در تشخیص ایام مناسب سالانه برای حجامت باید به پنج مقوله توجه داشت:
نخست؛ از منظر صور فلکی و تحولات نجومی
در هر ماه قمری، چند روزی را ماه، با برج «عقرب» قرار دارد؛ در این ایام بهتر است از انجام حجامت و هر کار مهم دیگری پرهیز کنید و در صورت ضرورت برای انجام کار مهم، با پرداخت صدقه و توکل به خداوند متعال، اقدام کنید.
با اینکه خرداد ماه، وقت خوبی برای حجامت است اما در ایام آتی از روز پنجشنبه 23 خرداد ساعت 8:35 صبح تا روز شنبه 25 تیر ماه ساعت 13:35 دقیقه ظهر، قمر در برج عقرب است بنابراین، در این زمان، حجامت را در دستور کار خود قرار ندهید.
دوم؛ از منظر سال شمسی
ایام انقلاب سیفی (تابستانی) یعنی روزهای گذر از بهار به تابستان، از منظر سال شمسی بهترین روزها برای حجامت است؛ خوب است ساکنان تهران و شهرهای بزرگ که خونسازی کافی دارند، حداقل در یک سال، 3 مرتبه حجامت انجام دهند؛ از منظر فصول، بهترین فصل برای حجامت بهار و پس از آن فصل پائیز است؛ خوب است 2 مرحله حجامت در بهار (یک بار اوائل و یک بار اواخر بهار) و یک مرحله حجامت در پائیز در برنامه سالیانه خود داشته باشید.
سوم؛ از منظر ماه قمری
ماه، همانگونه که بر روی امواج دریاها اثر میگذارد و ایجاد «مد» میکند، روی خون آدمی نیز اثر دارد؛ شبهای مقمره یا همان شبهایی که ماه بدر و کامل است، خون، غلیان و جوشش بیشتری دارد و فضولات و زائدات خونی را به کانون اصلی سیاهرگها میکشاند بنابراین انجام حجامت پس از روزهای میانی ماه قمری بهتر است و بهترین روزها در این ایام «ربع سوم ماه قمری» است که میشود چهاردهم تا بیست و یکم ماه قمری.
چهارم؛ از منظر ماه رومی
روایات ائمه هدی(س) به انجام حجامت در برخی از ماههای رومی و نیز پرهیز از آن در ماه «کانون» توصیه کردهاند؛ از میان ماههای رومی، بهترین ماه برای حجامت ماه «حزیران» است و در این ماه، بهترین ایام «هفتم» و «چهاردهم» حزیران برای حجامت بهتر است.
پنجم؛ از منظر روزهای هفته
طبق روایاتی که در کتب اهل سنت و به نقل از حضرت ختمی مرتبت(ص) آمده است، حجامت در روزهای چهارشنبه و جمعه، خوب نیست و بر اساس روایات نقل شده از ائمه هدی(س) در شرایطی که برای انجام حجامت در روز جمعه، ضرورتی پیش آمد، برای پرهیز از حجامت ناگوار روز جمعه، آیت الکرسی خوانده شود؛ غیر از این 2 روزه، همه روزهای هفته، برای حجامت خوب است و البته روزهای دوشنبه و پنجشنبه را در اولویت قرار دهید.
بر چه اساس از روز 25 خرداد وارد بهترین ایام حجامت میشویم؟
بر اساس آنچه در بالا اشاره کردیم، از ساعت 13:35 روز شنبه 25 خرداد، وارد بهترین روزهای سال برای حجامت میشویم زیرا:
ـ هم قمر، از برج عقرب خارج میشود
ـ هم در آستانه انقلاب سیفی (آغاز تابستان) هستیم
ـ هم در ماه حزیران رومی قرار داریم
ـ هم در میانه ماه قمری قرار میگیریم.
از میان 14 روز از این دو هفته اگر روزهای چهارشنبه 29 خرداد، جمعه 31 خرداد، چهارشنبه 5 تیر و جمعه 7 تیر، را نادیده بگیریم 10 روز بسیار مناسب، برای حجامت داریم؛ از این 10 روز، 6 روز بهتر است زیرا در تلاقی با شبهای مقمره و گذر از بدر کامل هستیم بنابراین، روزهای سهشنبه 28 خرداد؛ مصادف با 14 شوال، پنجشنبه 30 خرداد مصادف با 16 شوال و سپس از شنبه 1 تیر ماه مصادف با 18 شوال تا سهشنبه 4 تیرماه مصادف با 21 شوال، به لحاظ گذر از شبهای بدر کامل و انطباق با «ربع سوم ماه قمری» روزهای بهتری برای انجام حجامت هستند.
باز از این 10 روز در انطباق با ماه رومی حزیران، دو روز پنجشنبه 30 خرداد مصادف با هفتم حزیران بیشترین اولویت را دارد؛ با توجه به روایت حضرت امام صادق علیهالسلام که فرمودند: «در روز هفتم از ماه حزیران حجامت کن و اگر نتوانستی در روز چهاردهم.» (طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الأخلاق - قم، چاپ: چهارم، 1412 ق / 1370 ش.) چون چهاردهم حزیران، با چهارشنبه انطباق دارد، ما به جای این روز، برای کسانی که نتوانستند هفتم حزیران (30 خرداد) حجامت کنند، روزهای سهشنبه 4 تیر مصادف با سیزدهم حزیران یا پنجشنبه 6 تیر، مصادف با پانزدهم حزیران، را پیشنهاد میکنیم.
حکیم حازق میداند که برخی افراد به دلیل کمخونی نباید حجامت کنند همچنین حجامت در ایام قاعدگی برای بانوان، مناسب نیست؛ به علاوه فرد داوطلب حجامت باید یک روز، پیش از حجامت از همبستری، ضعف شدید یا خستگی مفرط، فاصله گرفته باشد بنایراین ممکن است برخی با غفلت از برنامهریزی مناسب، این 10 روز طلائی حجامت در سال 1398 را از دست بدهند؛ پس پشنهاد میکنیم پیش از ورود به این 10 روز طلائی، با مشورت حکیم و مطلع به احوال مزاجیتان، از اکنون روزهای مناسبی را برای انجام حجامت خود بر اساس آنچه گفته شد، انتخاب کنید.