کد خبر: ۵۵۴۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
بررسی ابعاد «غیبت» در فضای رسانه

رسانه‌های گوشت خوار!

اهمیت موضوع غیبت و قبح آن در رسانه‌ها، به این دلیل بیشتر است که مخاطب این عمل، چند نفر معدود نیستند، بلکه هزاران یا حتی میلیون‌ها نفرند.
 به گزارش شیرازه، وبلاگ سرباز صفر نوشت: امروز با توجه به وضعیت اخلاقی موجود در رسانه‌های مدعی اسلام طبق مبانی دینی باید از یک دسته از رسانه‌های گوشت خوار! سخن گفت باید توجه داشت که اسلام دین انسانیت و دوستی بین افراد و اجتماعات بشری است، بر این اساس با آن دسته از افعالی که از خصلت‌های غیر‌انسانی نشئت می‌گیرد و دوستی‌ها را به دشمنی‌ها تبدیل می‌کند، به‌شدت برخورد می‌کند.

به طور کلی در اسلام ضابطه‌هایی وجود دارد که اجرای آنها، ضامن دوستی‌ها و روابط حسنه است، یکی از این ضوابط، حرمت غیبت است؛ گاهی نگاه ما به این مسائل اخلاقی، تشریفاتی است، یعنی تصور می‌کنیم که رعایت کردن یا نکردن آنها، صدمه‌ای به جایی وارد نمی‌کند، در حالی که سلامت و سعادت جامعه در گرو عمل به همین دستورات است.

در کنار کفر اعتقادی، کفر عملی هم وجود دارد، وقتی در جامعه بی‌مبالاتی درباره این دستورات به‌وجود می‌آید، صدمه‌های جبران‌ناپذیری به افراد و بدنه جامعه وارد می‌شود.

خداوند متعال برای از بین بردن این صدمه‌ها در آیه 12 سوره مبارکه حجرات با ریشه‌یابی مسئله غیبت، ابتدا درباره ریشه‌های آن هشدار می‌دهد و از ارتکاب آنها نهی می‌کند: «اصل اساسی درباره تصویر ذهنی شما از افراد باید مبنی بر حسن ظن به آنان باشد، مگر خلافش برای شما ثابت شود و اگر گمان بدی ناخواسته در ذهن وارد شد، نباید آن را عملی بروز دهید.»

سپس می‌فرماید: «هیچ‌گاه نباید به دنبال کشف عیوب مردم بود و درباره آنها پیگیری و تحقیق کرد؛ چراکه چنین شخصی در مقابل خداوند ستارالعیوب قرار دارد و اگر خداوند بخواهد، پرده از عیوبش برخواهد داشت و او را رسوا خواهد کرد.»

در گام آخر هم، سخن از گناه بزرگ غیبت به میان می‌آید که هم‌تراز «خوردن گوشت برادر مرده» است؛ عملی غیر انسانی که درنده‌خویی فرد غیبت‌کننده را نشان می‌دهد. از نظر اسلام، ریختن آبروی دیگران و ترور شخصیتی، کم از قتل نیست و جا دارد برای مصون ماندن از چنین گناهی از همان مراحل پیشین مراقبت را شروع کرد.

*زشتی غیبت در رسانه‌ها به دلیل فراوانی مخاطبان، بیشتر است

در محیط رسانه‌ها و مطبوعات، آنجا که در قحطی اخلاق، فقط داغی یک خبر مهم است، نه صدمه‌ای که ممکن است، به آبرو و زندگی یک مسلمان بخورد؛ مرتکب‌شدگان این عمل زشت، مدعیان فرهنگ هستند که متأسفانه دارای دایره تأثیر در اجتماع نیز هستند.

اهمیت موضوع غیبت و قبح آن در رسانه‌ها، به این دلیل بیشتر است که مخاطب این عمل، چند نفر معدود نیستند، بلکه هزاران یا حتی میلیون‌ها نفرند.

متأسفانه در رسانه‌ها بدون آنکه به فرد یا گروهی اجازه دفاع از خود و توضیح بدهند، گاه به دلیل اغراض سیاسی و از بین بردن حیثیت و وجه عمومی طرف مقابل و گاه به صدها دلیل دیگر، دست به افشاگری عیوب هم می‌زنند؛ چه بسا شایعات و اخبار موهومی که با انتشار اینگونه، زندگی افرادی را نابود کرده‌اند.

با توجه به آیه 12 سوره مبارکه حجرات، گوشت برادران دینی در چنین رسانه‌هایی با وقاحت و قساوت تمام پاره و خوراک بازدید بیشتر از این رسانه‌ها و چند روز در اوج بودن می‌شود؛ طبق روایات بسیاری، چنین افراد و گروه‌هایی از سرپرستی و ولایت خداوند خارج و به سرپرستی شیطان در می‌آیند و لحظه به لحظه بیشتر در ظلمت و شقاوت غوطه‌ور می‌شوند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
همین رسانه ها بیشترین نقش را در تخریب ناجوانمردانه مهندس مشایی و دکتر احمد نژاد داشتند و بعد هم دم از ولایت و تقوا میزدند