لزوم خروج از حصارهای اداری و ارتباط صمیمی با دانشجویان / نبود زیر ساخت جهت فعالیتهای فرهنگی و مشاورهای در دانشکدههای فنی / لزوم ایجاد روحیه مطالبهگری در دانشجویان
به گزارش
شیرازه، صبح امروز گردهمایی روسا و معاونین دانشجویی، فرهنگی دانشکدهها و
آموزشکدههای فنی و حرفهای منطقه چهار کشور با حضور سید مهدی حسینی، معاون
دانشجویی فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای در سالن کنفرانس دانشکده فنی و حرفهای
شهید باهنر برگزار شد.
سید مهدی حسینی،
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای در این نشست که جهت هماندیشی، تبادل
نظر و انتقال تجربیات برگزار شده بود، گفت: در این جمع 40 نفره که با حضور روسا و
معاونین دانشکدههای سه استان فارس، بوشهر و کهگیلویه بویراحمد برگزار شده است با
توجه به اینکه حضار سالها تجربه امور فرهنگی و مدیریتی دارند تجربه ذیقیمتی وجود
دارد که قصد داریم از نظرات و تجربیات همکاران استفاده کنیم.
سید مهدی حسینی
افزود: برای سامان دادن به فعالیتهای فرهنگی دانشکدههای فنی و حرفهای اولین
سوالی که باید بدان پاسخ داد این است که؛ نیازهای دانشجوی امروز چیست؟ و ما
چقدر نسبت به روحیات و نیازهای نسل جوان شناخت داریم؟ زیرا زمانی که دردهای
جامعه به درستی شناخت و مورد تبیین قرار گیرد میتوان با نسخهای شفا بخش به درمان
امید داشت. پس از شناخت نیازها باید به دنبال راه حل برای برطرف کردن آنها بود و
در این زمینه با کمال میل از بینش و نگرش همکاران استفاده میکنیم.
حسینی ادامه
داد: در حوزه فرهنگی اعتقادی به فعالیتهای مناسبتی و تقویمی نداریم و معتقدیم کار
فرهنگی باید با خلاقیت همراه باشد و با تنوع و روشهای خلاقانه به مقوله فرهنگ
پرداخت تا بتوانیم در قلب نسل جوان نفوذ کنیم. متاسفانه دانشگاهها با مسائل عدیدهای
مواجه هستند. به طوری که مسئله استعمال قلیان و سیگار در خوابگاهها به حقیقتی
غیرقابل انکار تبدیل شده است. بنابراین باید ذائقه جوانان را شناخت و با توجه به
ذائقه آنها برنامهریزی کرد.
وی یادآور شد:
یکی از دغدغههای همیشگی مسئولین فرهنگی کشور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و سالهاست
با رویه خاصی به این موضوع پرداخته میشود. در حالیکه میتوان از زوایای دیگر هم
به این مسئله نگاه کرد تا این فرهنگ غنی و ارزشمند برای نسل جوان قابل لمس و درک
باشد. مثلا در حالیکه جامعه نیاز به شادی دارد علاوه بر پرداختن به سالگرد شهادت
بزرگان دینی و شهدای شاخص میتوان در سالروز تولد آنها با برگزاری جشن علاوه بر
تزریق نشاط به جامعه، مختصات فکری این شخصیت را به جامعه معرفی کرد تا الگویی
برای نسلهای آینده باشند.
معاون دانشجویی
فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای یادآور شد: فضای دانشگاه همگام با تغییرات جهانی در
حال جهندگی و تحول است و اگر ما نتوانیم با این تحولات همگام شده با نگاه آیندهپژوهانه
جهت دهی و برنامهریزی کنیم قطعا سقوط و شکست در انتظار ما خواهد بود. باید
اندیشید چگونه میتوان با کمترین هزینه فعالیت فرهنگی کارآمد داشت و بر قلبها
مدیریت کرد. زیرا بهترین نوع مدیریت، مدیریت بر قلبهاست که این نوع مدیریت با
ارتباطگیری مستقیم با دانشجویان حاصل خواهد شد. متاسفانه ما امروز نمیتوانیم با
دانشجویان ارتباط برقرار کرده و از ظرفیتهای فراوان دانشجویان در امور صنفی و
فرهنگی استفاده کنیم درحالیکه باید از حصارهای اداری خارج شد و با حضور در محیطهایی
چون حیاط دانشگاه و خوابگاهها به میان دانشجویان رفت و ارتباط صمیمی برقرار کرد.
حسینی در پایان
تصریح کرد: روسای دانشکدهها باید سعی کنند خودکفا باشند و بدون اخذ بودجه از
وزارت علوم دانشکده را اداره کنند زیرا بهترین رئیس، رئیسی است که با فعال کردن
ظرفیتها، انجام پروژههای مختلف و کاهش هزینهها بدون دریافت بودجه از دولت
بهترین عملکرد را داشته باشد که در این راستا میتوان از ظرفیت مدرسین دانشگاه
استفاده کرد. بنابراین باید استراتژی خودکفایی را در پیش گرفت.
اکبر منصوری
نسب، رئیس دانشکده فنی و حرفهای امام خامنهای بوشهر گفت: در دانشکدههای فنی و
حرفهای جهت فعالیتهای فرهنگی مشکلات عدیدهای وجود دارد و گزارشات ارسالی از
اقدامات صورت گرفته صرفا جهت انجام امور اداری و رفع تکلیف است. هیچگاه از باب
مکاشفه با دانشجویان ارتباط نگرفته و مسئولیت اجتماعی به آنها ندادهایم. در حالیکه
دانشگاه باید جهت ارتقا دانشجویان برنامهریزی کرده و کارآمدی آنها را ارتقا دهد.
صرفا با آموزشهای علمی نمیتوان نسل فعال و کارآمد تربیت کرد بلکه با امور فرهنگی
مختلف باید توانایی دانشجویان را پرورش و ارتقا داد.
وی ادامه داد:
متاسفانه زیر ساختهای لازم برای فعالیتهای فرهنگی و مشاوره در دانشکدهها وجود
ندارد و حتی اتاق مورد نیاز برای مشاوره در دانشکدهها پیشبینی نشده است. همچنین
برخی دانشجویان در مسابقات ورزشی مقامات بسیار خوبی کسب کردند اما مورد تقدیر قرار
نگرفته و امتیازی به آنها اختصاص داده نشد که همین مسئله موجب بیانگیزگی و تضعیف
روحیه خودباوری میشود. مطالبهگری در دانشجویان رنگ باخته است و باید فعالیتهای
دانشجویی را از قالب بخشنامهای خارج کرده و دانشجویان مطالبهگر تربیت کنیم.
صدیقه جاهدی، رئیس
آموزشکده فنی و حرفهای دختران شیراز گفت: به دلیل ناپیوسته بودن دورههای کاردانی
و کارشناسی دانشجویان فنی و حرفهای امکان استفاده از ظرفیت آنها وجود ندارد.
زیرا آشنایی با دانشجویان و شناخت ظرفیتهای متنوع دانشجویان زمان بر است و تا
حاصل شدن شناخت دانشجویان فارغ التحصیل میشوند. به همین دلیل نمیتوانیم فعالیتها
را انسجام بخشیده و استعدادها را در جهت امور فرهنگی به کار بگیریم. همچنین هدف
دانشکدههای فنی نباید صرفا جذب نیرو باشد بلکه با فعال کردن کارگاههای تولیدی میتوان
از دانشجویان فارغ التحصیل استفاده و آنها را به کار گرفت. در همین راستا ما سعی
کردیم در دورههای کارورزی از توانمندیهای دانشجویان استفاده کنیم.
جاهدی افزود:
سالهاست با مشکل کمبود خوابگاه مواجه هستیم و تعداد خوابگاههای دولتی کم است. به
همین دلیل دانشجویان را به خوابگاههای خودگردان ارجاع میدهیم که متاسفانه معمولا
مشکل مالی دارند. زیرا برخی از دانشجویان فنی و حرفهای به طبقات پایین جامعه تعلق
دارند و به دلیل عدم تامین خوابگاه مجبور به ترک تحصیل میشوند. همچنین دانشجویان
به مشاوره متخصصان تغذیه و مشاوره تحصیلی و خانوادگی نیاز دارند که لازم است در
دانشکدهها مشاوران روانشناس و متخصص تغذیه جهت ارائه مشاوره بکار گرفته شود.
اژدر، معاون
دانشجویی فرهنگی دانشکده فنی و حرفهای یاسوج در این نشست گفت: متاسفانه معاونت
دانشجویی فرهنگی در دانشکدههای فنی جایگاه حقیقی خود را پیدا نکرده است و بار مسئولیت
بسیاری از امور از جمله ثبتنام دانشجویان تا برخی مشکلات کف دانشکده را به دوش میکشد.
همچنین مدیریت فرهنگی دانشکدهها به دلیل مشغله فراوان صرفا به امور تقویمی میپردازند
و فعالیتها شکل روزمرهگی به خود گرفته است. در حالیکه دانشجو به خوراک فرهنگی،
شادابی و نشاط نیاز دارد. همچنین دانشجویان به فعالیتهای ورزشی نیاز دارند و لازم
است حوزه فرهنگی و ورزشی در دانشکدهها فعالانهتر عمل کنند. امیدواریم خلأهای
موجود برطرف شده و در حوزههای فرهنگی و ورزشی برنامهریزی بهتری انجام شود.
فرشته بیات،
رئیس دانشکده فنی و حرفهای دخترانه بوشهر گفت: فعالیت فرهنگی بعنوان نبض پویایی و
حیات دانشجویان است که به هیچ روی نمیتوان مورد چشمپوشی قرار داد. متاسفانه به
دلیل کمبود امکانات در مراکز پویای دانشجویان مورد غفلت قرار میگیرد. ما با انجام
اقداماتی در دانشکده فنی و حرفهای دخترانه بوشهر سعی کردیم کمبودها را جبران و
پویایی دانشجویان را حفظ کنیم. گروهی از دانشجویان را بعنوان سفیران فرهنگی انتخاب
کردیم تا حلقه اتصال دانشجویان و مسئولان باشند تا از این طریق ضمن ایجاد ارتباط
با دانشجویان در فعالیتهای مختلف از پیشنهادات و ظرفیتهای آنها استفاده کنیم.
همچنین سعی کردیم در فضا سازی دانشکده از توانمندی دانشجویان استفاده کنیم
بیات
افزود: با سازمان و نهادهایی که در سطح شهر فعالیت فرهنگی دارند ارتباط
گرفته و سعی کردیم کارگاههای آموزشی را با یاری این نهادها به صورت رایگان برگزار
کنیم. در پایان لازم به ذکر است اعتباراتی که از طریق وزارت علوم به مراکز اختصاص
داده میشود در موعد مقرر تزریق شود تا بتوان با برنامهریزی فعالیتهای بهتری
انجام داد.