توليد شناور موشك انداز سپاه با سرعت 85 نات درسال آينده
سردار علي فدوي فرمانده نيروي دريايي سپاه در همايش ملي شناورهاي تندرو كه امروز يكشنبه در دانشگاه اميركبير برگزار ميشود، گفت: يكي از اصليترين دستاوردهاي امام(ره) و انقلاب، بيدار كردن دلها و ايجاد باور توانستن بود و اين باور در ملت ما به وجود آمد.
وي افزود: ما در طول تاريخ چند هزار ساله سرزمينمان با تهديد رو به رو بودهايم و سمت و سوي تهديدها همواره مرزهاي خشكي بوده است. ولي بعد از انقلاب اسلامي يك تغيير اساسي در موضوع سمت تهديد سرزمينمان به وجود آمد و تهديد اين سرزمين آمريكاييها شدند. آمريكاييها تنها از طريق دريا ميتوانند در همجواري ما قرار بگيرند و در اين چند سال به دنبال درياپايه كردن تهديدهاي ما بودهاند و اقدامات فراواني در اين خصوص انجام دادهاند.
فدوي ادامه داد: سمت و سوي تهديدهاي ما از اين پس دريا است و آنكه در رو به روي ما قرار گرفته آمريكاست كه بر حسب مادي همه آنچه كه در سطح عالي در جهان وجود دارد در اختيارش است. فاصله آمريكاييها با كشورهاي بعدي خود (اتحاديه اروپا) به لحاظ تكنولوژي، اقتصاد و فناوري بسيار زياد است.
فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اينكه مبناي تعريف دريايي اكثر كشورها برگرفته از تعريف آمريكاست، اظهار داشت: طبيعي است با اين تعريف نميتوان به مقابله صاحب تعريف رفت و لذا بايد تعريف دريايي خاص خود را داشته باشيم تا بتوانيم با آمريكا مقابله كنيم.
وي با اشاره به جنگ تحميلي و نقش آمريكا در پشتيباني از عراق گفت: عراق با پشتباني آمريكا قرار بود همه تجهيزات و مراكز ما را در خليج فارس از بين ببرد كه در اين صورت هم واردات و هم صادرات كشورمان متوقف ميشد و كشور شرايط سختي را پيش روي خود ميديد و حتي تواناييهايي به عراق داده شده بود تا با جنگندههاي خود تنگه هرمز را مورد هدف قرار دهد در حالي كه فاصله آخرين پايگاه هوايي عراق تا تنگه هرمز بيش از هزار كيلومتر بود.
فدوي با بيان اينكه آمريكا در سال 65 تعداد زيادي شناور نظامي را وارد خليج فارس كرد، خاطرنشان كرد: قرارگاه دريايي نوح سپاه در شملچه بود و زماني كه آمريكا وارد خليج فارس شده بود به ما اطلاع دادند و به همين دليل اين قرارگاه به بوشهر منتقل شد و در منطقه حضور پيدا كرد و شكلدهيهاي اوليه صورت گرفت كه پس از آن عبارت شناورهاي تندروي سپاه براي اولين بار توسط آمريكاييها به كار برده شد.
وي افزود: شناور تندرو به خودي خود در دنيا زياد است و بنده با سازندگان و هدايت كنندگان اين شناورها بسيار صحبت كردم ولي موضوعي كه در ايران اتفاق افتاده و توليد علم محسوب ميشود، شناورهاي تندرويي است كه در شرايط مختلف در دريا پايداري داشته باشد و بتوانند تمام سلاحها را حمل كنند.
* شناور تندروي موشكانداز با سرعت 60 نات فقط در ايران وجود دارد
فدوي با اشاره به اهميت موضوع حمل سلاح در شناورهاي تندرو گفت: اينكه بر روي يك شناور 14 متري و با سرعت 60 نات موشك وجود داشته باشد بسيار اهميت دارد و اين شناور فقط در ايران وجود دارد. نيروي دريايي سپاه اين توانايي را دارد كه بر روي شناورهاي تندرو مختلف موشك نصب كند.
فرمانده نيروي دريايي سپاه با اشاره به اهميت موضوع بدنه در شناورهاي تندرو اظهار داشت: براي اينكه روند شناور تندرو بودن حفظ شود نميتوان در بدنه اين قايقها تغييري ايجاد كرد و در همين جهت ما سعي كرديم آخرين پديدههاي ساخته شده در خصوص شناورهاي تندرو در جهان را بررسي كنيم.
* تمام بدنههاي شناورهاي تندرو جهان در اختيار نيروي دريايي سپاه است
فدوي با بيان اينكه تمام بدنههاي شناورهاي تندرو جهان در اختيار نيروي دريايي سپاه است، تصريح كرد: ما ركورد سرعت شناور تندرو با موتور ديزلي با سرعت 126 نات را در جهان در اختيار داريم.
وي همچنين با اشاره به قايق تندرويي كه سال گذشته در اختيار سپاه قرار گرفت، تأكيد كرد: براي حمل اين قايق به كشور با مشكلات زيادي از جمله مواجهه با ناو آمريكايي رو به رو بوديم و ديديم رئيس جمهور آمريكا در اين خصوص گفت، بايد بررسي شود كه چگونه اين قايق به ايران رفته و ثانيا مراحلي كه اين قايق در ايران پيش رو دارد بايد پيگيري شود.
* در سال 90 سرعت شناور مسلح را به 80 تا 85 نات ميرسانيم
فدوي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه بدنههايي كه در اختيار سپاه است، بعضا نتيجه كار 30 ساله يك طراح شناور است، گفت: وقتي ما با طراحان اين شناورها صحبت ميكنيم و به آنها اعلام ميكنيم كه ميخواهيم بر روي شناور تندرو موشك نصب كنيم آنها اين امر را غيرممكن ميدانند و با ما همكاري نميكنند ولي هدفگذاري نيروي دريايي سپاه براي سال 90 اين است كه سرعت شناوري كه روي آن سلاح و تجهيزات است را به 80 تا 85 نات برساند و بايد محدوديتهاي حمل سلاح در شناورهاي تندرو رفع شود.
*موتور ديزلي شناورهاي تندرو با سرعت بالا بزودي در كشور توليد ميشود
وي در ادامه تصريح كرد: موضوع ديگر در خصوص شناورهاي تندرو، قدرت محركه آن است كه با تلاشهايي كه در صنايع داخلي صورت گرفته به زودي توليدكننده موتور ديزلي با سرعت مدنظر خود خواهيم بود.
فرمانده نيروي دريايي سپاه ادامه داد: كاربري شناورهاي تندرو با توجه به شركتهاي سازنده آن صرفا براي مسابقات نيست و تبديل كردن يك شناور تندرو 14متري به يك شناور تندرو حامل موشك مدنظر ما است.
وي ادامه داد: دانشگاهها و مجامع علمي بايد به صورت فعال و به روز در صحنه حاضر باشند و مشكلات اين حوزه را به سرعت حل كند.
فدوي افزود: ايران در خصوص شناورها تحقيقات و تلاشهاي فراواني ميكند و شناور پرنده يكي از اين حوزههاست كه ايران توانسته به خوبي در آن پيشرفت كند و آن را وارد نيروي دريايي كند.
* تعداد زيادي شناور پرنده وارد نيروي دريايي ميشود
فرمانده نيروي دريايي در سپاه ادامه داد: شناور پرنده موضوعي نيست كه در دنيا استفاده عمومي شود، روسها كمي در اين خصوص پيشرفت كردهاند ولي آمريكاييها با تلاشهايي كه در اين خصوص انجام دادهاند نتوانستهاند شناورهاي پرنده را وارد نيروي درياييشان كنند ولي ما در اين امر موفق بودهايم و به دنبال اين هستيم كه تعداد زيادي از اين شناورها را وارد نيروي دريايي كنيم.
فدوي با بيان اينكه نيروي دريايي سپاه در شرايط خوبي به سر ميبرد، اظهار داشت: يكي از موضوعاتي كه آمريكا زياد به آن اعتراف ميكند توانمندي ايران در صحنه درياست و اين توانمندي در نيروهاي ما وجود دارد كه به هدفگذاري ما در سالهاي آينده برسيم.
وي در ادامه با اشاره به نقش مواد پليمري در ساخت شناورها گفت: براي ساخت شناورها با مواد پليمري كارهاي زيادي صورت گرفته است و در جنگ تحميلي نيز شاهد بوديم كه 15هزار شناور با جنس فايبرگلاس در كشور ساخته شد و ما بايد به اين موضوع توجه ويژهاي كنيم.
فدوي در پايان اظهار داشت: ايران 2700 كيلومتر ساحل دريا دارد ولي كمتر از 2.7 درصد نسبت به دنيا از دريا استفاده ميكند و فقيرترين قسمت كشور ما سواحل خليج فارس و درياي عمان است كه البته در آينده اين موضوع حتما تغيير خواهد كرد زيرا دريا موجب رشد كشورها است.
انتهای پیام/70