شیرازی ها در تابستانه کتاب خوش درخشیدند/«پاتوق کتاب» شیراز از پرفروش ترین های کشور شد
مسئول پاتوق کتاب شیراز گفت:به عنوان یکی از پرفروشترینهای کشور از مسئولین استانی انتظار داریم که برای کتابفروشیهای شیراز با رایزنی های معمول اعتبار بیشتری کسب کنند.
شیرازه، کتابخوانهای شیرازی در طرح تابستانه کتاب۹۷ که از ۳۰ مردادماه در کتابفروشیهای عضو طرح در سراسر کشور آغاز شده و تا ۸ شهریورادامه داشت، خوش درخشیدند و با استقبال خوب شهروندان اهل مطالعه « پاتوق کتاب شیراز» در همان دو روز ابتدایی آغاز طرح جزو پرفروش ترین کتابفرشیهای کشور شد.
علیرضا رحمانی در مصاحبه با خبرنگار شیرازه ابراز داشت: در طرح تابستانه که در ادامه طرحهای خانه کتاب تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد برای حمایت از کتابخوانها برگزار می شود ؛ کتابهای تالیفی با یارانه ۲۵ درصد و کتابهای ترجمه با یارانه ۱۵درصد عرضه میشوند وهر نفر تا سقف صدهزار تومان با کد ملی میتواند در طرح تابستانه خرید کتاب داشته باشد. ما در پاتوق کتاب این تخفیف را به سی تا پنجاه درصد رساندیم. این تخفیف مربوط به کتابهای خاصی نیست و کتاب ها را در همه موضوعات شامل میشود.
علیرضا رحمانی در مصاحبه با خبرنگار شیرازه ابراز داشت: در طرح تابستانه که در ادامه طرحهای خانه کتاب تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد برای حمایت از کتابخوانها برگزار می شود ؛ کتابهای تالیفی با یارانه ۲۵ درصد و کتابهای ترجمه با یارانه ۱۵درصد عرضه میشوند وهر نفر تا سقف صدهزار تومان با کد ملی میتواند در طرح تابستانه خرید کتاب داشته باشد. ما در پاتوق کتاب این تخفیف را به سی تا پنجاه درصد رساندیم. این تخفیف مربوط به کتابهای خاصی نیست و کتاب ها را در همه موضوعات شامل میشود.
خوشبختانه پاتوق کتاب شیراز در دو روز اول طرح به اندازه کل اعتباری که وزارت ارشاد در نظر گرفته بود، تمام کرد و جزو ده کتابفروشی پرفروش کشور بودیم. این رکورد دو روزه هم افتخاری برای خودمان بود هم برای مردم شیراز که با استقبال خوبشان از طرح باعث این رکورد شدند.
وی توضیح داد: البته پس از تمام شدن اعتبار وزارت ارشاد هم به صورت مشارکتی فروش فوق العاده را تا پایان طرح ادامه دادیم.
رحمانی با اشاره به حمایت ضعیف مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد استان از این طرح تصریح کرد: به عنوان یکی از پرفروشترینهای کشور از مسئولین استانی انتظار داریم که برای کتابفروشیهای شیراز با رایزنی های معمول اعتبار بیشتری کسب کنند. در خیلی از شهرهای کشور شاهد این جذب حمایتها هستیم کلان شهر شیراز هم ظرفیت دارد که استفاده بیشتری از این فرصتها ببرد.
این فعال فرهنگی درباره راهکارهای تقویت طرح نیز پاسخ داد: متاسفانه در طرح تابستانه هم اعتبار طرح و هم مدت زمان اجرای آن نسبت به طرح عیدانه نصف شده بود.
این طرح های فصلی فرصت خوبی برای ترویج مطالعه و افزایش سرانه مطالعه است و استقبال مردم نشان می دهد که اینگونه طرحها بین مردم در حال جا افتادن است.
اما متاسفانه هرچه طرح خوب پیش میرود و شناخته شدهتر می شود، زمان اجرا و اعتبار آن رو به کاهش است، در صورتی که استقبال از آن افزایش یافته است و انتظار می رود در چنین شرایطی برای تقویت طرح اعتبارات و تعداد روزهای اجرای طرح افزایش یابد واین روند معکوس متوقف شود. در سال اول اجرای طرح شرکت کنندگان یک ماه فرصت داشتند، در طرح عیدانه بیست روز زمان بود و الان به ۱۰ روز کاهش پیدا کرده است و اعتبارات هم کمتر از نصف شده در صورتیکه قیمت کتاب هم تصاعدی بالا رفته است و این نکات روی طرح تاثیر منفی خواهد داشت و قدرت خرید کتاب دوستان را پایین میآورد.
از طرفی پاسخگویی خانه کتاب هم ضعیف بود که اگر تقویت شود همکاری قوی تری شکل خواهد گرفت که نتایج آن برای جامعه کتابخوانها مفید و ملموس خواهد بود.
رحمانی در خصوص زمان اجرای طرح هم توضیح داد: پیشنهاد ما این است که اینگونه طرح ها همزمان با تعطیلات برگزار نشود و کمی قبل تر از تعطیلاتی مانند عید نوروز یا قربان تا غدیر اجرا شود چون اجرای طرح که کار اجرایی سنگینی دارد در این بازههای زمانی هم تعطیلات کتاب فروشیها تحت تاثیر قرار میدهد هم مخاطبان فرصت کمتری برای شرکت در طرح دارند ضمن اینکه اگر قبل از تعطیلات خریدها انجام شود مخاطب کتابخوان در تعطیلات میتواند استفاده بهتری از وقت خود برای مطالعه کتابها داشته باشد. اما با تمام این نکات در کل برایند طرح عالی است و نشاط وطراوت خوبی به کتاب فروشی و کتاب دوستان میدهد.
بقای کتابفروشیها در خطر است این هشدار را باید جدی گرفت
وی بر ضرورت حمایت متولیان فرهنگی از اینگونه طرحها تاکید کرد و گفت: انتظار داریم با این نتایج چشمگیری که از این طرحها بروز پیدا کرده بودجههای فرهنگی سمت تقویت کتابفروشیها بیاید. جای سوال است که چرا بودجه چنین طرحهایی سال به سال در حال کاهش است. حتی اگر بودجه برگزاری نمایشگاهها را به این طرحها بدهند هنوز هم جای حمایت بیشتری دارد و بازخورد بهتری در جامعه خواهیم دید.
اگر در جامعه نهادینه شود که مردم از کتابفروشیها کتاب تهیه کنند خیلی بهتر از فضاهای نمایشگاهی است. نمایشگاههای کتاب در اکثر نقاط دنیا فرصتی است که ناشران و نویسندگان مخاطبین با هم ارتباط بگیرند اما در حال حاضر نمایشگاههای استانی کتاب ما به فروشگاه بزرگ کتاب تبدیل شده و فرصتی برای هیچ ارتباط و بازخوردگیری تعریف نمیشود.
عدم وجود این ارتباط ضعف بزرگ در چرخه تولید کتاب است و همچنین به بقای کتابفروشی ها نیز ضربه میزند. همانطور که اطلاع دارید خیلی از کتابفروشی های مطرح شیراز اخیرا تعطیل کردند. اگر کتابفروشی ها از بین بروند روزنه ای برای توزیع دائمی کتاب در جامعه باقی نمیماند اما در این شرایط بغرنج حمایت متولیان فرهنگی از این طرحها خیلی کم است و زحمت حمایت در حد چند پیگیری تلفنی هم به خودشان نمیدهند.
وی تصریح کرد: ما امروزه به سختی داریم کار می کنیم، وقتی شرایط اقتصادی سخت میشود آخرین چیزی که به سبد خرید خانواده اضافه میشود، کتاب است از طرفی هزیه کتاب هم بالا رفته و قیمت ها دافعه ایجاد میکند. متولیان فرهنگی هم هروقت لازم است کار فرهنگی انجام دهند یاد برگزاری نمایشگاه کتاب یا حتی هدیه دادن کتاب رایگان میافتند
این کار خوب نیست چون ارتباط مخاطب با کتابفروشی را به حداقل میرساند و کتاب را از سبد خرید حذف میکند و کسی یادنمیگیرد که برای کتاب هزینه کند.بهتر است متولیان به جای این کار به خانوادههای مخاطب خود بن بدهند که به کتابفروشی رفته و کتاب مورد علاقه خود را با تخفیف خریداری کنند.
وی یادآور شد: نمایشگاههای گاه و بی گاه که بعضی ادارات در کوچه و خیابان به پا میکنند و ۵۰ تا ۶۰ درصد تخفیف در بوق و کرنا اعلام میشود معمولا با کتابهای بازاری و کیفیت پایین ذائقه مخاطب را خراب کرده و کار کتابفروشیها را مختل میکند. این کار به رغم ظاهر فرهنگی کاملا ضد فرهنگی است. فقط اجاره مکان برای مدعیان کار فرهنگی درآمدزایی خوبی دارد. کسی که دستی در کار کتاب و نشر دارد شیوه کار این ها را می داند و کیفیت کتاب خوب را چه از نظر شکلی و ظاهری و چه محتوایی تشخیص می دهد. متاسفانه اکثر اینها قیمت غیر واقعی روی کتاب میزنند که متناسب با ارزش واقعی کتاب نیست بعد با 50درصد تخفیف می فروشند. بعضیها هم از روی کتاب ناشر به صورت زیرزمینی چاپ میکنند اگر ناشر ببیند حق شکایت دارد انتظار داریم نظارت متولیان چاپ و نشر روی این فعالیتهای ضد فرهنگی بیشتر شود و نگذارند سر مردم کلاه برود.
رحمانی با اشاره به حمایت ضعیف مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد استان از این طرح تصریح کرد: به عنوان یکی از پرفروشترینهای کشور از مسئولین استانی انتظار داریم که برای کتابفروشیهای شیراز با رایزنی های معمول اعتبار بیشتری کسب کنند. در خیلی از شهرهای کشور شاهد این جذب حمایتها هستیم کلان شهر شیراز هم ظرفیت دارد که استفاده بیشتری از این فرصتها ببرد.
این فعال فرهنگی درباره راهکارهای تقویت طرح نیز پاسخ داد: متاسفانه در طرح تابستانه هم اعتبار طرح و هم مدت زمان اجرای آن نسبت به طرح عیدانه نصف شده بود.
این طرح های فصلی فرصت خوبی برای ترویج مطالعه و افزایش سرانه مطالعه است و استقبال مردم نشان می دهد که اینگونه طرحها بین مردم در حال جا افتادن است.
اما متاسفانه هرچه طرح خوب پیش میرود و شناخته شدهتر می شود، زمان اجرا و اعتبار آن رو به کاهش است، در صورتی که استقبال از آن افزایش یافته است و انتظار می رود در چنین شرایطی برای تقویت طرح اعتبارات و تعداد روزهای اجرای طرح افزایش یابد واین روند معکوس متوقف شود. در سال اول اجرای طرح شرکت کنندگان یک ماه فرصت داشتند، در طرح عیدانه بیست روز زمان بود و الان به ۱۰ روز کاهش پیدا کرده است و اعتبارات هم کمتر از نصف شده در صورتیکه قیمت کتاب هم تصاعدی بالا رفته است و این نکات روی طرح تاثیر منفی خواهد داشت و قدرت خرید کتاب دوستان را پایین میآورد.
از طرفی پاسخگویی خانه کتاب هم ضعیف بود که اگر تقویت شود همکاری قوی تری شکل خواهد گرفت که نتایج آن برای جامعه کتابخوانها مفید و ملموس خواهد بود.
رحمانی در خصوص زمان اجرای طرح هم توضیح داد: پیشنهاد ما این است که اینگونه طرح ها همزمان با تعطیلات برگزار نشود و کمی قبل تر از تعطیلاتی مانند عید نوروز یا قربان تا غدیر اجرا شود چون اجرای طرح که کار اجرایی سنگینی دارد در این بازههای زمانی هم تعطیلات کتاب فروشیها تحت تاثیر قرار میدهد هم مخاطبان فرصت کمتری برای شرکت در طرح دارند ضمن اینکه اگر قبل از تعطیلات خریدها انجام شود مخاطب کتابخوان در تعطیلات میتواند استفاده بهتری از وقت خود برای مطالعه کتابها داشته باشد. اما با تمام این نکات در کل برایند طرح عالی است و نشاط وطراوت خوبی به کتاب فروشی و کتاب دوستان میدهد.
بقای کتابفروشیها در خطر است این هشدار را باید جدی گرفت
وی بر ضرورت حمایت متولیان فرهنگی از اینگونه طرحها تاکید کرد و گفت: انتظار داریم با این نتایج چشمگیری که از این طرحها بروز پیدا کرده بودجههای فرهنگی سمت تقویت کتابفروشیها بیاید. جای سوال است که چرا بودجه چنین طرحهایی سال به سال در حال کاهش است. حتی اگر بودجه برگزاری نمایشگاهها را به این طرحها بدهند هنوز هم جای حمایت بیشتری دارد و بازخورد بهتری در جامعه خواهیم دید.
اگر در جامعه نهادینه شود که مردم از کتابفروشیها کتاب تهیه کنند خیلی بهتر از فضاهای نمایشگاهی است. نمایشگاههای کتاب در اکثر نقاط دنیا فرصتی است که ناشران و نویسندگان مخاطبین با هم ارتباط بگیرند اما در حال حاضر نمایشگاههای استانی کتاب ما به فروشگاه بزرگ کتاب تبدیل شده و فرصتی برای هیچ ارتباط و بازخوردگیری تعریف نمیشود.
عدم وجود این ارتباط ضعف بزرگ در چرخه تولید کتاب است و همچنین به بقای کتابفروشی ها نیز ضربه میزند. همانطور که اطلاع دارید خیلی از کتابفروشی های مطرح شیراز اخیرا تعطیل کردند. اگر کتابفروشی ها از بین بروند روزنه ای برای توزیع دائمی کتاب در جامعه باقی نمیماند اما در این شرایط بغرنج حمایت متولیان فرهنگی از این طرحها خیلی کم است و زحمت حمایت در حد چند پیگیری تلفنی هم به خودشان نمیدهند.
وی تصریح کرد: ما امروزه به سختی داریم کار می کنیم، وقتی شرایط اقتصادی سخت میشود آخرین چیزی که به سبد خرید خانواده اضافه میشود، کتاب است از طرفی هزیه کتاب هم بالا رفته و قیمت ها دافعه ایجاد میکند. متولیان فرهنگی هم هروقت لازم است کار فرهنگی انجام دهند یاد برگزاری نمایشگاه کتاب یا حتی هدیه دادن کتاب رایگان میافتند
این کار خوب نیست چون ارتباط مخاطب با کتابفروشی را به حداقل میرساند و کتاب را از سبد خرید حذف میکند و کسی یادنمیگیرد که برای کتاب هزینه کند.بهتر است متولیان به جای این کار به خانوادههای مخاطب خود بن بدهند که به کتابفروشی رفته و کتاب مورد علاقه خود را با تخفیف خریداری کنند.
وی یادآور شد: نمایشگاههای گاه و بی گاه که بعضی ادارات در کوچه و خیابان به پا میکنند و ۵۰ تا ۶۰ درصد تخفیف در بوق و کرنا اعلام میشود معمولا با کتابهای بازاری و کیفیت پایین ذائقه مخاطب را خراب کرده و کار کتابفروشیها را مختل میکند. این کار به رغم ظاهر فرهنگی کاملا ضد فرهنگی است. فقط اجاره مکان برای مدعیان کار فرهنگی درآمدزایی خوبی دارد. کسی که دستی در کار کتاب و نشر دارد شیوه کار این ها را می داند و کیفیت کتاب خوب را چه از نظر شکلی و ظاهری و چه محتوایی تشخیص می دهد. متاسفانه اکثر اینها قیمت غیر واقعی روی کتاب میزنند که متناسب با ارزش واقعی کتاب نیست بعد با 50درصد تخفیف می فروشند. بعضیها هم از روی کتاب ناشر به صورت زیرزمینی چاپ میکنند اگر ناشر ببیند حق شکایت دارد انتظار داریم نظارت متولیان چاپ و نشر روی این فعالیتهای ضد فرهنگی بیشتر شود و نگذارند سر مردم کلاه برود.
نظرات بینندگان