وقتی جوان ایرانی دستمایه کلیپ می شود!
به گزارش شیرازه آن چنان که گاهی اوقات از آنان برای خواننده شدن دعوت می کنند وگاهی هم پا را از این فراتر می گذارند ودراقدامهای عجیب وغریب از شهروندان می خواهند که فیلمهای عروسی شان برای پخش در اختیار این شبکه ها قرار دهند.
چند سالی می شود که شبکه های فارسی زبانی که از دبی وزیر لوای فرهنگ غربی پخش می شوند از جوانان ایرانی دعوت می کنند تا برای خواننده شدن کلیپهای موسیقی بسازند وبه این شبکه بفرستند.دراین میان این شبکه ها با دامن زدن به این موضوع و با ترویج بحث ستاره شدن واستفاده از احساسات جوانان ایرانی به کسب سودهای قابل توجهی می پردازند. به گونه ای که براساس آمارهای منتشر شده برای هر بار پخش یک کلیپ دراین شبکه ها بین 200 تا 400هزار تومان از شخص مورد نظر دریافت می شود. سئوال اینجاست که چرا وچگونه این شبکه ها با چنین حربه ای موفق به سوء استفاده از جوانان می شوند؟
دکتر مهکام-روانشناس-در پاسخ به همه این سئوالات به دوران جوانی اشاره می کند ومی گوید: دوران جوانی دورانی است که هر فردی دوست دارد دراین دوران به بهترین نحو ممکن استعدادهای خود را در معرض نمایش دیگران بگذارد و به نوعی خودنمایی کند. به همین علت است که تمایل به مشهور شدن دراین دوران بیشتر دورانهای دیگر برای فرد مهم است. از طرف دیگر یک جوان همیشه این احساس را دارد که توجه دیگران را به سمت خود جلب کند.به اعتقاد این روانشناس این ویژگی در جوانان بسیار عادی است واز طرف دیگر همین تمایل به دیده شدن است که باعث می شود جوانان تلاش کنند و به سمت شکوفا شدن حرکت کنند! اما اینکه جوانان چه راهی را برای دیده شدن و به نوعی نمایش توامندی خود انتخاب کنند بحثی است که باید به آن توجه شد. دراین باره باید به این نکته توجه داشت که جوانان اگر در راه شکوفاییهای استعدادهای خود درست هدایت شوند هم به نفع جامعه است و هم به نفع خانواده وخود جوان!
این استاد دانشگاه در ادامه می افزاید:: باید شرایطی فراهم کرد که جوانان باور کنند که راه معروف شدن وبه نوعی نمایش استعدادها خواننده شدن و سوپر استار شدن نیست. البته دراین باره از این موضوع هم نباید غافل شد که جوانان وقتی می بینند در هر مراسمی در تلویزیون بیش از همه یک خواننده ویا فوتبالیست دعوت می شد وبه نوعی آنها به شدت در معرض دیده شدن هستند به سمت این گونه مسائل گرایش پیدا کند.از سوی دیگر چون فضای تقدیر وبه نوعی بزرگ جلوه دادن نخبگان علمی در جامعه آن چنان که باید وجود ندارد جوانان کارهایی مثل خوانندگی وساختن کلیپ را به پیشرفت تحصیلی ترجیح می دهند،چرا که می بینند این خواننده ها یا دیگر ستاره ها هستند که مورد تقدیر واقع می شوند نه نخبگان علمی و تحصیلی!
روند سوء استفاده از احساسات جوانان ایرانی دراین شبکه ها هر روز در حال افزایش است. سوء استفاده ای که با بهره برداریهای مالی همراه شده و پولهای هنگفتی را نصیب مدیران این شبکه ها می کند و حتی برخی از جوانان دراین راه متحمل هزینه های قابل توجهی می شوند که در نهایت برای آنها سود چندانی ندارد. تنها اتفاق از دست دادن سرمایه ای است که یا آن را با زحمت جمع کرده اند ویا از خانواده های خود می گیرند.
انتهای یادداشت/ص