زندگینامه و فعالیتهای سیاسی و اجرایی ۵ کاندیدای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی+تصاویر
صبح (پنجشنبه ۱۷ فروردین ماه ۹۶) با حضور سه هزار نفر از اعضای مجمع، رئیس و اعضای شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و برخی از شخصیتهای برجسته سیاسی در مجتمع فرهنگی شهر آفتاب در جوار مرقد مطهر حضرت امام(ره) آغاز شد و در این میان حجتاسلام سید ابراهیم رئیسی، سید پرویز فتاح، محمد باقر قالیباف، مهرداد بذرپاش و علیرضا زاکانی توانستند حائز آرای بیشتری نسبت به دیگر داوطلبان شوند.
در ادامه به معرفی این پنج کاندیدای مطرح جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی میپردازیم.
زندگینامه حجتالاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی
تولد و خانواده
سید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی در خانوادهای روحانی در محله
نوغان مشهد مقدس دیده به جهان گشود. پدرش از روحانیون مشهد و جدّ مادری اش
هم روحانی بود. ایشان از سادات حسینی (ع) است و نسباش از هر دو سو به امام
زین العابدین، علی ابن الحسین علیهماالسلام میرسد. ایشان پنج ساله بود که
پدر بزرگوارش به رحمت ایزدی پیوست.
تحصیلات
پس از پایان تحصیلات ابتدایی در مدرسه جوادیه، طریق پدر را در پیش گرفت و
وارد عرصه طلبگی و دروس حوزوی شد. ابتدا وارد مدرسه نواب شد و مدت کوتاهی
در آنجا به تحصیل پرداخت و سپس برای گذراندن مقدمات شامل ادبیات، منطق،
معانی و بیان به مدرسه علمیه آیتالله موسوینژاد رفت.
ایشان بنابر تأکید و سنت آیتالله موسوینژاد، در همان اوان طلبگی و از سال سوم، تدریس به طلبه های تازه وارد را آغاز کرد. تحصیل ایشان در مدرسه آیت الله موسوی نژاد تا سال ۱۳۵۴ ادامه یافت تا آنکه در این سال، به توصیه برادر بزرگ خود، تصمیم گرفت برای ادامه تحصیلات به شهر مقدس قم برود.
در زمان ورود او به قم، مدارس فیضیه و دارالشفاء با اجبار طاغوت فعالیت نداشتند، و از اینرو وارد مدرسه آیتالله بروجردی شد. ایشان علاوه بر تحصیل در مدرسه آیتالله بروجردی، مدتی هم تحت مدیریت آیتالله پسندیده، در مدرسه ای که بهطور رسمی زیر نظر دفتر امام(ره) که آن زمان مسئولیتش با اخوی ایشان بود اداره میشد، درس خواند.
حجت الاسلام رئیسی در این مرحله کتاب اصول الفقه را نزد آیت الله مروی، لمعتین را محضر آیتالله فاضل هرندی، رسائل را نزد آیتالله موسوی تهرانی، مکاسب محرمه را خدمت آیت الله دوزدوزانی، مکاسب بیع را محضر آیتالله خزعلی، خیارات مکاسب را نزد آیت الله ستوده و آیتالله طاهری خرمآبادی و کفایه را خدمت آیتالله سید علی محقق داماد، فرا گرفت.
اما اغتنام او از فضای علمی قم، تنها به فراگیری فقه و اصول محدود نماند و او در کنار دروس فقهی، شرح منظومه و فلسفه را نزد آیتالله احمد بهشتی و دوره شناخت را محضر آیتالله شهید مرتضی مطهری تلمذ کرد و درس نهج البلاغه را نزد آیت اله نوری همدانی گذراند.
او بنابر علاقه خود، در دوره های تفسیر قرآن هم شرکت کرد و به این منظور در جلسات تدریس آیتالله مشکینی حاضر بود و از آیتالله خزعلی استفاده برد.
حضور در محافل سیاسی و سوابق مبارزاتی
زمان حضورشان در قم مصادف بود با سالهای پایانی حاکمیت طاغوت بر کشور. در این دوره و خصوصاً از سال ۵۶ که با هتاکی روزنامه اطلاعات وقت به حضرت امام خمینی(ره)، موج جدیدی از اعتراضها از قم آغاز و در سراسر کشور منتشر شد، ایشان در اجتماعات اعتراضی که مبدأ اغلب آنها در قم، مدرسه آیت الله بروجردی (مدرسه خان) و مقصد آنها، بیوت علمای عظام بود شرکت میکرد، که از جمله مشهورترین این تظاهرات، تجمع ۱۹ دی ماه سال ۱۳۵۶ در برابر منزل آیت الله العظمی نوری همدانی بود که با تیراندازی عوامل رژیم، به خون کشیده شد.
علاوه بر این، ایشان در مدرسه خان (که در دوره بسته شدن فیضیه و دارالشفاء برای طلاب انقلابی مرکزیت داشت) در قالب هستهای از طلاب انقلابی فعالیت می نمود.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در این دوران فعالیتهای مبارزاتی خود را در ارتباط با علمای انقلابی که در زندان طاغوت بودند، پی گرفت و در این راستا به واسطه رفت و آمد به منزل آیات سید ناصر حسینی و شیخ هادی مروی، به مرور با بزرگانی چون شهید مطهری، بهشتی و مفتح، آقای حکیمی و سایر بزرگان آشنا شد. ایشان در این دوران حضور پراکنده خود در تهران را با فعالیت انقلابی همراه می کرد و در تجمع هایی چون تحصن علماء و روحانیون دانشگاه تهران، شرکت داشت.
پس از پیروزی انقلاب
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مرحوم شهید بهشتی که از نگرش عمیق حکومتی و تشکیلاتی برخوردار بود، بر آن شد تا با هدف کادرسازی برای تأمین نیازهای مدیریتی نظام تازه پا، یک دوره آموزشی برای حدود ۷۰ نفر از طلاب قم که آنها را برای به دوش کشیدن بار مسئولیتهای مختلف در کشور مناسب تشخیص داده بود، برگزار و آنها را برای پذیرش این مسئولیتها آماده کند؛ حجت الاسلام و المسلمین رئیسی یکی از این طلاب برگزیده بود.
در این دوره فشرده که عمدتاً در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار می شد، شخص شهید آیت الله بهشتی، حضرت آیت الله خامنه ای و سایرین از جمله مرحوم شهید حسن آیت، آیت الله موسوی اردبیلی و ... به صورت هفتگی به تدریس می پرداختند.
در روزهای اول استقرار نظام جمهوری اسلامی، همچون برخی مناطق دیگر مرزی در کشور، اخبار خوبی از شهر مسجد سلیمان که پایگاه گروههای چپ و مارکسیست بود به گوش نمی رسید. اینگونه شد که حضرت امام(ره) برای ساماندهی اوضاع، آیت الله شیخ هادی مروی را به عنوان نماینده خود در این شهر منصوب فرمودند. به این ترتیب، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به دعوت آن مرحوم، برای کمک در کارِ فرهنگی و اداره شهر همراه با گروهی از طلاب به مسجدسلیمان رفت و کلید ارتباط ایشان با مجموعه دادسرای انقلاب هم از همانجا زده شد.
ایشان پس از بازگشت از مسجدسلیمان، مجموعه سیاسی ایدئولوژیک پادگان آموزشی صفر- دو در شاهرود را تأسیس و برای مدت کوتاهی آن را اداره کرد.
ورود حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به عرصه مدیریت قضایی از سال ۱۳۵۹ و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج آغاز شد. اما هنوز چند ماهی از این دوره نگذشته بود، که با حکم دادستان کل انقلاب، شهید آیتالله قدوسی، دادستان کرج شد.
اوضاع قضایی شهر کرج به علت مهاجرت عمومی به این شهرستان نزدیک به پایتخت و مسائل برآمده از محیط امنیتی- سیاسی عمومی کشور در اوان شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی- از جمله آغاز جنگ تحمیلی در شهریور ۱۳۵۹ - پیچیده بود و اداره آن نیازمند جذب نیروهای فهیم انقلابی و هماهنگی با دیگر مسئولین بود که حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در طول این دوره ۲ سال و اندی (سالهای ۵۹ و ۶۰) به آن اهتمام ورزید.
موفقیت ایشان در ساماندهی وضعیت پیچیده این شهر موجب شد تا در سال ۱۳۶۱، همزمان با دادستانی کرج، مسئولیت دادستانی شهر همدان نیز به ایشان محول شود. به این ترتیب ایشان ناگزیر بود تا برای رسیدگی به امور هر ۲ حوزه، ایام هفته خود را به دو بخش، تقسیم و پیوسته میان این دو شهر تردد کند.
حضور همزمان ایشان در این دو مسئولیت، سه تا چهار ماه ادامه داشت، تا آنکه به عنوان دادستان استان همدان معرفی شد و از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳، به مدت ۳ سال در این سمت خدمت نمود.
سال ۱۳۶۴، سال آغاز مدیریت قضایی ایشان در پایتخت بود و به این ترتیب عهده دار سمت جانشینی دادستان انقلاب تهران شد.
با گذشت ۳ سال از این تاریخ و در سال ۱۳۶۷، مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی (ره) قرار گرفت و احکام ویژه (۱ و ۲ و ۳) و مستقیمی برای رسیدگی به مشکلات قضایی در برخی استانها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان را مستقل از ساختار قوه قضائیه، از بنیانگذار انقلاب اسلامی دریافت کرد. بعد از آن هم حضرت امام خمینی(ره) چندین پرونده مهم را برای تصمیم قضایی به ایشان و جناب آقای نیری محول فرمودند.
بعد از رحلت حضرت امام(ره) و آغاز زعامت حضرت آیت الله خامنه ای، حجتالاسلام رئیسی با حکم آیت الله یزدی رئیس وقت قوه قضائیه، به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسئولیت را برعهده داشت. پس از آن و از سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و این سمت را تا سال ۱۳۸۳ عهده دار بود.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ۱۰ سال معاون اول قوه قضائیه بود و از سال ۱۳۹۳ تا سال گذشته دادستان کل کشور بود که بعد از درگذشت آیت الله عباس واعظ طبسی از سوی رهبر انقلاب به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شدند ...
درس و بحث همگام با پذیرش مسئولیتهای مختلف در نظام جمهوری اسلامی
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی درباره انگیزه خود برای جدا نشدن از کانون درس و بحث حوزوی می گوید: "اگرچه اشتغال به فعالیتهای انقلابی و مناصب قضایی و فرهنگی در طول دوره مبارزات انقلابی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برای ما که تابع ولایت فقیه و مقلّد حضرت امام (ره) بودیم، یک واجب کفایی محسوب می شد و گریزی از تقیّد به آن نبود، اما واقعیت آن است که برای یک طلبه، حلاوت قرار گرفتن در بحبوحه درس و بحث حوزوی و فقهی، با هیچ اشتغالی قابل معاوضه نیست. "
بر این اساس ایشان درسال اول پذیرش مسئولیت دادستان انقلاب اسلامی در کرج، با سه نفر از دوستان طلبه خود، حضور در یک دوره فقهی در محضر آیتالله مدرسی را آغاز کرد و برای آنکه به اشتغالات اداری او ضربه ای وارد نشود، زمان آن را در هماهنگی با استاد، اولین ساعات صبحگاهی تنظیم نمودند.
این رویه را خصوصاً پس بازگشت از همدان به تهران ادامه داد و علاوه بر صبحگاهان، برخی روزهای تعطیل خود را هم به دنبال نمودن دروس حوزوی اختصاص داد. او در این دوره، خارج اصول را نزد مرحوم آیتالله سید محمدحسن مرعشی و آیتالله هاشمی شاهرودی و خارج فقه را محضر مرحوم آیتالله آقا مجتبی تهرانی بود. از سال ۱۳۷۰ هم که رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای جلسات درس خارج فقه خود را دایر نمودند، به مدت چهارده سال در درس معظم له هم حضور یافت و دروس جهاد، قصاص و مکاسب محرمه را در محضر ایشان تلمذ نمود.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی علاوه بر این، بنا به توصیه مکرر آیت الله مهدوی کنی و آیت الله آقا مجتبی تهرانی مبنی بر حفظ ارتباط درسی خود با طلاب، از سالها پیش تا کنون به عنوان مدرس در مدرسه علمیه مروی به تدریس سطوح عالی و کفایتین مشغول بوده و اکنون نیز قواعد فقه تدریس می نماید.
ایشان در این مدت، تدریس تمام سطح از مقدمات تا رسائل و مکاسب و پایان کفایتین را در مدارس علمیه تهران از جمله، مدارس مجد، امیرالمومنین(ع)، امام حسین(ع) و مروی تدریس نموده است. تا کنون یک دوره از درسهای حوزوی ایشان در زمینه قواعد فقه، در قالب سه جلد کتاب به نام قواعد فقه عبادی، فقه قضایی و فقه اقتصادی در آمده که از سوی طلاب تدوین و آماده چاپ شده است.
حجتالاسلام والمسلمین رئیسی همچنین پس از اتمام تحصیلات در دوره کارشناسی ارشد با ترغیب بعضی از اساتید خود، از جمله مرحوم آیتالله مرعشی در کنکور دکترای مدرسه عالی شهید مطهری شرکت کرد و پس از قبولی در آزمون کتبی و شفاهی، دوره دکترای فقه و اصول را در این مرکز علمی گذراند و با دفاع از پایاننامه خود با عنوان «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» موفق به اخذ مدرک دکتری در رشته فقه و حقوق خصوصی شد. ایشان علاوه بر این. رسالهای هم با عنوان ارث بلاوارث برای اخذ مدرک سطح ۴ به عنوان بالاترین مدرک حوزه علمیه قم، ارائه کرد که موفقیت در ارائه آن منجر به اخذ بالاترین مدرک حوزوی شد.
ایشان در حوزه دانشگاهی هم در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه شهید مطهری به تدریس دروس تخصصی فقه قضا و فقه اقتصاد پرداخته است.
عضویت در شورای مرکزی روحانیت مبارز
در نیمه دوم سال ۱۳۷۶ پیشنهاد اعضاء مؤثر جامعه روحانیت مبارز از جمله آیتالله مهدوی کنی و آیت الله یزدی برای حضور و عضویت در شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز را پذیرفت و با رأی اعضا در یکی از جلسات جامعه، رسماً به عضویت شورای مرکزی جامعه روحانیت در آمد.
حضور و عملکرد در مجلس خبرگان
ایشان در سال ۱۳۸۵، از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز و به توصیه نخبگان استان خراسان جنوبی برای عضویت در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری، خود را در معرض انتخاب مردم شریف استان آن استان قرار داد و با نظر مثبت بیش از ۸۰ درصد مردم این استان وارد مجلس خبرگان شد. ۲ سال پس از حضور در این مجلس، با رأی خبرگان ملت به عنوان عضو هیأت رئیسه انتخاب و عضویت ایشان در این جایگاه تا اتمام دور چهارم، با رأی نمایندگان محترم مجلس خبرگان تمدید شد.
در هیئت رئیسه، مسئولیت بخش اجرایی دبیرخانه را بر عهده گرفت و علاوه بر آن مسئولیت دفتر تهران که مسئول ارتباط خبرگان با نهادها و سازمانهای مختلف است به ایشان محول شد. عضویت در کمیسیون آئیننامه مجلس خبرگان و عضو منتخبِ کمیته تنظیم بیانیه پایانی تمامی اجلاسیه ها در دوره چهارم، از سایر مسئولیتهای وی در این دوره بود.
ایشان در طول دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری، عضو و دبیر کمیسیون تحقیق نیز بود.
سوابق علمی
-سطح چهار فقه و اصول از حوزه علمیه قم
- فوق لیسانس حقوق بین الملل خصوصی
- دکترای فقه و مبانی حقوق با گرایش حقوق خصوصی از دانشگاه شهید مطهری
- تدریس متون فقهی سطح عالی و قواعد فقه قضاء و فقه اقتصاد در حوزه های علمیه تهران و دانشگاه ها
تالیفات و آثار
الف- کتب در دست انتشار
- تألیف کتاب در خصوص ارث بلاوارث در فقه و حقوق
- تألیف کتاب در خصوص تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق
- کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش قضایی)
- کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش اقتصادی)
- کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش عبادی)
- تألیف کتاب سیر تحول در نظارت و بازرسی
ب- مقالات و سخنرانی علمی ارائه شده
- تعدد اسباب مسئولیت
- بیع فاسد و اقسام آن
- مفهوم رهن
- مدیریت کارآمد
- نظارت اثر بخش
- تاثیر متقابل تصمیمات قضایی و اقتصادی
- جایگاه نظارت و یازرسی در اسلام
-عدالت و تاثیر آن بر سبک زندگی
سوابق مدیریتی و سیاسی
- انجام ماموریت های ویژه قضایی در مناطق مختلف کشور با حکم امام خمینی(ره)
- عضویت در هیات امنای ستاد اجرایی فرمان امام(ره) - موضوع اموال در اختیار ولی فقیه - به مدت ده سال از سوی مقام معظم رهبری
- معاون اول قوه قضاییه به مدت ده سال
- ریاست سازمان بازرسی کل کشور به مدت ده سال
- دادستان انقلاب اسلامی تهران
- اولین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور
- دادستان انقلاب اسلامی استان همدان
- عضو هیات عالی گزینش کشور
- مشارکت در تاسیس دفاتر حزب جمهوری اسلامی در جنوب خراسان به دستور آیت الله دکتر شهید بهشتی
- موسس حوزه علمیه فاطمه الزهرا(س) خواهران در تهران (کوی نصر)
مسئولیتهای کنونی
ـ دادستان کل ویژه روحانیت با حکم مقام معظم رهبری
ـ دادستان کل کشور
- عضویت در هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری
ـ رئیس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما
- عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران
- نماینده مردم شریف استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری
- تولیت آستان قدس رضوی
منبع: پایگاه اطلاع رسانی سید ابراهیم رئیسی
مهندس سید پرویز فتاح
سید پرویز فتاح در سال ۱۳۴۰ در ارومیه متولدشد وی تحصیلکرده رشته عمران دانشگاه شریف و کارشناسی ارشد گرایش سیستمها از دانشگاه امیرکبیر است. فرزندان او نعیمه فتاح (دانش آموخته رشته حقوق دانشگاه تهران) و امیرحسین فتاح (دانش آموخته نرمافزار) میباشند. فتاح در دولت نهم به عنوان وزیر نیرو فعالیت داشت و توانست کارنامه قابل قبولی از خود به جای بگذارد. وی از دوستان قدیمی و نزدیک احمدینژاد به شمار میرود که در کابینه دهم حضور نداشت و به سپاه بازگشت و هم اکنون رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) است.
سوابق تحصیلی
۱- دیپلم ریاضی ارومیه ۵۸
۲- فارغ التحصیل رشته مهندس عمران از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۶۸
۳- فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علوم سیستم ها از دانشگاه امام حسین (ع) و صنعتی امیرکبیر در سال ۷۲
سوابق مدیریتی و اجرایی
۱- فعالیت در جهاد سازندگی در سالهای ۵۹ -۵۸ جزء مؤسسان جهاد استان و مسئول کمیته فرهنگی جهاد استان آذربایجان غربی
۲- حضور در عرصههای مختلف جنگ تحمیلی از اول تا آخر جنگ در مسئولیتهای مدیریتی و مهندسی
۳- مسئول ستاد نیروهای سازمان ملل در ایران در سالهای ۷۰ – ۶۸
۴- مدیر امور قراردادی پروژههای عمرانی در امور سازندگی به مدت ۳ سال و عقد قراردادهای پروژه ملی در سطح کشور
۵- قائممقام شرکت مهندس سپاسد و معاون فنی ۱۱ سال
۶- مدیر پروژه سدهای کرخه و گتوند ۴ سال
۷- وزیر نیرو در دولت نهم
۸- مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه
۹- رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)
سوابق علمی
۱- عضو هیئتعلمی دانشگاه امام حسین (ع) ۷۷-۷۲
۲- معاون تحصیلات تکمیلی و عضو شورای دانشگاه امام حسین (ع) ۷۵-۷۴
۳- عضو هیئتمدیره شرکت مهندسی سپاسد به مدت ۱۱ سال
۴- مشارکت در تألیف کتاب مدیریت طرحهای عمرانی با رییسجمهور منتخب
۵- مدیر پروژه تحقیقاتی ساختوساز مدارس کشور در ۱۱ جلد برای سازمان مدارس کشور
۶- عضو تیم مطالعاتی احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور
۷- عضو تیم ۹ نفره تعیین میلههای مرزی ایران و عراق با موافقت مقام معظم رهبری
۸- مطالعه و تحقیق میدانی در خصوص بازسازی کشور بوسنی و هرزگوین طی دو مقاله برای وزارت خارجه و مراجع ذیربط
۹- تهیه سفرنامههای علمی – فنی کامل از کشورهای آلمان، تاجیکستان، ژاپن، امارات
۱۰- تهیه مقالههای علمی کاربردی از احداث دیوارهای آب بند و حائل توسط دستگاههای حفار BC
۱۱- تهیه گزارش مستند از عملکرد مدیریتی در احداث سد کرخه
۱۲- انتشار مقالات متعدد در خصوص صنعت سدسازی
زندگی نامه دکتر محمد باقر قالیباف
دکتر محمدباقر قالیباف در شهریورماه سال ١٣٤٠ در شهر ییلاقی طرقبه در خانواده ای مذهبی پا به عرصه هستی نهاد. پدر ایشان از کسبه قدیم و از معتمدان دیار خود است. وضعیت متوسط زندگی باعث شد تا ایشان از همان ابتدا و در ایام فراغت از تحصیل به کار و کسب درآمد هم اهتمام ورزد.
اولین حضور اجتماعی وی در سن ١٦ سالگی و با حضور در سخنرانی های شهید کامیاب، آیت الله خامنه ای، شیخ علی تهرانی، شهید هاشمی نژاد و شهید دیالمه در مساجد بزرگ مشهد از جمله کرامت، امام حسن مجتبی(ع) و موسی الرضا(ع) رقم خورد. یافته های ایشان در این منبرنشینی ها و فضای پر تلاطم آن روزهای انقلاب که با مطالعه کتاب ها و اعلامیه های مختلف همراه بود سمت و سوی فکری ایشان را شکل داد.
باورهای دینی ایجاد شده در ایشان باعث شد تا به کمک چند تن از هم کلاسی های دبستانی، انجمن اسلامی دانش آموزان را راه اندازی کنند که این انجمن هسته اولیه انجمن اسلامی دانش آموزان خراسان و بعد کشور شد.
در همین ایام (سال ١٣٥٦) بود که زلزله طبس روی داد. این حادثه مقارن با زمانی بود که رژیم پهلوی بیشتر به فکر سرکوب انقلابی ها بود تا کمک به زلزله زده ها، بدین ترتیب مردم خود دست به کار شدند و دکتر قالیباف کمکهای مردم مشهد را جمع کرد و به طبس برد. قابلیتهای ایشان در انجام این کار به حدی بود که در شورای ساخت طبس، عهده دار ساخت قسمتی از این شهر شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ١٣٥٧ تحرکات گروه های مخالف داخلی به اوج خود رسیده بود به طوری که انقلاب نیاز به پاسداری داشت؛ بدین ترتیب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت و بلافاصله جنگ تحمیلی آغاز شد. بدین ترتیب قالیباف نوجوان در سال ٥٨ و در سن ١٨ سالگی وارد جبهه شد و به دلیل قابلیتهایی که از خود نشان داد در سال ١٣٦١به عنوان فرمانده تیپ امام رضا(ع) و یک سال بعد در جایگاه فرمانده لشکر ٥ نصر خراسان انتخاب شد.
عقد ازدواج دکتر قالیباف نیز یک سال بعد و در سال ١٣٦٢ توسط امام خمینی(ره) خوانده شد که حاصل این ازدواج ٣ فرزند است.
دکتر قالیباف به همراه لشکر ٥ نصر در اغلب عملیاتهای دوران دفاع مقدس در کنار شهیدان سرافرازی همچون باکری، همت، خرازی، کاظمی، صیاد شیرازی به صیانت از انقلاب پرداخت و برادر ایشان شهید حسن قالیباف نیز از نیروهای تحت فرماندهی دکتر قالیباف بود که در عملیات کربلای ٤ به فیض شهادت نائل شد.
پس از جنگ فرماندهی لشکر ٢٥ کربلا را عهده دار بود که زلزله عظیم منجیل اتفاق افتاد. در این واقعه تمام راههای ارتباطی بین تهران و شمال بسته شده بود. این لشکر به همراهی دکتر قالیباف با طی ١٥ کیلومتر پیاده روی اولین گروهی بود که خود را به محل حادثه رسانید و گروههای امداد و نجات اولیه توسط آنان تشکیل شد.
در سال ١٣٧٣مسئولیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) را پذیرفت. پروژه هایی همچون راه آهن ١٦٥ کیلومتری مشهد سرخس که ایران افغانستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان و ترکیه را به هم وصل می کند، گازرسانی به ٥ استان مرکزی و غربی، ساخت سازه عظیم دریایی خلیج فارس و سد بزرگ کرخه از جمله توفیقات ایشان در این دوره مدیریت است.
درکنار این فعالیتها نیز در رشته جغرافیای سیاسی تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد.
در سال ١٣٧٦ به دستور مقام معظم رهبری عهده دار فرماندهی نیروی هوایی سپاه شد و باور بر تخصص گرایی باعث شد تا با گذراندن دوره های فشرده خلبانی در ایران و فرانسه مجوز پرواز با ایرباس را بدست آورد. ایشان هم اکنون نیز به صورت مرتب به عنوان خلبان هواپیمای ایرباس در شرکت هواپیمایی ایران ایر پروازهایی را انجام می دهد. ایشان در همین ایام در کنکور دکتری شرکت کرده و در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد. و در سال ١٣٨٠ از تز دکترایشان با عنوان «بررسی سیر تکوین نهادهای محلی ایران در دوره معاصر» دفاع کرد و بعد از آن نیز به عنوان عضو هیات علمی رشته جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و استادیاردانشگاه تربیت مدرس به کار تدریس مشغول است.
دکتر قالیباف در سال ۱۳۷۹ مجدداً با حکم حضرت آیت الله خامنه ای، فرماندهی نیروی انتظامی ایران را عهده دار شد، در دوره فرماندهی ایشان در نیروی انتظامی، سامانه ۱۱۰ راه اندازی و تاسیس شد که ابتکار او محسوب می شود. در این دوره تلاش شد تا با اعتماد سازی در بین مردم، سبقه نامناسب نیروی انتظامی در اذهان عمومی بهبود یابد. از جمله دیگر دستاوردهای ایشان در این دوره میتوان به گسترش استفاده از عنوان پلیس، تجهیز نیروی انتظامی به خودروهای روز دنیا مانند مرسدس بنز و تویوتا، ایجاد دفاتر خدمات دولت الکترونیک یا پلیس ۱۰+ و مرکز نظارت همگانی مردمی ١٩٧ نام برد.
دکتر قالیباف در سال ۱۳۸۳ به عنوان نماینده رییس جمهور وقت و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب گردید. در این دوره بود که قاچاق سیگار تقریبا از بین رفت و چند اسکله که برای قاچاق کالا استفاده می شد، کشف شد. ایشان همچنین دادگاه ویژه جرایم قاچاق کالا و ارز را راه اندازی نمودند که پرونده های مهمی همچون فرودگاه پیام و قاچاق خودرو در این دادگاه بررسی شد.
دکتر قالیباف در سال ۱۳۸۴ در انتخابات ریاست جمهوری به صورت مستقل وارد صحنه انتخابات شد و در اولین تجربه انتخاباتی خود با کسب ۴٫۰۷میلیون رای تجربه موفقیت آمیزی را در اولین دوره شرکت خود در صحنه های انتخاباتی کسب کرد و بالاتر از چهره هایی چون مصطفی معین، علی لاریجانی و مهرعلیزاده قرار گرفت.
ایشان در سال ١٣٨٤ با رای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب و در سال ١٣٨٨ نیز مجدداً با حکم این شورا در سمت خود ابقا شد. وی حدود ۱۲ سال است که در این سمت فعالیت میکند و شورای شهر تهران به وی به عنوان شهردار تهران رای اعتماد داده است. اعتمادسازی در بین مردم و کاربردی کردن دین در اداره جامعه ذیل تبدیل شهرداری از نهادی خدماتی به اجتماعی و کوتاه کردن فاصله جنوب از شمال تهران هدف اصلی ایشان در این دوره مدیریت است که با رویکرد محله محوری در حال انجام است. با همین نگاه و بهره گیری از فرهنگ دفاع مقدس پروژه هایی همچون بزرگراه طبقاتی و تونل صدر – نیایش، تونل توحید، پل جوادیه، بوستان بزرگ ولایت، رود دره فرحزاد(بوستان نهج البلاغه)، ایجاد شبکه بی آر تی، سرعت بخشیدن به توسعه مترو و ... در تهران شکل گرفته است.
ایشان در سال ۱۳۸۷ برابر با سال ۲۰۰۸ میلادی از طرف سایت شهرداریهای جهان به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شد. در سال ٢٠١٠ میلادی کلانشهر تهران برای اولین بار در یکی از شاخصهای توسعه شهری مفتخر به کسب رتبه، از یک سازمان معتبر بین المللی شد. تهران در آن سال در حوزه حمل و نقل به عنوان یکی از پنج شهر برتر دنیا از نظر حمل و نقل از سوی موسسه سیاستهای حمل و نقل و توسعه موسوم به ITDP گردید. همچنین در سال ٢٠١١ میلادی و در دهمین اجلاس متروپلیس (اتحادیه کلانشهرها و پایتخت های جهان)، تهران از بین ١٦٢ کلانشهر دنیا به عنوان شهر برتر جهان در زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مورد تقدیر قرار گرفت. این جایزه که معتبرترین جایزه بین المللی در زمینه مدیریت شهری در دنیاست به دلیل تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به ویژه در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی و بهره گیری از روش های مناسب نظیر سامانه BRT، دوچرخه های عمومی و … به تهران تعلق گرفت.
دکتر قالیباف تالیفات و کتب ترجمه شده هم در پرونده خود دارند که از جمله آنها می توان به آثار زیر اشاره کرد:
حکومت محلی یا استراتژی توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران، منتشر شده توسط مؤسسه انتشارات امیرکبیر
ایران و دولت توسعهگرا، منتشر شده توسط مرکز انتشارات وزارت امور خارجه
خاورمیانه معاصر: تاریخ سیاسی پس از جنگ جهانی اول، منتشر شده توسط انتشارات قومس
زندگینامه کامل و سوابق دکتر علیرضا زاکانی
جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی زندگینامه کامل و سوابق دکتر علیرضا زاکانی را منتشر کرده است.
معرفی دکتر علیرضا زاکانی
نامزد «جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی» در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران
الف) خلاصه زندگینامه
۱. تولد و خانواده
علیرضا زاکانی در اسفند سال ۱۳۴۴ در خانواده ای مذهبی در جنوب شهر تهران، میدان خراسان متولد شد. پدربزرگ مادری اش آذری و اهل تبریز بودند، جد مادریاش اهل کاشان بود و اجداد پدریاش اهل روستاهای حومه شمالی تهران (زایگان و لالان) بودند؛ اما پدر ایشان، اهل شهر ری بودند. همسرش نیز اصالتا تبریزی است و معاون حوزه های علمیه استان تهران است.
پدرش مرحوم حاج حسین زاکانی از ورزشکاران با سابقه شهر ری و تهران، داور بین المللی درجه یک کشتی و از دوستان صمیمی جهان پهلوان تختی و در ورزش های باستانی و کشتی پهلوانی هم از سرآمدان ایران و به مدت ۲۸ سال مسوول برگزاری مراسم سالگرد مرحوم تختی بود. علیرضا زاکانی خود نیز قبل از حضور در مناطق عملیاتی و مجروحیت دست راستش کشتی گیر بود.
زاکانی سه فرزند دختر دارد که دو نفرشان ازدواج کرده اند. اولی دانشجوی دانشگاه تهران است؛ داماد اولش که دانشجوی دانشگاه تهران بوده و در حوزه علمیه درس حوزوی می خواند، برادر شهید است و پدر و پدربزرگ و برادرش هرسه روحانی اند. فرزند دومش هم دانشجوی مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف است، داماد دومش نیز دانشجوی همان دانشگاه و فرزند یک رزمنده و جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس می باشد.
۲. فعالیتهای دوران انقلاب
علیرضا زاکانی از ابتدای انقلاب و در سال ۱۳۵۶ که ۱۲ ساله و دانش آموز بود، وارد مبارزه با رژیم شاه شد و در نوجوانی همزمان با اوج گرفتن انقلاب اسلامی اولین حضور اجتماعی خود را با شرکت در تظاهرات و راهپیماییهای مردمی تجربه کرد. در ابتدای پیروزی انقلاب باحضور در فعالیتهای جهادی از یک سو و سازماندهی مردمی محلات از سوی دیگر نقش ایفا نمود و به صیانت از انقلاب اسلامی مبادرت ورزید. مسجد فعالیتش ابتدا مسجد لرزاده تهران با محوریت مرحوم آیت الله عمید زنجانی بود و بعد از آن بیشتر فعالیتهایش از سال ۵۹ به بعد در مسجد همتآباد با محوریت آیتالله تنکابنی شکل گرفت.
۳. سابقه فداکاری در دوران دفاع مقدس
علیرضا زاکانی با شروع جنگ تحمیلی، در ماه های اولیه دفاع مقدس ـ در حالیکه
بیش از ۱۵ سال نداشت ـ همدوش دیگر جوانان بسیجی پا به عرصه دفاع از دین و
میهن گذارد که حاصل آن تا پایان دوران دفاع مقدس، ۶۲ ماه حضور داوطلبانه در
جبههها، شرکت در پانزده عملیات بزرگ رزمندگان اسلام و افتخار جانبازی
پنجاه درصد شد. وی که در هنگام پیوستن به جبهه حق بیش از ۱۵ سال نداشت، پس
از حضور در ستاد جنگهای نامنظم، لشگرهای محمّد رسولا… (ص) و سیدالشهداء
(ع) و قرارگاههای جنوب و غرب، عمده حضور خود را در واحدهای «تخریب» و
«اطلاعات و عملیات» سپری کرد و توفیق قبول مسوولیتهایی از جمله معاون
گردان، مسئول محور «اطلاعات و عملیات» قرارگاه نجف اشرف ۳، قائممقام
«اطلاعات و عملیات» لشگر محمّد رسولا… (ص) و نهایتاً مسوولیت محور این
لشگر را کسب نمود.
سردار حاج محمداسماعیل کوثری فرمانده اسبق لشکر ۲۷ محمدرسول الله (ص) درباره زاکانی چنین گفته است: «برخی در دوران دفاع مقدس با سن و سال کم اما آگاهانه آمدند و با همه سختی های جنگ و جبهه و دشمنان ایستادگی کرده و مسوولیت می پذیرفتند و یکی از این کسانی که من احساس وظیفه و احساس تکلیف کردم که بیایم و بگویم برادر عزیزمان آقای دکتر زاکانی است که در همان سن و سال پایین به جبهه آمد و مسوولیت پذیرفت با اینکه شاید ایشان دوره ای ندیده بود و یا اینکه علاقه ای به مسائل نظامی نداشت اما به عنوان یک بسیجی آمد و وارد صحنه شد چرا که آن زمان حضرت امام خمینی (ره) این را می خواستند. اگر این طور افراد از خود گذشته و فداکار در جنگ حاضر نمی شدند چه اتفاقی می افتاد و ما به نسل های فعلی و آینده چه جوابی باید می دادیم؟ ... تصمیم گیری افراد در آن ایام و اینکه در جبهه ها به فکر آینده خود نبودند و در آن لحظه تنها احساس تکلیف کردند که امام از آنها خواسته در جبهه ها حضور داشته باشند بسیار مهم است. بسیاری از افراد در دوران جنگ در شهرها حضور داشتند و هیچ قدمی برنداشتند.»
۴. تحصیلات دانشگاهی و سوابق علمی
زاکانی با پایان جنگ تحمیلی، در سال ۱۳۶۸ پس از مدتها دور بودن از فضای
درس و تحصیل، در کنکور سراسری شرکت کرد و در بهمنماه سال ۱۳۶۸ رشته پزشکی
را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع و در تابستان سال ۱۳۷۶ دکترای عمومی
را اخذ کرد. بعد از آن با شرکت در آزمون تخصص، بهعنوان دانشجوی دوره تخصصی
پذیرفته شد. در سال ۱۳۸۰ دوره تخصصی پزشکی هستهای را آغاز و در سال ۱۳۸۳
آن را به پایان رساند و هماینک بعنوان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی
تهران و در مرکز پزشکی هستهای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و
بیمارستان دکتر شریعتی خدمت مینماید. علاوه براین عضو هیات مدیره انجمن
علمی پزشکی هسته ای ایران نیز می باشد.
سردار کوثری در این باره نیز می گوید: «بعد از پذیرش قطعنامه برادر عزیزمان آقای دکتر زاکانی به دنبال درس و تحصیلات خود رفت و این اقدام او مانند حضورش در جبهه به موقع و لازم بود چرا که در زمانی که کشور نیاز به علم و دانش داشت ایشان پا به دانشگاه گذاشتند و به مدارج عالیه رسیدند.»
۵. فعالیتهای انقلابی در دانشگاه و مسوولیت سازمان بسیج دانشجویی کشور
سابقه حضور داوطلبانه درجبهههای جنگ تحمیلی، زاکانی را بر آن داشت تا از
بدو ورود به دانشگاه، فعالیتهای اجتماعی داوطلبانه خویش را در قالب حضور
در تشکلهای دانشجویی سامان بخشد. زاکانی پس از یک سال عضویت در شورای
مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران نظر به اهمیت بسیج
دانشجویی در کلام امام و رهبری، به تاسیس بسیج دانشجویی روی آورد و پس از
مدتی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با مسوولیت وی در میان بسیج
تمام دانشگاههای کشور به رتبه نخست دست یافت. پس از ادغام آن با دانشگاه
تهران، مسوولیت کل «بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران» و
همزمان به مدت ۴ سال اداره مسجد دانشگاه تهران را بر عهده گرفت که به همین
سبب مدیر نمونه کشوری گردید.
زمان مسوولیت او در بسیج دانشجویی تا خرداد ۱۳۷۶ مصادف با دولت سازندگی بود؛ دولتی که فعالیت سیاسی دانشجویان را بر نمی تابیدند تا جاییکه مقام معظم رهبری بعدها کسانی را که می خواستند دانشگاه غیرسیاسی باشد، به شدت مورد انتقاد قرار دادند: «خدا لعنت کند کسانی را که می خواهند دانشگاه را غیر سیاسی کنند». اما نوع عملکرد وی در بسیج دانشجویی مبتنی بر ضرورت تحلیل سیاسی دانشجویی، اعلام موضع و اقدام و عمل به آن تحلیل از سر تکلیف بود.
روش مدیریت فعال و تحولی زاکانی در بسیج دانشجویی در بها دادن به نیروهای جوان دانشجو و بازگذاشتن دست آنها در امور همراه با نظارت، مورد اعتراض برخی از افراد مسوول و غیرمسوول بود تا اینکه در بهمن ۱۳۷۶ در دیدار اعضای «بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران» با مقام معظم رهبری، ایشان پس از استماع گزارش زاکانی به عنوان مسوول آن تشکل، سخنان و برنامه های اعلامی او در بسیج دانشجویی را اینچنین تایید فرمودند: «برادرمان بسیار حرفهای خوبی بیان کردند، از اینکه الحمدلله شما جوانان خوب و مومن در دانشگاه هستید و حضور دارید، من خیلی خوشحالم. این کارهایی را هم که گفتید دارید می کنید و کرده اید، همه خوب است.» (کتاب بسیج دانشجویی ص۱۴۰)
زاکانی در اواخر سال ۱۳۷۷ مسوولیت بسیج دانشجوئی دانشگاههای استان تهران و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ مسوولیت سازمان بسیج دانشجوئی کشور را برعهده گرفت و منشاء تحولات اساسی در ساختار و نیز نوع عملکرد بسیج دانشجویی گردید و برخلاف برخی مسوولان در جاهای دیگر ـ که از بیرون یک سازمان یا وزارتخانه و از بالا به آنجا تحمیل می شوند ـ مراحل ترقی در بسیج دانشجویی را با توکل بر خدا و اتکا به توانمندیهای مدیریتی خود پیمود و دوبار نیز در این مسوولیت به عنوان مدیر نمونه کشوری شناخته و مورد تقدیر قرار گرفت.
در بهمن ماه سال ۷۹ و زمانیکه مسوول بسیج دانشجویی کل کشور بود در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان دیدگاههای وی را اینچنین مورد تایید کامل قرار دادند: «برادرمان در اینجا مطالب درستی را در زمینه مسائل دانشگاه و دانشجویان و تشکلهای دانشجویی بیان کردند که مورد تایید بنده است.» (کتاب بسیج دانشجویی ص ۱۵۶)
سردار کوثری در این خصوص چنین گفته است: «بعد از دوران جنگ نیز عده ای در دوران دوم خرداد که برخی قصد داشتند نظام و انقلاب را از بین ببرند مانند دوران جنگ ایستادگی کردند. زاکانی نه تنها مقابل جریان انحرافی ایستاد بلکه در زمان اصلاحات نیز به عنوان مسئول بسیج دانشجویی وظیفه اش را به خوبی انجام داد و ما نیز چون از ایشان از همان دوران دفاع مقدس شناخت کافی را داشتیم حمایتش می کردیم. ما برای خودمان هیچ چیزی جز احساس مسوولیت نداریم و باید همیشه در صحنه های مختلف حضور داشته باشیم چرا که در غیر این صورت ولی امر است که تنها می ماند. این طور نیست که با هر وسیله و هر مسیری که بخواهیم انقلاب را حفظ کنیم، ما باید در مسیر درست و در جهت اسلام ناب حرکت کنیم و افتخار نیز می کنیم که در این مسیر هستیم. آقای زاکانی چنین ویژگی ای دارد و ایشان در تمام این مسیر از دوران دفاع مقدس که بنده ایشان را می شناسم تا بعد از آن و حتی تا به امروز محکم در مقابل دشمنان ایستاده و پایبند به ارزشهای دینی و اسلامی است... زاکانی فردی پرکار و شجاع است.»
نکاتی درباره اهمیت مسوولیت دکتر زاکانی در سازمان بسیج دانشجویی
۱. گفتمان سازی عدالت طلبی و مبارزه با فقر و فساد و تبعیض از دورانی در
بسیج دانشجویی آغاز گردید که دکتر زاکانی مسوولیت راهبری بزرگترین تشکل
دانشجویی عدالتخواه کشور را به عهده داشت و به فرموده رهبری معظم انقلاب
بعدها نتیجه اش را در پیروزی اصولگرایان نشان داد: «اگر مثلاً شعار
عدالتخواهی که حالا یک مسئولی این را بر زبان آورده، گفته میشد، بعد هم
تمام میشد، کسی در جامعه پرچم عدالتخواهی را به دست نمیگرفت. مطمئن باشید
یک دولت عدالتخواه و یک گفتمان عدالتخواهی مثل امروز به وجود نمیآمد.
شماها کردید؛ کار شما جوانها بود.»
۲. سازمان بسیج دانشجویی گستره ای کشوری دارد و با دارا بودن ۲۴۰۰ دفتر در تمام دانشگاهها و دانشکده ها از حیث بزرگی و حجم کار اجرایی با چند وزارتخانه تخصصی مثل ورزش، تعاون، بهداشت و... به طور همزمان برابری می کند؛ مضافا بر اینکه نیروهای بسیج دانشجویی به جز اندکی از نیروهای ستادی همه دانشجو و داوطلب هستند و مانند وزارتخانه ها یا سازمانهای دولتی حقوق بگیر و گوش به فرمان نیستند و باید علاوه بر مدیریت قوی از توان بالای اقناعی برای هماهنگ نمودن آنها برخوردار بود. ضمن اینکه این نیروها تقریبا هر دو سال یکبار عوض می شوند و عمر فعالیت دانشجویی شان تمام می شود و دکتر زاکانی در زمان ریاست ده ساله خود در سازمان بسیج دانشجویی عملا ۵ نسل از دانشجویان بسیجی را راهبری کرده است.
۳. نوع فعالیت در یک سازمان تخصصی ـ ورزشی، علمی، فرهنگی، سیاسی یا ... ـ از قبل معلوم است؛ اما دکتر زاکانی به عنوان مسوول بسیج دانشجویی همزمان با انواع مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، علمی، ورزشی و ... درگیر بوده است؛ ضمن اینکه رئیس یک سازمان دولتی در یک مجموعه همراه به نام دولت مسوولیت می گیرد و از حمایت مادی و معنوی کلیت آن برخوردار است، اما دکتر زاکانی در زمانی مسوولیت بسیج دانشجویی را بر عهده داشت که دولت وقت (دوران دوم خرداد) در تعارض و مقابل او بودند و نه تنها حمایت نمیکردند که حتی وزارتین علوم و بهداشت در انجام وظایف قانونی مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی در مورد بسیج دانشجویی کارشکنی مینمودند. از طرف دیگر بودجه در اختیار بسیج دانشجویی همواره از میزان نیاز واقعی واحدهای بسیج دانشجویی در دانشگاهها و دانشکده ها به مراتب کمتر است و آنها که این دوران را درک کرده اند می دانند که یک مسوول علاوه بر سایر وظایف خود، عملا وقت زیادی را صرف جذب بودجه های اضافه بر سازمان می کند.
۴. همه دوستان و حتی مخالفان دکتر زاکانی اذعان دارند که دوران مسوولیت او در این نهاد مقدس، بدون شک دوران طلایی بسیج دانشجویی بوده است چراکه بسیاری از ساختارهای امروزی با مدیریت دانشجویی مرهون تلاشهای زاکانی بوده است و اکنون همان مسیر پایه گذاری شده در این تشکل مقدس و انقلابی دنبال می شود.
۵. بسیاری از جوانان انقلابی که امروز در جامعه منشاء اثرند و در مدیریتهای میانی کشور در حال خدمتند، روزگاری در بسیج دانشجویی تحت مدیریت دکتر زاکانی فعال بوده و یا در طرح های عظیمی چون طرح ولایت ـ که با همکاری موسسه امام خمینی (ره) قم به مدیریت علامه مصباح یزدی در بسیج دانشجویی عملیاتی گردید ـ کسب بصیرت و تجربه کرده اند.
۶. در زمان قدرت جریان دوران دوم خرداد در مجلس ششم و دولتهای هفتم و هشتم، این جریان پایگاه اصلی خود برای یارگیری و اجرای چانه زنی از پایین را در دانشگاهها جستجو می کرد که بسیج دانشجویی توانست فعال و منطقی و بدور از افراط و تفریط به مواجهه با آن بپردازد و در برخی موارد آنها را به انفعال بکشاند. بسیاری از مهمترین اتفاقات و بحرانهای دوران بسیج دانشجویی نظیر ۱۸ تیر ۷۸ و سامان دادن راهپیمایی عظیم ۲۳ تیر ۷۸ از دانشگاه تهران که زاکانی یکی از سخنرانان مراسم بود، ماجرای حکم اعدام آغاجری، مقابله با عملکرد طوفنده و مهاجم دفتر تحکیم وحدت قدرتمند آن دوران و نیز ماجراهای سازمان داده شده از بیرون دانشگاهها مانند مطبوعات زنجیره ای در دوران مسوولیت دکتر زاکانی در بسیج دانشجویی به خوبی مدیریت شد.
۶. نمایندگی مردم در سه دوره مجلس شورای اسلامی
۶.۱. مجلس هفتم
در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی در کسوت «آبادگران ایران
اسلامی» در تهران نامزد و به عنوان نماینده مردم شریف تهران، ری، شمیرانات
و اسلامشهر به مجلس راه یافت. حضور در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، هیئت
رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نیز شورای مرکزی فراکسیون
اصولگرایان در کنار قبول مسوولیت دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس و
عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به همراه فعالیتهای قانونگذاری و نظارتی
بهویژه توفیق انجام بزرگترین تحقیق و تفحص مجلس در دوره صد ساله خود با
عنوان تحقیق و تفحص از نظام آموزش عالی کشور ـ به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی
ـ همچنین تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری و نیز مشارکت در تحقیق و تفحص از
قوه قضائیه، از دیگر فرصتهای خدمتگزاری وی در دوران نمایندگی در مجلس
هفتم بود.
۶.۲. مجلس هشتم
در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی عضو شورای مرکزی «جبهه متحد
اصولگرایان» کشور بود که در همین قالب به عنوان نماینده مردم شریف تهران،
ری، شمیرانات و اسلامشهر به مجلس راه یافت. در کنار پیگیری فعالیتهای قبلی،
به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس رفت تا بیشتر در بعد نظارتی ایفای نقش کند. نایب
رئیس کمیسیون، رئیس کمیته اقتصادی آن و به مدت ۲.۵ سال نیز مسوول حوزه دولت
و دستگاههای اجرایی در این کمیسیون گردید و پیگیری امور مربوط به رفع
مشکلات اقتصادی از بعد نظارتی و تلاش برای مواجهه فعال با مفاسد اقتصادی را
با همکارانش ادامه داد. کمیسیونی که به همت فعالان آن به عنوان یکی از
ارکان نظارتی کشور فعالیتی چشمگیر یافته و با اثربخشی بالای خویش و تغییر
رویه خود برای انجام نظارت فعال بجای مواجهه منفعلانه با امور (پاسخ به
شکایات)، سهم مهمی از تلاشهایش را صرف پیشگیری و رفع نواقص و معایب نموده
است.
۶.۳. مجلس نهم
زاکانی در انتخابات مجلس نهم نیز همچون مجلس هشتم عضو شورای مرکزی «جبهه
متحد اصولگرایان» کشور بود که این بار رئیس ستاد آن نیز گردید و خود به
مجلس راه یافت؛ نظر به اهمیت شوراها در سازماندهی اجتماعی به کمیسیون
اجتماعی و شوراها رفت و ریاست کمیته احزاب آن را بر عهده گرفت. رئیس
فراکسیون سازمانهای مردم نهاد شد و همچون مجلس هفتم به عضویت کمیسیون ماده
۱۰ احزاب درآمد. او همچنین نقشی محوری را در شکل گیری فراکسیون اصولگرایان
مجلس ایفا نمود و علاوه بر عضویت در شورای مرکزی، سخنگوی این فراکسیون شد.
ب) شخصیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی
دکتر زاکانی در ۳۴ سال عمر خود در فضای پربرکت انقلاب اسلامی، همواره در هر جایی که به حضور از سر تکلیف نیاز بوده است، حاضر بوده و میدان را خالی نکرده است. این حضور انقلابی و بسیجی وار مصداقی از این بیان مقام معظم رهبری است که: «بسیجی، آرمانگرا و بااخلاص و باگذشت و در هر میدانی تن به کار بده است؛ یک روز میدان جنگ است، یک روز هم میدان سیاست» حضور در نقاط عطف انقلاب، دفاع مقدس، دانشگاه، فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و مقابله با فتنه، انحراف و فساد از جمله این موارد است.
۱. نقش مؤثر و جریان ساز در جریان اصولگرایی
دکتر زاکانی به دلیل نقش آفرینی تحولی اش در سازمان بسیج دانشجویی مورد
اعتنای فعالان سیاسی اصولگرا قرار گرفت و از اواخر دوران مسوولیتش در آن
سازمان در قالب شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی به کمک فکری آنها آمد و
پس از آن به اصرار آنها از بسیج دانشجویی جدا و در قالب آبادگران وارد
مجلس هفتم شد و در اتفاقی نادر در همان سال نخست به عضویت هیات رئیسه مجلس
درآمد که نشانگر اعتماد اکثریت مجلس به یک نماینده جوان و تازه وارد به
دلیل توانمندی های دیده شده از او بوده است.
زاکانی از همان زمان تاکنون همواره جزو افراد محوری جریان اصولگرایی بوده است. در انتخابات مجلس هفتم محور بخش سازماندهی اقشاری شورای هماهنگی نیروهای انقلاب و مسوول ستاد آبادگران بود. در انتخابات ریاست جمهوری نهم، پس از جدایی بخشهای اقشار و احزاب از یکدیگر و تشکیل و امضای میثاق نامه ۴نفره بین آقایان توکلی، رضایی، احمدی نژاد و قالیباف، رئیس ستاد کلی و جریانی آنها شد؛ در حالیکه قبل از آن دو نفر از آنها مستقلا از زاکانی خواستار پذیرش مسوولیت ستاد شخصی خودشان شده بودند.
در انتخابات شورای شهر سوم، مسوول ستاد ائتلاف بزرگ اصولگرایان بود و همزمان به تشخیص و درخواست شخص مرحوم حضرت آیت الله خوشوقت، ستاد انتخاباتی ایشان در مجلس خبرگان رهبری را اداره نمود.
در انتخابات مجلس هشتم عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرایان» بود که در مجلس نهم علاوه بر آن، رئیس ستاد انتخاباتی «جبهه متحد اصولگرایان» شد. این در حالی بود که ۴ نفر از نامزدهای کنونی انتخابات ریاست جمهوری عضو شورای مرکزی جبهه متحد بودند و با رای قاطع اعضا، دکتر زاکانی را اجرایی ترین و مناسب ترین فرد برای اجرای انتخابات مجلس نهم در اصولگرایان تشخیص دادند.
۲. دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی
در اردیبهشت سال ۸۰ ـ که دکتر زاکانی مسوول بسیج دانشجویی کشور بود ـ توفیق
داشت به همراه گروههای ۲۷ گانه وفاق، خدمت مقام معظم رهبری برسد، آنجا
مقام معظم رهبری نکاتی راجع به ضرورت حزب در کشور و شیوه تحزّب مطلوب
اسلامی ـ ایرانی فرمودند و سه مولفه راس فکور، قاعده هرم اجتماعی گسترده و
شبکه ارتباطی موثر را ضروری دانستند. بعد از این جلسه بود که شورای هماهنگی
نیروی انقلاب شکل گرفت و متصدی کار سیاسی اصولگرایان شد. این فرمایشات
زمینه ای شد تا بخش اقشار شورای هماهنگی نیروهای انقلاب و بعدها جمعیت
رهپویان انقلاب اسلامی براساس آن شکل گیرد. البته ویژگیهای حزب مطلوب را
رهبری معظم انقلاب در سفر به کرمانشاه به طور علنی و مبسوط تبیین نمودند.
در حال حاضر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی پس از ۴ سال فعالیت خود، یکی از گسترده ترین تشکلهای سیاسی کشور است که در ۳۰ استان و بیش از ۲۷۰ شهرستان فعال است و سه کنگره کشوری ۷۰۰ ـ ۶۰۰ نفری برگزار نموده است. برای اداره جمعیت مدلسازی شده است، نظام آموزشی دارد، مدل جذب و توسعه دارد، نظام هویت بخشی دارد، به شکل سیستمی کار میکند و فردمحور نیست، رهپویان نشریه فکری ـ فرهنگی و جریان ساز پنجره را مدیریت می کند، سایت خبری تحلیلی جریان ساز سیاسی جهان نیوز دارد و جلسات اندیشه ای گفتمان انقلاب اسلامی را فعال نموده است. علاوه بر اینکه مدل توسعه تشکیلاتی اش نیز مبتنی بر کانال کشی در اقشار تخصصی ۱۸ گانه ای است که بصیرت بخشی را سرلوحه برنامه های خود قرار داده اند.
این جمعیت برخلاف برخی احزاب رایج نه تنها دولت ساخته و مستظهر به حمایت های دولتی نبوده است که به دلیل موضع انتقادی اش به اشکالات دولت وقت، مورد محبت آنها هم نبوده است. با این وجود در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به ضرورت حفظ اصل انقلاب از رئیس جمهور مستقر حمایت مشروط به رفع اشکالات و طرد اطرافیان مساله دار نمود.
۳. فساد ستیزی و مبارزه عملی با مفاسد اقتصادی در کنار پاک بودن
زاکانی جزو معدود کسانی است که در محدوده توان و تاثیر خود بیشترین اهتمام
عملی را در مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته است. برای اختصار در بیان به
سرفصلها اشاره می شود:
۳.۱. مسوول دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجالس هفتم و هشتم
۳.۲. تحقیق و تفحص از نظام آموزش عالی کشور، آزمون دستیاری و قوه و قضائیه
از آنجاکه حوزه قانونگذاری مجلس به نسبت حوزه نظارتی فعالین زیادتری داشت، زاکانی بیشترین انرژی و سرمایه گذاری اش در مجلس را در بخش نظارت صرف نمود. یک مورد بحث تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری سال ۸۲ بود که به نتیجه رسید و احکام دادگاه متهمان آن نیز صادر گردید. تحقیق و تفحص دوم از کل نظام آموزش عالی کشور و دانشگاه آزاد به عنوان بخشی از آن بود. در این کار عظیم حدود ۱۵۰۰ نفر را از جریان انقلابی دانشجویی سازماندهی کرد، ۴۹۰.۰۰۰ صفحه سند گردآوری شد، شبکه ای از بچه های بسیج دانشجویی تشکیل و ۴۳ جلد گزارش استخراج شد که در تاریخ ۱۰۰ ساله مجلس بی نظیر است.
۳.۳. فراخواندن وزیر اطلاعات دولت خاتمی به مجلس
زاکانی با این باور که اگر در این مملکت قرار باشد با فساد اقتصادی درست
برخورد شود باید با قویترین افراد برخورد کرد، به سراغ پرونده مورد حمایت
معاون وزیر اطلاعات دولت اصلاحات رفت. این ماجرا که پرونده سوءاستفاده چند
میلیاردی یک شرکت در گمرک بود، با پیگری زاکانی و پس از رد تهدیدها و تطمیع
ها به نتیجه رسید و گزارش نهایی کمیسیون امنیت ملی مجلس در تایید او از
صحن علنی قرائت گردید.
۳.۴. مقابله با مدارک جعلی در میان اصولگرایان برای صیانت از مقام علم و استاد و جلوگیری از آبروریزی در میان اصولگرایان
۳.۵. مقابله با تخلفات دادستان سابق تهران در آزمون دستیاری، دانشگاه آزاد و پرونده کهریزک
۴. عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب
دکتر زاکانی دو دوره در مجالس هفتم و نهم به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی
به عضویت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در وزارت کشور درآمد. این اعتماد
نمایندگان قطعا ناشی از آگاهی آنان از اشراف سیاسی وی بر امور سیاسی در
کشور و شناخت کامل او از فعالان سیاسی کشور بوده است.
۵. فعالیت فرهنگی ـ مطبوعاتی
۵.۱. عضویت در هیات منصفه مطبوعات
دکتر زاکانی در زمان دولت دوم خرداد که پایه نفوذ خود در جامعه را بر دو
محور دانشگاه و مطبوعات قرار داده بودند، هم در دانشگاه با جریان سازی
منسجم در میان دانشجویان حزب اللهی و هم با عضویت در دو دوره هیات منصفه
مطبوعات، با آنها به مقابله عملی و غیرشعاری پرداخت.
۵.۲. نشریه فکری ـ فرهنگی پنجره
یکی از افتخارات علیرضا زاکانی فعالیت در عرصه فرهنگی و در حوزه فکر و
اندیشه بوده است تا جایی که از بدو ورود به دانشگاه در سال ۱۳۶۸ همیشه
دغدغه فعالیت در این حوزه یکی از اولویت های وی بود و از این رو در آخرین
توفیقاتش از ۳ سال پیش بنابرضرورت فعالیت در حوزه رسانه ای کشور، هفته نامه
پنجره را با رویکرد کارشناسی و نقد و تبیین امور از نگاه گفتمان انقلاب
اسلامی در ابعاد مختلف بویژه تبیین اندیشه نورانی بنیان گذار کبیر انقلاب
اسلامی و مقام معظم رهبری راه اندازی کردو مفتخراست که اینک بعنوان صاحب
امتیاز و مدیر مسئول این نشریه در آن فعالیت می کند. نشریه پنجره با رویکرد
ترویج اندیشه های کاربردی اسلام ناب محمدی و نگاه فرهنگی انقلاب اسلامی
فعال شده است و توانسته است در همین مدت کوتاه در فضای اندیشه ای و سیاسی
کشور جریان سازی نماید. به باور بسیاری از فعالان فرهنگی و مطبوعاتی، پنجره
تراز کار مکتوب در گفتمان انقلاب اسلامی را در حوزه نشریات ارتقاء داد و
توانمندی جریان حزب الله را در این حوزه به اثبات رساند.
۶. عضویت در شورای عالی جمعیت هلال احمر
دکتر زاکانی در استمرار فعالیت داوطلبانه در سایه الطاف خدای بزرگ و اعتماد
اعضای داوطلب هلال احمر و به انتخاب مجمع عمومی این نهاد خدمتگزار از سال
۱۳۸۷ برای یک دوره به عضویت شورای عالی جمعیت هلال احمر درآمد.
۷. مدبر بودن و اشراف سیاسی در کنار توانمندی مدیریت
در کنار توان اجرایی و پرکاری همانگونه که رهبری معظم انقلاب در خراسان
شمالی و در سخنان نوروزی امسال بیان فرمودند، مولفه تدبیر و عقلانیت سیاسی
نباید فراموش شود.
۷.۱. اشراف سیاسی به سبب حضور ۹ ساله در مجلس
حضور موثر در سه دوره مجلس شورای اسلامی و در هیات رئیسه، کمیسیونهای مهمی
چون آموزش و تحقیقات، اصل۹۰ و شوراها و نیز نقش محوری در فراکسیون
اصولگرایان مجلس، شناختی کامل از ساز و کارهای تعامل با مجلس را به دست
داده است که برای رئیس جمهور بسیار مهم است که بتواند به درستی با مجلس
تعامل کند.
۷.۲. مبارزه با فتنه ۸۸
زاکانی علاوه بر ایفای دقیق وظایف نمایندگی اش در مجلس هشتم، در جریان فتنه
۸۸ نقشی موثر و فعالانه داشت. در مقابل فتنه گران موضع گیری افشاگرانه و
صریحی داشت. برای جداسازی مردم فریب خورده از فتنه سازان به روشنگری صحیح و
بدور از افراط و تفریط اقدام نمود و در دانشگاهها که بسیاری جرات حضور
نداشتند، حاضر می شد و مسائل را تبیین و از نیروهای انقلاب و حقوق شهدای
فتنه دفاع می نمود. در کمیته منتخب مجلس برای مذاکره با نامزدهای معترض و
حامیان آنها مشارکت داشت؛ در قضایای دردآور کوی دانشگاه و کهریزک به گره
گشایی پرداخت؛ برای آزاد دانشجویان بی تقصیر و ستاندن حق مظلومان کهریزک ـ
که رهبری آن را جنایت خواندند ـ کوشش بسیار نمود.
۷.۳. مبارزه با حلقه انحرافی
دکتر زاکانی جز اولین نفراتی بود که نسبت به حاشیه آفرینی های مختلف حلقه
انحرافی اطراف رئیس جمهور روشنگری نمود و در کنار حمایت از کلیت خدمات
دولت، مواضع شفاف و روشنی گرفت. در ماجرای ورود زنان به ورزشگاهها، دوستی
با مردم اسرائیل، ادغام سازمان حج در گردشگری، موازی کاری سیاست خارجی،
معاون اولی مشایی، خانه نشینی و حادثه تلخ روز استیضاح وزیر کار در مجلس
نهم موضع به موقع و شفاف و در خط ولایت اتخاذ نمود.
۷.۴. موافقت ها و مخالفت های سیاسی در مجلس
نوع مواجهه دکتر زاکانی با دولت نهم و دهم به صورت نقد اشکالات و حمایت
توامان بود. برای کسب رای اعتماد از مجلس، از دو وزیر معرفی شده امور خارجه
و اطلاعات دفاع کرد که اولی بعد از موازی کاری های متعدد در سیاست خارجی
به شیوه ای ناحق در سنگال برکنار شد و دیگری هم در ابتدای سال ۹۰ با اصرار
حلقه انحرافی برای برکناری مواجه ولی با حکم حکومتی رهبری ابقا گردید که پس
از آن ماجرای خانه نشینی چندروزه رئیس جمهور پیش آمد. زاکانی در مخالفت با
دو وزیر دیگر هم صحبت کرد و محور مخالفت ها بود. اولی وزارت کشور مرحوم
کردان بود که بعدا به دو دلیل از سه دلیل مخالفت اولیه بیان شده از سوی
زاکانی استیضاح و برکنار شد و متاسفانه لطمات جبران ناپذیری را به اعتماد
عمومی وارد نمود. دیگری هم آقای بهبهانی وزیر راه و ترابری بود که زاکانی
جدی ترین مخالف او بود، ولی رای آورد. اما بعدا استیضاح و برکنار شد و الان
مشاهده گردید که در ماجرای پرونده معروف به فساد ۳۰۰۰ میلیاردی چند معاون و
مدیرکل زمان وزارت وی محکوم قطعی شدند. قطعا این نوع موافقت و مخالفت ها
ناشی از تدبیر درست بود که بعدها حقانیت آن اثبات شد.
۸. تخصص عمیق در چند حوزه مهم
دکتر زاکانی در چند حوزه تخصص و ورود عمیق دارد:
۸.۱. آموزش عالی و حوزه دانشگاهی: زاکانی به دلیل حضور ۶ ساله در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با نظام آموزش کشور و به دلیل فعالیت ۱۴ ساله در جنبش دانشجویی کشور با بدنه دانشگاه و جریانات دانشجویی آشناست، به دلیل تحقیق و تفحص آموزش عالی از معضلات ساختاری و مدیریتی آگاه است و نیز به دلیل عضویت هیات علمی دانشگاه با مسائل حوزه استادان عمیقا مرتبط است.
۸.۲. نظام سلامت: زاکانی به دلیل رشته تحصیلی اش که متخصص پزشکی هسته ای است با معضلات نظام سلامت به طور ملموس آشناست.
۸.۳. سیاست داخلی: زاکانی به دلیل فعالیت حرفه ای سیاسی در کشور، جزء معدود سیاسیون مسلط به تعاملات سیاسی کشور است و به سبب فعالیت تشکیلاتی چندین ساله و دبیرکلی گسترده ترین حزب کشور و نیز سفرهای متعدد به اقصی نقاط کشور، با مسائل کلان سیاسی و خرد آن در گستره کشور کاملا آشناست.
۸.۴. حوزه اقتصادی و مبارزه با مفاسد: زاکانی به جهت مسوولیت دو سال و نیم در کمیته اقتصادی و حوزه دولت و دستگاههای اجرایی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، آشنایی و اشراف کلان نسبت به ساز و کارهای اقتصادی کشور دارد و به دلیل حضور موثر در دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی با روشهای قانونی و عملی گره گشایی از مبارزه با مفاسد خصوصا در پیکره بزرگ دولت آشناست.
۸.۵. حوزه فرهنگ و مطبوعات: فعالیت زاکانی در دو دوره هیات منصفه مطبوعات و ایفای نقش به عنوان مدیر مسوول نشریه پنجره او را با جریان مطبوعاتی و فرهنگی کشور آشنا نموده است.
زندگی نامه مهرداد بذرپاش
خدمات، تحصیلات و تجارب مهرداد بذرپاش
●مهرداد بذرپاش، فرزند شهید منصور بذرپاش، متولد تهران، متاهل و دارای دو فرزند.
الف) تحصیلات
کارشناسی مهندسی صنایع (گرایش تولید ) از دانشگاه صنعتی شریف
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (گرایش برنامه ریزی استراتژیک)از دانشگاه علامه طباطبایی
دکتری تخصصی (phd) مدیریت تکنولوژی از دانشگاه علامه طباطبایی
ب) سوابق اجرایی - تقنینی
۱- نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات،اسلامشهر و پردیس در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی
- عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی
- رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی
- رئیس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی
- عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و ایران
- عضو و رئیس کمیته ماده 76 برنامه پنجم توسعه کشور
- عضو کمیته حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراهای اسلامی استان تهران
- عضو هیئت نمایندگان بین المجالس کشورهای آسیایی
- عضو هیئت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی
- عضو هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر استان تهران
2. معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان
- دبیرشورای عالی جوانان کشور
3. عضو هیئت امناء دانشگاه صنعتی شریف
4. مشاور اجتماعی رئیس جمهور
5. مشاور رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
6. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا
- رئیس هیئت مدیره انجمن خودروسازان ایران
7. مدیرعامل شرکت پارس خودرو
8. دبیرکل اولین اجلاس وزرای جوانان کشورهای عضو اکو
9. مشاور شهردار تهران
- رییس فرهنگسرای خاوران(جوان)
ج) سوابق فرهنگی - اجتماعی
1. عضو شورای راهبردی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس
2. عضو شورای فرهنگ عمومی کشور
3. صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه وطن امروز
4. عضو هیئت رئیسه فدراسیون تیراندازی جمهوری اسلامی ایران
5. عضو هیئت رئیسه فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری جمهوری اسلامی ایران
6. مشاور مجمع تقریب مذاهب اسلامی
د) سوابق دانشجویی
1. مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف
2. عضو شورای فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف
3. عضو هیئت امناء پژوهشکده فناوری شهید رضایی (دانشگاه صنعتی شریف)
4. عضو شورای مرکزی مجمع صنعتی نشریات دانشجویی کشور
5. عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور
6. مدیر مسئول نشریه دانشجویی بهاران (دارنده عنوان نخست نشریات دانشجویی)
ه) تلاش در سنگر دانشگاه، عرصه پژوهش و میدان جهاد علمی
1. عضو هیئت امنای دانشگاه صنعتی شریف
2. رئیس مرکز پژوهشی آرا
3. اجرای طرح مطالعاتی بررسی وضعیت خوشه های صنعتی در ایران و سایر نقاط جهان
4. ارائه الگوی انتخاب مشاوران دستگاههای اجرایی کشور مبتنی برمدل تصمیم گیری چندشاخصه(MADM)
5. مشارکت در انجام پروژه مطالعاتی ادغام خودروسازان در ایران (1386)
6. طراحی و ارائه الگوی سیاست گذاری اکتساب فناوری برتر تحت شرایط تحریم (مطالعه موردی: صنعت دارویی کشور-واکسن)
7. ارائه مقالات در نشریات علمی داخلی و خارجی و سمینارها و دورههای
تخصصی در حوزه مهندسی صنایع، مدیریت تکنولوژی و مدیریت و برنامهریزی
استراتژیک.