سوخو ۲۲؛ جنگندهای که با عمردهی انقلابی به آسمان ایران بازگشت + عکس
بر اساس تصاویری که اخیرا در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، پروازهای آزمایشی جنگنده سوخوی 22 در تهران آغاز شده است
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، ماهنامه «Combat aircraft» به معنای هواگردهای رزمی یکی از نشریات تخصصی در
حوزه هوانوردی نظامی است که از زمان آغاز به انتشار خود در 15 سال پیش،
موضوعات هوانوردی نظامی در سراسر جهان را به صورت تخصصی تجزیه و تحلیل
میکند.
گزارش از توان نیروی هوایی کشورهای مختلف، پوشش رزمایشهای هوایی برگزار شده در جهان و انعکاس جدیدترین دستاوردها و اخبار هوانوردی نظامی به تفکیک مناطق مختلف دنیا از جمله بخشهای مهم این مجله مشهور است. این مجله در حال حاضر پرفروشترین نشریه در این حوزه در منطقه آمریکای شمالی به شمار میآید. این نشریه در شماره چندی قبل خود به بررسی وضعیت ناوگان سوخوی 22 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.
این جنگنده را می توان به نوعی یکی از نمادهای عمردهی انقلابی در نیروهای مسلح دانست. بر اساس اعلام مسئولان ارشد نیروهای مسلح کشورمان، فرمانده معظم کل قوا طی سالهای گذشته دستورات مهمی را برای عمردهی انقلابی به تجهیزات نیروهای مسلح صادر کرده اند که بر این اساس، سامانه های موجود علی رغم سن شناسنامه ای بالا، با بهینه سازی و بهروز رسانی، قابلیت کمک به توان دفاعی کشور را خواهند داشت.
در این گزارش با اشاره به نحوه دستیابی کشورمان به این جنگنده آمده است: حداقل 6 فروند از این هواپیماها فرود سختی را در هنگام نشستن در ایران تجربه کرده و آسیبهای شدیدی را در بخش بدنه و سازه متحمل شدند. در ابتدا فرماندهی نیروی هوایی ارتش ایران این هواپیماها را به عنوان "میهمان " شناخته و به تکنسین های خود دستور داد تا تنها آنها را در شرایط مناسبی حفظ کنند.
بنا بر اعلام این نشریه غربی، پس از چند سال، علائم نیروی هوایی ایران روی بدنه سوخو ۲۲ حک شده و تمام هواپیماها شماره سریال استاندارد نیروی هوایی ایران را دریافت کردند و استفاده از عبارت " M " به عنوان واژه میهمان پایان یافت.
«Combat aircraft» افزوده است که بعد از درخواستهای متعدد از طرف پرسنل و فرماندهان نیروی هوایی ایران، در نهایت فرماندهی نیروی هوایی ارتش با تغییر در وضعیت عملیاتی هواپیماهای عراقی موافقت کرده و در 1993 نیروی هوایی ایران ارزیابی تکنیکی، عملیاتی و رزمی پرنده های مذکور را آغاز کرد.
گزارش از توان نیروی هوایی کشورهای مختلف، پوشش رزمایشهای هوایی برگزار شده در جهان و انعکاس جدیدترین دستاوردها و اخبار هوانوردی نظامی به تفکیک مناطق مختلف دنیا از جمله بخشهای مهم این مجله مشهور است. این مجله در حال حاضر پرفروشترین نشریه در این حوزه در منطقه آمریکای شمالی به شمار میآید. این نشریه در شماره چندی قبل خود به بررسی وضعیت ناوگان سوخوی 22 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.
این جنگنده را می توان به نوعی یکی از نمادهای عمردهی انقلابی در نیروهای مسلح دانست. بر اساس اعلام مسئولان ارشد نیروهای مسلح کشورمان، فرمانده معظم کل قوا طی سالهای گذشته دستورات مهمی را برای عمردهی انقلابی به تجهیزات نیروهای مسلح صادر کرده اند که بر این اساس، سامانه های موجود علی رغم سن شناسنامه ای بالا، با بهینه سازی و بهروز رسانی، قابلیت کمک به توان دفاعی کشور را خواهند داشت.
در این گزارش با اشاره به نحوه دستیابی کشورمان به این جنگنده آمده است: حداقل 6 فروند از این هواپیماها فرود سختی را در هنگام نشستن در ایران تجربه کرده و آسیبهای شدیدی را در بخش بدنه و سازه متحمل شدند. در ابتدا فرماندهی نیروی هوایی ارتش ایران این هواپیماها را به عنوان "میهمان " شناخته و به تکنسین های خود دستور داد تا تنها آنها را در شرایط مناسبی حفظ کنند.
بنا بر اعلام این نشریه غربی، پس از چند سال، علائم نیروی هوایی ایران روی بدنه سوخو ۲۲ حک شده و تمام هواپیماها شماره سریال استاندارد نیروی هوایی ایران را دریافت کردند و استفاده از عبارت " M " به عنوان واژه میهمان پایان یافت.
«Combat aircraft» افزوده است که بعد از درخواستهای متعدد از طرف پرسنل و فرماندهان نیروی هوایی ایران، در نهایت فرماندهی نیروی هوایی ارتش با تغییر در وضعیت عملیاتی هواپیماهای عراقی موافقت کرده و در 1993 نیروی هوایی ایران ارزیابی تکنیکی، عملیاتی و رزمی پرنده های مذکور را آغاز کرد.
این ماهنامه تخصصی با اشاره به اینکه تکنسین های سوخو ۲۲ نهاجا اولین تلاشها در این زمینه را به همراه کار بر روی دو فروند سوخوی آسیب دیده در پایگاه سوم شکاری همدان آغاز کردند، افزوده است که این تلاش های اولیه به دلیل عدم تخصص تکنسین های ایرانی بر روی سوخو ۲۲ و عدم وجود دستورالعمل های لازم ناموفق بود.
کابین سوخو ۲۲
نویسنده گزارش مذکور با ادعای اینکه یک گروه از تکنسینهای اوکراینی پیشنهاد کردند که در ازای دریافت مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار سوخو۲۲ را آماده کرده و متخصصین را برای تعمیر و نگهداری از این هواپیماها آموزش دهند، اضافه کرده است که به دلیل تاکید فرماندهی نهاجا برای عملیاتی شدن سوخوهای ۲۲، بخش جهاد خودکفایی ماموریت یافت تا بدون کمک خارجی این هواپیماها را فعال کند. متخصصین ایران کار را در سال 1994 میلادی آغاز کرده و 10 فروند سوخو ۲۲ را آماده کردند اما نتیجه، برای نهاجا اطمینان بخش نبود.
دومین تلاش برای عملیاتی کردن نهاجا؛ سپاه وارد می شود
در ادامه گزارش «Combat aircraft» آمده است: در سال ۲۰۰۷ میلادی، نیروی هوایی ارتش ایران به پایگاه های ششم و هفتم شکاری اجازه آغاز تعمیر اساسی بومی ناوگان سوخو 24 و اف ۴ ئی را داد. در سال 2008 در حالی که یک فروند سوخوی ۲۲ برای اورهال انتخاب شده بود یک فروند سوخوی 22 مدل UM4K نیز برای بازیابی انتخاب شد. این هواپیما یک رنگ استتار ۴ تایی استاندارد نیروی هوایی ایران را دریافت کرده و در پایگاه دوشان تپه در تهران موتور مدل AL-21F-3 این هواپیما نیز تحت تعمیر و بازبینی قرار گرفت.
"سپس نیروی هوایی ارتش تصمیم گرفت که قراردادی را با شرکتی که زیر مجموعه نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلابی اسلامی است به امضاء برساند. این شرکت با تجربه ترین ارگان در ایران بحث تعمیر اساسی هواگردهای روسی به شمار می آید و کیفیت کار این شرکت با تعمیر اساسی ۵ فروند سوخوی 25 مدل K و سه فروند سوخوی 25 مدل UBK در سالهای 2011 و 2012 مشخص شد. "
این ماهنامه تخصصی افزوده است: دو فروند سوخوی 22 مدل UM4K و دو فروند سوخوی 22 مدل M4K به تاسیسات شرکت مذکور در تهران منتقل شد. دو فروند دیگر از این هواپیماها نیز در می 2013 از شیراز به تهران منتقل شد چراکه رساندن سوخوهای 22 به توان کامل عملیاتی و استفاده نهاجا از این پرنده ها به عنوان نیروی تهاجمی بسیار مهم بود.
این نشریه در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به تحول اساسی این جنگنده افزوده است: در حال حاضر نهاجا دوره های پروازی با سوخوی 22 را برای خلبان سوخوی 24 و جنگنده های اف 7 قرار داده است و جهاد خودکفایی نهاجا در حال کار برای ساخت سیمیلاتور سوخوی 22 با استفاده از کابین یک فروند از سوخو که به پایگاه دوشان تپه منتقل شده بودند. 3 فروند از این هواپیماها که یکی از آنها در همدان فرودی سخت را تجربه کرده بود برای آزمایش و بازبینی به این پایگاه منتقل شده بودند.
بنا بر تحلیل نویسنده این گزارش با توجه به اینکه اکثر سوخوهای 22 سفر کرده به ایران با مخازن سوخت مدل PTB-800 و پرتاب گرهای سلاح خود به کشور وارد شدند. در آینده نزدیک تمام این هواپیماها می توانند از کلیه سلاح های هواپیماهای سوخوی 24 نیز استفاده کنند.
وی تاکید کرده است که سوخوهای 22 به موشکهای هوا به سطح هدایت لیزری و تلویزیونی Kh-29 ، Kh-25 به همراه موشکهای هوا به هوای R-60MK برای دفاع از خود و انواع بمب های سقوط آزاد و راکت انداز مجهز خواهد شد.
«Combat aircraft» در پایان گزارش خود تاکید کرده است که تمام سری اول سوخوهای 22 تا پایان سال 2015 بازیابی می شوند و امکان شکل دادن دوباره اسکادران 71 را ایجاد می کنند. گروه دوم و سوم سوخوهای 22 نیز تا سال 2020 آماده خواهند شد. تحویل اولین سوخوی 22 برای ژانویه 2014 برنامه ریزی شده و دومین فروند آنها نیز در ماه مارس تحویل می شود. این هواپیماها نیز در اسکادران 72 خدمت خواهند کرد.
تصاویر جدید از آزمایش جنگنده سوخو ۲۲ در تهران
بر اساس تصاویری که اخیرا در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، پروازهای آزمایشی جنگنده سوخوی 22 در تهران آغاز شده است و احتمالا به زودی شاهد آن خواهیم بود که این جنگنده با قابلیت های مهم و تاثیرگذار، وارد خدمت نیروهای مسلح ایران شود.
نظرات بینندگان