هر آنچه که باید درباره پژو ۲۰۰۸ ایران خودرو بدانید+ تصاویر
پژو 2008 برای عرضه تا پایان سال جاری برنامهریزی شده است. اما این شاسی بلند شهری چه مشخصات فنی، قیمت و امکاناتی دارد؟
به گزارش شیرازه، پژو 2008 به عنوان اولین محصول مونتاژ شده در شرکت سرمایهگذاری مشترک ایرانخودرو و پژو یا همان شرکت ایکاپ است. این خودرو بهعنوان اولین کراس اوور شرکت پژو در ایران شناخته خواهد شد. پژو ۲۰۰۸ را میتوان اولین محصول مونتاژ داخلی بعد از برجام دانست که حاصل قرارداد ایرانخودرو و پژو است.
شرکت ایکاپ به تولید و مونتاژ خودروهای تولید مشترک ایران خودرو و پژو در ایران خواهد پرداخت. بر اساس توافق انجامشده و شرایطی که وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده است، خودروهایی در این کارخانه تولید میشوند که کمتر از ۳ سال از طراحی و تولید آنها در بازار روز جهان گذشته باشد.
ایکاپ در فاز اول به تولید و داخلی سازی سه خودروی پژو 2008، پژو 301 و پژو 208 میپردازد تا در عرض سه سال این خودرو به ۸۰ درصد ساخت ایران برسد. در کنار این سه خودرو مونتاژ پژو ۵۰۸ در ایران قطعی شده و احتمالا خودروی پژو ۵۰۰۸ در ایران مونتاژ شود.
شرکت پژو پس از استقبال خریداران از پژو ۲۰۸ و با توجه به رشد قابل توجه بازار خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند شهری، تصمیم گرفت نمونهی کراس اوور این خودرو را تولید کند و آن را با نام ۲۰۰۸ برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ که یکی از معتبرترین نمایشگاههای خودروی اروپا است، معرفی کرد.
شاسیبلندها در سالهای گذشته با توجه به استقبال مردم و استفاده بیشتر در شهر به دو دسته تقسیم شدند. دسته اول کراس اوورها هستند. کراساوورها در اصل مدل جمع و جورتری از شاسیبلندها هستند که با حجم داخلی کمتر، به پیشرانهی کممصرفتر و البته ضعیفتری نیز مجهز هستند و قابلیتهای چندانی در بخش آفرود ندارند. هیوندای توسان و کیا اسپرتیج دو نمونه معروف از این دسته از خودروها در بازار در کشورمان هستند. دسته دوم SUV هستند که به فضای کابین بزرگ و پیشرانهی توانمندتری مجهز شدهاند. تویوتا لندکروزر، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو چند نمونه از خودروهای شاسیبلند مطرح در کشورمان هستند.
از مارس ۲۰۱۳ تا مارس ۲۰۱۶، پژو ۲۰۰۸ بدون تغییر برجسته ظاهری به بازار عرضه شده است. اما در نمایشگاه ژنو سال گذشته شرکت پژو از فیسلیفت ۲۰۰۸ با عنوان مدل ۲۰۱۷ رونمایی کرد که هم فیسلیفت (تغییر طراحی ظاهری) پیدا کرد و هم در انواع پیشرانه با تغییر روبرو شد. پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ همچون پژو ۲۰۸ از پیشرانه پربازده و کممصرف سری PureTech استفاده میکند. پیشرانهی مذکور با حجم ۱۲۰۰ سیسی و توان ۱۳۰ اسب بخار، جایزه بهترین پیشرانهی سال ۲۰۱۶ را در دستهی نمونههای ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ سیسی کسب کرد.
پژو ۲۰۰۸ هماکنون در ایران مراحل نهایی مونتاژ و تست را طی میکند. اولین بدنهی این خودرو در کارخانهی ایکاپ در اواخر آبان ماه امسال رنگ شد تا مقدمات تولید و عرضهی پژو ۲۰۰۸ در ایران طی شود. بر اساس آخرین اظهار مدیران گروه صنعتی ایران خودرو، اولین محصول ایکاپ، اسفند ماه ۱۳۹۵ به بازار ایران عرضه خواهد شد.
قیمت این شاسیبلند در بازار ایران میتواند فاکتور خوبی برای رقابت این خودرو با رقبای چینی، کرهای، ژاپنی و اروپایی باشد. قیمت پژو ۲۰۰۸ در ایران هنوز بهصورت دقیق اعلام نشده است؛ اما بنا به مصاحبهی مدیرعامل ایران خودرو با قیمت ۷۷ میلیون تومان به بازار ارائه خواهد شد.
مشخصات فنی پژو 2008
پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ در ۸ نسخه مختلف تولید میشود که به دو دستهی بنزینی و دیزلی تقسیم میشوند. ۳ نسخه از پژو ۲۰۰۸ دیزلی و ۵ نسخهی دیگر بنزینی هستند. نسخههای دیزلی پژو ۲۰۰۸ توان خروجی ۷۵ تا ۱۲۰ اسب بخار دارند؛ اما انواع بنزینی پژو ۲۰۰۸ همگی از پیشرانههای PureTech با حجم ۱۲۰۰ سیسی بهره میبرند و دیگر اثری از نمونهی VTi در این خودرو نیست.
خودروهای بنزینی پژو ۲۰۰۸ در سه نسخهی مجهز به پیشرانههای سه سیلندر و ۱۲ سوپاپ Puretech تولید و عرضه میشوند که در تجهیز به توربوشارژر و توان خروجی تفاوت دارند.
پژو ۲۰۰۸ با قدرت ۸۲ اسب بخار
نسخهی پایهی پژو ۲۰۰۸، دارای پیشرانهی تنفس طبیعی با توان خروجی ۸۲ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه است. این خودرو دارای دو جعبه دندهی خودکار و دستی است که هر دو ۵ سرعته هستند. برای افرادی که به دنبال خودرویی با مصرف سوخت اندک هستند، نسخهی پایهی ۲۰۰۸ یکی از گزینههای مطلوب در بازارهای جهان است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر نسخهی مجهز به جعبهدندهی دستی و خودکار کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که آمار فوقالعادهای است و با باک پر میتوانید مسافتی نزدیک ۱۰۰۰ کیلومتر طی کنید.
پژو ۲۰۰۸ با قدرت ۱۱۰ اسب بخار
نسخهی ۱۱۰ اسب بخاری پژو ۲۰۰۸ از پیشرانهی مجهز به توربوشارژ استفاده میکند و به همین دلیل توان خروجی بیشتری از نمونهی قبلی دارد. نهایت توان خروجی ۱۱۰ اسب بخاری این خودرو در ۵۵۰۰ دور در دقیقه به دست میآید. گشتاور این نسخه ۲۰۵ نیوتنمتر در دور ۱۵۰۰ دور در دقیقه است. در این نسخه از کراساوور ۲۰۰۸ نیز امکان استفاده از جعبهدندههای خودکار و دستی موجود است. اما نکتهی جالب در خصوص پیشرانهی مذکور، مصرف سوخت پایینتر آن نسبت به نمونهی مجهز به پیشرانهی ۸۲ اسب بخاری است. مصرف سوخت کمتر از ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، خبر از تبحر بالای گروه خودروسازی پژو سیتروئن در ساخت خودروهای بهینه میدهد.
پژو ۲۰۰۸ با قدرت ۱۳۰ اسب بخار
اما پژو نسخهی دیگری از ۲۰۰۸ نیز عرضه میکند که از پیشرانهی ۱۲۰۰ سیسی مجهز به توربوشارژر (همانند نسخهی ۱۱ اسب بخاری) بهره میبرد که اکنون بهواسطهی بهینهسازیهای در سیستم توربوشارژ، گشتاور و توان خروجی بیشتری نسبت به سایر مدلهای این خودرو دارد. این نسخه از پژو ۲۰۰۸ با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه و توان خروجی ۱۳۰ اسب بخار میتواند در ۹.۳ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. با این حال برخلاف سایر مدلهای ۲۰۰۸، قدرتمندترین نسخهی کراساوور پژو تنها با جعبهدندهی دستی عرضه میشود. مصرف سوخت شهر ۶، بزرگراه ۴.۱ و سیکل ترکیبی ۴.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر از دیگر ویژگیهای این نسخه است.
طراحی بدنه و کابین پژو 2008
پژو ۲۰۰۸ از المانهای طراحی برادر کوچکتر خود، پژو ۲۰۸ بهره گرفته است. البته این خودرو با این که در کلاس بدنهی کراس اوور قرار دارد، اما تفاوت چندانی در وزن بدنه با هاچبک ۲۰۸ ندارد. بدنهی سبک ۲۰۰۸، استفاده از پیشرانهی ۱.۲ لیتری PureTech را منطقی ساخته است.
هر چند پژو ۲۰۰۸ در کلاس بدنهی کراساوورها قرار میگیرد؛ اما طراحی عضلانی آن باعث شده است خود را خودروی شاسیبلند و جاداری معرفی کند؛ این نشان از طراحی هوشمندانهی پژو دارد. پژو در سالهای اخیر تغییرات عمدهای در بخش طراحی خودروهای خود ایجاد کرده است که ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ نیز از همین روند پیروی میکند.
پژو ۲۰۰۸ از خطوط طراحی قوسی و عضلانی بهره میبرد تا خود را بهعنوان محصولی جذاب و اسپرت معرفی کند. جلو پنجرهی این خودرو نسبت به طراحی قبلی افزایش اندازه تجربه کرده و ظاهر زیبایی در بخش جلوی خودرو به ارمغان آورده است. این تغییر در طراحیهای جدید هیوندای کیا و در محصولات ۲۰۱۶ این شرکتها نیز مشاهده شده است. برجستگیهایی کاپوت، به همراه فرورفتگی درب پشت این خودرو نمای بسیار زیبایی به آن میدهد. چراغهای قوسی به همراه فرورفتگی در بخش میانی آنها، اکنون به امضای استودیوی طراحی پژو تبدیل شده است. زههای مشکی دور تا دور خودرو بهخصوص در زیر درها، سپر و گلگیر نمای خارجی را جذابتر کرده است. سپر جلو به همراه ورودی عظیم هوا نیز بخش جلوی خودرو را بیش از پیش جذابتر کرده است.
در کابین خودرو اولین چیزی که توجه افراد را به خود جلب میکند، طراحی زیبای داشبورد است. نورپردازی آبیرنگ دور نشانگرهای وضعیت سرعت و دور موتور، فرمان حجیم و طراحی سادهی داشبورد و کنسول وسط باعث میشوند تلاش پژو برای اسپرت نشان دادن ۲۰۰۸ بیش از پیش مشهود باشد.
فضای کابین از لحاظ حجم برای سرنشینان مناسب است و فضای خوبی برای آنها تعبیه شده است. پژو ۲۰۰۸ را از لحاظ فضای داخلی میتوان مناسب برای جوانان و خانوادههای کمجمعیت دانست. بخش عقبی خودرو نیز برای حمل بار در مسافرت مناسب است و حدود ۴۱۰ لیتر حجم دارد که با خواباندن صندلی سرنشینان عقب این حجم را تا ۹۱۷ لیتر افزایش مییابد.
پژو ۲۰۰۸ در ۹ رنگ متفاوت عرضه میشود. طراحی جذاب و هیجانی در بخش بدنه و کابین باعث شده است با خودرویی بهروز و مناسب برای اقشار جوان روبرو باشیم. ۲۰۰۸ در بازار داخلی مملو از خودروهای چینی و با طراحیهای کسلکننده و نامتناسب، میتواند بهخوبی بدرخشد.
امکانات رفاهی پژو 2008
پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی استفاده میکند. این امکانات به دو بخش تقسیم میشوند؛ برخی از آنها در تمامی تیپهای پژو ۲۰۰۸ ارائه میشود. این امکانات عبارتند از کروز کنترل، صندلی الکترونیکی راننده، کنترل ارتفاع صندلی راننده، سوکت برق ۱۲ ولتی، پورتهای USB و ۳.۵ میلیمتری، بلوتوث، ۶ اسپیکر (۲ عدد جلو، ۲ عدد عقب و ۲ توییتر)، کامپیوتر سفری، باربند، قفل مرکزی، نمایشگر وضعیت دنده، دماسنج، سانروف و چراغ رانندگی در روز.
اما دیگر امکانات رفاهی ۲۰۰۸ که برای برخی از تیپهای این خودرو بهصورت سفارشی ارائه میشوند، عبارتند از دوربین عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه با گرمکن برقی، شیشهی دودی، سیستم ناوبری، صفحه نمایش لمسی، صندلیهای تمام چرم، سیستم کمکی پارک، بالابر خودکار پنجرهها، نورپردازی الایدی کابین و تنظیم ارتفاع صندلی سرنشین.
ایمنی پژو 2008
موسسه تست تصادف اتحادیه اروپا هنوز اطلاعاتی در مورد ایمنی پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ اعلام نکرده است؛ اما نسخهی قبلی این خودرو در سال ۲۰۱۳ توانست ۵ ستاره ایمنی از این مؤسسه دریافت کند. کراساوور پژو ۲۰۰۸ در تجهیزات ایمنی از سیستمهای کمکی راننده ABS، EBFD،EBA استفاده کرده است و میتوان در این بخش به فقدان TCS اشاره کرد که میتواند از نقاط ضعف یک کراس اوور به شمار برود.
پژو ۲۰۰۸ امکانات ایمنی دیگری اعم از ایربگهای کنسول جلو، ایربگهای کناری برای سرنشینان جلو و عقب، قلاب ISOFIX، سنسور نشانگر فشار باد لاستیک، نشانگر اخطار کمربند ایمنی و ایموبلایزر دارد.
تجربه رانندگی پژو 2008
پژو ۲۰۰۸ را میتوان کراس اوور چابک دانست که البته این موضوع تنها در انواع مجهز به پیشرانههای توربوشارژ ۱۱۰ و ۱۳۰ احساس میشود. ۲۰۰۸ از فرمان نرمی برخوردار است؛ اما عملکرد این بخش در مسیرهای ناهموار و آفرود افت محسوسی خواهد داشت. سیستم تعلیق این خودروی شاسیبلند شهری را نمیتوان با انواع مطرح SUV بازار اعم از سانتافه مقایسه کرد، اما این بدین معنا نیست که با سواری خشک و خستهکنندهای روبرو هستید. پژو ۲۰۰۸ با توجه به ذات اسپرت خود به سیستم تعلیق بهینهشده برای بهبود فرمان پذیری و رانندگی شهری مجهز شده است که این موضوع باعث میشود در جادههای ناهموار تا حدودی از راحتی سرنشینان کاسته شود. با این حال در کاربری اصلی این خودرو (رانندگی شهری) تجربهی خوب و راحتی برای سرنشینان به ارمغان خواهد آمد.
هر چند استفاده از بدنهی سبک این ذهنیت را به وجود میآورد که ۲۰۰۸ از چسبندگی نامناسبی برخوردار است؛ اما پس از رانندگی با این خودرو عملکرد حرکتی و فرمان پذیری آن شما را شگفتزده خواهد کرد.
در نهایت باید گفت تجربهی سواری با پژو ۲۰۰۸ شباهت زیادی به نیسان جوک و ذات اسپرت این خودرو دارد؛ البته اگر به دنبال خودرویی با سواری آرام و راحت هستید، رنو کپچر گزینهی بهتری خواهد بود. اگر برای رفتوآمدهای درونشهری به همراه چند سفر در سال به دنبال خودرویی جادار و جذاب هستید، ۲۰۰۸ محصولی مناسب است که نمیتوان روی قابلیتهای آفرود آن در خارج شهر و مناطق کوهستانی، حساب باز کرد.
کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش پژو 2008
شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که کیفیت ساخت خودروهای پژو را در حد متوسط بدانید. چیزی که تا قبل از سال ۲۰۱۳ در اروپا نیز همانند تولیدات پژو در ایران در حال رواج پیدا کردن بود. اما از سال ۲۰۱۳ به بعد پژو تصمیم به تغییراتی در این بخش گرفت تا بتواند با فروش بیشتر، از کاهش بیشتر بازار خود جلوگیری کند. پژو ۲۰۰۸ نیز همانند پژو ۲۰۸ و پٰژو ۵۰۸ در کیفیت ساخت پیشرفت خوبی تجربه کرده است و خود را در عرصهی رقابت با دیگر کراس اوورهای مطرح جهانی در حد قابل قبولی قرار داده است. کسب سه جایگاه نخست در مسابقات طاقتفرسای رالی داکار توسط پژو ۳۰۰۸ خود گواهی بر پیشرفت این شرکت فرانسوی در کیفیت ساخت تولیدات خود است.
یکی از مواردی که پیشتر توسط مالکان مدلهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ پژو ۲۰۰۸ گزارش شده بود، صدا و لرزش بالای پیشرانه در دور موتور بالاتر از ۳۰۰۰ و نفوذ آن به کابین است. پژو در نسخهی فیسلیفت این خودرو با بهبود ایزولاسیون کابین و استفاده از پیشرانهی جدید سعی در حل این مشکل داشته است.
کیفیت ساخت در تیپهای GTLINE و ALLURE در سطح بالاتری نسبت به دو تیپ ACCESS و ACTIVE قرار دارد. البته باید منتظر بود و دید کیفیت محصولات تولیدی در کارخانه ایکاپ چگونه خواهد بود. امسال در آخرین ارزشیابیهای تولیدات خودرو، دو محصول پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۶ صندوقدار که توسط کارخانهی ایران خودرو تولید میشوند، توانستهاند سه ستارهی کیفیت دریافت کنند که اگر پژو ۲۰۰۸ با این کیفیت به بازار ارائه شود، برای مردم قابل قبول نخواهد بود.
از نظر خدمات پس از فروش با توجه به نتایج اعلامشده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ایساکو که وظیفهی خدمات ایران خودرو را دارد در ارزیابیهای سال قبل در شاخص رضایتمندی مشتریان رتبه ۶، وضعیت نمایندگیها رتبه ۲ و در نظام مدیریتی رتبهی یک کسب کرده است. ایساکو در جمعبندی خدمات پس از فروش توانسته رتبهی ۲ خدمات پس از فروش را به همراه سایپا یدک، مزدا یدک و پارس خودرو کسب کند، اما از آنجایی که رتبهی یک خدمات پس از فروش توسط هیچ شرکتی احراز نشده، این ۴ شرکت بهترین خدمات پس از فروش در ایران از نظر مجموع شاخصهای خدمات پس از فروش دارد. هر چند مشتریان از خدمات ایساکو ناراضی هستند، یکی از امتیازهای ایساکو شعبات زیاد و فراوانی قطعات یدکی در سرتاسر کشور است.
البته احتمال دارد که خدمات پس از فروش خودروهای تولید ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) به عهدهی ایساکو نباشد و مسئولیت این خدمات به عهدهی ایکاپ یا بخش جدیدی از این شرکت قرار گیرد.
قیمت پژو 2008
پژو، کراساوور ۲۰۰۸ را با برچسب قیمت ۱۶ الی ۲۴ هزار دلار (بدون احتساب مالیات و بیمه) عرضه میکند. البته مدیرعامل ایران خودرو در مصاحبهای قیمت پژو ۲۰۰۸ تولید ایکاپ را ۷۷ میلیون تومان اعلام کرده بود.
رقبا پژو 2008
پژو ۲۰۰۸ بر اساس قیمت و کلاس بدنه، در بازار ایران رقبای زیادی دارد که هر کدام توانسته است بازار خود را پیدا کنند. رقبای این کراساوور در میان تولیدات چینیها خودروهایی از قبیل، ام وی ام ایکس ۳۳ اس، دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس، چانگان سی اس ۳۵، هایما اس ۷، جک اس ۷، لیفان ایکس ۵۰ و لیفان ایکس ۶۰ است و در میان خودروهای غیر چینی، رقبای بینالمللی چون رنو کپچر، نیسان جوک، سوزوکی گرند ویتارا، رنو ساندرو استپوی، سانگ یانگ تیوولی و امجی جیاس دارد.
پژو 2008
اما پژو ۲۰۰۸ در بازار داخلی علاوه بر رقبای چینی، باید به رقابت با کراساوورهای دیگری نیز بپردازد که با وجود قیمت بیشتر، پیشرانهی توانمندتر و امکانات بیشتری در دسترس خریداران قرار میدهند. نیسان جوک و رنو کپچر تعدادی از کراساوورهای مطرح بازار ایران هستند که قیمت نزدیکی به ۲۰۰۸ دارند و در بازارهای جهانی نیز فروش خوبی تجربه کردهاند.
منبع: فردا
شرکت ایکاپ به تولید و مونتاژ خودروهای تولید مشترک ایران خودرو و پژو در ایران خواهد پرداخت. بر اساس توافق انجامشده و شرایطی که وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده است، خودروهایی در این کارخانه تولید میشوند که کمتر از ۳ سال از طراحی و تولید آنها در بازار روز جهان گذشته باشد.
ایکاپ در فاز اول به تولید و داخلی سازی سه خودروی پژو 2008، پژو 301 و پژو 208 میپردازد تا در عرض سه سال این خودرو به ۸۰ درصد ساخت ایران برسد. در کنار این سه خودرو مونتاژ پژو ۵۰۸ در ایران قطعی شده و احتمالا خودروی پژو ۵۰۰۸ در ایران مونتاژ شود.
شرکت پژو پس از استقبال خریداران از پژو ۲۰۸ و با توجه به رشد قابل توجه بازار خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند شهری، تصمیم گرفت نمونهی کراس اوور این خودرو را تولید کند و آن را با نام ۲۰۰۸ برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ که یکی از معتبرترین نمایشگاههای خودروی اروپا است، معرفی کرد.
پژو ۲۰۰۸ هماکنون در ایران مراحل نهایی مونتاژ و تست را طی میکند. اولین بدنهی این خودرو در کارخانهی ایکاپ در اواخر آبان ماه امسال رنگ شد تا مقدمات تولید و عرضهی پژو ۲۰۰۸ در ایران طی شود. بر اساس آخرین اظهار مدیران گروه صنعتی ایران خودرو، اولین محصول ایکاپ، اسفند ماه ۱۳۹۵ به بازار ایران عرضه خواهد شد.
قیمت این شاسیبلند در بازار ایران میتواند فاکتور خوبی برای رقابت این خودرو با رقبای چینی، کرهای، ژاپنی و اروپایی باشد. قیمت پژو ۲۰۰۸ در ایران هنوز بهصورت دقیق اعلام نشده است؛ اما بنا به مصاحبهی مدیرعامل ایران خودرو با قیمت ۷۷ میلیون تومان به بازار ارائه خواهد شد.
پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ در ۸ نسخه مختلف تولید میشود که به دو دستهی بنزینی و دیزلی تقسیم میشوند. ۳ نسخه از پژو ۲۰۰۸ دیزلی و ۵ نسخهی دیگر بنزینی هستند. نسخههای دیزلی پژو ۲۰۰۸ توان خروجی ۷۵ تا ۱۲۰ اسب بخار دارند؛ اما انواع بنزینی پژو ۲۰۰۸ همگی از پیشرانههای PureTech با حجم ۱۲۰۰ سیسی بهره میبرند و دیگر اثری از نمونهی VTi در این خودرو نیست.
خودروهای بنزینی پژو ۲۰۰۸ در سه نسخهی مجهز به پیشرانههای سه سیلندر و ۱۲ سوپاپ Puretech تولید و عرضه میشوند که در تجهیز به توربوشارژر و توان خروجی تفاوت دارند.
نسخهی پایهی پژو ۲۰۰۸، دارای پیشرانهی تنفس طبیعی با توان خروجی ۸۲ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه است. این خودرو دارای دو جعبه دندهی خودکار و دستی است که هر دو ۵ سرعته هستند. برای افرادی که به دنبال خودرویی با مصرف سوخت اندک هستند، نسخهی پایهی ۲۰۰۸ یکی از گزینههای مطلوب در بازارهای جهان است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر نسخهی مجهز به جعبهدندهی دستی و خودکار کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که آمار فوقالعادهای است و با باک پر میتوانید مسافتی نزدیک ۱۰۰۰ کیلومتر طی کنید.
پژو ۲۰۰۸ با قدرت ۱۱۰ اسب بخار
نسخهی ۱۱۰ اسب بخاری پژو ۲۰۰۸ از پیشرانهی مجهز به توربوشارژ استفاده میکند و به همین دلیل توان خروجی بیشتری از نمونهی قبلی دارد. نهایت توان خروجی ۱۱۰ اسب بخاری این خودرو در ۵۵۰۰ دور در دقیقه به دست میآید. گشتاور این نسخه ۲۰۵ نیوتنمتر در دور ۱۵۰۰ دور در دقیقه است. در این نسخه از کراساوور ۲۰۰۸ نیز امکان استفاده از جعبهدندههای خودکار و دستی موجود است. اما نکتهی جالب در خصوص پیشرانهی مذکور، مصرف سوخت پایینتر آن نسبت به نمونهی مجهز به پیشرانهی ۸۲ اسب بخاری است. مصرف سوخت کمتر از ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، خبر از تبحر بالای گروه خودروسازی پژو سیتروئن در ساخت خودروهای بهینه میدهد.
اما پژو نسخهی دیگری از ۲۰۰۸ نیز عرضه میکند که از پیشرانهی ۱۲۰۰ سیسی مجهز به توربوشارژر (همانند نسخهی ۱۱ اسب بخاری) بهره میبرد که اکنون بهواسطهی بهینهسازیهای در سیستم توربوشارژ، گشتاور و توان خروجی بیشتری نسبت به سایر مدلهای این خودرو دارد. این نسخه از پژو ۲۰۰۸ با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه و توان خروجی ۱۳۰ اسب بخار میتواند در ۹.۳ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. با این حال برخلاف سایر مدلهای ۲۰۰۸، قدرتمندترین نسخهی کراساوور پژو تنها با جعبهدندهی دستی عرضه میشود. مصرف سوخت شهر ۶، بزرگراه ۴.۱ و سیکل ترکیبی ۴.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر از دیگر ویژگیهای این نسخه است.
طراحی بدنه و کابین پژو 2008
پژو ۲۰۰۸ از المانهای طراحی برادر کوچکتر خود، پژو ۲۰۸ بهره گرفته است. البته این خودرو با این که در کلاس بدنهی کراس اوور قرار دارد، اما تفاوت چندانی در وزن بدنه با هاچبک ۲۰۸ ندارد. بدنهی سبک ۲۰۰۸، استفاده از پیشرانهی ۱.۲ لیتری PureTech را منطقی ساخته است.
هر چند پژو ۲۰۰۸ در کلاس بدنهی کراساوورها قرار میگیرد؛ اما طراحی عضلانی آن باعث شده است خود را خودروی شاسیبلند و جاداری معرفی کند؛ این نشان از طراحی هوشمندانهی پژو دارد. پژو در سالهای اخیر تغییرات عمدهای در بخش طراحی خودروهای خود ایجاد کرده است که ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ نیز از همین روند پیروی میکند.
پژو ۲۰۰۸ از خطوط طراحی قوسی و عضلانی بهره میبرد تا خود را بهعنوان محصولی جذاب و اسپرت معرفی کند. جلو پنجرهی این خودرو نسبت به طراحی قبلی افزایش اندازه تجربه کرده و ظاهر زیبایی در بخش جلوی خودرو به ارمغان آورده است. این تغییر در طراحیهای جدید هیوندای کیا و در محصولات ۲۰۱۶ این شرکتها نیز مشاهده شده است. برجستگیهایی کاپوت، به همراه فرورفتگی درب پشت این خودرو نمای بسیار زیبایی به آن میدهد. چراغهای قوسی به همراه فرورفتگی در بخش میانی آنها، اکنون به امضای استودیوی طراحی پژو تبدیل شده است. زههای مشکی دور تا دور خودرو بهخصوص در زیر درها، سپر و گلگیر نمای خارجی را جذابتر کرده است. سپر جلو به همراه ورودی عظیم هوا نیز بخش جلوی خودرو را بیش از پیش جذابتر کرده است.
در کابین خودرو اولین چیزی که توجه افراد را به خود جلب میکند، طراحی زیبای داشبورد است. نورپردازی آبیرنگ دور نشانگرهای وضعیت سرعت و دور موتور، فرمان حجیم و طراحی سادهی داشبورد و کنسول وسط باعث میشوند تلاش پژو برای اسپرت نشان دادن ۲۰۰۸ بیش از پیش مشهود باشد.
فضای کابین از لحاظ حجم برای سرنشینان مناسب است و فضای خوبی برای آنها تعبیه شده است. پژو ۲۰۰۸ را از لحاظ فضای داخلی میتوان مناسب برای جوانان و خانوادههای کمجمعیت دانست. بخش عقبی خودرو نیز برای حمل بار در مسافرت مناسب است و حدود ۴۱۰ لیتر حجم دارد که با خواباندن صندلی سرنشینان عقب این حجم را تا ۹۱۷ لیتر افزایش مییابد.
پژو ۲۰۰۸ در ۹ رنگ متفاوت عرضه میشود. طراحی جذاب و هیجانی در بخش بدنه و کابین باعث شده است با خودرویی بهروز و مناسب برای اقشار جوان روبرو باشیم. ۲۰۰۸ در بازار داخلی مملو از خودروهای چینی و با طراحیهای کسلکننده و نامتناسب، میتواند بهخوبی بدرخشد.
امکانات رفاهی پژو 2008
پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی استفاده میکند. این امکانات به دو بخش تقسیم میشوند؛ برخی از آنها در تمامی تیپهای پژو ۲۰۰۸ ارائه میشود. این امکانات عبارتند از کروز کنترل، صندلی الکترونیکی راننده، کنترل ارتفاع صندلی راننده، سوکت برق ۱۲ ولتی، پورتهای USB و ۳.۵ میلیمتری، بلوتوث، ۶ اسپیکر (۲ عدد جلو، ۲ عدد عقب و ۲ توییتر)، کامپیوتر سفری، باربند، قفل مرکزی، نمایشگر وضعیت دنده، دماسنج، سانروف و چراغ رانندگی در روز.
اما دیگر امکانات رفاهی ۲۰۰۸ که برای برخی از تیپهای این خودرو بهصورت سفارشی ارائه میشوند، عبارتند از دوربین عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه با گرمکن برقی، شیشهی دودی، سیستم ناوبری، صفحه نمایش لمسی، صندلیهای تمام چرم، سیستم کمکی پارک، بالابر خودکار پنجرهها، نورپردازی الایدی کابین و تنظیم ارتفاع صندلی سرنشین.
ایمنی پژو 2008
موسسه تست تصادف اتحادیه اروپا هنوز اطلاعاتی در مورد ایمنی پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ اعلام نکرده است؛ اما نسخهی قبلی این خودرو در سال ۲۰۱۳ توانست ۵ ستاره ایمنی از این مؤسسه دریافت کند. کراساوور پژو ۲۰۰۸ در تجهیزات ایمنی از سیستمهای کمکی راننده ABS، EBFD،EBA استفاده کرده است و میتوان در این بخش به فقدان TCS اشاره کرد که میتواند از نقاط ضعف یک کراس اوور به شمار برود.
پژو ۲۰۰۸ امکانات ایمنی دیگری اعم از ایربگهای کنسول جلو، ایربگهای کناری برای سرنشینان جلو و عقب، قلاب ISOFIX، سنسور نشانگر فشار باد لاستیک، نشانگر اخطار کمربند ایمنی و ایموبلایزر دارد.
تجربه رانندگی پژو 2008
پژو ۲۰۰۸ را میتوان کراس اوور چابک دانست که البته این موضوع تنها در انواع مجهز به پیشرانههای توربوشارژ ۱۱۰ و ۱۳۰ احساس میشود. ۲۰۰۸ از فرمان نرمی برخوردار است؛ اما عملکرد این بخش در مسیرهای ناهموار و آفرود افت محسوسی خواهد داشت. سیستم تعلیق این خودروی شاسیبلند شهری را نمیتوان با انواع مطرح SUV بازار اعم از سانتافه مقایسه کرد، اما این بدین معنا نیست که با سواری خشک و خستهکنندهای روبرو هستید. پژو ۲۰۰۸ با توجه به ذات اسپرت خود به سیستم تعلیق بهینهشده برای بهبود فرمان پذیری و رانندگی شهری مجهز شده است که این موضوع باعث میشود در جادههای ناهموار تا حدودی از راحتی سرنشینان کاسته شود. با این حال در کاربری اصلی این خودرو (رانندگی شهری) تجربهی خوب و راحتی برای سرنشینان به ارمغان خواهد آمد.
هر چند استفاده از بدنهی سبک این ذهنیت را به وجود میآورد که ۲۰۰۸ از چسبندگی نامناسبی برخوردار است؛ اما پس از رانندگی با این خودرو عملکرد حرکتی و فرمان پذیری آن شما را شگفتزده خواهد کرد.
در نهایت باید گفت تجربهی سواری با پژو ۲۰۰۸ شباهت زیادی به نیسان جوک و ذات اسپرت این خودرو دارد؛ البته اگر به دنبال خودرویی با سواری آرام و راحت هستید، رنو کپچر گزینهی بهتری خواهد بود. اگر برای رفتوآمدهای درونشهری به همراه چند سفر در سال به دنبال خودرویی جادار و جذاب هستید، ۲۰۰۸ محصولی مناسب است که نمیتوان روی قابلیتهای آفرود آن در خارج شهر و مناطق کوهستانی، حساب باز کرد.
کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش پژو 2008
شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که کیفیت ساخت خودروهای پژو را در حد متوسط بدانید. چیزی که تا قبل از سال ۲۰۱۳ در اروپا نیز همانند تولیدات پژو در ایران در حال رواج پیدا کردن بود. اما از سال ۲۰۱۳ به بعد پژو تصمیم به تغییراتی در این بخش گرفت تا بتواند با فروش بیشتر، از کاهش بیشتر بازار خود جلوگیری کند. پژو ۲۰۰۸ نیز همانند پژو ۲۰۸ و پٰژو ۵۰۸ در کیفیت ساخت پیشرفت خوبی تجربه کرده است و خود را در عرصهی رقابت با دیگر کراس اوورهای مطرح جهانی در حد قابل قبولی قرار داده است. کسب سه جایگاه نخست در مسابقات طاقتفرسای رالی داکار توسط پژو ۳۰۰۸ خود گواهی بر پیشرفت این شرکت فرانسوی در کیفیت ساخت تولیدات خود است.
یکی از مواردی که پیشتر توسط مالکان مدلهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ پژو ۲۰۰۸ گزارش شده بود، صدا و لرزش بالای پیشرانه در دور موتور بالاتر از ۳۰۰۰ و نفوذ آن به کابین است. پژو در نسخهی فیسلیفت این خودرو با بهبود ایزولاسیون کابین و استفاده از پیشرانهی جدید سعی در حل این مشکل داشته است.
کیفیت ساخت در تیپهای GTLINE و ALLURE در سطح بالاتری نسبت به دو تیپ ACCESS و ACTIVE قرار دارد. البته باید منتظر بود و دید کیفیت محصولات تولیدی در کارخانه ایکاپ چگونه خواهد بود. امسال در آخرین ارزشیابیهای تولیدات خودرو، دو محصول پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۶ صندوقدار که توسط کارخانهی ایران خودرو تولید میشوند، توانستهاند سه ستارهی کیفیت دریافت کنند که اگر پژو ۲۰۰۸ با این کیفیت به بازار ارائه شود، برای مردم قابل قبول نخواهد بود.
از نظر خدمات پس از فروش با توجه به نتایج اعلامشده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ایساکو که وظیفهی خدمات ایران خودرو را دارد در ارزیابیهای سال قبل در شاخص رضایتمندی مشتریان رتبه ۶، وضعیت نمایندگیها رتبه ۲ و در نظام مدیریتی رتبهی یک کسب کرده است. ایساکو در جمعبندی خدمات پس از فروش توانسته رتبهی ۲ خدمات پس از فروش را به همراه سایپا یدک، مزدا یدک و پارس خودرو کسب کند، اما از آنجایی که رتبهی یک خدمات پس از فروش توسط هیچ شرکتی احراز نشده، این ۴ شرکت بهترین خدمات پس از فروش در ایران از نظر مجموع شاخصهای خدمات پس از فروش دارد. هر چند مشتریان از خدمات ایساکو ناراضی هستند، یکی از امتیازهای ایساکو شعبات زیاد و فراوانی قطعات یدکی در سرتاسر کشور است.
البته احتمال دارد که خدمات پس از فروش خودروهای تولید ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) به عهدهی ایساکو نباشد و مسئولیت این خدمات به عهدهی ایکاپ یا بخش جدیدی از این شرکت قرار گیرد.
قیمت پژو 2008
پژو، کراساوور ۲۰۰۸ را با برچسب قیمت ۱۶ الی ۲۴ هزار دلار (بدون احتساب مالیات و بیمه) عرضه میکند. البته مدیرعامل ایران خودرو در مصاحبهای قیمت پژو ۲۰۰۸ تولید ایکاپ را ۷۷ میلیون تومان اعلام کرده بود.
رقبا پژو 2008
پژو ۲۰۰۸ بر اساس قیمت و کلاس بدنه، در بازار ایران رقبای زیادی دارد که هر کدام توانسته است بازار خود را پیدا کنند. رقبای این کراساوور در میان تولیدات چینیها خودروهایی از قبیل، ام وی ام ایکس ۳۳ اس، دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس، چانگان سی اس ۳۵، هایما اس ۷، جک اس ۷، لیفان ایکس ۵۰ و لیفان ایکس ۶۰ است و در میان خودروهای غیر چینی، رقبای بینالمللی چون رنو کپچر، نیسان جوک، سوزوکی گرند ویتارا، رنو ساندرو استپوی، سانگ یانگ تیوولی و امجی جیاس دارد.
پژو 2008
اما پژو ۲۰۰۸ در بازار داخلی علاوه بر رقبای چینی، باید به رقابت با کراساوورهای دیگری نیز بپردازد که با وجود قیمت بیشتر، پیشرانهی توانمندتر و امکانات بیشتری در دسترس خریداران قرار میدهند. نیسان جوک و رنو کپچر تعدادی از کراساوورهای مطرح بازار ایران هستند که قیمت نزدیکی به ۲۰۰۸ دارند و در بازارهای جهانی نیز فروش خوبی تجربه کردهاند.
منبع: فردا
نظرات بینندگان