احداث نخستین پل کف شیشهای کشور در شیراز
شورای شهر شیراز در جلسه دیروز خود انجام مطالعات در مورد پیاده راه شدن پل علیابن (ع) و احداث نخستین پل کف شیشهای کشور در این کلانشهر را تصویب کرد.
به گزارش شیرازه، شورای شهر شیراز در جلسه روزگذشته آغاز مطالعات در مورد پیاده راه شدن پل
علیابن حمزه(ع) و احداث نخستین پل کف شیشهای کشور در سومین حرم اهل
بیت(ع) را تصویب کرد.
براساس این طرح پيشنهادي، ديوار جنوبي حرم مطهر به سمت ساحلي تخريب و بعد از ايجاد يك پل شيشهاي روي رودخانه، در ورودي صحن از خيابان ساحلي جنوبي باز خواهد شد.
وی انجام این طرح را هم از نظر گردشگری و هم از نظر مذهبی برای شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) کاری ماندگار دانست وگفت: احداث پیادهراه و پل کف شیشهای با ترکیبی از نورپردازی در حالی که رودخانه از زیر پای مردم عبور کند شاید زیباترین کار شورا باشد.
معین، خاطرنشان کرد: براي تردد اتومبيلها در اين معبر كه ترافيك سنگيني را هم ندارد، زيرگذري در خيابان ساحلي شمالي احداث خواهد شد. توسعه حرم از طرفین محدودیت دارد و اینکه آتشنشانی به حرم الحاق شود، سودی ندارد.
وی اضافه کرد: در این طرح با برداشته شدن دیوار طاقدار نبش فعلی ورودی علیابن حمزه (ع) به محلی که اکنون پارکینگ ماشین است، منتقل میشود. محور تاریخی که از قدیم وجود داشته از زیر دروازه قرآن و باغ جهاننما، خیابان مستقیم به شاهچراغ (ع) میخورد طرح دیگری است که ارتباطی با این طرح ندارد. در طرح احیای محور تاریخی شاهچراغ (ع) بیان شد،ه مسافتی را اکنون گردشگران از موانع بسیار طی میکنند، پیادهراه شده و با استقرار کالسکه برای انتقال مسافران مسیری از باغ جهاننما تا علیابن حمزه، بازار وکیل و سرای مشیر به شاهچراغ (ع) متصل شود.
در ادامه این جلسه رئیس شورای شهر به عنوان مخالف طرح مذکور گفت: زمین قدیمی از 50 سال پیش در کنار علیابن حمزه وجود دارد که میتوان برای توسعه از آن بهره برد. با توجه به اینکه ما اجازه دادیم میدان احمدی به شاهچراغ (ع) ملحق شود، اما هزینه احداث خیابان 9 دی نیز روی دست مردم گذاشته شد که در حال حاضر عملکرد ترافیکی خوبی هم ندارد و باید ادامه داده شود درست نیست که مجددا با این کار موافقت کنیم.
علی زحمتکش، تصریح کرد: علاوه بر درخواست اجرای طرح توسعه حرم علی ابن حمزه(ع) در یک جلسه نیز افرادی خواستار آن بودند که میدان مقابل حرم سید علاءالدین حسین (ع) نیز باز و به آن الحاق شود.
وی افزود: یکی از دلایلی که شورا با پیادهراه شدن حافظیه موافقت کرد جایگزینی خیابانهای ضلع شمالی و جنوبی علیابن حمزه بود و اکنون با بسته شدن آن و همین طور بسته شدن خیابان فرمانداری در ایام انتخابات مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد میشود.
نایب رئیس شورا نیز در همین راستا، اذعان داشت: بینالحرمین و ادامه طرح توسعه آن ضرورت بیشتری دارد و نباید همزمان با آن طرح هزینه سنگین دوبارهای به شهر تحمیل کرد.
مهدی خانی دیگر عضو شورا در این زمینه ابراز داشت: پیادهراه شدن پل قابل بررسی است اما الحاق آن به علیبن حمزه صحیح نیست. احداث زیرگذر در این منطقه و اینکه بالای زیرگذر به پیادهراه تبدیل شود، جای مطالعه بیشتر دارد.
وی همچنین تاکید کرد: در اولين قدم بايد قبرفروشي توسط برخي متوليان حرمهاي مطهر را محدود و ممنوع كرد. حرم حضرت عليابن حمزه(ع) شاخص قبرفروشي در شيراز است. كل زمينهاي دورتادور حرم را شورا و شهرداري از اموال عمومي به اين حرم داده است.
اما در این میان محمد حق نگر، عضو دیگر شورای شهر در پاسخ به مخالفت ها، خاطرنشان کرد: پس از انقلاب، طرحهای بزرگی که بتوان گفت هزار سال بعد به اثر میراثی در حد حافظ و سعدی تبدیل شوند، انجام نشده و این طرح میتواند چنین امری را محقق کند.
وی افزود: در شیراز کارهای شاخص کم انجام شده و شیشهای شدن یک پل پیادهراه بسیار جذاب و در رونق گردشگری تاثیرگذار است.
وی با اشاره به طرح توسعه حرم حضرت شاهچراغ(ع) و احداث خيابان 9 دي تصریح کرد: طرحي ملي است كه بودجه آن توسط دولت تامين و پرداخت شده و بايد شهرداري وشورا نيز اقدامي ماندگار انجام دهند.
احمدرضا نقیبزاده با تشریح درخواست کمیسیون عمران یادآور شد: کمیسیون عمران تصویب مطالعه این طرح را پیشنهاد داده و اجرای طرح مبحث دیگری است که جای بحث و بررسی دارد. نهایتا اعضای شورای شهر انجام مطالعه در مورد طرح توسعه علیابن حمزه (ع) و پیادهراه شدن پل را تصویب کردند.
نظرات بینندگان