چگونه فریب قالیشویی های نا معتبر را نخوریم؟
از میان صدها مرکز معتبر قالیشویی تنها تعداد محدودی از آنها کارخانههای قالیشویی هستند. و بقیه دفاتری هستند که نقش واسطه بین کارخانه و مشتریان را ایفا می کنند.
به گزارش شیرازه، ماههای پایانی سال با خانهتکانی گره خورده است و در این میان شستشوی فرشها یکی از مواردیست که با دقت و وسواس بالایی صورت میگیرد. انتخاب جایی که بتوان با اطمینانخاطر کار شستشوی قالی را به آن سپرد، کمی دشوار بهنظر میرسد. اما معیارهایی وجود دارد که به شما کمک میکند تا حد زیادی از کیفیت و نتیجهی کار راضی باشید. با ما همراه باشید تا ویژگیهای یک قالیشویی خوب و مطمئن را بررسی کنیم.
مراقب واسطهها باشید!
از میان صدها مرکز معتبر قالیشویی تنها تعداد محدودی از آنها کارخانههای قالیشویی هستند. پس تکلیف بقیه چه میشود؟
بیشتر این شرکتها، دفاتری هستند که نقش واسطه را بین مشتری و کارخانهی قالیشویی ایفا میکنند. آنها وظیفهی ثبت سفارش و حمل و نقل و انتقال فرش به کارخانه را دارند و نمیتوانند در روند شستشو دخالت کنند. پس با وجود فعالیت قانونی و ثبت شدهی این مراکز، کیفیت کارشان وابسته به کارخانهایست که با آن قرارداد دارند و با اتمام قرارداد و یا جایگزین شدن کارخانهی قالیشویی با کارخانهای دیگر ممکن است کیفیت شستشو نیز دچار تغییر شود. از طرفی قانون این مراکز را موظف به معرفی کارخانهی طرف قراردادشان نکرده است، پس معمولا خودشان را بهعنوان کارخانهی قالیشویی معرفی میکنند.
مجاز و معتبر بودن
اولین مرحلهی شناسایی یک قالیشویی خوب، بررسی نام و اعتبار آن است. یک شرکت معتبر هیچگاه از نام تجاری، شعار و یا لوگوی مشابه رقیبان بلندآوازهی خود استفاده نمیکند. استعلام گرفتن از اتحادیهی قالیشویان یکی از سادهترین روشهاییست که شما را مطمئن میکند شستشوی فرشها توسط یک مرکز قالیشویی مجاز و معتبر صورت میگیرد.
اسپارد نیز در انتخاب قالیشوییهای همکار دقت و وسواس زیادی به خرج دهد و با معتبرترین قالیشوییهای تهران که سالهای متمادی از طرف اتحادیه بهعنوان قالیشویی برتر سال انتخاب شدهاند، همکاری دارد.
شفاف بودن هزینهها
یکی از کارهای مهم اتحادیهی قالیشویی تعیین قیمتهاست. همانطور که میدانید قیمت شستشو بسته به نوع شستشو و نوع فرش، متغیر خواهد بود. بهخاطر داشته باشید شفافیت در اعلام نرخ، نسبت به میزان نرخ اولویت دارد. مثلا یک قالیشویی ممکن است ادعای قیمتی به مراتب کمتر را به شرط بازدید کارشناس قالیشویی از فرش بدهد. توصیه میکنیم اینگونه پیشنهادها را نپذیرید.
سرویس قالیشویی اسپارد مبلغ نهایی سفارش را با احتساب هزینهی حمل به شما اعلام میکند و از این بابت تعهد میدهد مشتری لازم نیست مبلغی بیشتر پرداخت کند.
شستشوی سنتی یا مدرن و مکانیزه؟
برخلاف تصور بیشتر افراد، شستشوی فرش با روشهای کاملا مدرن و مکانیزه به معنی برتری قالیشویی نیست. چرا که تا امروز هیچ روش یا دستگاهی طراحی نشده که بتواند فرشهای نفیس، دستبافت و گرانقیمت را با حفظ بافت و کیفیت فرش بشوید. پس یک قالیشویی نمونه از روشهای سنتی در کنار روشهای مدرن استفاده میکند و یک استادکار ماهر و باتجربه نیز بر روند شستشوی فرشهای نفیستر مانند فرشهای دستباف و ابریشمی نظارت میکند.
مواد شویندهی مصرفی و دفعات شور
مراقب عناوین وسوسه کنندهای که قالیشوییها دربارهی مواد شوینده خارجی میگویند باشید. بیشتر این ادعاها به بهانهی بالا بردن قیمت و یا دریافت هزینهی بالاتر است. یک قالیشویی معتبر، تفاوتی بین فرشهای ورودی نمیگذارد و همه را با یک دقت و کیفیت و با استفاده از مواد شویندهی مرغوب میشوید و برای آن وجه اضافی از مشتری مطالبه نمیکند. بنابراین مراقب استفاده از عباراتی مانند سفید شور، دو بار شور و .. برای دریافت مبلغ بیشتر باشید.
تعهد به زمانبندی
واقعیت این است در شهری مثل تهران که اکثر قالیشوییها از روشهای مکانیزه برای شستشوی فرشها استفاده میکنند، زمان لازم برای شستشو و آماده شدن فرش برای تحویل بیشتر از دو یا سه روز کاری نخواهد بود. زمانی که به نسبت در کارخانههای سنتی قالیشویی بیشتر خواهد بود. با این وجود پایبندی قالیشویی نسبت به زمانی که برای تحویل و شستشوی قالی تعیین کرده است، به خصوص در زمانهای خاص مثل ایام نزدیک عید نکتهی مهمیست.
پشتیبانی فعال
در کنار تمام فرایندهایی که برای شستشو صورت میگیرد، یک قالیشویی نمونه از تیمی منسجم و پاسخگو برای پشتیبانی و رسیدگی به امور مشتریان برخوردار است. پشتیبانی فعال نشاندهندهی مشتریمدار بودن شرکت است. پاسخگویی به سوالات قبل از ثبت سفارش قالیشویی و پیگیریهای آتی از نکاتیست که باید برای انتخاب قالیشویی به آن دقت کنید.
مراقب واسطهها باشید!
از میان صدها مرکز معتبر قالیشویی تنها تعداد محدودی از آنها کارخانههای قالیشویی هستند. پس تکلیف بقیه چه میشود؟
بیشتر این شرکتها، دفاتری هستند که نقش واسطه را بین مشتری و کارخانهی قالیشویی ایفا میکنند. آنها وظیفهی ثبت سفارش و حمل و نقل و انتقال فرش به کارخانه را دارند و نمیتوانند در روند شستشو دخالت کنند. پس با وجود فعالیت قانونی و ثبت شدهی این مراکز، کیفیت کارشان وابسته به کارخانهایست که با آن قرارداد دارند و با اتمام قرارداد و یا جایگزین شدن کارخانهی قالیشویی با کارخانهای دیگر ممکن است کیفیت شستشو نیز دچار تغییر شود. از طرفی قانون این مراکز را موظف به معرفی کارخانهی طرف قراردادشان نکرده است، پس معمولا خودشان را بهعنوان کارخانهی قالیشویی معرفی میکنند.
مجاز و معتبر بودن
اولین مرحلهی شناسایی یک قالیشویی خوب، بررسی نام و اعتبار آن است. یک شرکت معتبر هیچگاه از نام تجاری، شعار و یا لوگوی مشابه رقیبان بلندآوازهی خود استفاده نمیکند. استعلام گرفتن از اتحادیهی قالیشویان یکی از سادهترین روشهاییست که شما را مطمئن میکند شستشوی فرشها توسط یک مرکز قالیشویی مجاز و معتبر صورت میگیرد.
اسپارد نیز در انتخاب قالیشوییهای همکار دقت و وسواس زیادی به خرج دهد و با معتبرترین قالیشوییهای تهران که سالهای متمادی از طرف اتحادیه بهعنوان قالیشویی برتر سال انتخاب شدهاند، همکاری دارد.
شفاف بودن هزینهها
یکی از کارهای مهم اتحادیهی قالیشویی تعیین قیمتهاست. همانطور که میدانید قیمت شستشو بسته به نوع شستشو و نوع فرش، متغیر خواهد بود. بهخاطر داشته باشید شفافیت در اعلام نرخ، نسبت به میزان نرخ اولویت دارد. مثلا یک قالیشویی ممکن است ادعای قیمتی به مراتب کمتر را به شرط بازدید کارشناس قالیشویی از فرش بدهد. توصیه میکنیم اینگونه پیشنهادها را نپذیرید.
سرویس قالیشویی اسپارد مبلغ نهایی سفارش را با احتساب هزینهی حمل به شما اعلام میکند و از این بابت تعهد میدهد مشتری لازم نیست مبلغی بیشتر پرداخت کند.
شستشوی سنتی یا مدرن و مکانیزه؟
برخلاف تصور بیشتر افراد، شستشوی فرش با روشهای کاملا مدرن و مکانیزه به معنی برتری قالیشویی نیست. چرا که تا امروز هیچ روش یا دستگاهی طراحی نشده که بتواند فرشهای نفیس، دستبافت و گرانقیمت را با حفظ بافت و کیفیت فرش بشوید. پس یک قالیشویی نمونه از روشهای سنتی در کنار روشهای مدرن استفاده میکند و یک استادکار ماهر و باتجربه نیز بر روند شستشوی فرشهای نفیستر مانند فرشهای دستباف و ابریشمی نظارت میکند.
مواد شویندهی مصرفی و دفعات شور
مراقب عناوین وسوسه کنندهای که قالیشوییها دربارهی مواد شوینده خارجی میگویند باشید. بیشتر این ادعاها به بهانهی بالا بردن قیمت و یا دریافت هزینهی بالاتر است. یک قالیشویی معتبر، تفاوتی بین فرشهای ورودی نمیگذارد و همه را با یک دقت و کیفیت و با استفاده از مواد شویندهی مرغوب میشوید و برای آن وجه اضافی از مشتری مطالبه نمیکند. بنابراین مراقب استفاده از عباراتی مانند سفید شور، دو بار شور و .. برای دریافت مبلغ بیشتر باشید.
تعهد به زمانبندی
واقعیت این است در شهری مثل تهران که اکثر قالیشوییها از روشهای مکانیزه برای شستشوی فرشها استفاده میکنند، زمان لازم برای شستشو و آماده شدن فرش برای تحویل بیشتر از دو یا سه روز کاری نخواهد بود. زمانی که به نسبت در کارخانههای سنتی قالیشویی بیشتر خواهد بود. با این وجود پایبندی قالیشویی نسبت به زمانی که برای تحویل و شستشوی قالی تعیین کرده است، به خصوص در زمانهای خاص مثل ایام نزدیک عید نکتهی مهمیست.
پشتیبانی فعال
در کنار تمام فرایندهایی که برای شستشو صورت میگیرد، یک قالیشویی نمونه از تیمی منسجم و پاسخگو برای پشتیبانی و رسیدگی به امور مشتریان برخوردار است. پشتیبانی فعال نشاندهندهی مشتریمدار بودن شرکت است. پاسخگویی به سوالات قبل از ثبت سفارش قالیشویی و پیگیریهای آتی از نکاتیست که باید برای انتخاب قالیشویی به آن دقت کنید.
نظرات بینندگان