آیا سفیران جنگ نرم را می شناسید؟
به گزارش شیرازه شاید زمانی که عروسکی متفاوت و شبیه یک دختر آمریکایی در بازارهای لس آنجلس توزیع شد، هیچ کس در تخلیش هم نمی گنجید که چندی بعد این عروسک که به «باربی» شهرت دارد، بازارهای اسباب بازی ایران را تسخیر کند، تا جایی که متولیان فرهنگی جامعه برای کاهش آثار و پیامدهای منفی استفاده کودکان از این عروسک طرح سراسری را برای جمع آوری این عروسک ها از بازارهای کشور به اجرا در آورند.
هر چند که با اجرای طرح ضربتی از دی ماه سال گذشته تعداد زیادی از این عروسک ها از سطح بازار جمعآوری شد، اما این روزها کارشناسان اجتماعی نگران آینده هستند. نگران از زمانی که برای مهاجمان تازه متولد شده جریان جنگ نرم هم سرنوشتی مانند عروسک دختر آمریکایی «باربی» نوشته شود و در آینده ای نه چندان دور بازارهای ایران بار دیگر توسط عروسک های مخرب و مروج فرهنگ بی بند و باری تسخیر شوند!
مدتی پیش خبری مبنی بر ساخت و توزیع عروسک های هنرپیشگان مطرح سینمای هالیوود در چند کشور آمریکایی و خرید و فروش این عروسک ها در حاشیه جشنواره های فیلم گلدن گلابس و اسکار در برخی سایت های اینترنتی منتشر شد.
عروسک هایی که شبیه هنرپیشگان خارجی و به ویژه ستارگان فیلم های مبتدل غربی است. سرو صورت این عروسک ها با توجه به ژست های سینمایی هنرپیشگان زن هالیوود و بدن عروسک با مواد نرم و تحریک کننده و تمامی اجزای بدن در قامت یک انسان کامل طراحی شده است. این اسباب بازی جدید، به نام «عروسک های هالیوودی» شهرت دارد و در بازار خرید و فروش می شود.
هرچند که این عروسک ها در حال حاضر تنها در فروشگاه های کشورهای آمریکایی و اروپایی خرید و فروش می شود، اما تجربه نشان داده است زمانی که یک جنس دلخواه کودکان در آن سوی مرز ها تولید و توزیع شود ، پس از مدتی از راه های قانونی و غیر قانونی وارد کشور می شود و سر از بازار های ایران درمی آورد.
آغاز ماجرا از دختر آمریکایی
در یک دهه گذشته این باربی ها بودند که به دور ازهرگونه ممنوعیتی در بازار و در بین اسباب بازی های کودکان ما خودنمایی و با مدل های گوناگون که هر ازچند گاهی وارد بازارمی شد برای جذب مشتری تبلیغ کردند. درهمان روزها که دست اندرکاران فرهنگی جامعه سرگرم رسیدگی به موضوعات مهم تری بودند! به تدریج استقبال از باربی ها در بین کودکان و نوجوانان بالا گرفت و گسترش فضای مجازی و تبلیغات ماهوارهای این اشتیاق را دو چندان افزایش داد.
باربی رفیق دزد وشریک قافله!
اما باربی ها درمدت کوتاهی نشان دادند که رفیق دزد و شریک قافلهاند، به تدریج با فراگیرشدن خرید و فروش باربی در کشور و هشدارهای کارشناسان نسبت به خطرات ناسازگاري ساختار و كاركرد اینگونه عروسک ها با اصول آموزشي و تربيتي جامعه ایران، گوش های مدیرانی که تا آن زمان نسبت به برخی اظهارنظرها ناشنوا بود، به هشدارهای مکرر اساتید دانشگاه و کارشناسان اجتماعی حساس شد و برنامههای گسترده برای مهار آسیب های ناشی از استفاده از اسباب بازی هایی موسوم به «باربی» در کشورآغاز شد.
در آن زمان با تلاش مدیران فرهنگی و اجرای طرح هایی مانند ساخت و عرضه عروسک های ملی دارا و سارا، باربی ها برای مدتی ازصدر اخبار خارج شدند و تعداد کمی ازعروسک دختر آمریکایی در برخی بازارها وجود داشت، اما دیری نگذشت که مشخص شد، باربری در بازار ایران تنها نبوده و نیست. این عروسک ها چندی بعد با شکل و شمایل تازه و درقالب باربی های دوربین دار، عروسک های عشقی، بازی های رایانهای، خانواده سمپسونها و باربی های آوازخوان وارد بازارشدند. علاوه بر این کیف و لوازم التحریر دانش آموزان هم رنگ و بوی باربی به خود گرفت و برچسب ها و سرمدادی های باربی در بین وسائل دانش آموزان ابتدایی خودنمایی کرد.
زمانی که بازار تسخیر می شود
تسخیر بازاراسباب بازی کودکان توسط این عروسک ها باعث شد تا به تدریج نگرانی ها برای آثارمنفی استفاده از اینگونه عروسک ها درجامعه بالا گرفته و این بارعلاوه بر دستگاه های فرهنگی، سازمان های امنیتی و انتظامی هم وارد ماجرای عروسک های باربی شوند.
وقتی نیروی انتظامی وارد می شود
دي ماه سال گذشته بود كه پليس اماكن خبر ازجمعآوري باربيها داد و مغازهداران موظف به جمعآوري اين عروسكها از مغازههايشان شدند. این اقدام ضربتی نیروی انتظامی با حمایت مدیران فرهنگی همراه شد و احترام به آداب و رسوم، ارزشها و باورهاي ديني و اجتماعي، فرهنگي بومي و پرهيز از اهانت و استهزاي آنها با تاكيد بر حفظ وحدت ملي ، توجه به اصول نماد پروری در کودکان و پیشگیری از آثارمنفی استفاده از عروسک های باربی بهانه مدیران فرهنگی و امنیتی برای اجرای طرح ضربتی جمع آوری این عروسک ها از بازار اسباب بازی ها بود.
البته با وجود اجرای این طرح ضربتی و جمع آوری تعداد زیادی ازعروسک ها غیر قانونی در بازار اين اسباببازيها اين روزها در برخی مغازهها و پشت ويترين آنها پيدا ميشود.
شبیخون جنگ نرم این بار با عروسک های هالیوودی
اما با تمام این اوصاف این روزها کارشناسان اجتماعی نگران ورود عروسک های تازه ای به بازار هستند، عروسک هایی که نه تنها با کارکرد اصلی یک عروسک تناسبی ندارند، بلکه نشاندهنده فکری عمیق و برنامهای ریزی شده برای ترویج فرهنگ برهنگی، اسطوره پروری و هجمه فرهنگی تازهای علیه ارزشهای اخلاقی جامعه با توسل به سینمای هالیوود است.
اين عروسكها مطابق فرهنگ هالیوودی ها طراحي شدهاند و براي آن فرهنگ مشكلي ايجاد نميكنند، اما زمانی که احتمال وارد شدن عروسک یک هنرپیشه پرطرفدارهالیوود با ژست های سینمایی و دارای تمامی اندام های یک انسان به بازارايران باشد، اینجاست که باید صدای زنگ خطر و هشدار را شنید و نگران پیامدهای بعدی و مسئلهساز بازی کودکانمان با این عروسک ها بود. در حقیقت از امروز باید برای مقابله با این سربازان جنگ نرم آماده شویم.
«عروسک های هالیوودی» باربی ها را قورت می دهند!
محمد اسفندیاری، کارشناس اجتماعی و استاد دانشگاه با بیان اینکه آسیب های ناشی از ورود اینگونه از عروسک ها به کشور چندین برابرعروسک های قبلی است، می گوید: یکی از ویژگی های اصلی این عروسک ها تناسب آنها با شخصیت های واقعی داستان های فیلم های آمریکایی است.
این استاد دانشگاه می افزاید: در حال حاضر به دلیل گسترش فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای، بیشتر کودکان و نوجوانان با هنرپیشگان فیلم های هالیوود آشنایی دارند و حتی در مواردی از بین این هنرپیشگان برای خود نماد سازی و اسطوره سازی هم می کنند. به همین دلیل وارد شدن عروسک های این هنرپیشگان، آن هم عروسک هایی که تمامی اندام یک انسان کامل را دارند، می تواند برای تحریک کودکان برای تخیل گرایی و افکار پریشان بسیارخطرناک باشد، چرا که این عروسک ها از نظر وزن، اندازه و نوع مواد استفاده شده با ويژگيهاي رشد فيزيكي و علايق كودك در گروه سني خود متفاوت است.
اسفندیاری می گوید: یکی از ویژگی هایی که سازندگان این عروسک ها درساخت آنها مورد توجه قراردادهاند، این است که علاوه برهدف گیری افکارکودکان، به دنبال جذب نوجوانان و به ویژه پسرهای نوجوان و درآستانه سن جوانی هستند.
وی معتقد است که چنانچه برای آگاه سازی خانواده ها نسبت به آسیب های ناشی از استفاده از این عروسکها اطلاع رسانی کافی به جامعه انجام نشود، در آینده ای نه چندان دورشاهد، گسترش پدیدهای به نام همزاد پنداری نوجوانان با عروسک های هالیوودی خواهیم بود، چرا که این عروسک ها با توجه به ویژگیهای طراحی شده و جاذبههای تحریک کننده، به تدریج جای خود را در بازار پیدا می کند و استقبال از این عروسک ها باعث میشود تا عروسک های دیگر به فراموشی سپرده شوند.
تحریک افکارمنفی در نوجوان
اما مریم معتمدی، روانشناس و استاد دانشگاه درباره وجود این نوع از اسباب بازی ها در بازارمی گوید: زمانی که یک نوجوان فیلمی را با بازی یکی ازهنرپیشگان زن هالیوود مشاهده می کند، به طور طبیعی تصاویری از فیلم و حرکت های هنر پیشگان در خاطرش می ماند و با افکارش همراه است.
وی ادامه می دهد: نوجوان زمانی که با عروسکی کاملا شبیه به همان هنرپیشه مواجه می شود، نه تنها افکار گذشته و صحنه های فیلم های هالیوودی برایش تازه می شود، بلکه اینبارافکارمنفی تازه و خطرناکی هم با توجه به نوع عروسک و لمس بدن آن برای نوجوان ایجاد می شود که این موضوع برای نوجوانان پسر از آسیب بیشتری برخوردار است و در صورت توجه نداشتن به این شرایط این افکار منفی نه تنها بحث تحصیل دانش آموزرا تهدید می کند، بلکه در مواردی باعث ایجاد اختلالات افکاری می شود.
این روانشناس میافزاید: تناسب اسباببازي با ويژگيهاي فطري، رواني و جسمي نوجوان باید به گونهاي طراحی شود كه اسباببازي عاملي براي آرامش رواني کودک و نوجوان باشد.
نوشدارو قبل از مرگ سهراب
هجمه گسترده و شبیخون جریان جنگ نرم اینبار در قامت اسباب بازی های کودکان به ویژه عروسک خودنمایی کرده است. باید هوشیاربود چرا که این روزها دیگر باربي ها تنها اسباببازي ممنوع بازارها نیستند که برای جمع آوری آنها برنامه ریزی شود و اقدام ضربتی در دستورکار قرارگیرد.
این روزها «عروسک های هالیوودی» در آستانه ورود به کشور و پشت مرزها هستند، عروسک هایی كه در سایه غفلت برخی مدیران مانند باربی ها نظارت مدیران فرهنگی ، قواعد و ضوابط اصولی واردات اسباب بازی را به راحتی دور می زنند و به راحتی اسباببازي فروشيها راه پيدا میکنند.
فراموش نکنیم، «عروسک های هالیوودی» تنها یک اسباب بازی و یا یک عروسک ساده نیست بلکه سربازان کوجک جریان جنگ نرم است که اینبار با برنامهریزی حرفهای برای تزریق فرهنگ مبتذل بی بند و باری غربی در آستانه ورود به کشور است، پس از امروز به فکر باشیم.
انتهای یادداشت/ص