رجبی نماینده شیراز در نشست خبری:
باید با دولت ایذایی برخورد کنیم تا جواب دهد/ وزرا نسبت به نمایندگانی که اهل شلوغ بازی هستند حرف شنوی بیشتری دارند
رجبی گفت: وزرا نسبت به آن کسی که اهل شلوغ بازی بیشتر و سوال و استیضاح باشد حرف شنوی بیشتری دارند. قاعده بازی با دولت اینگونه شده که شما باید ایذایی عمل کنید تا جواب دهد!
به گزارش شیرازه،
فرج الله رجبی نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری در پاسخ
به خبرنگار شیرازه در خصوص راهکارهای مقابله با احتکار در شرایط اقتصادی
کنونی و عدم ثبات در بازار و ارزیابی حرکتهای مردمی و دستگاه های نظارتی
گفت: در حال حاضر برخی مسائل بیشتر از احتکار جای نگرانی دارد. به نظر من
موجودی کالاهای ضروری در کشور برای کف مصرف جامعه کافی است؛ نگرانی من این
است که بهدلیل ارزانتر بودن بسیاری از کالاهای ایران در مقایسه با بازار
کشورهای همسایه؛ صادرات غیررسمی و رسمی مشکلی ایجاد کند. در حال حاضر
انتظار میرود مردم و دستگاههای نظارتی و به خصوص کسبه محترم روی این
مسئله حساس باشند.
رجبی ادامه داد: اگر کالاهای مختلف، که قیمتی ارزانتر از کالاهای مشابه در بازار کشورهای همسایه دارد، از کشور خارج شود امکان بروز مشکل ناشی از نبود کالا وجود خواهد داشت؛ به نظر من مردم گرانی کالا را ممکن است تحمل کنند اما تحمل نبود کالا برای آنها سخت تر است.
وی با بیان اینکه همه افراد جامعه باید در این راستا همراه باشند، گفت: معتقدم امکان دارد طی ۶ ماه آینده و بر اثر خروج کالا از کشور ما مشکلاتی را شاهد باشیم، اگرنه احتکار کردن ممکن است باعث گرانی بشود اما حداقل کالا در بازار ایران میماند و مشکلات و تبعات کمتری شاهد خواهیم بود.
نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور، مدیریت جسور میتواند تهدید را به فرصت تبدیل کند، ابراز داشت: در این راستا بخش خصوصی نیز بهصورت جدی باید وارد عرصه شده و تنها منتظر دولت نماند که تمامکارها را سامان دهد.
رجبی ادامه داد: اگر کالاهای مختلف، که قیمتی ارزانتر از کالاهای مشابه در بازار کشورهای همسایه دارد، از کشور خارج شود امکان بروز مشکل ناشی از نبود کالا وجود خواهد داشت؛ به نظر من مردم گرانی کالا را ممکن است تحمل کنند اما تحمل نبود کالا برای آنها سخت تر است.
وی با بیان اینکه همه افراد جامعه باید در این راستا همراه باشند، گفت: معتقدم امکان دارد طی ۶ ماه آینده و بر اثر خروج کالا از کشور ما مشکلاتی را شاهد باشیم، اگرنه احتکار کردن ممکن است باعث گرانی بشود اما حداقل کالا در بازار ایران میماند و مشکلات و تبعات کمتری شاهد خواهیم بود.
نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور، مدیریت جسور میتواند تهدید را به فرصت تبدیل کند، ابراز داشت: در این راستا بخش خصوصی نیز بهصورت جدی باید وارد عرصه شده و تنها منتظر دولت نماند که تمامکارها را سامان دهد.
وی افزود: متأسفانه ما در چنین شرایطی معمولاً دولتیزده میشویم و میخواهیم دولت تمام کارها را درست کند.
من موافق نیستم که مشکل گرانی ارز و بیثباتی بازار کار خود دولت باشد
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه در مورد بازار ارز رویکرد دولت ثابت نگهداشتن نرخ بود، اظهار داشت: من موافق نیستم که مشکل گرانی ارز و بیثباتی بازار کار خود دولت و با هدف تامین درآمد ریالی باشد، به نظر نمیرسد که ارزش پول ما نصف یا یکسوم شده باشد؛ مثلا وقتی قیمت سکه اوج گرفت و به ۴۵ میلیون ریال رسید آیا کسی امکان خرید آسان سکه به این قیمت را داشت؟ همه دیدیم سکه کمیاب شده بود و به راحتی در دسترس نبود. یا در زمان رسیدن دلار به قیمتهای بالا کسی که واقعا به ارز نیازمند بود چنین امکانی داشت که سریعا ارز مورد نیازش را هرچند اندک؛ تامین کند؟
رجبی توضیح داد: یک بخش از ماجرا به مراقبت از اقتصاد، مداخله دولت در تعیین نرخ ارز، تلاش برای ثبات نرخ ارز و رشد نکردن این نرخ همراه با نرخ تورم و اشتباهات مدیریتی در این حوزه ارتباط داشت؛ بدون آنکه بخواهم به صورت کلیشه ای انگشت اتهام را به خارج از کشور نشانه بروم سوء مدیریت را عاملی موثر در این وضعیت میدانم اما معتقدم با ایجاد بازار ثانویه تدریجا به ثبات نسبی در بازار خواهیم رسید.
نمایندهی مردم شیراز در مجلس گفت: به اعتقاد من ما نتوانستیم بازاری را برای ۱۵۰۰ میلیارد تومان سپردهی بانکی تامین کنیم. مردم را به بهرهخواری عادت دادیم و هر زمانی که اتفاقی در بازار رخ داد سپرده گذاران همین سپردهها را وارد بازار کردند و مشکل دوچندان شد.
رجبی به نقدینگیهای بانکها اشاره کرد و افزود: یک میلیارد و 500 هزار میلیارد تومان سپرده در بانک داریم که هر موقع اتفاقی میافتد وارد بازار سکه و ارز میشود و اما من معتقدم که حتماً باید بازار مسکن را رونق دهیم تا شغلهای وابسته به آن فعال شود وسرمایه ها هم به آن سمت هدایت شود و دربازار سرگردان نباشد. یکسال است که فریاد میزنم و برای همه نامه نوشتهام که شاکلهی اقتصادی فعال شدن بازار مسکن است تا بخشی از سرمایه وارد آن شده چرخهی اقتصاد را ساماندهی کند؛ امروز اگر بسیاری از کارخانهها با رکود مواجهاند مشکل نقدینگی نیست زیرا انبار این کارخانهها مملو از محصولاتی است که رکود بازار مسکن آنها را انبار نشین کرده است.
رییس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: در سال ۹۵ تعداد ۳۸۲ هزار واحد مسکونی در کشور احداث شد؛ این عدد در یک بازهی ۵ ساله کمترین عدد در ساخت و ساز بوده است؛ حال آنکه آمارهای رسمی نشان میدهد ما در سال ۹۵ به ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار واحد مسکونی برای پاسخگویی به متقاضیان نیاز داشتیم.
او گفت: برخی آقایان نگران بودند که نکند بورسبازی شود؛ مگر الآن ساختمان وارد بورسبازی نشده است؛ حداقل با رونق بخش ساخت و ساز چرخهی صنایع به گردش در میآمد؛ ما باید بازاری برای سپردهها ایجاد میکردیم.
مجلس از مذاکرات مجدد بر سر دریای خزر بی خبر است
رجبی درباره شایعه مذاکرات مجدد ایران و روسیه بر سر دریای خزر نیز به خبرنگاران پاسخ داد: مجلس اصلا در جریان این مذاکرات نیست. در این مورد دولت با مجلس هیچگونه تعاملی نداشته و سیاستها برای ما مشخص نیست.
وی با بیان اینکه اگر بحث مذاکره بر سر رژیم حقوقی دریای خزر حقیقت داشته باشد، باید حداقل اجازهای از مجلس گرفته شده تا کف و سقف تعاملات مشخص شود، افزود: البته ممکن است در کمیسیون هایی مطرح شده باشد، اما به صورت عمومی در صحن صحبتی با نمایندگان نشده و گاهی نیز به قانون اساسی مستند میکنند که تنظیم برخی سیاستها برعهده مجلس نیست
رجبی تاکید کرد: به نظر من حداقل باید دولت اجازهای از مجلس میگرفت یا رییسجمهور و هیئت همراه نظر مجلس را هم جویا میشدند؛ اگر گمان میکردند که موضوع به لحاظ امنیت ملی مشکلساز خواهد بود؛ در جلسهای غیرعلنی موضوع را مطرح میکردند.
وی تصریح کرد: علیرغم آنکه تنظیم همهی سیاستها براساس قانون بر عهدهی مجلس قرار دارد؛ آنها اعتقاد دارند که مستند به موادی این موضوع برعهدهی مجلس نیست و تنها بعد از نوشته شدن معاهده موضوع برای بررسی و اظهار نظر به مجلس ارجاع میشود.
این نماینده مجلس افزود: به محض پایان تعطیلات از رئیس مجلس میخواهم که موضوع مذاکره بر سر رژیم حقوقی دریای خزر اگر حقیقت داشته باشد را در دستور کار قرار داده و نمایندگان را در جلسات علنی یا غیرعلنی توجیه کند، چراکه این مسئله تعیینکننده مسئله امنیت ملی ما بوده و جای تأسف است که با نمایندگان در میان گذاشته نشده و رئیس مجلس بهعنوان عضو شورای امنیت ملی باید به مجلس پاسخ گفته و به آن عکسالعمل جدی نشان دهد.
رجبی با بیان اینکه چنین برخوردهایی با مجلس جایگاه مجلس را در کشور ضعیف میکند، بحث رژیم حقوقی ایران در دریای خزر را به حفظ حریم کشور در دفاع مقدس تشبیه کرد و گفت: اهمیت این مسئله نیز کمتر از آن نیست.
مصلحت نبود از رئیس جمهور سوال کنیم
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه چرا حاضر به امضای طرح از سوال از رئیسجمهور در مورد مسائل اقتصادی نشده است، گفت: همانطور که طرح سوال در مجلس جز حقوق نمایندگان است عدمسوال نیز جز حقوق آنها محسوب میشود، همه واقفیم که چقدر از شرایط فعلی مملکت مربوط به دولت است و چقدراز ان به دولت ربطی ندارد. درشرایطی که اصرار رهبری بر همافزایی 3 قوه است، به لحاظ سیاسی و منطقی نپذیرفتیم که از رئیسجمهور سؤال کنیم. زمانی شخصا نامهی طرح سئوال از رییس جمهور پیرامون موسسههای مالی اعتباری را امضا کرده و تا آخر هم پای آن ایستادم؛ اما آن سئوال غیرسیاسی بود و ادامهی راه منجر به شناسایی شبکهی فساد در بانکها میشد. باید بررسی کرد که از سوالهای مطرح شده کدام سوال با مختصات مشخصی مطرح شده و چه هدفی را دنبال میکند.
وزرا نسبت به نمایندگانی که اهل شلوغ بازی هستند حرف شنوی بیشتری دارند
در نشست خبری رجبی برخی خبرنگاران به قانون عدم به کارگیری بازنشستگان گریزی زده و درباره نظر نمایندگان درباره گزینه های مطرح برای تصدی سکان استانداری فارس پرسیدند که رجبی بااشاره به عدم اتفاق نظر نمایندگان پاسخ داد: حتما در این زمینه مناقشههایی بین نمایندگان شکل میگیرد.
من موافق نیستم که مشکل گرانی ارز و بیثباتی بازار کار خود دولت باشد
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه در مورد بازار ارز رویکرد دولت ثابت نگهداشتن نرخ بود، اظهار داشت: من موافق نیستم که مشکل گرانی ارز و بیثباتی بازار کار خود دولت و با هدف تامین درآمد ریالی باشد، به نظر نمیرسد که ارزش پول ما نصف یا یکسوم شده باشد؛ مثلا وقتی قیمت سکه اوج گرفت و به ۴۵ میلیون ریال رسید آیا کسی امکان خرید آسان سکه به این قیمت را داشت؟ همه دیدیم سکه کمیاب شده بود و به راحتی در دسترس نبود. یا در زمان رسیدن دلار به قیمتهای بالا کسی که واقعا به ارز نیازمند بود چنین امکانی داشت که سریعا ارز مورد نیازش را هرچند اندک؛ تامین کند؟
رجبی توضیح داد: یک بخش از ماجرا به مراقبت از اقتصاد، مداخله دولت در تعیین نرخ ارز، تلاش برای ثبات نرخ ارز و رشد نکردن این نرخ همراه با نرخ تورم و اشتباهات مدیریتی در این حوزه ارتباط داشت؛ بدون آنکه بخواهم به صورت کلیشه ای انگشت اتهام را به خارج از کشور نشانه بروم سوء مدیریت را عاملی موثر در این وضعیت میدانم اما معتقدم با ایجاد بازار ثانویه تدریجا به ثبات نسبی در بازار خواهیم رسید.
نمایندهی مردم شیراز در مجلس گفت: به اعتقاد من ما نتوانستیم بازاری را برای ۱۵۰۰ میلیارد تومان سپردهی بانکی تامین کنیم. مردم را به بهرهخواری عادت دادیم و هر زمانی که اتفاقی در بازار رخ داد سپرده گذاران همین سپردهها را وارد بازار کردند و مشکل دوچندان شد.
رجبی به نقدینگیهای بانکها اشاره کرد و افزود: یک میلیارد و 500 هزار میلیارد تومان سپرده در بانک داریم که هر موقع اتفاقی میافتد وارد بازار سکه و ارز میشود و اما من معتقدم که حتماً باید بازار مسکن را رونق دهیم تا شغلهای وابسته به آن فعال شود وسرمایه ها هم به آن سمت هدایت شود و دربازار سرگردان نباشد. یکسال است که فریاد میزنم و برای همه نامه نوشتهام که شاکلهی اقتصادی فعال شدن بازار مسکن است تا بخشی از سرمایه وارد آن شده چرخهی اقتصاد را ساماندهی کند؛ امروز اگر بسیاری از کارخانهها با رکود مواجهاند مشکل نقدینگی نیست زیرا انبار این کارخانهها مملو از محصولاتی است که رکود بازار مسکن آنها را انبار نشین کرده است.
رییس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: در سال ۹۵ تعداد ۳۸۲ هزار واحد مسکونی در کشور احداث شد؛ این عدد در یک بازهی ۵ ساله کمترین عدد در ساخت و ساز بوده است؛ حال آنکه آمارهای رسمی نشان میدهد ما در سال ۹۵ به ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار واحد مسکونی برای پاسخگویی به متقاضیان نیاز داشتیم.
او گفت: برخی آقایان نگران بودند که نکند بورسبازی شود؛ مگر الآن ساختمان وارد بورسبازی نشده است؛ حداقل با رونق بخش ساخت و ساز چرخهی صنایع به گردش در میآمد؛ ما باید بازاری برای سپردهها ایجاد میکردیم.
مجلس از مذاکرات مجدد بر سر دریای خزر بی خبر است
رجبی درباره شایعه مذاکرات مجدد ایران و روسیه بر سر دریای خزر نیز به خبرنگاران پاسخ داد: مجلس اصلا در جریان این مذاکرات نیست. در این مورد دولت با مجلس هیچگونه تعاملی نداشته و سیاستها برای ما مشخص نیست.
وی با بیان اینکه اگر بحث مذاکره بر سر رژیم حقوقی دریای خزر حقیقت داشته باشد، باید حداقل اجازهای از مجلس گرفته شده تا کف و سقف تعاملات مشخص شود، افزود: البته ممکن است در کمیسیون هایی مطرح شده باشد، اما به صورت عمومی در صحن صحبتی با نمایندگان نشده و گاهی نیز به قانون اساسی مستند میکنند که تنظیم برخی سیاستها برعهده مجلس نیست
رجبی تاکید کرد: به نظر من حداقل باید دولت اجازهای از مجلس میگرفت یا رییسجمهور و هیئت همراه نظر مجلس را هم جویا میشدند؛ اگر گمان میکردند که موضوع به لحاظ امنیت ملی مشکلساز خواهد بود؛ در جلسهای غیرعلنی موضوع را مطرح میکردند.
وی تصریح کرد: علیرغم آنکه تنظیم همهی سیاستها براساس قانون بر عهدهی مجلس قرار دارد؛ آنها اعتقاد دارند که مستند به موادی این موضوع برعهدهی مجلس نیست و تنها بعد از نوشته شدن معاهده موضوع برای بررسی و اظهار نظر به مجلس ارجاع میشود.
این نماینده مجلس افزود: به محض پایان تعطیلات از رئیس مجلس میخواهم که موضوع مذاکره بر سر رژیم حقوقی دریای خزر اگر حقیقت داشته باشد را در دستور کار قرار داده و نمایندگان را در جلسات علنی یا غیرعلنی توجیه کند، چراکه این مسئله تعیینکننده مسئله امنیت ملی ما بوده و جای تأسف است که با نمایندگان در میان گذاشته نشده و رئیس مجلس بهعنوان عضو شورای امنیت ملی باید به مجلس پاسخ گفته و به آن عکسالعمل جدی نشان دهد.
رجبی با بیان اینکه چنین برخوردهایی با مجلس جایگاه مجلس را در کشور ضعیف میکند، بحث رژیم حقوقی ایران در دریای خزر را به حفظ حریم کشور در دفاع مقدس تشبیه کرد و گفت: اهمیت این مسئله نیز کمتر از آن نیست.
مصلحت نبود از رئیس جمهور سوال کنیم
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه چرا حاضر به امضای طرح از سوال از رئیسجمهور در مورد مسائل اقتصادی نشده است، گفت: همانطور که طرح سوال در مجلس جز حقوق نمایندگان است عدمسوال نیز جز حقوق آنها محسوب میشود، همه واقفیم که چقدر از شرایط فعلی مملکت مربوط به دولت است و چقدراز ان به دولت ربطی ندارد. درشرایطی که اصرار رهبری بر همافزایی 3 قوه است، به لحاظ سیاسی و منطقی نپذیرفتیم که از رئیسجمهور سؤال کنیم. زمانی شخصا نامهی طرح سئوال از رییس جمهور پیرامون موسسههای مالی اعتباری را امضا کرده و تا آخر هم پای آن ایستادم؛ اما آن سئوال غیرسیاسی بود و ادامهی راه منجر به شناسایی شبکهی فساد در بانکها میشد. باید بررسی کرد که از سوالهای مطرح شده کدام سوال با مختصات مشخصی مطرح شده و چه هدفی را دنبال میکند.
وزرا نسبت به نمایندگانی که اهل شلوغ بازی هستند حرف شنوی بیشتری دارند
در نشست خبری رجبی برخی خبرنگاران به قانون عدم به کارگیری بازنشستگان گریزی زده و درباره نظر نمایندگان درباره گزینه های مطرح برای تصدی سکان استانداری فارس پرسیدند که رجبی بااشاره به عدم اتفاق نظر نمایندگان پاسخ داد: حتما در این زمینه مناقشههایی بین نمایندگان شکل میگیرد.
این
نماینده مجلس تصریح کرد: همین عدم اتفاقنظر نمایندگان و به طریق اولی
ناتوانی وزیر از عواملی است که باعث شده جایگاه مدیرکل آموزشوپرورش فارس
بعد از این همه وقت هنوز خالی بماند.
وی افزود: به نظر بنده برای مدیریت دستگاهها باید شرایطی فراهم شود؛ یکی توانمندی، دوم پاکدستی و پاکدامنی و سوم هماهنگی با سیاستهای دولت واخیرا جوانی و جوانگرایی پسازآن مدیر را منصوب کرد.
رجبی تصریح کرد: متأسفانه در دولت شرایط بهگونهای است که اگر به دنبال شاخصها برای انتخاب مدیر بود و اشخاص برایش مهم نبودند، راحت شما را کنار خواهند گذاشت؛ وزرا نسبت به آن کسی که اهل شلوغ بازی بیشتر و سوال و استیضاح باشد حرف شنوی بیشتری دارند. قاعده بازی با دولت اینگونه شده که شما باید ایذایی عمل کنید تا جواب دهد!
وزیر آموزش و پرورش در مواجهه با انتخاب مدیر کل فارس نشان داد که ظرفیت این مسئولیت را ندارد
وی افزود: به نظر بنده برای مدیریت دستگاهها باید شرایطی فراهم شود؛ یکی توانمندی، دوم پاکدستی و پاکدامنی و سوم هماهنگی با سیاستهای دولت واخیرا جوانی و جوانگرایی پسازآن مدیر را منصوب کرد.
رجبی تصریح کرد: متأسفانه در دولت شرایط بهگونهای است که اگر به دنبال شاخصها برای انتخاب مدیر بود و اشخاص برایش مهم نبودند، راحت شما را کنار خواهند گذاشت؛ وزرا نسبت به آن کسی که اهل شلوغ بازی بیشتر و سوال و استیضاح باشد حرف شنوی بیشتری دارند. قاعده بازی با دولت اینگونه شده که شما باید ایذایی عمل کنید تا جواب دهد!
وزیر آموزش و پرورش در مواجهه با انتخاب مدیر کل فارس نشان داد که ظرفیت این مسئولیت را ندارد
وی در خصوص ضعف عملکرد وزیر آموزش و پرورش نیز خاطرنشان کرد:آنچه از وزارت آموزش و پرورش و شخص وزیر برداشت میکنیم تعلل در تصمیمگیری است. احساس من این است که با این موتور نمیتوان لوکوموتیو را حرکت داد. وزیر در مواجهه با مدیریت آموزش و پرورش فارس نشان داد که ظرفیت این مسئولیت را ندارد؛ نگرانی من تاثیر ملی چنین مواجههای است؛ ما در این حوزه نیازمند نگاهی خلاق و مبتنی بر تحولگرایی هستیم؛ اینکه دخل و خرج با هم نمیخورد نمیتواند بهانهای برای وجود مشکلات در هر حوزهای باشد.
رجبی در خصوص تفکیک وزارتخانههایی که قبلا ادغام شده بود نیز با تاکید براینکه مجلس با تفکیک موافقت نکرده است، گفت: ادغام به معنای حذف پستهای مشترک و سازمانها و تشکیلات موازی است؛ به نظر میرسد که ادغامی انجام نشده که حالا بهدنبال تفکیک باشیم، تنها کاری انجام شده در گذشته، حذف یک وزیر بوده است.
اگر قرار بود با رسانههای کلاسیک به موفقیت برسیم تاکنون و بعد از چهاردهه این اتفاق افتاده بود
نمایندهی مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درباره مبارزه موثر با فساد هم توضیح داد: برای مبارزه تاثیرگذار با فساد راهی جز برقراری جریان آزاد اطلاعرسانی نداریم؛ همین جریان ایجاد شده علیه فساد کنشی است در برابر فضای مجازی.
رجبی
تصریح کرد: اگر قرار بود با رسانههای کلاسیک به موفقیت برسیم تاکنون و
بعد از چهاردهه این اتفاق افتاده بود؛ اگر بپذیریم که موضوع جریان آزاد
اطلاعرسانی پیشفرض و ضرورت مبارزه با فساد محسوب میشود، جایگاه
خبرنگاران نیز بهخوبی حفظ خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه هر زمانی در هر بخش با جریانی مافیایی مواجهه داشتیم سدی در مسیر ایجاد شد؛ ادامه داد: در عرصهی رسانه و کار خبری هم باید مراقبت کنیم که جریان مافیایی نفوذ نکند.
وی با اشاره به اینکه هر زمانی در هر بخش با جریانی مافیایی مواجهه داشتیم سدی در مسیر ایجاد شد؛ ادامه داد: در عرصهی رسانه و کار خبری هم باید مراقبت کنیم که جریان مافیایی نفوذ نکند.
رجبی یادآورشد: جریان آزاد
اطلاعرسانی هزینههایی را هم برای خبرنگاران و فعالان این عرصه و هم برای
مسئولان بهدنبال دارد که باید این هزینهها را پذیرفت؛ مسئولان در تمام
سطوح و بخشها باید بدانند که در این مسیر ممکن است هزینه بدهند اما ایجاد
این جریان به نفع همه خواهد بود.
انتقاد از جای خالی اقدام عملی در کنار هشدارهای بدون مستندات علمی
رییس سازمان نظام مهندسی ایران در خصوص ساخت و سازهای مقاوم و استاندارد گفت: همه افراد سعی میکنند در موضع انتقادی، فرار رو بهجلو انجام دهند؛ اینکه گفته میشود اگر زلزلهای حادث شود هزاران نفر آسیب خواهند دید و در تهران امکان دارد یک میلیون نفر قربانی شوند؛ موضوعی علمی نیست.
وی ادامه داد: حتی اگر چنین موضوعی هم درست باشد خب چرا همه نشستهایم که چنین اتفاقی بیفتد؛ همه منتظر هستیم که بزرگترین فاجعهی تاریخی رخ بدهد؛ از الآن چرا کاری انجام نمیشود؟ شاید منتظر هستیم که در صورت وقوع زلزله بگویم خب خدا را شکر فکر میکردیم یک میلیون نفر کشته میشوند اما حالا مثلا خدای ناکرده ۴۰ هزار نفر فوت کردهاند و جای شکر دارد!
رجبی تصریح کرد: البته باید رسانهها و خبرنگاران هم پای کار باشند و سئوال و پیگیری کنند که اگر عنوان میکنیم مثلا شهر تهران در برابر زلزله بسیار آسیب پذیر است؛ چه کاری برای پیشگیری از مشکلات بیشتر انجام دادهایم. یا اگر اعلام می شود فلان منطقه شیراز در معرض آسیب است چرا ساخت و ساز محدود نمیشود؟
نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی در مورد اجرای استانداردها و قوانین ملی ساختمان در ساخت و سازها؛ گفت: در آییننامهها سطح ایمنی سازه تعریف شده است؛ در این تعریف آمده که ایمنی سازه باید به اندازهای پایدار باشد که ساکنان امکان خروج هنگام وقوع حادثه را داشته باشند؛ نه اینکه ساختمان به هیچ عنوان تخریب نشود.
وی ادامه داد: در تهران هنوز میگویند ما مجری ذیصلاح نیاز نداریم، اما نمیگویند که اگر اتفاقی افتاد چه کسی مسئول است؛ قطعا چرخهی ساخت و ساز در کشور معیوب است.
رجبی تاکید کرد که با مقایسهی زلزلهی کرمانشاه و میزان تلفات در این حادثهی تلخ و حوادث مشابه سالهای گذشته حاکی از ارتقای کیفیت ساخت و ساز بود. اگرچه در حوادث حتی یک قربانی هم زیاد است اما کاهش خسارتهای جانی و مالی نشان از بهبود کیفیت ساخت و ساز دارد.
بحث تعمیر و نگهداری نیروگاهها برای کاهش خاموشی ها ضروری به نظر می رسد
رجبی در خصوص خاموشیهای اخیر و اینکه آیا احتمال تکرار این موضوع در سالهای آتی وجود دارد نیز گفت: یکی از مسائلی که به نظر من مغفول مانده و در بروز خاموشیها هم امکان دارد تاثیرگذار بوده باشد،؛ بحث تعمیر و نگهداری نیروگاهها است.
وی با اشاره به نامههای که خطاب به معاون اول رییسجمهوری و وزیر نیرو در این رابطه مکتوب و ارسال کرده است، گفت: نیمهی دوم هرسال زمان انجام تعمیرات و فصل نگهداری نیروگاهها محسوب میشود حال آنکه هیچ پولی به این امر اختصاص نیافته است؛ قاعدتا باید ار ارزهای متعارف مبلغی برای تامین تجهیزات لازم و انجام تعمیرات و ... نیروگاهها تخصیص مییافت.
رییس سازمان نظام مهندسی ایران در خصوص ساخت و سازهای مقاوم و استاندارد گفت: همه افراد سعی میکنند در موضع انتقادی، فرار رو بهجلو انجام دهند؛ اینکه گفته میشود اگر زلزلهای حادث شود هزاران نفر آسیب خواهند دید و در تهران امکان دارد یک میلیون نفر قربانی شوند؛ موضوعی علمی نیست.
وی ادامه داد: حتی اگر چنین موضوعی هم درست باشد خب چرا همه نشستهایم که چنین اتفاقی بیفتد؛ همه منتظر هستیم که بزرگترین فاجعهی تاریخی رخ بدهد؛ از الآن چرا کاری انجام نمیشود؟ شاید منتظر هستیم که در صورت وقوع زلزله بگویم خب خدا را شکر فکر میکردیم یک میلیون نفر کشته میشوند اما حالا مثلا خدای ناکرده ۴۰ هزار نفر فوت کردهاند و جای شکر دارد!
رجبی تصریح کرد: البته باید رسانهها و خبرنگاران هم پای کار باشند و سئوال و پیگیری کنند که اگر عنوان میکنیم مثلا شهر تهران در برابر زلزله بسیار آسیب پذیر است؛ چه کاری برای پیشگیری از مشکلات بیشتر انجام دادهایم. یا اگر اعلام می شود فلان منطقه شیراز در معرض آسیب است چرا ساخت و ساز محدود نمیشود؟
نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی در مورد اجرای استانداردها و قوانین ملی ساختمان در ساخت و سازها؛ گفت: در آییننامهها سطح ایمنی سازه تعریف شده است؛ در این تعریف آمده که ایمنی سازه باید به اندازهای پایدار باشد که ساکنان امکان خروج هنگام وقوع حادثه را داشته باشند؛ نه اینکه ساختمان به هیچ عنوان تخریب نشود.
وی ادامه داد: در تهران هنوز میگویند ما مجری ذیصلاح نیاز نداریم، اما نمیگویند که اگر اتفاقی افتاد چه کسی مسئول است؛ قطعا چرخهی ساخت و ساز در کشور معیوب است.
رجبی تاکید کرد که با مقایسهی زلزلهی کرمانشاه و میزان تلفات در این حادثهی تلخ و حوادث مشابه سالهای گذشته حاکی از ارتقای کیفیت ساخت و ساز بود. اگرچه در حوادث حتی یک قربانی هم زیاد است اما کاهش خسارتهای جانی و مالی نشان از بهبود کیفیت ساخت و ساز دارد.
بحث تعمیر و نگهداری نیروگاهها برای کاهش خاموشی ها ضروری به نظر می رسد
رجبی در خصوص خاموشیهای اخیر و اینکه آیا احتمال تکرار این موضوع در سالهای آتی وجود دارد نیز گفت: یکی از مسائلی که به نظر من مغفول مانده و در بروز خاموشیها هم امکان دارد تاثیرگذار بوده باشد،؛ بحث تعمیر و نگهداری نیروگاهها است.
وی با اشاره به نامههای که خطاب به معاون اول رییسجمهوری و وزیر نیرو در این رابطه مکتوب و ارسال کرده است، گفت: نیمهی دوم هرسال زمان انجام تعمیرات و فصل نگهداری نیروگاهها محسوب میشود حال آنکه هیچ پولی به این امر اختصاص نیافته است؛ قاعدتا باید ار ارزهای متعارف مبلغی برای تامین تجهیزات لازم و انجام تعمیرات و ... نیروگاهها تخصیص مییافت.
رجبی
تاکید کرد که در صورت بیتوجهی به تعمیر و نگهداری نیروگاهها این شائبه
وجود دارد که سال آینده هم با دشواری خاموشی برق مواجه شویم لذا از هماینک
باید چارهاندیشی لازم انجام شود.
نظرات بینندگان