شفافیت سبب پیشگیری از «قانون فروشی»، «رانت خواری» و «فرصت طلبی» می شود/ عدالت در تقسیم خدمات شهری مهمترین اولویت شورای شهر آینده باشد
در بخش ابتدای این نامه خطاب به کاندیدای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز آمده است: شورای اسلامی شهر به عنوان یکی از عرصه های مهم پیش روی شهروندان این خطه در بروز جمهوریت نظام است چرا که ملت شریف ایران و بالتبع شیراز جنت تراز بر این نکته واقفند که نتیجه انتخابشان را به صورت عینی و در فرصتی کوتاه در محیط زندگی نظاره خواهند کرد، آن هم نه در «آمار» که هر روز ملعبه باشد و با قصد مدیران و قلم اعوان و انصارشان بالا و پایین شود، بلکه در واقعیات زندگی شهری احساس می کنند، واقعیاتی چون جلوه های بصری شهری، آرامش معنوی و روحی، رفاه شهری و دسترسی به امکانات عمومی، اماکن تفریحی و جاذبه های طبیعی چون پارک های جنگلی و ...
در ادامه این نامه آمده است: حال که فرصتی دست داد تا با شما عزیزان «شیفته خدمت» به صحبت بنشینیم، به خود اجازه داده تا به عنوان دانشجویان بسیجی این دیار، نکاتی چند برای یادآوری به حضورتان عرضه داریم، اگر چه مطلعیم که شما به رسالت سنگین شورای اسلامی شهر و اصل یکصد قانون اساسی جمهوری اسلامی واقف بوده و می دانید که وظیفه خطیر نظارت بر پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور شهر برایتان متصور است
در بند اول این نامه خطاب به کاندیدای شورای اسلامی شهر نوشت:اول) لازمه استمرار فعالیت های مطلوب و اثرگذاری در فضای شهری، برخورداری از تصمیمات منطقی می باشد که این مهم جز از مسیر وحدت تجربه و علم میسور نمی باشد و لذا پیشنهاد می گردد که پیش ار ورود به دستگاه تصمیم گیر شورای اسلامی شهر، آسیب شناسی از مسیر گذشته شورا صورت گیرد و با مبانی قوی علمی متراکم کاندیدا به مشارکت گذاشته شود تا بلکه خروجی آن فعالیتی مطلوب برای شهری پیشرفته باشد.
در بند دوم این نامه با اشاره به این که «رفاه شهری» باید مهمترین خروجی دستگاه های خدمات محور شهری باشد که در این مسیر دو نکته مهم است، آمده است: اول در تامین زیرساخت ها و مظاهر شهر پیشرفته ایرانی اسلامی می باشد و دوم توزیع عادلانه امکانات و زیرساخت ها در سطح شهر شیراز تا همگان شیرینی خدمت مسئولان و عدالت شهری را در سایه نظام جمهوری اسلامی در این کلان شهر تجربه کنند.
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس در بند سوم به تکریم ارباب رجوع اشاره شده است و آورده اند: «تسهیل، تسریع امور و تکریم ارباب رجوع» از مهمترین رسالات متوجه شهرداری ها می باشد که این مهم جز به تصمیم سازی و توجه نمایندگان مردم در پارلمان شهری و قرار دادن ابزار قدرت برای تحقق این مهم امکان پذیر نمی باشد.
در بند چهارم این نامه آمده است: «مدیریت ترافیک» از دیگر ملزوماتی است که در اولین قدم برای مدیران شهری مفروض است و چه مطلوب خواهد بود که کاندیدای حضور در عرصه تصمیم گیری و سیاستگذاری شورای اسلامی شهر شیراز و برای هدایت اقدامات شهرداری، پیش بینی های لازم در خصوص نرم افزارها و سخت افزارهای لازم برای تسهیل این معضل را اعلام کنند و برای مثال برنامه هایشان را در مورد «اجرای طرح ترافیک» یا «ارتقای فرهنگ ترافیکی» به عنوان نرم افزار یا برنامه هایشان در مورد «ارتقای کمیت و کیفیت وسایل نقلیه» و یا «تعریض خیابان ها» را در معرض افکار عمومی قرار دهند.
بند پنجم این نامه به مشارکت مردم در ساخت شهر زیبا اشاره شده است و آورده اند: «شهر زیبا» ساختنی است و زیباترین شهر، شهری می باشد که مردم در ساخت و پرداخت آن مشارکت داشته باشند، مسلما نقش «مشارکت مردم» در توسعه شهری، نقشی بی بدیل بوده و بسیار نیکوست که کاندیدای حضور در شورای اسلامی شهر، نقش مردم را در برنامه هایشان مشخص کنند و حتی فراتر از آن و بسیار مطلوب تر اینکه برنامه استفاده از «نخبگان» و «بهره برداری از خرد ایشان» را اعلان عمومی داشته باشند.
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های استان فارس در بخش دیگر این نامه در بند شماره شش خود نوشت: به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران، وجود اختیار و دسترسی به منابع از جمله مهمترین انواع آن، منبع اقتصادی، احتمال بروز «فساد» را افزایش می دهد و در این راستا لازم است که کاندیدای محترم برنامه خود را برای «شفاف سازی» و قراردادن سازوکارهایی برای «پیشگیری» از بروز فساد، در درجه اول برای مدیران شهری و در گام بعد، برای کارکنان این مجموعه ها بیان کنند.
در بند هفت این نامه با اشاره به این که یکی دیگر از موضوعاتی که در مجامع تصمیم گیر معمولا رخ می دهد، اتخاذ تصمیماتی بدون مبنا و در برخی مواقع تصمیماتی در راستای منافع جمعی قلیل از سرمایه داران است، آمده است: در این زمینه کاندیدای محترم باید برنامه خود را نسبت به رویه ای که برای اتخاذ تصمیمات شهری در کمیسیون های تخصصی دنبال می کنند، عرضه دارند تا با افزایش شفافیت در تصمیمات اتخاذ شده، مجال نقد مصوبات با علنی شدن جلسات کمیسیون تخصصی امکان پذیر باشد. این مهم از آن روی قابل توجه و برجسته است که مانعی در برابر «قانون فروشی» تصمیم گیران محترم عضو شورای اسلامی شهر ایجاد و آنها را از مظان اتهام دور می کند.
در بند هشت این نامه با بیان این که اقتصاد مقاومتی تنها نسخه شفابخش پیش روی نظام جمهوری اسلامی است، نوشت: چالشی که بخشی از آن به دلیل جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران اسلامی است و بخشی دیگر به سبب ناکارآمدی های داخلی است، شایسته است که کاندیدای محترم برنامه خود در راستای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اعلام دارند چرا که شهرداری شیراز، مجموعه ای برخوردار از منابع مالی است و در تطبیق وظایفش با هر یک از بندهای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، رسالت های سنگینی برای این مجموعه خدمت رسان شهری مجسم می سازد. برای نمونه در و دیوار شهر اکنده از تبلیغ محصولات تولید بیگانه می باشد، حال آنکه بند 21 اقتصاد مقاومتی بر ترویج تولید ملی تاکید دارد.
در بند 9 این نامه نیز آمده است: شیراز را برخلاف برخی دولتمردان که تاریخ منفعت رسانی اقتصادی حافظ و سعدی را رو به انقضا می انگارند، همچنان به جاذبه های معنوی، فرهنگی و طبیعی اش می شناسند و چه به جاست که کاندیدای شورای اسلامی شهر نسبت به اعلام برنامه ها و تصمیمات موثر در رونق گردشگری این کلان شهر اعلام دارند.
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس در بند پایانی این نامه نوشت: کاندیدای شورای اسلامی شهر شیراز شایسته است که برنامه خود را برای استفاده از «تجربه» اعضای پیشین شورای اسلامی شهر شیراز را اعلام دارند چرا که این تجربه به بهای زمان و منابع مردم شریف این شهر مقدس به دست آمده و در شورای اسلامی شهر محلی برای آزمون و خطا باقی نمی باشد.