به امید آن روز
هر شهری هویتی دارد که میتوان آن را در گذشتهی آن شهر و آثار بر جای مانده از دوران گذشته، لهجهها و تکیه کلامها، آداب و رسوم، مناسبات اجتماعی، بناها، خانهها، باغها، گلگشتها و منظرگاههای چشمنواز، مراکز علمی و دانشگاهی و همچنین صنایع دستی و کارخانجات آن جستجو کرد.
با گشت و گذاری در بافت قدیم شیراز دچار سردرگمی عجیبی میشویم. زیرا غیر از برخی از بناهای قدیمی و خانههای تاریخیاش که یادآور چگونگی زندگی در گذشتهای نه چندان دور است، سایر ویژگیهایش با نام و آوازهی شیراز به عنوان یکی از قطبهای تاریخی و فرهنگی ایران نه تنها هیچ مناسبتی ندارد بلکه نقطۀ مقابل آن به حساب میآید.
مخروبه شدن بعضی از خانهها، عقبنشینیهای پراکنده بناها به دنبال بازسازیهای نه چندان مناسب، سکونت و رفت و آمد اتباع خارجی و اشخاصی که بعضاً دچار آسیبهای اجتماعی هستند، تبدیل شدن برخی از خانهها به انبار کالاهای قاچاق و بعضاً پاتوقهایی که محل تجمع معتادان و منقلداران است، بافت قدیم شیراز را با آشفتگیها و نابسامانیهای شگفتانگیزی روبهرو ساخته و اختلاف نظر برخی از مسئولین و مدیران میانی و متولیان میراث فرهنگی در خصوص چگونگی برخورد با وضعیت موجود نیز به این آشفتگیها دامن زده است.
برخی از صاحبان منازل قدیمی خانههای خود را به اتباع بیگانه اجاره دادهاند و خودشان رفت و آمد چندانی ندارند و منتظر هستند که با تغییر و تحولاتی که دیر یا زود صورت خواهد گرفت، ملک خود را به قیمتی مناسب بفروشند یا تبدیل به احسن کنند.
از طرفی، قرار گرفتن خانههای تاریخی، امامزادهها، مساجد قدیمی، آرامگاه شخصیتهای مشهور نظیر سیبویه، شیخ روزبهان، امامزاده ابراهیم، بیبی دختران در این منطقه، طرح توسعهی حرمین احمدی و محمدی و همچنین بازسازی مناطق آسیبدیده و مبارزه با ناهنجاریهای مشهود را با مشکل روبهرو کرده است.
ظرف سالهای گذشته بارها از سوی تولیت آستان احمدی و محمدی(ع)، امام جمعه شیراز و همچنین بعضی از اعضای شورای شهر در دورههای مختلف شاهد ایراد سخنرانیهای انتقادآمیز نسبت به تداوم وضعیت ناهنجار بافت قدیمی و تاریخی شهر شیراز بودهایم. رئیس جمهور نیز در سفر اخیر خود به شیراز که به منظور بهرهبرداری از ده هزار واحد مسکن مهر صورت گرفته بود اظهار داشت: «بافت فرسوده و تاریخی شهر شیراز با وسعتی بالغ بر 300 هکتار در حال تخریب است و با رایزنیهای صورت گرفته با میراث فرهنگی به زودی مطالعات آزادسازی بخشهایی از بافت در آینده نزدیک نهایی خواهد شد و بخشهای آزاد شده در اختیار مردم برای احیاء و نوسازی قرار خواهد گرفت.»
بعید نیست که اظهارات رئیس جمهور پیرامون بافت فرسوده و تاریخی شهر شیراز به دنبال انعکاس ابراز نگرانی امام جمعه شیراز که خواستار رفع وضعیت اسفبار این بخش از شهر شده بودند مطرح شده باشد. لذا شایسته است که متولیان امر این بخش از سخنان رئیس جمهور را مبنای پیگیریهای خود در این خصوص قرار دهند.
نکتهی دیگری که در ارتباط با فضای پیرامونی حرمین احمدی و محمدی (ع) باید ملحوظ نظر قرار گیرد و نگارنده قبلاً نیز در یادداشتهای خود به آن اشارهای گذرا داشتهام، ضرورت احداث یک حوزه علمیه علوم دینی در حد نام و آوازه شیراز پیرامون حرم احمدی و محمدی (ع) است که بدون تردید میتواند در تغییر فضای موجود مؤثر باشد. به همین دلیل اداره کل اوقاف میتواند ورودی معنیدار به این موضوع داشته باشد و با خرید خانههای واقع شده پیرامون حرم در منطقهای مناسب از بودجههای اختصاص داده شده به شیراز در پیوند با عنوان سومین حرم اهلبیت (ع) در این راستا بهرهبرداری نماید. طبیعتاً با تأسیس یک حوزه علمیه در حد و اندازههای قم و مشهد در شیراز، ضرورت احداث بناهای تکمیلی آن از قبیل خوابگاه طلاب، فضای سبز، کتابخانههای متعدد، کتابفروشیهای ویژه، پژوهشکدههای مذهبی نیز مطرح خواهد شد زیرا اگر قرار باشد بافت فرسوده و تاریخی شیراز در آیندهای نزدیک شاهد دگرگونیهای لازم باشد بهتر است تا آنجا که میشود بناهای جدید با جایگاه حرمین احمدی و محمدی (ع) همخوانی داشته باشد.
ضمن اینکه باید به فکر فضای سبز مناسبی که خوشایند زائران حرم باشد نیز بود به همین دلیل شاید ایجاد یک نارنجستان وسیع در فضایی شبیه به پارک بتواند پاسخی به این نیاز باشد زیرا حتیالمقدور باید تلاش شود که فضای سنتی حفظ شود و ایجاد یک نارنجستان میتواند این هدف را تأمین کند.
نباید از نظر دور داشت که یکی از گزینههای قابل مطالعه برای حفظ خانههای قدیمی و تاریخی استفاده از آنها به عنوان پژوهشکده پس از انجام مرمتهای لازم است.
ایجاد بناها و امکاناتی از این دست انگیزه رفت و آمدها به این منطقه را تغییر خواهد داد و اگر تاکنون بعضاً شاهد رفت و آمد معتادین، قاچاقچیان و افراد بزهکار و گرفتار آسیبهای اجتماعی در این منطقه بودهایم و هستیم، در آینده شاهد عبور و مرور جویندگان علم و دانش و خریداران کتاب و زائران شیرازی باشیم.
ناگفته پیداست که بعضی از مردم به دلیل فضای حاکم بر این منطقه ترجیح میدهند که از دور نسبت به آستان احمدی و محمدی (ع) ابراز ارادت کنند و همین که فضا عوض شود و زمینهی رفت و آمد مرد و زن و پیر و جوان در هر ساعت از شبانهروز فراهم باشد، شاهد برگزاری نمازهای جماعت باشکوهتر در حرم احمدی با حضور پرشکوه مردم نه تنها در ایام خاص بلکه در همه روزها خواهیم بود.
باید فضای پیرامون حرم احمدی و محمدی را به دریایی تبدیل کنیم که همه رودخانهها از اطراف و اکناف شهر به آن ختم میشود و طنین شکوهمند اذان بر منارهها به منزله فراخوان عمومی برای برپایی نماز باشد.