کد خبر: ۵۳۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۲

آخرین توصیه‌های پلیس فارس در ارتباط با چهارشنبه آخر سال

پليس فارس درباره حوادث احتمالي شب چهارشنبه آخر سال هشدار داد.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی دفتر فرماندهی نیروی انتظامی فارس، نياز است که همشهريان به منظور پيش گيري از وقوع برخي حوادث ناخواسته ناشي از استفاده از مواد محترقه و منفجره هشدارهاي ايمني را جدي بگيرند. والدين و مسئولان واحدهاي آموزشي بايد نوجوانان و جوانان را از خطرات و عوارض وحشتناک بازي با آتش و ترقه و مواد منفجره آگاه سازند. هم چنين از شهروندان درخواست مي شود به محض مشاهده خريد و فروش مواد محترقه به هر شکل به سرعت ماموران نيروي انتظامي را در جريان قرار دهند.

به والدين و شهروندان نيز توصيه مي شود، کبريت و مواد آتش زا مانند بنزين و نفت را از دسترس کودکان دور کنند و اجازه ندهند که با آتش زدن بوته و هيزم و امثال آن، در محيط خانه يا پارکينگ براي جان خود و ديگران مخاطره ايجاد کنند. در اين روزها براي حفظ سلامت فرزندان خود مراقبت و نظارت بيشتري بر آن ها اعمال کنيد.

 به طور معمول کودکان خود زشتي آتش بازي را به دليل خطرات آن درک مي کنند، به همين دليل اغلب کبريت و ترقه و مواد آتش زا را در نقاط غير قابل ديد مثل انباري، زيرزمين يا در داخل کمد و کيف و وسايل شخصي خود مخفي مي کنند که همين امر از عوامل بروز حريق و حادثه است. بنابراين توصيه مي شود تا حد امکان در اين محل ها را قفل کنيد و اين مکان ها و وسايل شخصي فرزندان خود را مورد بازرسي قراردهيد.

 پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک روي درخت ها، پشت بام ها و بالکن منازل از عوامل عمده بروز آتش سوزي است که شايسته است به طور جدي کودکان و نوجوانان را از انجام اين کار خطرناک منع کنيد. وجود يک کپسول خاموش کننده آتش نشاني و جعبه کمک هاي اوليه در نزديک محوطه ضروري است. در صورت امکان يک شيلنگ آب در نزديکي محوطه آتش آماده شود تا در صورت لزوم بتوان از آن استفاده کرد. به طور حتم قبل از ترک محل از خاموش شدن کامل آتش مطمئن شويد. از نزديک شدن به افرادي که مسائل ايمني را رعايت نمي کنند، به طور جدي بپرهيزيد.

تماشاچيان معمولا در خطر اصابت ترکش هاي ترقه ها و مواد منفجره هستند. سعي کنيد در تيررس ترکش ها نباشيد و هيچ گاه اين مواد را به سوي افراد ديگر پرت نکنيد. هيچ گاه از فشفشه و ترقه در فضاي بسته استفاده نکنيد. آتش بازي در نزديکي پمپ بنزين ها و وسايل نقليه که حامل بنزين و مواد سوختي است، با کمترين نشت از وسايل نقليه و حتي در شرايط عادي، اين وسايل را به بمبي تبديل مي کند که ماشه انفجار آن کشيده شده باشد. از حمل مواد محترقه و منفجره در جيب هايتان اجتناب کنيد.
 بسياري از کودکان به دور از چشم والدين مواد را خريداري و در جيب، کيف يا کمد نگهداري مي کنند که به علت درجه آتش گيري پايين، سريع مشتعل مي شود و خسارات جاني و مالي فراواني به بار مي آورد.از انداختن مواد تحت فشار مانند کپسول ها، اسپري حشره کش ، وسايل شيشه اي مانند شيشه آب، آمپول و قوطي هاي فلزي مانند قوطي هاي اسپري و کنسرو به درون آتش جدا بپرهيزيد، زيرا به علت دارا بودن خاصيت انفجاري، ذرات آن پرتاب و وارد چشم مي شود. به طور حتم از عينک و دستکش محافظ استفاده کنيد.

 از خاموش بودن آتش در محل مطمئن شويد و باقي مانده آن را توسط آب، سرد و جمع آوري کنيد. در صورت بروز هرگونه حريق و حادثه، خونسردي خود را حفظ کنيد و در صورت گسترده بودن حريق به سرعت افراد مسن و کودکان و ديگر افراد را از محل حريق به جاي امن انتقال دهيد و با تلفن125 آتش نشاني تماس بگيريد و مراتب را با ذکر نشاني دقيق و نوع حادثه به ستاد فرماندهي آتش نشاني اطلاع دهيد. هنگام حضور آتش نشانان در محل حريق نيز نهايت همکاري را با آنان انجام دهيد. در هنگام مواجهه با فردي که دچار سوختگي شده است، ضمن حفظ خونسردي، محل سوختگي را با آب سرد شستشو دهيد و از ماليدن مواد غيربهداشتي مثل خمير دندان و سيب زميني روي محل سوختگي خودداري کنيد و مصدوم را هرچه سريع تر به مرکز درماني منتقل کنيد. در صورت شديد بودن مصدوميت با اورژانس 115 تماس بگيريد.


نظرات بینندگان