تصویب پیشنویس کلیات طرح توسعه حرم/ نسخه ترافیکی تهران دایرهای برای شیراز دراز مناسب نیست/ جاذبه ثروت نمیگذارد مترو پیشرفت کند
به گزارش خبرنگار سرویس سومین حرم شیرازه، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه امسال برای اولین بار اتفاق خوبی در بودجه سال ۹۴ برای کلان شهرهای مذهبی رخ داده است، گفت: برای نخستین بار سه شهر مشهد، قم و شیراز در بودجه ۹۴ ردیف مشخصی به عنوان کلان شهرهای مذهبی پیدا کردند که هم مورد حمایت دولت بود وهم در مجلس با اقبال عمومی مواجه شد.
سیداحمدرضا دستغیب با تصریح اینکه اعتبارات شهرهای مقدس در دو سطح تخصیص مییابد، گفت: اعتبارات در یک سطح در ارتباط با خدمات رفاهی است که در آستانهای مقدس باید به زائران ارائه شود که در سال آینده در اولویت قرار خواهد گرفت و در سطح دیگر اعتباراتی درخصوص مجاوران و مناسبسازی محیط پیرامون آستانهای مقدس سه شهر مذهبی تخصیص یافته است.
نائب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که ۳ آستان مقدس در شهرهای مذهبی در مناطقی قرار دارند که محروم است، اظهار تاسف کرد که در محیط پیرامون آستانهای مقدس و همچنین حاشیه کلان شهرهای مذهبی شاهد یک نابسامانی و وضعیت زندگی هستیم که استانداردهای لازم را ندارد و باید جهت بهسازی آنها اقدام کنیم بنابراین برای اولین بار در بودجه ۹۴ پیشبینیهای لازم صورت گرفته است و امیدواریم این مسئله در برنامه ششم توسعه ادامه پیدا کرده و تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود تا هم در رابطه با خدمات زائران و هم مجاوران ساماندهی مناسبی صورت گیرد.
وی با اظهار امیدواری از اینکه سال آینده سال پایانی عملیات عمرانی مصلای تهران باشد، گفت: سالهاست که مردم ما در پایتخت و نقاط مختلف کشور منتظرند تا عملیات عمرانی بنای عظیم مصلای تهران پایان یابد که امسال تلاش شد تا با نظارت دقیقی که توسط دستگاههای نظارتی صورت میگیرد و استفاده صحیح از هزینهکردها این مصلا به مراحل پایانی خود در عملیات عمرانی نزدیک شود و همچنین کلانشهرهای مذهبی هم قدری سیمای سالمتر و زیباتری در مناطق حاشیهای و بافت مرکزی خود داشته باشند.
دستغیب خاطرنشان کرد: دولت آورده خود را به میان خواهد آورد و امیدوارم که شوراهای کلان شهرها و شهرداریها نیز همکاری کرده و بخش قابل توجهی از اعتبارات خود را به مناطق جنوبی و فرسوده و تاریخی این شهرها اختصاص دهند.
تصویب پیشنویس کلیات طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع)
دبیر هیئت امنای آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در ادامه سخنان خود به فعالیتهای این هیئت اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته ۹ جلسه هیئت امنای آستان مقدس تشکیل شد و مصوبات متعددی داشته است که مهمترین و آخرین مصوبه آن تصویب پیشنویس کلیات طرح توسعه حرم مطهر و راههای دسترسی به آن است که ابتدای سال ۹۴ نیز به مجموعه وزارت راه و شهرسازی، اعضای شورای شهر شیراز، وزارت کشور و استانداری فارس به منظور درنظر گرفتن پیشنهادات هیئت امنا در طرح تفصیلی شیراز ارائه خواهد شد.
به گفته وی، آنچه که در مصوبه هیئت امنای آستان مقدس بیشتر مورد تاکید بوده توجه به تسهیل تردد شهروندان شیرازی برای رسیدن به حرم مطهر و سهولت دسترسی زائران و همچنین پیشبینی مکانهای مناسب برای پارکینگ است که عملیات اجرایی آن در ابتدای سال آینده آغاز میشود.
دستغیب توجه به منازل میراثی و ارزشمند را از دیگر مصوبات هیئت امنای آستان مقدس برشمرد و گفت: در طرح پیشنهادی منازل ارزشمند میراثی در نقاط مختلف طرح ۵۷ هکتاری که قابلیت بهرهبرداری دارند، با اجرای طرح محیط پیرامونی در کاربریهای مشخص مورد بهسازی و بهرهبرداری قرار خواهند گرفت که اکنون پیشنهاد به تصویب رسیده و در اختیار مسئولان ذیربط در بخشهای مختلف قرار خواهد گرفت.
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به دیدار خود در روز دوشنبه، 25اسفند با معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور اشاره و اظهار کرد: در این دیدار آخرین هماهنگیها در سال ۹۳ برای طرح توسعه حرم مطهر را داشتیم زیرا این پروژه یک فعالیت ملی است و هر اتفاقی که بیفتند سرنوشتی است که برای ۲۰۰ سال آینده مرکز شیراز رخ خواهد داد بنابراین شورای راهبردی در ابتدای سال ۹۴ با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاونان، تولیت آستان مقدس و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز تشکیل خواهد شد.
توسعه حرم مطهر در رونق اقتصادی نقش دارد
وی با تأکید بر اینکه پروژه توسعه حرم مطهر میتواند در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال نقش مهمی داشته باشد، گفت: در مشهد مقدس ۱۲۰ هتل در حال خدمترسانی به زائران هستند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بخش قابل توجهی از اشتغال را به خود اختصاص داده است در حالی که در شیراز ۹ هتل ۵ یا ۴ ستاره داریم پس توجه به این مسئله میتواند نقش مؤثری در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال داشته باشد.
دستغیب همچنین به خدمات رفاهی به زائران غیرایرانی اشاره و تصریح کرد: خدمات رفاهی مناسبی برای گردشگران در واحد بینالمللی آستان مقدس فراهم شده است که انعکاس بسیار مناسبی دارد و به زودی مجموعهای در رابطه با زائران غیر ایرانی در حرم مطهر اعم از خاطرات، یادداشتها و آمار و ارقام و غیره منتشر خواهد شد که وضعیت مناسبی از این جهت داریم و ما را وارد یک تعامل مناسبی خواهد کرد.
منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با جمعیت قابل توجهی از شیعیان و همچنین برادران اهل تسنن که به خاندان پیامبر(ص) ارادت دارند، ارتباط خوبی برقرار شده است و امیدواریم بتوانیم در سال آینده شاهد انعقاد تفاهمنامههای مشترک بین سومین حرم اهل بیت(ع) با کشورهای حاشیه خلیج فارس جهت تبادل زائر و حضور بیشتر زائران مسلمان غیرایرانی و همچنین سایر بازدیدکنندگان از مجموعههای ارزشمند حرم مطهر باشیم.
نسخه ترافیکی تهران برای شیراز جوابگو نیست
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت ترافیکی شیراز اشاره و اظهار کرد: به نظر میرسد هنوز یک اقدام عملی و جدی برای حل گره ترافیکی شیراز صورت نگرفته و این دغدغهای است که مورد گلایه بسیاری از شهروندان شیرازی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه تردد در شیراز به مراتب سختتر از پایتخت شده است، گفت: پایتخت ترافیک روانی دارد و اگر برخی نقاط آن ترافیک سنگین است یکسری تمهیداتی برای آنها اندیشیده شده است اما متأسفانه در شیراز شاهد هستیم که حتی در مکانهایی که پروژههایی مانند پلهای هوایی و زیرگذر تعبیه شده، بار ترافیکی مجدداً به نقطه دیگری بعد از پل منتقل شده بنابراین ضروری است برای رفع معضل ترافیکی شیراز نگاه بالاتر و فراتری داشته باشیم نه اینکه تنها وسط راه را ببینیم بلکه باید از ابتدا تا انتهای مسیر ترافیکی را در نظر بگیریم.
دستغیب، معضلات ترافیکی را موجب گرفتن وقت زیاد از مردم و آلودگی هوای شیراز که اکنون جزو یکی از شهرهای پاک کشور است، دانست و گفت: اگر ترافیک سنگین ما فقط محدود به منطقه فرضی طرح ترافیک بود، شاید این طرح کارایی داشت اما مشاهده میکنیم اکنون خارج از طرح ترافیک، مثل محور بلوار مدرس و صنایع گرههای شدید ترافیکی داریم زیرا شیراز شهری طولی است و نسخهای که برای تهران که به صورت دائرهای رشد پیدا کرده است، انجام شده برای شیراز مناسب نیست به بیان دیگر اگر این طرح را اجرا کنیم طبیعتاً به حجم ترافیک پیرامونی شیراز افزوده خواهد شد و این بحران را به مناطق دیگر منتقل میکند لذا پیشنهاد میشود که از کارشناسان زبده جهت رفع این مشکل دعوت به عمل آید.
دستغیب درخصوص کمربندی شیراز هم با بیان اینکه هنوز از جهت فنی اشکلات فنی فراوانی دارد زیرا از محیط شهری عبور میکند، گفت: کمربندی شیراز نیمه کاره و شبه کمربندی است و در برخی از نقاط وارد حریم شهری شده است که باید از قبل پیشبینی میکردند که شهر گسترش پیدا میکند؛ در این خصوص باید اجازه دهند که مسیر آزاد بدون توقف برای کمربندی ایجاد شود تا زمینه گردش ترافیکی در محیط پیرامونی شیراز فراهم شود ضمن اینکه برای حل ترافیک بر روی گزینه مونوریل در جهت عرضی نیز باید فکر کرد.
منتخب مردم شیراز همچنین به پروژه قطار شهری شیراز اشاره و اظهار کرد: مترو از ابتدای امر شاید گزینه مناسبی برای شیراز نبود و همین فضای رودخانه خشک شیراز ظرفیتی بود که نیاز به تدبیر جدی داشت چنانچه مشاهده میکنیم در قم به خوبی از این فرصت استفاده کردند اما مترو حجم زیادی از سرمایه و ثروت را دفن میکند.
وی با اشاره به نبود بودجه جهت اتمام این پروژهها عنوان کرد: زمانی در کشور زخمی کردن پروژهها خوب بود و میگفتند زخمی کنید تا اعتبار تخصیص یابد اما اکنون این اقدام باری بر بار شهر اضافه کرده و زمان به بهرهبرداری رسیدن پروژهها را افزایش میدهد لذا باید در یک زمان فقط بر روی چند پروژه تمرکز کرد و درخصوص مترو باید ابتدا یک فاز را به بهرهبرداری میرساندیم و بعد به سراغ فاز بعد میرفتیم.
دستغیب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حل مشکل مترو در شیراز همراهی و تعامل و کمک بیشتر نمایندگان مجلس در سطح ملی و تحقق وعده دولت در خصوص تامین سهم اعتباریاش را میطلبد، گفت: اگر جاذبه ثروت کسب شده توسط پیمانکاران و پرهیز از فساد مالی اجازه دهد، خیلی از مشکلات در کشور حل میشود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه میتوان برخی از مسیرهای پروژه مترو را روی زمین اجرا کرد، تصریح کرد: معمولا پروژههای عمرانی برای برخی سودجوییها و منافعی که هست پرهزینه تعریف میشود و اگر مترو از در برخی مسیرها که امکانش هست از روی زمین عبور کند، قیمت تمام شده آن کمتر میشود اما پیمانکار دستگاه حفاری را تامین کرده و حالا باید از آن استفاده کند!