با موافقت نمایندگان؛
تحقیق و تفحص از شرکتهای خودروسازی کلیدخورد+محورها
نمایندگان مردم در خانه ملت با تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارآمدی شرکتهای خودروساز داخلی موافقت کردند.
به گزارش شیرازه، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 7 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارآمدی شرکتهای خودروساز داخلی در حوزههای کیفیت، قیمت، محیط زیست، طراحی و تکنولوژی، فروش و خدمات پس از فروش با 153 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
بر این اساس ولی ملکی در قرائت گزارش تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارآمدی شرکتهای خودروساز داخلی در حوزههای کیفیت، قیمت، محیط زیست، طراحی و تکنولوژی، فروش و خدمات پس از فروش گفت: بررسی علل زیاندهی شرکتهای خودروساز اصلی داخلی و شرکتهای تابعه با توجه به تعداد بالای تولید و استفاده ناکافی از ظرفیتهای موجود، بررسی برنامه خودروسازان برای طراحی و تولید محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب برای اقشار متوسط به پایین جامعه از جمله محورهای تحقیق و تفحص است.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین بررسی چگونگی انعقاد قرارداد با شرکتهای رنو – پژو سیتروئن توسط سازمان گسترش ایدرو و شرکتهای خودروسازی و تأثیرات آن در دانش فنی شرکتهای خودروسازی داخلی از حیث طراحی و ... و نیز بررسی میزان پیشرفت اجرای قراردادهای منعقده و همچنین بررسی چگونگی انتخاب و انتصاب اعضای هیات مدیره و مدیران عامل شرکتهای خودروسازی و شرکتهای تابعه از دیگر محورهای تحقیق و تفحص برشمرده میشود.
محورهای این تحقیق و تفحص به شرح زیر است:
1- بررسی علل زیاندهی شرکتهای خودروسازی اصلی داخلی و شرکتهای تابعه با توجه به تعداد بالای تولید و استفاده ناکافی از ظرفیتهای موجود.
2- بررسی برنامه خودروسازان برای طراحی و تولید محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب برای اقشار متوسط به پایین جامعه.
3- بررسی چگونگی انعقاد قرارداد با شرکتهای رنو- پژو سیتروئن توسط سازمان گسترش ایدرو و شرکتهای خودروسازی و تاثیرات ان در دانش فنی شرکتهای خودروسازی داخلی از حیث طراحی و .... و نیز بررسی میزان پیشرفت اجرای قراردادهای منعقده.
4- بررسی چگونگی انتخاب و انتصاب اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکتهای خودروسازی و شرکتهای تابعه.
5- بررسی: الف- نحوه انتخاب و عقد قرارداد با شرکتهای قطعهساز
ب- نحوه انجام محاسبه و آنالیز قیمت قطعات و تعداد شرکتها برای تامین هر قطعه
ج- نحوه استفاده از ظرفیت شرکتهای تابعه زیر مجموعه در ساخت و تامین قطعات
د- نحوه انتخاب فروشندگان خارجی و خریدهای خارجی
ه- میزان تناسب خریدها با نیاز واقعی سالیانه.
6- بررسی چگونگی تایید و صحهگذاری، کیفیت مواد و قطعات استفاده شده در فرآیند و محصول نهایی با توجه به استانداردهای تعریف شده در صورت رعایت استانداردهای موجود، علت پایین آمدن کیفیت خودروها.
7- بررسی عوامل نارضایتی مردم از روش فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان و مشکلات موجود در ثبت نام فروش اینترنتی محصولات
8- بررسی وجود زمینههای فساد و تولید رانت در عقد قراردادهای داخلی و خارجی و نیز چگونگی روش پرداخت مطالبات مالی قطعهسازان و فروشندگان و نیز بررسی نحوه اجرای عدالت در پرداختها و پرهیز از خاصگرایی در پرداختها به سازندگان خاص
9- بررسی نحوه تعامل خودروسازان با نهادهای صنفی و علل دخالت در فرآیند انتخابات آنها.
10- بررسی موضوع توقف و ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی در ماههای گذشته که منجر به افزایش بسیار شدید قیمتها و آشفتگی و بیثباتی در بازار شده است.
بر این اساس ولی ملکی در قرائت گزارش تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارآمدی شرکتهای خودروساز داخلی در حوزههای کیفیت، قیمت، محیط زیست، طراحی و تکنولوژی، فروش و خدمات پس از فروش گفت: بررسی علل زیاندهی شرکتهای خودروساز اصلی داخلی و شرکتهای تابعه با توجه به تعداد بالای تولید و استفاده ناکافی از ظرفیتهای موجود، بررسی برنامه خودروسازان برای طراحی و تولید محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب برای اقشار متوسط به پایین جامعه از جمله محورهای تحقیق و تفحص است.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین بررسی چگونگی انعقاد قرارداد با شرکتهای رنو – پژو سیتروئن توسط سازمان گسترش ایدرو و شرکتهای خودروسازی و تأثیرات آن در دانش فنی شرکتهای خودروسازی داخلی از حیث طراحی و ... و نیز بررسی میزان پیشرفت اجرای قراردادهای منعقده و همچنین بررسی چگونگی انتخاب و انتصاب اعضای هیات مدیره و مدیران عامل شرکتهای خودروسازی و شرکتهای تابعه از دیگر محورهای تحقیق و تفحص برشمرده میشود.
محورهای این تحقیق و تفحص به شرح زیر است:
1- بررسی علل زیاندهی شرکتهای خودروسازی اصلی داخلی و شرکتهای تابعه با توجه به تعداد بالای تولید و استفاده ناکافی از ظرفیتهای موجود.
2- بررسی برنامه خودروسازان برای طراحی و تولید محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب برای اقشار متوسط به پایین جامعه.
3- بررسی چگونگی انعقاد قرارداد با شرکتهای رنو- پژو سیتروئن توسط سازمان گسترش ایدرو و شرکتهای خودروسازی و تاثیرات ان در دانش فنی شرکتهای خودروسازی داخلی از حیث طراحی و .... و نیز بررسی میزان پیشرفت اجرای قراردادهای منعقده.
4- بررسی چگونگی انتخاب و انتصاب اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکتهای خودروسازی و شرکتهای تابعه.
5- بررسی: الف- نحوه انتخاب و عقد قرارداد با شرکتهای قطعهساز
ب- نحوه انجام محاسبه و آنالیز قیمت قطعات و تعداد شرکتها برای تامین هر قطعه
ج- نحوه استفاده از ظرفیت شرکتهای تابعه زیر مجموعه در ساخت و تامین قطعات
د- نحوه انتخاب فروشندگان خارجی و خریدهای خارجی
ه- میزان تناسب خریدها با نیاز واقعی سالیانه.
6- بررسی چگونگی تایید و صحهگذاری، کیفیت مواد و قطعات استفاده شده در فرآیند و محصول نهایی با توجه به استانداردهای تعریف شده در صورت رعایت استانداردهای موجود، علت پایین آمدن کیفیت خودروها.
7- بررسی عوامل نارضایتی مردم از روش فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان و مشکلات موجود در ثبت نام فروش اینترنتی محصولات
8- بررسی وجود زمینههای فساد و تولید رانت در عقد قراردادهای داخلی و خارجی و نیز چگونگی روش پرداخت مطالبات مالی قطعهسازان و فروشندگان و نیز بررسی نحوه اجرای عدالت در پرداختها و پرهیز از خاصگرایی در پرداختها به سازندگان خاص
9- بررسی نحوه تعامل خودروسازان با نهادهای صنفی و علل دخالت در فرآیند انتخابات آنها.
10- بررسی موضوع توقف و ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی در ماههای گذشته که منجر به افزایش بسیار شدید قیمتها و آشفتگی و بیثباتی در بازار شده است.
نظرات بینندگان