کاهش سهم هزینه درمان بیمهشدگان
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست هماندیشی با محمد رئیسزاده، رئیسکل سازمان نظامپزشکی، نظام ارجاع، پزشک خانواده، اجرای طرح امضای الکترونیک و شیوهنامههای درمانی را از طرحهای بزرگ و ملی در حوزه درمان کشور یاد کرد و گفت: تلاش داریم تا با اجرای طرح نظام پزشک خانواده و نظام ارجاع که حتماً مراجعات تکراری و غیرضروری را کنترل میکند، خودپرداخت و سهم هزینه درمان بیمهشدگان را کاهش دهیم.
در این نشست مشترک، سالاری با تأکید بر اولویت پرداخت مطالبات مراکز درمانی گفت: قدردان مساعدت و همکاری سازمان نظامپزشکی و جامعه پزشکان و داروخانهداران و طرفهای قرارداد هستیم و در دو ماه گذشته نیز پیگیر دریافت بخشی از مطالبات تأمین اجتماعی از دولت بودیم. در صورت تحقق این امر، تمامی بدهی تأمین اجتماعی به طرفهای قرارداد دانشگاهی و غیردانشگاهی را تا پایان آبانماه تسویه میکنیم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: برای پرداخت بهموقع مطالبات، باید بهصورت جدیتر به سمت کنترل هزینه برویم. امضای الکترونیک یکی از موضوعاتی است که در ایجاد این کنترل مؤثر بوده و از ایجاد هزینه اضافه جلوگیری میکند. همچنین اگر قواعد و شیوهنامههای درمانی را تدوین و اعمال کنیم، طوری که کسی نتواند خارج از این شیوهنامههای استاندارد عمل کند؛ این موضوع به کنترل و کاهش هزینه منجر میشود و نظام ارجاع هم بهنوعی میتواند ضمن توزیع عادلانه خدمات در موضوع کنترل هزینهها مؤثر باشد.
وی ادامه داد: ما آمادگی داریم با اجرای طرح نظام پزشک خانواده و نظام ارجاع که حتماً مراجعات تکراری و غیرضروری را کنترل میکند، خودپرداخت و سهم هزینه درمان بیمهشدگان را کاهش دهیم. اگرچه میدانیم دغدغه نظامپزشکی کشور کمتر از تأمین اجتماعی نیست؛ اما اگر در تعامل مشترک مشکلات موجود را سامان بدهیم، میتوانیم گامهای بلندتری با کمک هم برداریم.
تأمین اجتماعی آمادگی دارد و حاضر است پیگیری کند و بخشی از هزینه را عهدهدار شود؛ ولی انجام کارهای بزرگ بهتنهایی نمیشود. ازاینرو باید به هم کمک کنیم و از طرحهایی نظیر امضای الکترونیک و تدوین شیوهنامهها شروع کنیم و با تعامل و در قالب کارگروهها و نشستهای مشترک، کارها را ادامه بدهیم.
محمد رئیسزاده، رئیسکل سازمان نظامپزشکی کشور نیز در این نشست گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد درمان کشور تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در دو بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم انجام میشود که مسئولیتی بسیار بزرگ است. از سوی دیگر عمده ارائهدهندگان خدمات تشخیصی و درمانی کشور، اعضای سازمان نظامپزشکی هستند. ازاینرو هر چه این دو مجموعه تفاهم و تعامل بیشتری داشته باشند؛ کارها بهتر به سامان میرسید.
وی افزود: سازمان نظامپزشکی کشور از مشکلات و چالشهای سازمان تأمین اجتماعی آگاه است و همواره سعی کرده تا یارویاور این سازمان باشد. پرداخت معوقات جامعه پزشکان و طرفهای قرارداد به فعالیت بهتر این قشر بزرگ کمک میکند؛ لذا ضرورت دارد کمک کنیم تا مشکلات این قشر کمتر شود و در این مسیر ما در کنار تأمین اجتماعی هستیم.
رئیسکل سازمان نظامپزشکی کشور در خصوص اجراییشدن امضای دیجیتال گفت: قانون بودجه در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اجرای پروژه امضای دیجیتال را به عهده سازمان نظامپزشکی گذاشته بود و چون تکلیفی قانونی بود، در شهریور ۱۴۰۱ تمام کارهای نرمافزاری و طراحیهای موردنیاز را انجام دادیم.
بااینحال به علل مختلف امضای دیجیتال در صندوقها و سازمانهای بیمهگر اجرایی نشده است. ازاینجهت بیشترین آسیب را هم خود سازمانهای بیمهگر متحمل شدهاند، چون با امضای دیجیتال امکان تخلف در نسخهنویسی و نسخهپیچی به صفر نزدیک میشود و نسخهها بهخاطر امضای دیجیتال همهجا حتی در محاکم قضایی قابلاستناد است.
در حال حاضر علیرغم اقدامات انجام شده اشکالاتی بین سامانهها وجود دارد و جلساتی بین واحدهای فناوری اطلاعات مجموعهها برگزار شده و کار تا حدود زیادی نهایی شده ولی هنوز اجرایی نشده است؛ لذا امیدواریم امضای دیجیتال بهزودی نهایی و اجرایی شود.
رئیسزاده با اشاره بهضرورت تجویز منطقی دارو گفت: برخی کمبودهای دارویی کشور را میتوان از طریق سامانه نسخه الکترونیک و تعامل بیشتر نظارت کرد و کاهش داد.
همچنین بر اساس اطلاعاتی که از نسخه الکترونیک به دست میآید علاوه بر نظارت و کنترل، میتوان از طریق انجمنهای علمی و برگزاری نشست و بازآموزی علمی، از هدررفت منابع پیشگیری کرد و با اعمال واپایشهای لازم، به نفع تأمین اجتماعی، مردم، جامعه پزشکی و درمانی کشور عملکرد که البته این موارد تنها بر اساس تعامل و نشستهای مشترک حاصل میشود.
انتهای خبر/