معاون امور استانهای ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش:
ماحصل همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش تربیت چمرانهاست
حسین دروری گفت: با شروع همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در کشور دشمن و بعضی رسانهها هجمههای فراوانی داشتند.
به گزارش شیرازه، در نشست کمیته همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش که در ستاد دفتر امام جمعه برگزار شد و با غیبت برخی اعضای کمیته همراه بود، معاون امور استانهای ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: دشمن حوزههای علمیه و آموزش و پرورش را طی سالیان دراز رصد کرده و به خوبی میداند اگر حوزههای علمیه و آموزش و پرورش تعامل و همکاری داشته باشند در حوزه فرهنگ چه اتفاق شگرفی خواهد افتاد و به همین دلیل از ابتدای این پروژه به تخریب و توهین متوسل شدند.
حسین درودی افزود: بعنوان مثال در جهت تخریب و وهن این پروژه یک مسابقه کاریکاتور برگزار شد و اثری که در این مسابقه برنده شد نشان از تقدیم عمامه آیتالله حسینی بوشهری به وزیر آموزش و پرورش وقت بود که بر سر وی قرار میگرفت و در مقابل آقای فانی کلیدی را با نوشتهای که حاکی از تقدیم مدارس آموزش و پرورش به ریاست حوزههای علمیه بود به وی تقدیم میکرد و برای این مسابقه هزینه سنگینی صرف شده بود.
درودی ادامه داد: با شروع همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در کشور بعضی رسانهها هجمههای فراوانی داشتند که حوزه اجازه ندارد وارد آموزش و پرورش شود و ما پاسخ دشمنان و بعضی از رسانهها را با نظرات کارشناسی و استدلال علمی دادیم و گفتیم که چه چیزی باعث ناراحتی دشمن از این همکاری شده است. آنان میدانند اگر تربیت در آموزش و پرورش به منابع دینی در حوزههای علمیه سپرده شود امثال شهید چمران تربیت خواهند شد. باید کارشناسان دین با استفاده از منابع دینی تربیت انسانها و بویژه دانشآموزان را پیریزی و برنامهریزی کنند.
وی متذکر شد: گزارش کاری این ستاد به طور مستمر به دفتر مقام معظم رهبری و وزیر آموزش و پرورش ارسال میشود. تاکنون فعالیتهای خوبی در این زمینه صورت گرفته و لازم است کمیته همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش در تمام شهرستانهای استان فارس فعال شود و در یک برنامه مدون وظایف نهادها و ارگانهای مختلف در این امر مشخص و تعریف شود تا با توجه به هزینهای که صرف میشود اثر فعالیتها که همان آموزههای قرآن است در کف جامعه دیده شود.
"پیشبینی اعزام 1500 مبلغ به مدارس برای سال آینده"
در ادامه معاون پرورشی آموزش و پرورش استان فارس گفت: از اصلیترین مسائل در اجرای برنامهها کمبود بودجه است ولی مشکل عمده عدم نگاه سیستمی و نبود همدلی و همراهی در اعضای کمیته همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش است. باگذشت سه سال از تشکیل این کمیته هنوز بعضی از کارشناسان و مسئولان نهادها در جلسات شرکت نکرده و از حمایت آنها بیبهره بودهایم. همچنین بعضی از طرحهایی که تصویب و پیگیری میشود به دلیل عدم نگاه جامع و کامل در اجرا دچار ضعف و مشکل میشود. بعنوان نمونه طرح سرباز_معلم بعد از اجرا به دلیل عدم تعریف چهارچوب مناسب مورد استقبال قرار نگرفت.
محمد نظری در ذکر اقدامات و فعالیتهای صورت گرفته در سال 95 گفت: با 800 هزار دانشآموز و 8 هزار مدرسه و 60 اداره آموزش و پرورش در استان، ظرفیتها و اختیارات وسیعی برای اجرای برنامههای مختلف داریم. از جمله فعالیتهای صورت گرفته در سال گذشته؛ در توسعه مشارکت با حوزه علمیه جهت تعمیق باورهای دینی دانشآموزان موضوع توانمندسازی طلاب مورد توجه قرار گرفت که در این مورد 92 نفر در سال 95 و توانمندسازی 150 طلبه برای سال 96 پیشبینی شده است. در آموزش فرق و مذاهب 1600 نفر را آموزش دادیم و برای سال پیشِ رو آموزش 16 هزار نفر را در دستور کار قرار دادهایم.
وی ادامه داد: بهرهگیری از حوزههای علمیه در پژوهش و برنامهریزی مورد توجه قرار گرفت و برای امسال انجام دو طرح پژوهشی را مد نظر داریم. توسعه فعالیتهای تربیتی و تبلیغی با استفاده از ظرفیت حوزههای علمیه که اعزام 900 مبلغ در سال 96 انجام شده و برای سال آینده اعزام 1500 مبلغ به مدارس را پیشبینی کردهایم. در هفته گذشته اردویی برای جشن تکلیف دانشآموزان عشایر کشور با حضور اساتید و طلاب برجسته قم برگزار شد و احکام دین در حوزه عبادت فردی با جزئیات برای دانشآموزان مطرح شد.
نظری در پایان متذکر شد: آموزش مجازی علوم اسلامی فرهنگیان کار بسیار عمیق و ارزشمندی است که امسال آموزش 300 نفر انجام شد و برای سال آینده قادر به افزایش این رقم به 3 هزار نفر هستیم.
این جلسه در پایان مصوباتی داشت که گزینش و انتخاب روحانیون شاغل در آموزش و پرورش برای مدیریت مدارس، استفاده از مدیر کل اجتماعی استانداری و معاونت فرهنگی شهرداری شیراز برای جذب اعتبار از جمله آنها بود.
حسین درودی افزود: بعنوان مثال در جهت تخریب و وهن این پروژه یک مسابقه کاریکاتور برگزار شد و اثری که در این مسابقه برنده شد نشان از تقدیم عمامه آیتالله حسینی بوشهری به وزیر آموزش و پرورش وقت بود که بر سر وی قرار میگرفت و در مقابل آقای فانی کلیدی را با نوشتهای که حاکی از تقدیم مدارس آموزش و پرورش به ریاست حوزههای علمیه بود به وی تقدیم میکرد و برای این مسابقه هزینه سنگینی صرف شده بود.
درودی ادامه داد: با شروع همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در کشور بعضی رسانهها هجمههای فراوانی داشتند که حوزه اجازه ندارد وارد آموزش و پرورش شود و ما پاسخ دشمنان و بعضی از رسانهها را با نظرات کارشناسی و استدلال علمی دادیم و گفتیم که چه چیزی باعث ناراحتی دشمن از این همکاری شده است. آنان میدانند اگر تربیت در آموزش و پرورش به منابع دینی در حوزههای علمیه سپرده شود امثال شهید چمران تربیت خواهند شد. باید کارشناسان دین با استفاده از منابع دینی تربیت انسانها و بویژه دانشآموزان را پیریزی و برنامهریزی کنند.
وی متذکر شد: گزارش کاری این ستاد به طور مستمر به دفتر مقام معظم رهبری و وزیر آموزش و پرورش ارسال میشود. تاکنون فعالیتهای خوبی در این زمینه صورت گرفته و لازم است کمیته همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش در تمام شهرستانهای استان فارس فعال شود و در یک برنامه مدون وظایف نهادها و ارگانهای مختلف در این امر مشخص و تعریف شود تا با توجه به هزینهای که صرف میشود اثر فعالیتها که همان آموزههای قرآن است در کف جامعه دیده شود.
"پیشبینی اعزام 1500 مبلغ به مدارس برای سال آینده"
در ادامه معاون پرورشی آموزش و پرورش استان فارس گفت: از اصلیترین مسائل در اجرای برنامهها کمبود بودجه است ولی مشکل عمده عدم نگاه سیستمی و نبود همدلی و همراهی در اعضای کمیته همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش است. باگذشت سه سال از تشکیل این کمیته هنوز بعضی از کارشناسان و مسئولان نهادها در جلسات شرکت نکرده و از حمایت آنها بیبهره بودهایم. همچنین بعضی از طرحهایی که تصویب و پیگیری میشود به دلیل عدم نگاه جامع و کامل در اجرا دچار ضعف و مشکل میشود. بعنوان نمونه طرح سرباز_معلم بعد از اجرا به دلیل عدم تعریف چهارچوب مناسب مورد استقبال قرار نگرفت.
محمد نظری در ذکر اقدامات و فعالیتهای صورت گرفته در سال 95 گفت: با 800 هزار دانشآموز و 8 هزار مدرسه و 60 اداره آموزش و پرورش در استان، ظرفیتها و اختیارات وسیعی برای اجرای برنامههای مختلف داریم. از جمله فعالیتهای صورت گرفته در سال گذشته؛ در توسعه مشارکت با حوزه علمیه جهت تعمیق باورهای دینی دانشآموزان موضوع توانمندسازی طلاب مورد توجه قرار گرفت که در این مورد 92 نفر در سال 95 و توانمندسازی 150 طلبه برای سال 96 پیشبینی شده است. در آموزش فرق و مذاهب 1600 نفر را آموزش دادیم و برای سال پیشِ رو آموزش 16 هزار نفر را در دستور کار قرار دادهایم.
وی ادامه داد: بهرهگیری از حوزههای علمیه در پژوهش و برنامهریزی مورد توجه قرار گرفت و برای امسال انجام دو طرح پژوهشی را مد نظر داریم. توسعه فعالیتهای تربیتی و تبلیغی با استفاده از ظرفیت حوزههای علمیه که اعزام 900 مبلغ در سال 96 انجام شده و برای سال آینده اعزام 1500 مبلغ به مدارس را پیشبینی کردهایم. در هفته گذشته اردویی برای جشن تکلیف دانشآموزان عشایر کشور با حضور اساتید و طلاب برجسته قم برگزار شد و احکام دین در حوزه عبادت فردی با جزئیات برای دانشآموزان مطرح شد.
نظری در پایان متذکر شد: آموزش مجازی علوم اسلامی فرهنگیان کار بسیار عمیق و ارزشمندی است که امسال آموزش 300 نفر انجام شد و برای سال آینده قادر به افزایش این رقم به 3 هزار نفر هستیم.
این جلسه در پایان مصوباتی داشت که گزینش و انتخاب روحانیون شاغل در آموزش و پرورش برای مدیریت مدارس، استفاده از مدیر کل اجتماعی استانداری و معاونت فرهنگی شهرداری شیراز برای جذب اعتبار از جمله آنها بود.
نظرات بینندگان