استاندار: سرعت گیرهای بلوار چمران را بردارید/عضو شورای شهر: برداشتن آنها چه توجیهی دارد؟
به گزارش شیرازه به نقل از سحاب نیوز روز یکشنبه 12 آذر ماه دویست و هفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد.
برداشتن سرعت گیرها در بلوار چمران چه توجیهی دارد؟
وي افزود: مدتي قبل طبق امار کارشناسی اعلام شد كه بهدليل اعمال روشهاي ترافيكي از جمله سرعت گیرها شاهد كاهش حوادث در اين مسير بودهايم. پس برداشتن آنها چه توجیهی می تواند داشته باشد؟ اين عضو شورا يكي از دلايلی كه باعث می شود در شيراز ميان خيابانها گاردريل نصب شود یا تقاطع غیرهمسطح ایجاد شود را عدم توجه شهروندان و مسئولان اجرایی به قوانين دانست و خاطرنشان كرد: دوربينهاي نصب شده در مسير بلوار چمران پاسخگوي نياز ترافيكي نيست و نميتوان با اين دوربينها ترافيك اين مسير و چگونگي تردد در آن را مديريت كرد.
لازم به ذکر است چندی پیش صادق عابدین استاندار فارس در نامه ای به رئیس دادگستری فارس،خواسته بود به منظور اجرای مصوبات شورای ترافیک استان، دستگاه های مسوول نسبت به برچیدن سرعت گیرهای غیراستاندارد بلوار شهید چمران شیراز اقدمات لازم را انجام دهند.
با گذشت کمتر از دوهفته از نامهای استاندار اواخر آبان ماه سرعتگیرهای بلوار چمران شیراز برچیده شد.
شهرکی مدرن برای ساختمان های مرتفع!
وي همچنين با اشاره به موضوع سرمايهگذاري، گفت: زماني كه از سرمايهگذاري سخن ميگوييم ابتدا بايد شهرداري را آماده پذيرش سرمايهگذار كنيم، بايد بگوييم وظايف شهرداري در قبال سرمايهگذار چيست و چگونه بايد عمل كند.
عرب تصریح کرد: شايد بهتر باشد كه زميني مشخص كرده و آن را به ساخت برجهاي بيش از بيست طبقه و شهركي مدرن اختصاص دهيم تا ديگر شاهد تقاضا براي ساخت ساختمانهاي مرتفع در مركز كلانشهر نباشيم.
خط كمربندي شيراز به قتلگاهي براي مردم تبديل شده است
نماینده شورای شهر در منطقه 9 شهرداري، با ارايه آماري از وقوع حوادث منجر به جرح و مرگ در اين مسير گفت: سال 89 تعداد كشتهشدگان در اين مسير 28 نفر بود كه سال 90 به 39 نفر، تصادفات جرحي از 115 مورد در سال 89 به 163 مورد در سال 90 و تصادفات خسارتي از 618 مورد به 884 مورد افزايش داشته است.
وی اعلام کرد: به طور کلی تعداد حوادث در این مسیر از 884مورد در سال 89 به 1343مورد در سال 90افزایش یافته است. امسال نیز شاهد رشد تعداد حوادث در مسير كمربندي شيراز بودهايم. اين افزایش هشداري به مسئولان براي انديشيدن يك راهكار عاجل است.
حقنگر از تداوم اين روند بهدليل افزايش حجم ترددها ابراز نگراني کرد و گفت: آمار كشتهشدگان ناشي از حوادث در اين كمربندي در سال 91 نزديك به 30 درصد افزايش را نشان ميدهد.
وي با بيان اينكه لازم است جاده كمربندي در صورت موافقت شورا از راه و شهرسازي گرفته شده و به شهرداري سپرده شود تا بتوان با اجراي عمليات عمراني مناسب، مسير را امن كرد، پيشنهادداد: ميتوان خط رفوژ مياني اين بلوار را به يك خط تندرو تبديل كرد. حق نگر افزود: ميتوان با يك اقدام عمراني در محدودهاي كه كمربندي از نقاط مسكوني عبور ميكند رفوژ مياني را تا عمق سهمتر پايي برد و مسير تندرويي ويژه، تعبيه كرد.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز گودبرداری های غیر فنی را یک معضل بزرگ دانست و گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون به دلیل عدم وجود مهاربندی مورد تایید کارشناسان و عدم حضور مهندس ناظر شاهد تخریب بیش از سی مورد ساختمان های کنار محل گود برداری شده بودیم که خسارتهای جانی و مالی زیادی برای شهروندان به دنبال داشته است.
نقیب زاده تصریح کرد: به رغم این خسارتها و تذکراتی که به مسئولین امر داده شده به نظر می رسد این مسئله زیاد جدی گرفته نشده است.
وی به شهروندان پیشنهاد کرد که حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع نشان دهند و اجازه هیچ گونه خاک برداری کنار ملک خو را ندهند مگر اینکه خاک برداری طبق اصول مصوب شده انجام شود.
رییس شورای شهر نیز با بیان اینکه این معضل نه تنها در شیراز بلکه در اکثر کلان شهرا وجود دارد، افزود: حل این مشکل نظارت جدی تر سازمان نظام مهندسی و شهرداری را می طلبد.
چهار راه سینما سعدی زیر تیغ
همچنین تداخل عابرین پیاده و خودروها و حجم بالای تردد در چهار راه سینما سعدی از موارد مهم دستور کار جلسه علنی شورا بود. سهولت و امنیت عبور عابر پیاده از عرض چهار راه و روانی حرکت سواره و عدم تداخل سواره و پیاده در این چهار راه از اهداف این طرح عنوان شد. گفتنی است براساس این طرح عابرین پیاده باید عرض خیابان را از مسیر زیرزمینی طی کنند، از هر 4 سمت این 4 راه پله معمولی، پله برقی و آسانسور برای عبور عابرین در نقشه این طرح تعبیه شده و در قسمت زیرزمین مغازه هایی تجاری و سیستم ایمنی و آتش نشانی قرار خواهد داشت.
اما اجرای این طرح به شرط حضور سرمایه گذار یک سال به طول می انجامد.
خانی که از مخالفین اجرای این طرح بود هزینه اجتماعی بالای این طرح و مشکل ترافیکی که در طول این یک سال به دنبال خواهد داشت را از دلایل مخالفت خود اعلام کرد.
این عضو شورا افزود: با اجرای طرح مذکور در طول یک سال در سامانه زندگی اقتصادی واحدهای تجاری مستقر در آن مکان اختلال ایجاد می شود.
وی تصریح کرد: این طرح به عنوان آخرین راهکار بسیار خوب است اما باید در محلی اجرا شود که واقعاً گرفتاری خاص داشته باشد و با تدابیر دیگر مشکل آن قابل حل نباشد. اما مشکل تردد و ترافیک در 4 راه سینما سعدی با تدابیر سادهتر قابل حل است.
معصومه زارع نیز با اشاره به عرض کم مسیر گفت: این طرح با استقبال عابرین مواجه نمی شود.
خیراندیش در این باره گفت: با توجه به هزینه اجتماعی که اجرای این طرح به دنبال دارد باید به عنوان آخرین راه حل مورد توجه قرار گیرد تا زمانی که راهکارهای دیگر جوابگوی مشکل این مسیر باشد اجرای آن صحیح نیست.
صفایی نیز تصریح کرد: نقش اجتماعی این مسیر پر رنگ تر است بنابراین اولویت با مدیریت ترافیک آن است. حتی اگر تفکیک سواره و عابرین تنها راه باشد بهتر است مسیر عبور ماشین ها را به زیرزمین انتقال دهیم نه عابرین پیاده.
وی خاطر نشان کرد: بخش عمده ای از عابرین برای تاکسی و اتوبوس کنار خیابان می ایستند پس این افراد پس از اجرای این طرح هم از این مسیر حذف نخواهند شد. علاوه بر آن از نظر زیباسازی شهری نیز اجرای این طرح مناسب نیست. این سازه جلوی دید مغازه ها را می گیرد.صفایی تأکید کرد: نباید در مرکز شهر سرعت را افزایش داد.
اما دو تن دیگر از کارشناسان شهرداری از جمله قلعه دار و اسدی موافق اجرای این طرح بودند.
در نهایت پس از جمع بندی و رأی گیری، اجرای این طرح با شرط مشخص شدن سرمایه گذار پیش از اجرای طرح و اجرای آن در حداکثر 12 ماه با 5 رأی مصوب شد.
برنامه محور شدن بودجه ریزی در سازمان های شهرداری نیز از دیگر مصوبات روزگذشته شورای شهر بود.