آموزش و پرورش فارس 6هزار نیروی انسانی نیاز دارد/ برای ادامه کار منع قانونی ندارم/ تربیت دانشآموزان بر مبنای سند تحول بنیادین در اولویت است
به گزارش شیرازه، سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نیاز ما فراتر از میزان استخدامهای کنونی است، گفت: ظرفیت دانشگاه فرهنگیان بسیار محدود است و هماکنون در زمینه تامین نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش با مشکل مواجهیم و برای حل این معضل ناگزیر هستیم از نیروهای نوبت دوم استفاده کنیم و ساعتهای تدریس را افزایش دهیم یا نیروهای حقالتدریس را به کار گیریم.
منع قانونی برای ادامه کار ندارم
عبدالرسول احمدی در پاسخ به سؤالی درخصوص منع قانونی بهکارگیری افراد بازنشسته در سمتهای اداری و مسئله بازنشسته بودن وی، بیان کرد: بیش از یکسال و هفت ماه از سنوات خدمت من مانده است و هنوز بازنشسته نشدهام. من در اصل نیروی وزارت کشور هستم، قبلا هم آموزش و پرورش بودم که به وزارت کشور منتقل شدم و از آنجا مجدداً به خاطر ذوق معلمی به آموزش و پرورش بازگشتم.
وی در ادامه با تصریح بر اینکه در حال تلاش برای حذف سوابق حقالتدریسی خود است، افزود: من گفتم اگر مقدور است این سه سال خدمت حقالتدریسی از خدمت رسمی من کسر شود اما در عین حال محدودیت بهکارگیری هم نداریم. شما اگر بررسی کنید نظر سازمان استخدامی کشور اینطور است که یک فرد با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری تا 65 سالگی میتواند در مسئولیت بماند یعنی میتواند بازنشسته نشود. منع قانونی برای افرادی است که بازنشسته شدند و مجدد به کار گرفته میشوند. در همین اداره هم تعدادی فرد بازنشسته داشتیم که اولین اقدام بنده لغو قرارداد با این افراد بود که بتوانیم از نیروهای جوان استفاده کنیم.
احمدی در ادامه با بیان اینکه باور به نقش مهم آموزش و پرورش و تاثیرگذاری فرهنگی آن باید در جامعه نهادینه شود، اظهار داشت: اگر شهرداری یا دیگر دستگاههای اجرایی به دنبال فرهنگسازی هستند، بهترین محل برای تحقق اهداف آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: اجرای سند تحول بنیادین برعهده آموزش و پرورش است که البته تنها در آموزش صرف خلاصه نمیشود و ماموریت اصلی ما تربیت در ابعاد علمی، اخلاقی، دینی و عملی به ویژه محوریت قرار دادن تمامی برنامهها بر مبنای پرورش و تقویت تفکر دانشآموزان است.
بدهی 50 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش فارس
احمدی اظهار کرد: آموزش و پرورش فارس بیش از 50 هزار میلیارد تومان به معلمهای حقالتدریسی و اضافهکاری، حوزه اجرایی امتحانات، سرویس مدارس و... بدهی دارد.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 9درصد بیش از اعتبارات تعیینشده، بودجه دریافت کردیم که از محل آن چهارماه از 9 ماه مطالبات معلمان حق التدریس، هفت ماه از 11 ماه اضافه کاری فرهنگیان، حق ایاب و ذهاب و قسمتی از بدهی های مربوط به برون سپاری وظایف در حوزه های مختلف از جمله سرویس مدارس را پرداخت کردیم.
احمدی ادامه داد: با وجود این هنوز برای پرداخت مابقی دستمزد معلمان حق التدریس و اضافه کاری فرهنگیان با مشکل رو به رو هستیم و افزون بر این برای تامین تجهیزات هنرستان های این استان نیاز به 20 میلیارد ریال اعتبار داریم.
وی افزود: در زمینه پرداخت سنوات بازنشستگان آموزش و پرورش فارس نیز با وجود وعدههایی که به آنها داده شده موفق به انجام این کار نشده و امیدواریم با رایزنیهای که در این مورد صورتگرفته، گشایشهایی در سال جاری حاصل شود.
این مقام مسؤول در خصوص شهریه مدارس غیردولتی خاطرنشان کرد: استان فارس در جذب دانشآموزان به مدارس غیردولتی 4 درصد از میانگین کشوری جلوتر است که ضمن حمایت از این مدارس اجازه تخطی کردن از چهارچوب شهریه تعیین شده را نمیدهیم.
وی افزود: مدارس دولتی نیز اجازه اخذ شهریه را ندارند، البته برخی مدیران از ما گلایه دارند که سرانه دانشآموزان کم است و شما هم اجازه دریافت مشارکت مالی از دانشآموزان را به ما نمیدهید.
احمدی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص انجام فعالیتهای قرآنی در مدارس ابراز داشت: به دلیل کمبود اعتبارات مجبوریم که به برخی ارگانها مثل اداره اوقاف مراجعه کنیم تا با حمایت مالی آنها از محل وقفهای قرآنی، برنامههایی در این زمینه برگزار شود.
استعدادیابی و هدایت دانشآموزان با اجرای طرح شهاب
سرپرست آموزش و پرورش فارس به حذف آزمون تیزهوشان نیز اشاره کرد که به گفته وی یک خواست عمومی بود و ادامه داد: طرح شهاب از مقطع دبستان به صورت غیرملموس با استعدادیابی از دانشآموزان، هدایت آنها را برعهده دارد.
وی با بیان اینکه سایه کنکور بر سر آموزش و پرورش سنگینی میکند و به همین دلیل بسیاری از اولیای دانش آموزان از برنامههای خلاقانه و مدارس هوشمند استقبال نمیکنند، اظهار داشت: حذف آزمون مدارس خاص، مهمترین گام برای به روز کردن فعالیتهای آموزشی با تکیه بر شکوفایی استعدادهاست و این مقدمهای برای حذف کنکور است.
20درصد محتوای آموزشی بومی میشود
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس اولویتهای خود را توجه به آموزش و غالباً حوزه تربیتی دانشآموزان بر مبنای سند تحول بنیادین، تقویت فعالیتهای پژوهشی و آزمایشگاهی دانست و بیان کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار این اداره کل است و بر اساس این سند، عمده فعالیت های آموزشی و پرورشی مدرسه محور است و بی شک با اجرایی شدن تمام مفاد این سند، شاهد تغییرات اساسی در نظام آموزش و پرورش خواهیم بود.
وی افزود: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 20درصد محتوای آموزشی در هر استان بومی و از ظرفیتهای موجود در حوزه کار و دانش پس از ارزیابی و بررسی نیازهای هر منطقه، استفاده خواهد شد.
شیوه کاهش آسیب های اجتماعی نیازمند بازنگری است
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با توجه به فراگیر شدن آسیبهای اجتماعی و کاهش سن اعتیاد در مدارس برای کاهش این آسیب ها و جلوگیری از نفوذ آن در واحدهای آموزشی، نیازمند تشکیل کارگروهی از دستگاههای مختلف هستیم که پیشنهاد تشکیل این کارگروه به استاندار فارس ارایه شده است اما اثر بخش بودن آن مستلزم این است که در این زمینه هم افزایی لازم از سوی نهادی های مربوطه صورت گیرد.
احمدی گفت: آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند دانش آموزان را در برابر آسیب های اجتماعی مصون نگه دارد بلکه این کار نیازمند مشارکت و همکاری همه دستگاه های اجرایی است.
وی با اشاره به اینکه اکثر دانشآموزان بزهکار، یا فرزندان طلاق و یا قربانیان اعتیاد هستند، بیان داشت: آموزش و پرورش برای جذب مشاوران و مربیان پرورشی و کمک معنوی به این دانش آموزان، با کمبود منابع مالی مواجه است و در پی راهکارهایی برای جلب همکاری دانشگاه شیراز، بهزیستی و کمیته امداد در این زمینه هستیم.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس، ادامه داد: بهره گرفتن از حمایت های مالی نیکوکاران و خیران برای کمک به دانش آموزانی که فقر موجب بزهکاری آنها می شود نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
احمدی اظهار کرد: در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و آموزش مهارتهای زندگی باید بازنگری و بررسی مجدد صورت گیرد، تا به نتایج موثرتر و بهتری دست یابیم.
دو درصد از دانشآموزان ابتدایی در فارس از تحصیل بازماندهاند
وی بدون اشاره به آمار تعداد کودکان بازمانده از تحصیل استان اعلام کرد: 2 درصد از کودکان واجد تحصیل در مقطع ابتدایی در این استان از تحصیل بازماندهاند و این در حالی است که حتی اگر یک دانش آموز به دلیل فقر و یا مشکلات اجتماعی از تحصیل جا بماند، فاجعه است. ما عوامل بازماندگی از تحصیل را بررسی میکنیم و با همکاری خیرین و افراد نیکوکار از دانشآموزان کمبضاعت حمایت میشود.
من نیز منتقد سیستم کنونی آموزش و پرورش هستم
احمدی با اشاره به اینکه خودم هم به وضعیت آموزشوپرورش نقد دارم و باید دید خروجی مدارس که دانشآموزان هستند، چقدر به تعهد اجتماعی، حفظ آداب و رسوم و ... عامل هستند، تصریح کرد: باید ضعفها را رفع کنیم و تنها به دنبال انبار کردن فرمولهای ریاضی و فیزیک در ذهنهای دانشآموزان نباشیم.
احمدی سیاست کلی آموزش و پرورش را مقابله با تنبیه بدنی دانش آموزان توسط معلم دانست و تصریح کرد: هرکجا برای دانشآموز مشکلی پیش بیاید، پیگیری میکنیم و با ضرب و شتم معلم هم برخورد میشود، اما استثناها را نباید به قاعده تبدیل کرد، گاهی هم معلم مورد حمله قرار میگیرد که رسانهها برای حفظ شأن و جایگاه معلم نیز باید آگاهی بخشی انجام دهند.
انتهای پیام/