«شهر سلامت شیراز» فرصتی که نباید بسوزد
امکانات جهان اول، قیمتهای جهان سوم
«امکانات جهان اول،
قیمتهای جهان سوم». این شعار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم
بود در نخستین سال شروع فعالیت این دولت. هدف این بود که بتوانند هرچه
بیشتر گردشگران سلامت را از نقاط مختلف جهان به ایران بیاورند و ایران را
به عنوان مقصدی گردشگری معرفی کنند که جاذبه هایش تنها به بناهای باستانی و
تاریخی خلاصه نمی شود و بیمارستانهایش همپای توسعه یافته ترین کشورهای جهان
چون اسپانیا میتوانند خدمات درمانی در اختیار گردشگران بگذارند و چه برای
شیراز به عنوان مهمترین شهر درمانی ایران از این بهتر؟
اما همه چیز این
طور رویایی پیش نرفته است. شیراز رقیبان قدرتمندی دارد؛ یکی تهران که به
خاطر پایتخت بودن و در اختیار داشتن همه وزارت خانه و دستگاه های دولتی دارد
از شیراز جلو میزند و دیگر شهرهایی چون تبریز و یزد. حتی اصفهان هم با
قدرت پروژه شهر سلامت خود را پیش می برد ولی از شهر سلامت شیراز تا اینجای
کار تنها در حد یک زمین خالی است با یک تابلو در بزرگراه شیراز - سپیدان که
روی آن این عبارت به چشم می خورد: «شهر سلامت شیراز».
اما جز رقیبان
داخلی، خارجی ها نه تنها برای بیمارانی که برای درمان به ایران و به ویژه
شیراز می آیند، بلکه برای بیماران ایرانی هم دندان تیز کرده اند.
مالزی
میخواهد تا سال 2020، یعنی همان افق 1404 بخش عمده گردشگران خارجی را از
خاورمیانه و ایران به خود جذب کند و ترکیه هم مدام بیمارستانهایش را تبلیغ
می کند تا بیماران ایرانی را به استانبول و ازمیر بکشاند. پخش تصاویر ساحل
آبی و زیبای این شهرها در کنار تبلیغات بیمارستانها هم باعث شده چنین تصوری
در مخاطبان ایجاد شود که جز درمان، میتوان در این کشور تفریح هم داشت؛ اما
در ایران نه تنها این تبلیغات از هیچ شبکه خارجی پخش نمی شوند بلکه شهر
سلامت شیراز به عنوان پروژهای که میتواند جایگاه درمانی شیراز را تثبیت کند
هنوز به نتیجه نرسیده است.
اجرای این پروژه از سالها پیش شروع شده و
سرانجام هفته پیش بود که استاندار فارس اعلام کرد این پروژه بالاخره
عملیاتی می شود. این در حالی است که به گفته محمد هادی ایمانیه، رئیس
دانشگاه علوم پزشکی شیراز، استان فارس در 2 زمینه گردشگری درمانی و گیاهان
درمانی چنان ظرفیتی دارد که می تواند برای درآمدزایی به طور ویژه روی این
ظرفیتها حساب کند. او همچنین گفته که تولید گیاهان دارویی در فارس 5 برابر
میشود و این یعنی فارس به خوبی این توانایی را دارد که برای درآمدزایی روی
این حوزهها حساب کند؛ البته همه اینها به این شرط است که شیراز بتواند
رقیبان جدی خود را پشت سر بگذارد و البته داشته هایش را معرفی کند.
پروژه
شهر سلامت، به عنوان گل سر سبد راهکار توسعه گردشگری سلامت فارس اما سالها
راکد مانده بود تا اینکه در چند روز اخیر محمد علی افشانی، استاندار فارس
گفت که موانع این پروژه رفع شده و با سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد تومانی،
شهر سلامت شیراز در زمینی به وسعت بیش از 800 هکتار ساخته می شود. او در
این باره گفته است: «با اجرای این پروژه برخی از مشکلات درمانی و گردشگری
استان نیز رفع و با ایجاد بازارچه صنایع دستی در آن محصولات تولیدی در حوزه
صنایع دستی و گردشگری هم عرضه میشود.
ضمن اینکه با توجه به اهمیت پروژه
و از آنجا که در نقطه ای قرار گرفته که باید در اجرای آن تسریع شود، اراده
کامل وجود دارد که مانعی سر راه مجریان پروژه نباشد.»
کلید توسعه گردشگری سلامت؟
اما
همزمان با تلاش مسئولان برای زخمی کردن این پروژه، برخی در بیمارستانهای
خصوصی شیراز ابراز نگرانی میکنند از اینکه مبادا شمار بیمارانشان کم شود.
اینک، شاپور رستمی، معاون امور زائران و گردشگری استانداری فارس می گوید که این پروژه تاثیری بر کاهش تعداد بیماران
بیمارستانهای خصوصی نخواهد داشت: «بی گمان راه اندازی شهر سلامت تاثیرات
بسیار خوبی دارد و اگر بتوانیم یک مجموعه را با امکانات کامل درمانی، رفاهی
و اقامتی فراهم کنیم میتواند بسیار موثر باشد و این از آن نظر دارای اهمیت
بسیاری است که اکنون بسیاری از مرکزهای پزشکی در نقاط مختلف شهر پراکنده
اند و راه اندازی شهر سلامت میتواند همه خدمات را در یک مکان ارایه کند.»
رقیبان
قدرتمندی که برای گردشگری سلامت فارس سر از زمین درمیآورند، کم نیستند.
شاید به همین خاطر است که معاون گردشگری استانداری فارس معتقد است که
راهاندازی شهر سلامت به نوعی کلید توسعه گردشگری سلامت است و میتواند
بیماران مختلفی را از کشورهای حوزه خلیج فارس به شیراز بکشاند.
در واقع
اهالی کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان جامعه هدف گردشگری سلامت شیراز به
شمار میروند اما آیا شرایط خاص حاکم بر روابط بین الملل و رقیبان قدرتمند
منطقه ای این فرصت سنتی را از شیراز نمی گیرد؟
رستمی می گوید: «بحث درمان
مسائل سیاسی بر نمیدارد؛ این وضع پیرو عرضه و تقاضاست. کسی که نیاز داشته
باشد خدمات درمانی دریافت کند به سرعت به نزدیکترین مرکزی که این خدمات
را ارایه کند مراجعه میکنند. ضمن اینکه شیراز یک برند گردشگری سلامت است و
اگر امکانات را توسعه دهیم جای نگرانی از نظر جذب گردشگر سلامت نخواهد
بود.»
سخنان رستمی بیراه نیست؛ شیراز قطب پیوند کبد، پیوند حلزون گوش، جراحیهای زیبایی و پوست و مو، پیوند کلیه و ... است.
نرخ
پایین ریال در برابر دلار و دیگر ارزهای خارجی و تعداد قابل توجهی
اقامتگاه از هتل های 5 و 4 ستاره گرفته تا مهمانسراهای معمولی به این شهر
فرصت درخشانی میدهد که برای توسعه گردشگری درمانی و حتی جذب گردشگران نه
تنها از کشورهای ثروتمند خلیج فارس بلکه حتی از کشورهایی چون افغانستان،
عراق، مصر و ... اقدام کند. اینها البته همه به 2 شرط است؛ یکی توسعه
امکانات موجود و دوم معرفی این داشته ها و قیمت پایین.
معاون گردشگری
استانداری فارس میگوید: «باید زیرساخت ها را توسعه دهیم. ویژگی شهر سلامت
هم این خواهد بود که از بیمارستان و درمانگاه گرفته تا مرکزهای تفریحی و
اقامتگاه را یک جا در اختیار دارد.»
شیراز جایگاه درمانی خود را مدیون مرد بزرگي به نام «محمد نمازی» است که بیمارستان نمازی شیراز را برای این شهر به یادگار گذاشت.
همین بیمارستان باعث شد این شهر به قطب آموزش پزشکی کشور هم تبدیل شود. به
همین خاطر شیرازی ها امروز چیزی را برداشت میکنند که سال ها پیش محمد
نمازی کاشت. چه اینکه این بیمارستان نه تنها برای حال شیرازیها مفید بوده
است بلکه بسیاری از شهروندان ایرانی از استانهای همسایه و شهرستانهای فارس
به شیراز میکشاند.
اینک با این امکانات و قیمت پایین که میتواند هر
گردشگر خارجی را وسوسه کند چرا تبلیغاتی مانند تبلیغات بیمارستانهای ترکیه
برای بیمارستانهای بزرگ و مجهز فارس از شبکههای بزرگ جهانی پخش نشود؟
آیا نمیتوان همزمان با نشان دادن این بیمارستانها جاذبه های بزرگی چون تخت
جمشید و پاسارگاد، مجموعه زندیه، بافت تاریخی شیراز و انبوهی از میراث با
ارزش تاریخی را به رخ جهانیان کشید تا آنان راهی «شهر راز» شوند؟
منبع: خبر جنوب