کد خبر: ۵۹۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۳
رتبه علمی ایران از 17 به 15 رسید

آمار جدید در شب استیضاح وزیر علوم؛ استاد دانشگاه شیراز و رئیس ISC شفاف سازی کند

دکتر مهراد باید هرچه سریع‌تر این ابهام را که می‌تواند نشانی از سنگینی سایه سیاست بر عرصه آمار و علم باشد را شفاف کند.

به گزارش شیرازه؛ همیشه یکی از خطراتی که عرصه‌های علم و فرهنگ را تهدید کرده است، سیاست‌زده شدن نگاه‌های برنامه‌ریزان و مسئولان این حوزه‌ها است. این عرصه‌ها آن‌قدر اهمیت دارند که در صورت وارد کردن آن‌ها به بازی‌های سیاسی، عملا اولویت‌های فرهنگی و سطح علمی دچار تغییر شده و در نهایت نظام را متضرر خواهد کرد.

دکتر جعفر مهراد یکی از اساتید دانشگاه شیراز و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) است. اظهار نظرات او به دلیل جایگاه فراملی و منطقه‌ای پایگاه استنادی، عموما در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب می‌یابد. بر این اساس وظیفه او و این پایگاه که رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام و اطلاع‌رسانی آخرین رتبه‌بندی‌های جهانی و جایگاه دانشگاه‌های جهان اسلام در آن‌ها است، اساسا یک رسالت کاملا تخصصی و به دور از هر گونه مسائل سیاسی است. اما حالا یکی از خبرگزاری‌های کشور در این مساله ابهاماتی را مطرح کرده است.

دکتر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) که چند سال قبل به عنوان چهره ماندگار برگزیده شده بود، در سیزده اردیبهشت 93 در گفتگو با ایسنا از تنزل رتبه علمی ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس به رتبه 17 و پیشی گرفتن تایوان و فدراسیون روسیه از ایران خبرداد و گفت: این موضوع باید از سوی مقامات مسوول در آموزش عالی و تحقیقات علمی مورد کنکاش قرار گیرد. در سه سالی که آمار تولیدعلم ایران برگرفته از پایگاه استنادی اسکوپوس ارائه شد ایران همواره با توجه به گزارش های منتشر شده مقام 15 تولیدعلم جهان را در اختیار داشت.

اما دکتر مهراد حالا مصاحبه‌ای دیگر انجام داده است که خبر از رتبه 15 ایران در عرصه تولید علم با توجه با پایگاه استنادی اسکوپوس داده است. جالب این که این خبر دقیقا شب گذشته در سایت وزارت علوم منتشر شده است یعنی شبی که فردا صبحش وزیر باید در مجلس استیضاح شود و انتقادات گسترده نمایندگان در خصوص رکود علمی در دانشگاه‌های کشور را بشنود. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم دکتر مهراد گفته است: «بر اساس آخرین آمار مستخرج از SCOPUS در سال 2014 برابر با 27/5/1393 ایران با تولید 25217 مقاله رتبه اول منطقه و 15 جهان را در اختیار دارد».

فارس در این خصوص نوشته است: «با توجه به اینکه مدت اندکی از اعلام تنزل دو پله ای ایران در تولید علم جهان می گذرد (حدود 3 ماه)، ارتقای ناگهانی ایران در شب استیضاح وزیر علوم قابل تامل است» و سپس تصویری را از آخرین اطلاعات موجود در سایت اسکوپوس منتشر کرده است که نشان می‌دهد که ایران هم‌چنان رتبه 17 را داراست و نه 15.

به نظر می‌رسد دکتر مهراد باید هرچه سریع‌تر این ابهام را که می‌تواند نشانی از سنگینی سایه سیاست بر عرصه آمار و علم باشد را شفاف کند؛ آیا پایگاه اسکوپوس آمار جدیدی اعلام کرده است یا باید به بار سیاسی انتشار آمار جدید در شب استیضاح وزیر علوم توجه کرد؟

نظرات بینندگان