بدتر است.
ممکن است مراد از عذاب منافقان و مشرکان، عذاب آخرت نباشد، بلکه عذاب و تنگناهای خط نفاق و شرک باشد که پس از صلح حدیبیّه و فتح مکّه گریبانگیر آنان میشود.
«تُعَزِّرُوهُ» از «تعزیر» به معنای بازداشتن است و مقصود آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله را از هرگونه اذیّت و آزار حفظ کنید.
ممکن است مراد از «شاهد» ارائه یک الگوی کامل باشد. وقتی گفته میشود پیامبر شاهد است، یعنی او نمونه یک انسان کامل و تمام عیار است.
جملههای «تُعَزِّرُوهُ» و «تُوَقِّرُوهُ» ممکن است مربوطه به خدا باشد و امکان دارد مربوط به پیامبر باشد که البتّه تکریم پیامبر، تکریم خداوند است.
انتهای خبر/