افشای «دروغ بزرگ جواد ظریف»/ مجوز بازجویی از دانشمندان در دوران مدیریت روحانی صادر شد
وی ادامه داد: در این رابطه روشهایی برای رفع ابهامات صورت گرفت و حتی در دولت سابق مصاحبههایی با دانشمندان هسته ای کشورمان از سوی مأموران آژانس انجام شد.
ظریف افزود: در آن دوران با افراد مختلف در ایران مصاحبه شد و حتی آنها از مراکز و اماکن مربوطه بازدید کردند، اما هیچ ابهامی پیدا نشد که این موضوع نشاندهنده بهانهجویی غربیها است.
ظریف در این اظهارات خود دو ادعا را مطرح کرده است. اول: مصاحبه با دانشمندان و بازدید از مراکز و اماکن نظامی در دولت قبل، دوم: مصاحبه دانشمندان یک موضوع فرعی است و ربطی به اصل مذاکرات هسته ای ندارد.
اما ظریف در حالی با استفاده از رسانه مجلس، این اظهارات را به زبان آورده است که بنابر اطلاعات موجود و همچنین گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی، زمانی که آقای روحانی دبیری شورای عالی امنیت ملی و مسئوليت پرونده ايران در آژانس را برعهده داشته بازرسان اجازه بازديد از مراکز نظامي و مصاحبه با دانشمندان هسته اي و همچنين دانشمندان نظامي را دريافت کرده و اين اقدام را انجام داده اند.
در همين رابطه علي اکبر صالحي در برنامه نگاه يک در تاريخ ۵/۲/۱۳۹۴ گفته است: اينها آمدند و يک مطالعات ادعايي را مطرح کردند و از پارچين دو بار بازديد کردند. در يک بار من نماينده ايران در آژانس بودم گفتيم که اين بار اگر بازديد کنيد در زمان آقاي دکتر روحاني بودو ايشان دبير شوراي عالي امنيت ملي بودند. گفتيم که اگر شما بازديد بکنيد اقاي روحاني گفتند که شما فقط يک بار اجازه بازديد داريد. به شما هم اجازه مي دهيم که خودتان محل بازديد را انتخاب کنيد. آنها با انتخاب خودشان بازديد کردند و بعد از يک مدتي دوباره گفتند که مي خواهيم دوباره بازديد کنيم.به آنها گفتيم که اين بار آخر است و آنها قبول کردند. دوباره براي بار سوم گفتند که ما مي خواهيم بازديد بکنيم....
مطالب زیر نيز مربوط مربوط به گزارش بازدید تیم آژانس از سایتهای نظامی ایران از جمله پارچین میباشد که دي ماه سال ۱۳۸۳ (ژانويه ۲۰۰۵) در زماني که آقاي روحاني مسئوليت پرونده هسته اي ايران را برعده داشت در گزارش فصلي مديرکل وقت در تاريخ ۲ سپتامبر ۲۰۰۵ منتشر شده است.
GOV/۲۰۰۵/۶۷، مورخ ۲ سپتامبر ۲۰۰۵ بند ۴۱: ”آنگونه که معاون آژانس در امور پادمان در بیانیه ۱ مارس ۲۰۰۵ خود به شورای حکام تشریح نمود، در ژانویه ۲۰۰۵، ایران به عنوان یک اقدام شفافساز موافقت نمود به آژانس اجازة بازدید از سایتی واقع در پارچین را به منظور ارائه تضمین دربارة فقدان مواد و فعالیتهای هستهای اظهار نشده در این سایت بدهد. از ۴ ناحیه تعیین شده و مورد توجه آژانس اجازة انتخاب هر یک از آنها به آژانس داده شد. از آژانس خواسته شد تا تعداد ساختمانهای مورد بازدید در آن ناحیه را به حداقل رسانده، و آژانس ۵ ساختمان را انتخاب نمود. دسترسی آزاد به آن ساختمانها و اطراف آنها و نیز اجازة نمونهبرداری محیطی به آژانس داده شد که نتایج آنها نشانگر وجود مواد هستهای نبود و همچنین آژانس هیچ تجهیزات یا مواد دارای استفادة دوگانه را در این ارتباط در مکانهای مورد بازدید مشاهده نکرد".
بند ۴۹: ”ایران به عنوان یک اقدام شفافساز به آژانس اجازه بازدید از سایتهای مرتبط با امور دفاعی در کلاهدوز، لویزان و پارچین را داد، آژانس هیچ فعالیت مرتبط با امور هستهای را در کلاهدوز پیدا نکرد".
در مقطع ماقبل روی کار آمدن دولت نهم، يعني زماني که آقاي روحاني رياست شوراي عالي امنيت ملي و همزمان مسئوليت پرونده هسته اي ايران را برعهده داشتند، آژانس ۲۷ بار به تاسیسات و دانشمندان در ایران دسترسی پیدا کرده است.
نکته قابل تامل آنکه در اين مدت زماني ، دانشمندان نظامي ايران نيز مورد مصاحبه يا بازجويي بازرسان آژانس قرار گرفتند.
درباره اماکن نظامی هم، آژانس تنها در یک نوبت پس از آغاز به کار دولت نهم –که دقیقا در ماه های اولیه استقرار دولت بوده- به پارچین دسترسی پیدا کرده و این امر دیگر هرگز تکرار نشده است.
آخرین باری که آژانس از پارچین بازدید کرده در ۱۰ آبان ۱۳۸۴ (اول نوامبر ۲۰۰۵) بوده است. در این تاریخ تنها ۳ ماه از آغاز به کار دولت نهم می گذشت و استراتژی هسته ای دولت وقت هنوز تدوین نشده بود.
اما موضوع دومي که وزير امور خارجه با بهره گيري از رسانه مجلس آن را مطرح کرده است، اين ادعاست که اساسا مصاحبه دانشمندان یک موضوع فرعی است و ربطی به اصل مذاکرات هسته ای ندارد.
اين در حالي است که اگر هدف از مذاکرات دستيابي به توافق نهايي است، اين امر بدون اجازه بازرسي از اماکن نظامي و مصاحبه با دانشمندان و پرسنل نظامي ايران محقق نمي شود.
به بيان ديگر شرط توافق نهايي اجازه بازرسي از مراکز نظامي و مصاحبه از همه اشخاص مدنظر آژانس (هسته اي و غيرهسته اي) است.
اين موضوع هم در بيانيه مذاکرات لوزان به آن اشاره شده و هم مقامات آمريکايي و ايراني بر آن تاکيد کرده اند.
در بيانيه لوزان در اين باره آمده است:
مجموعه تدابیری برای نظارت بر اجرای مفاد برنامه جامع مشترک اقدام شامل کد اصلاحی ۳.۱ و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مورد توافق واقع شده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی از فن آوری های مدرن نظارتی استفاده خواهد کرد و از دسترسی های توافق شده بیشتری از جمله به منظور روشن کردن موضوعات گذشته و حال برخوردار خواهد شد.
در اين بخش از بيانيه به صراحت به ۴ شيوه بازرسي اشاره شده است.
اول)کد اصلاحي ۱/۳ ، دوم) پروتکل الحاقي ، سوم) نظارت بر مبناي فن آوري هاي مدرن چهارم) دسترسي هاي فراتر از پروتکل
آقاي عراقچي در جلسه غيرعلني مجلس در توضح توافق صورت گرفته درباره اجراي پروتکل الحاقي گفت:
«....در اصل نظارت و بازرسی ها مهمترین چیزی که ما پذیرفته ایم پروتکل الحاقی است که این مهمترین ابزار بازرسی برای آژانس بین المللی انرژی اتمی است برای اینکه اطمینان حاصل کند که هیچ برنامه ای مخفی هسته ای که غیر صلح آمیز باشد در هیچ کشوری وجود ندارد. ........ بدون پروتکل الحاقی هم توافقی در کار نخواهد بود. (اعتراض نمایندگان که این حق مجلس است. عراقچی: بله حق مجلس است در نهایت شما نپذیرید توافق نمی شود! نمایندگان: شما می خواهید نظام را در برابر عمل انجام شده قرار دهید. حتی در توافق ژنو هم به پذیرش پروتکل الحاقی اشاره شده است و در پروتکل الحاقی هم دسترسی به مراکز غیر هسته ای شامل مراکز نظامی وجود دارد اما این دسترسی چگونه است؟ این یک دسترسی مدیریت شده است.»
در کنار تاکيد صريح آقاي عراقچي مبني بر موافقت با بازرسي ها از مراکز نظامي، نکته اي که عراقچي از گفتن آن ابا کرده توضيح درباره اين بخش از بيانيه لوزان است: «آژانس بین المللی انرژی اتمی از فن آوری های مدرن نظارتی استفاده خواهد کرد و از دسترسی های توافق شده بیشتری از جمله به منظور روشن کردن موضوعات گذشته و حال برخوردار خواهد شد.»
ذکر اين نکته ضروري است که با زيرکي ۱+۵ ، PMD در توافق لوزان به عبارت «موضوعات گذشته و حال» تغيير نام داده است چرا که در PMD ( ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته اي ايران) ، موضوعات مورد نظر آژانس احصا شده و مشخص بود ولي با زيرکي ۱+۵ و به کارگيري عبارت «موضوعات گذشته و حال» اين امکان به آژانس و کشورهاي غربي داده مي شود که مسائل ديگري افزون بر مسائل مطروحه در PMD را عليه ايران مطرح کند و ايران ملزم به پاسخگويي درباره آنها باشد.
درباره عبارت «دسترسي هاي توافق شده بيشتر به منظور روشن شدن موضوعات گذشته و حال» که در توافق لوزان آمده بايد گفت که چارچوب اين دسترسي هاي فراتر از پروتکل مشخص نشده، اما براي روشن شدن ابعاد «دسترسي هاي بيشتر» که همان دسترسي هاي فراتر از پروتکل است بايد به گزارش هاي آژانس رجوع کنيم چرا که در گزارش هاي آژانس ابعاد اين بازرسي هاي تشريح شده است.
در گزارش هاي فصلي مديرکل آژانس ابعاد بازرسي هاي مورد نظر اين نهاد قيد شده است. بب بررسي آخرين گزارش فصلي آمانو که در تاريخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ منتشر شد و بر اساس پاراگراف ۵۸ و ۶۳و ۷۴ ، ايران بايد به همه سايت ها (سايت هاي هسته اي و غيرهسته اي که تاسيسات نظامي نيز شامل آن مي شود) ، اشخاص و پرسنل (شامل دانشمندان و افراد تاثيرگذار در صنعت هسته اي ايران) ، تجهيزات و مواد و اسناد و اطلاعات مورد نظر کارشناسان آژانس اجازه دسترسي بدون تاخير بدهد.
در پاراگراف ۵۸ گزارش آمانو آمده است : گزارشهای قبلی مدیرکل مسایل باقیمانده مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هستهای ایران و اقداماتی را که لازم است ایران برای حل و فصل این مسایل انجام دهد مشخص کردهاند. آژانس کماکان نسبت به وجود احتمالی فعالیتهای آشکار نشده مرتبط با امور هستهای که سازمانهای نظامی مربوطه در آن دخیل بودهاند از جمله فعالیتهای مرتبط با توسعه یک کلاهک هستهای برای موشک، نگران باقی مانده است. ایران ملزم شده است تا بهطور کامل با آژانس در زمینه همه موضوعات باقیمانده بهویژه آنها که نگرانی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هستهای ایران را بالا میبرد، همکاری کند که این امر شامل اجازه دسترسی بدون تاخیر به همه سایتها، تجهیزات، اشخاص و اسناد مورد درخواست آژانس است.
اما علاوه بر اين، آژانس حل و فصل همه مسائل باقیمانده ايران را ( که در بيانيه لوزان از آن به عنوان موضوعات «گذشته و حال» ياد شده ) منوط به رفع نگراني ها درباره ابعاد نظامي برنامه هسته اي ايران بر ۴ محور، اجازه دسترسي به «سايت ها ، اسناد، تجهيزات و اشخاص»کرده است و تا ايران نگراني هاي آژانس را برطرف نکند، مديرکل از تاييد صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران خوددار مي کند.
نکته قابل تامل تر آنکه در ليست افرادي که در مذاکرات اخير به مقامات ايراني پيشنهاد شده است برخي پرسنل نظامي و دانشمندان عرصه نظامي نيز وجود دارد.
اما اين موضوع زماني تعجب برانگيز تر مي شود که وندي شرمن يک سال پيش اعلام کرده بود که شرط اساسي دستيابي به توافق نهايي رسيدگي آژانس به موضوع PMD است، موضوعي که هم اکنون توسط تيم مذاکره کننده ايران مورد تاييد قرار گرفته است.
وندي شرمن در تاريخ ۲۰/۱/۱۳۹۳ با پيوند زدن تعيين تکليف درباره موضوع ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته اي ايران گفته بود: «رسیدگی به ابعاد نظامی احتمالی این برنامه (PMD) وظیفه اصلی آژانس بینالمللی انرژی اتمی است و آژانس به وظایف خودش در این زمینه عمل ميکند. ما ميخواهیم از آژانس بینالمللی انرژی اتمی و تلاشهایش در این زمینه حمایت کنیم. ما ایران را تشویق ميکنیم هرکاری که میتواند انجام بدهد تا پیشرفت چشمگیری در کارهایی انجام شود که درباره آن با آژانس بینالمللی انرژی اتمی همکاری میکند. همان طور که گفتم، اگر به این مسائل رسیدگی نشود، ما قادر نخواهیم بود به توافق نهایی برسیم.»
مذاكره نكنيم چه بكنيم
مذاکره کنیم که چه شود؟ مگر بیشتر زا 10درصد از مشکلات کشور با این مذاکرات فوق ممکن است رفع شود؟
زمانی که بتوانیم در تحریم به غنی سازی 20درصد برسیم ، و روی سرمایه های داخلی ، روی ایده های جوانان کشور سرمایه گذاری کنیم ، روی محصولات و خدمات داخلی تمرکز کنیم ، هم مشکلات کم و کمتر میشود و هم اشتغال زایی و درامد برای این جوانان.
به گزارش خبرنگار انرژی هستهای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مستندات رسمی نشان میدهد که آژانس در سالهای گذشته که دولت نهم و دهم را نیز شامل میشود، از تاسیسات نظامی و مراکز دانشگاهی و نیز افراد مرتبط با برنامه هستهای کشورمان بازدید و بازرسی و مصاحبه داشته است.
١- آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش مدیرکل در دسامبر ٢٠٠٥ به صراحت از بازدید بازرسان آژانس و نمونهبرداریهایی که انجام گرفته است، گزارش داده است: ایران در نوامبر ٢٠٠٥ (یعنی حدود آبانماه ١٣٨٤، در زمان دولت نهم) موافقت کرد که به آژانس اجازه بازدید از سایتی در تاسیسات نظامی پارچین را بدهد. آژانس توانست برای اثبات نبود مواد هستهای در آن سایت نمونهبرداریهای لازم را انجام دهد.
On 1 November 2005, following a meeting held on 30 October 2005 between Mr. Larijani, the Secretary of the Supreme National Security Council of Iran, and the Deputy Director General for Safeguards (DDG-SG), the Agency was given access to the buildings requested within the area of interest at Parchin (see para. 41 of GOV/2005/67), in the course of which environmental samples were taken. The Agency did not observe any unusual activities in the buildings visited. Its final assessment is pending the results of the environmental sample analysis. IAEA Dec.2005 report
٢- مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی همچنین در گزارش ماه ژوئن ٢٠٠٦(تابستان ١٣٨٥، در زمان دولت نهم) از بازدید آژانس از یک دانشگاه فنی به تاریخ ژانویه ٢٠٠٥ نیز گزارش میدهد، و خواهان توضیحات بیشتری از ایران در خصوص نتایج بازرسی درخواست کرده است.
With reference to the environmental samples taken from some equipment at a technical university in January 2006 mentioned in paragraph 25 of GOV/2006/27, analysis of those samples showed a small number of particles of natural and high enriched uranium. On 16 May 2006, Iran responded to the Agency’s requests for clarification stating, inter alia, that, as mentioned during the visit of inspectors to Tehran on 27 January 2006, the equipment had not been acquired for or used in the field of nuclear activities. Iran indicated that it was, however, investigating how such particles might have been found in the equipment.
بنا بر این امکان بازدید از تاسیسات نظامی و حتی دانشگاههای فنی و مصاحبه و گفتوگو با مسوولان مربوطه در دانشگاه درباره برخی ملاحظاتی که وجود داشته است، در چارچوب همکاریها انجام شده و گزارش رسمی در مورد آن وجود دارد.
همچنین بر اساس گزارشهای رسمی آژانس که همه در سایت رسمی آن قابل دسترسی است، حداقل در چند مورد به طور مشخص مصاحبه به دانشمندان هستهای انجام گرفته است که نمونههای آن در زیر میآید:
1- بنا به گزارش مدیرکل آژانس از سپتامبر 2005 ایران همکاری بیشتری در ارائه دسترسی به اسناد اضافی و اجازه مصاحبه با افراد درگیر در بحثها با شبکه خرید را داده است. به نقل از سند GOV/2005/87 Page 5
Since that time September 2005, Iran has been more forthcoming in providing access to additional documentation related to the 1987 offer and permitting interviews with individuals who had been involved in discussions with the procurement network.
2- از 20 تا 24 اکتبر 2007 یک تیم فنی آژانس برای مرور جزیی پاسخها و اسناد پشتیبانی کننده و مصاحبه با مقامات درگیر در برنامه غنیسازی اورانیوم پی 1 و پی 2 از تهران بازدید کرد. به نقل از سند GOV/2007/58 ,Page 5
From 20 to 24 October 2007, an Agency technical team visited Tehran to review in detail the answers and supporting documentation, and to interview officials involved in the P-1 and P-2 uranium enrichment programme.
3- از 29 اکتبر تا 1 نوامبر 2007 آژانس به بحثهایش با مقامات ایرانی در مورد برنامه غنیسازی سانتریفیوژ ادامه داد. ایران اسناد پشتیبانی کننده و مکتوبات تقویت کننده اضافی را ارائه داد و آژانس بحثهای بیشتر و مصاحبههایی با مقامات ایرانی درگیر در فعالیتهای هستهای در دهههای 80 و 90 انجام داد. به نقل از سند GOV/2007/58 , Page 2
From 29 October to 1 November 2007, the Agency continued discussions with the Iranian authorities on the centrifuge enrichment programme. Iran provided additional supporting documentation and written amplifications and the Agency held discussions and interviews with Iranian officials involved in nuclear activities in the 1980s and 1990s.
4- بر اساس مصاحبه با مقامات ایرانی در دسترس و اعضای شبکه تامین؛ اسناد محدود ارائه شده توسط ایران و اطلاعات خرید جمعآوری شده توسط تحقیقات مستقل آژانس؛ آژانس نتیجه گرفته است که بیانیههای ایران با اطلاعات در دسترس آژانس در خصوص کسب فنآوری سانتریفیوژ پی 1 در 1987 همخوانی دارد. به نقل از سند GOV/2007/58 , Page 3
Based on interviews with available Iranian officials and members of the supply network, limited documentation provided by Iran and procurement information collected through the Agency’s independent investigations, the Agency has concluded that Iran’s statements are consistent with other information available to the Agency concerning Iran’s acquisition of declared P-1 centrifuge enrichment technology in 1987.
به گزارش ایسنا، همچنین مصاحبههای مختلفی از سوی مسوولان وقت در رابطه با مصاحبه آژانس با افراد درگیر در برنامه هستهای و نیز بازدید از مراکز نظامی بر روی سایتهای خبری و خبرگزاریها وجود دارد که با یک جستوجوی ساده قابل دسترسی است.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هفته جاری در حاشیه حضورش در مجلس شورای اسلامی و شرکت در جلسه غیرعلنی درباره مذاکرات هستهای در گفت گو با خبرنگاری گفت: موضوع مصاحبه با دانشمندان هستهای، ارتباطی به اصل مذاکرات هستهای ایران با گروه 1+5 ندارد و این یک مساله کناری و فرعی بوده و حدود 10 سال است که کشور برای حل این ادعاها و بهانهها اقداماتی کرده است. در این رابطه روشهایی برای رفع ابهامات صورت گرفت و حتی در دولت پیشین مصاحبههایی با دانشمندان هستهای کشورمان از سوی مأموران آژانس انجام شد.
او افزود: در آن دوران با افراد مختلف در ایران مصاحبه شد و حتی آنها از مراکز و اماکن مربوطه بازدید کردند، اما هیچ ابهامی پیدا نشد که این موضوع نشاندهنده بهانهجویی غربیهاست.
وزیر امور خارجه با اشاره به ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر موافقت ایران برای مصاحبه با تعدادی از دانشمندان هستهای کشورمان، تصریح کرد: آنها هر چه که میخواهند بگویند، زیرا مقامات این کشورها در سالهای گذشته انواع صحبتها و مطالب را مطرح کردند، اما قطعا تیم مذاکرهکننده نظر رهبر معظم انقلاب را در تمام موارد مذاکرات هستهای عینا اطاعت میکند.
این گفتههای ظریف با واکنش رییس دولت نهم و دهم در رابطه با همکاریهای فراپادمانی و به ویژه مصاحبه بازرسان آژانس با دانشمندان و مسوولان درگیر در برنامه هستهای کشورمان و نیز بازدید از مراکز نظامی مواجه شد.
دفتر محمود احمدینژاد در بیانیهای در این رابطه و خطاب به مردم، اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، مبنی بر اجازه دولت قبل به انجام مصاحبه ماموران آژانس بینالمللی انرژی اتمی با دانشمندان هستهای ایران، را نادرست دانسته و تاکید کرده است: «به عنوان یک سیاست قطعی و مبتنی بر حقوق مسلم هستهای ملت ایران، در دوره دولتهای نهم و دهم، هرگونه مصاحبه یا بازجویی و یا ملاقات ماموران آژانس یا هر نهاد بینالمللی خارجی دیگر با دانشمندان هستهای، به صراحت و به صورت رسمی و علنی توسط رییس محترم دولت ممنوع اعلام شد. روش خردمندانه آن است که مسوولان و مذاکرهکنندگان هستهای، ملت ایران را به طور کامل در جریان جزییات و روند مذاکرات هستهای جاری قرار دهند.»
به گزارش خبرنگار ایسنا، جمهوری اسلامی ایران در 10 سال گذشته و با شکلگیری پرونده هستهای در آژانس همواره در چارچوب اعتمادسازی و شفافسازی در دورههای مختلف همکاریهای فراپادمانی با آژانس داشته است و حتی اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را برای دو سال و نیم شاهد بودیم که امروز به گفته بسیاری از کارشناسان مربوطه تجربه مفیدی از آن همکاری در اختیار ایران است که میتواند چراغ راه ما در اجرای پروتکل الحاقی در صورت تصویب آن در چارچوب توافق جامع هستهای باشد.
به نظر میآید برخی اقدامات و اظهارات برخی منتقدان توافق هستهای و مذاکرات، پیش از فکر و بررسی زمینههای حقوقی، فنی و سیاسی آن، بیشتر تحت تاثیر برداشتها و نگاههای سیاسی و جناحی مطرح و به اختلافها در داخل دامن میزند که تشویش اذهان عمومی را بهدنبال خواهد داشت و قطعا دود این نوع برخوردهای ضعیف و غیرکارشناسی در شرایط حساس منطقهیی و بینالمللی به چشم مردم خواهد رفت و اولین قربانی آن منافع ملی و آینده کشور است.
**********************************************************************************************************************
لازم به یادآوری است که حضرت آیتالله خامنهای،رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیرا در مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین(ع) در بخشی از بیاناتشان با اشاره به زیاده خواهیهای جدید در مذاکرات هستهای از جمله درخواست برای بازرسی از مراکز نظامی و گفتگو با دانشمندان ایرانی، تأکید کردند: این اجازه مطلقا داده نخواهد شد و دشمنان بدانند که ملت و مسئولان ایران در مقابل زیاده خواهی ها و زورگویی ها بهیچ وجه کوتاه نخواهند آمد.
انتشار این اسناد نیز به معنای تایید دخالت غرب یا اجازه برای بازرسی از تاسیسات نظامی و مصاحبه دانشمندان هستهای کشورمان نیست. برگرفته از سایت ایسنا
لينك زير را ببينيد
http://www.asriran.com/fa/news/397887/%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF
واقعیت ماجرا چیست؟
آنگونه که آنا گزارش داده است، کد اصلی مطرحشده توسط جواد ظریف، صادرشدن اجازه مصاحبه توسط دولت قبل و انجام آنها در آن زمان است که حتی برخی مقامات وقت سازمان انرژی اتمی، نسبت به وقوع ترور اعضای خانواده هستهای ایران و ارتباط آن با مصاحبهها هشدار داده بودند.
١٢ آذر ٨٩ نیز علیاصغر سلطانیه، نماینده وقت ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی، در سخنرانی خود در شورای حکام با انتقاد از عملکرد آژانس در افشای اطلاعات دانشمندان هستهای ایران گفت: «آژانس با انتشار اسامی دانشمندان و متخصصان ایرانی، آنان را در معرض ترور گروههای تروریستی و نیز سرویسهای جاسوسی رژیم اسرائیل و آمریکا قرار داده است. اسامی دانشمندان و متخصصان ایرانی که طی بازرسیها و مصاحبهها، همکاری متعهدانهای با آژانس داشتهاند، از مجرای آژانس به بیرون درز کرده و در فهرست غیرقانونی تحریم اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمانملل قرار گرفته است»
سایت مشرق نیز، ٢١ دی ١٣٩٠ نوشته بود بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی چندی پیش از بهشهادترسیدن مصطفی احمدیروشن با وی ملاقاتی داشتهاند.
٢١ دی ٩٠ نیز سعید جلیلی، دبیر وقت شورای امنیت ملی، گفته بود که «آژانس نباید اسامی دستاندرکاران برنامه هستهای ایران را فاش میکرد».
٢٥ اردیبهشت ٩١ که با آخرین ماههای دولت احمدینژاد همزمان بود، هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، گفته بود: «ایران باید به بازرسان، اجازه دسترسی به افراد، اطلاعات و مکانها را بدهد».
در عین حال اشاره ظریف به اجازه مصاحبه با دانشمندان هستهای، در اظهارات رئیس دولتهای نهم و دهم زمانی که در نیویورک به سر میبرد، شواهدی وجود دارد.
محمود احمدی نژاد در تاریخ 23 سپتامبر سال 2009 در گفتوگو با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گفته«ایران تمایل دارد کارشناسان هستهای با دانشمندان آمریکایی و دیگر قدرتهای جهانی به عنوان یک اقدام اعتمادساز با هدف از بین بردن نگرانیها درباره برنامه هستهای ایران دیدار کنند.»
این اظهارات احمدینژاد همزمان با بررسی کشورهای غربی برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران و در آستانه دور جدید مذاکرات هستهای در دولت قبل مطرح شده بود.
اخیرا نیز مهدی محمدی از همکاران رسانهای تیم سابق هستهای در مناظره با حسن بهشتیپور، آژانس را منبع اطلاعاتی دانست که به شهادت مجید شهریاری منجر شده است.
همچنین در روزهای اخیر علاوه بر محمدجواد ظریف؛ یک مقام دیگر نیز از مصاحبه آژانس با دانشمندان هستهای ایران در سالهای گذشته خبر دادند.
رسول سناییراد، مسئول اداره سیاسی سپاه، در گفتوگو با «شبکه اطلاعرسانی راه دانا» با تأکید بر غیرقابلاعتمادبودن آژانس بینالمللی انرژی اتمی، درمورد مصاحبه با دانشمندان هستهای، به تصریح گفته «شهادت دانشمندان هستهای ما ناشی از همین مصاحبههایی بود که در قالب پادمانها گرفته شد و بعدها اطلاعات این دانشمندان در اختیار گروههای تروریستی قرار گرفت و منتهی به شهادت تعدادی از دانشمندان هستهای ما شد».
مرد در سایه مذاکرات هستهای ایران
نیویورکتایمز در گزارش خود در قبال چالش جدید وزیر امورخارجه با مخالفان ادامه گفتوگوهای هستهای در خصوص اصرار آژانس بینالمللی انرژی اتمی به مصاحبه با دانشمندان هستهای ایران تنها به نام محسن فخریزاده اشاره میکند. این روزنامه آمریکایی از فخریزاده در بسیاری از رسانههای بینالمللی با عنوان مرد در سایه برنامه اتمی ایران یاد میکنند.
آمریکاییها، او را صندوقچه اسرار برنامه هستهای ایران قلمداد میکنند که همواره در تعیین موضع ایرانیها در مذاکرات، نقشی مخفیانه ولی موثر داشته است. بر طبق نظر آژانس بینالمللی انرژی اتمی تا زمانی که با فخریزاده گفتوگوی مستقیم انجام نشود، نمیتوان در میزان ورود ایران به دانش هستهای، اظهار نظر کرد.
ادعا میشود که فخریزاده چهره مخفی فعالیتهای هستهای ایران است که گفته میشود با توجه به نگرانیها در مورد انجام ترور از سوی عناصر صهیونیستی، در محافل عمومی حاضر نمیشود.
آژانس بینالمللی انرژی اتمی ادعا میکند که به دلیل تخصص فخریزاده در بحث کلاهکهای هستهای وی بهترین گزینه برای مصاحبه بازرسان با وی در خصوص ابعاد نظامی برنامه هستهای ایران در گذشته است.
مخالفت ایران با درخواستهای آژانس برای این مصاحبهها ریشه در ترور پنج دانشمند هستهای ایران در فاصله سالهای ٢٠١٠ تا ٢٠١٢ دارد. مسعود علیمحمدی، مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن و داریوش رضایینژاد جزء دانشمندان هستهای ایران بودند که در فاصله سالهای ٨٨ تا ٩٠ ترور شدند.