اجراي طرح محدوده ترافيك كلانشهر شيراز در ابهام
عليرغم آنكه دوسال از تصويب طرح جامع ترافيك كلانشهر شيراز در شوراي عالي ترافيك كشور به تصويب رسيده و خيابانهاي مركزي اين شهر، از ازدحام خودروها به تنگي نفس مبتلا شده است، هنوز اجرايي شدن محدوده ترافيك در هالهاي از ابهام قرار دارد.
ضرورت اجرايي شدن محدوده ترافيك مصوب كه حدود 80 هزار هكتار از مساحت كل شيراز را شامل ميشود، به واسطه زيانهاي غيرقابل جبراني كه تردد خودروهاي شخصي و تكسرنشين، آلودگي هوا، اتلاف وقت شهروندان، افزايش حوادث رانندگي و ... به شهر و شهروندان وارد كرده و ميكند، از نگاه تمام كارشناسان و مردم احساس ميشود، اما هنوز هماهنگي لازم بين دستگاههاي متولي به سطح مناسبي ارتقا پيدا نكرده است.
رييس پليس راهور استان فارس بهعنوان يك كارشناس مسايل ترافيكي در اين خصوص گفت: من با اجراي طرح محدوده ترافيك كاملا موافق هستم، مشروط بهاينكه همه زيرساختها فراهم باشد، اگر در آمادهسازي زيرساختها درست عمل نكرده باشيم، طرح اجراي موفقي نخواهد داشت.
محمدرضا ضيايي افزود: براساس طرح جامع بايد رانندگان اتوبوس سهدوره آموزشي را طي كرده باشند، تعداد اتوبوسها به اندازه كافي افزايش داده شده باشد، پاركينگ بهتعداد كافي در مدخل ورودي طرح ايجاد شود يا فضاهايي با امكان تبديل به پاركينگ در نظر گرفته شود، هماهنگي لازم بين دستگاههاي مجري ايجاد شده باشد، براساس طرح جامع ناوگان حمل و نقل عمومي ايجاد شده باشد، مردم آموزشهاي لازم را از طريق رسانهها دريافت كرده باشند و ...
اين كارشناس مسايل ترافيكي با بيان اينكه كاهش جاذبههاي سفر به محدوده ترافيكي بهعنوان يك اصل بايد مد نظر اجرا كنندگان قرار گيرد، تصريح كرد: با توجه به اينكه زيرساختها بهصورت كامل در شيراز فراهم نيست، بهعنوان يك كارشناس با اجراي آن مخالف هستم، اما بهعنوان مسوول پليس راهور در صورتي كه اجراي آن مصوب شود آمادگي همكاري كامل را داريم.
رييس پليس راهور فارس اضافه كرد: اعلام آمادگي ما بهاين معنا نيست كه قادر به تامين پليس نگهبان در مدخل ورودي طرح ترافيك هستيم، بلكه به اين معنا است كه يك كد به كدهاي مورد نظر پليس اضافه ميشود و آن برخورد با تخلف ورود به محدوده ترافيكي شهر است.
وي در عينحال تاكيد كرد: پليس راهور از هر اقدامي كه زمينه بهتر شدن وضعيت ترافيكي شهر را فراهم كند، بهصورت قاطع حمايت ميكند، اما بهتر است ابتدا زيرساختها را بهشكل كامل آماده كرده سپس طرح را اجرا كنيم.
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري شيراز با بيان اينكه پليس مهمترين ركن در طرح ترافيك است، اجرايي شدن اين طرح را يك ضرورت انكارناپذير دانست و گفت: براي اجراي مناسب اين طرح بايد سازمانها و دستگاههاي مختلف نهايت همكاري را با هم داشته باشند.
حميدرضا ناصري اجراي طرح محدوده ترافيك را يك ضرورت انكارناپذير دانست و با بيان اينكه شهرداري شيراز با برنامهريزي و اجراي برنامههاي كوتاه و درازمدت سعي در فراهم كردن زيرساختها را داشته و دارد، افزود: در اجراي طرح محدوده ترافيكي شهر بهحتم با محدوديتهايي مواجه هستيم.
از نظر اين مقام مسوول، بافت فرسوده و قديمي شهر كه بهدلايل مختلف قابل توسعه و تعريض نيست، وجود اماكن مقدس زيارتي، وجود مراكز تفريحي، توريستي، درماني و اداري، وجود جاذبههاي خدماتي و تجميع مراكز درماني و پزشكي از جمله محدوديتهاي خاص در اجراي طرح محدوده ترافيك در كلانشهر شيراز است.
ناصري با تاكيد براينكه سازمان ترافيك مسوول مهندسي ترافيك در اجراي طرح محدوده ترافيكي شهر است، خاطرنشان كرد: براي آماده كردن زيرساختها، از يكماه آينده 4 خط ويژه در محدوده ميدان غدير-چهارراه ملاصدرا، سهراه پيروزي-ميدان شهرداري، چهارراهزند- دروازه كازرون و ميدان معاليآباد- پل صنايع ايجاد خواهد شد.
وي گفت: در خيابان لطفعليخان زند و با توجه به باريكبودن مسير، 50 درصد عرض خيابان در اختيار اتوبوسراني قرار ميگيرد تا دو خط ويژه رفت و برگشت در آن تردد كند و در اين مسير جز اتومبيلهاي آمبولانس، پليس و آتشنشاني، هيچ خودرويي حق تردد نخواهد داشت.
ناصري با اشاره به آغاز احداث پاركينگ زيرزميني در چهارراه خلدبرين، اضافه كرد: ظرف 18 ماه آينده فضاي پاركينگ براي 2 هزار خودرو به شهر اضافه خواهد شد.
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري شيراز با بيان اينكه اجراي طرح محدوده ترافيك شهري نيازمند مصوبه شورا است، گفت: مهمترين ركن در اجراي اين طرح پليس است و ما اميدواريم پليس اعلام آمادگي كامل كند زيرا براي اجراي مناسب طرح نيازمند 80 نيرو در هر شيفت كاري هستيم و بهمحض اعلام آمادگي پليس راهور برنامه اجرايي ميشود.
او با بيان اينكه سازمان ترافيك آمادگي معرفي نيرو به پليس براي تامين نيروي انساني لازم را دارد، گفت: براساس طرح پيشبيني شده ابتدا يك دوره ارشادي اجرا و طي آن به رانندگان در خصوص اجراي طرح تذكر داده ميشود، سپس يكدوره 4 ماهه آزمايشي و پس از آن يك دوره يكساله غيرمكانيزه را اجرا خواهيم كرد.
ناصري با يادآوري اينكه دوره مكانيزه طرح پس از طي اين سهدوره آغاز ميشود، تصريح كرد: محدوده طرح 80 هكتار است كه از شمال به خيابان ساحلي و نشاط، از جنوب به بلوار سيبويه و خيابان مشير، از شرق به بلوار زينبيه و ميدان وليعصر و از غرب به خيابان ملاصدرا و شهيدبهشتي، محدود ميشود.
مدير عامل سازمان ترافيك شهرداري شيراز همچنين به ايجاد مركز كنترل ترافيك با 5 ميليارد تومان اعتبار اشاره و تصريح كرد: هماينك در سطح شهر 30 دروبين ترافيكي نصب شده است كه اين تعداد تا پايان امسال به 50 دوربين افزايش ظرفيت پيدا خواهد كرد.
او با بيان اينكه مركز كنترل ترافيك شهرداري شيراز هفته آينده افتتاح ميشود، گفت: نياز شيراز براي پوشش محدوده ترافيكي 240 دوربين است كه بهتدريج ظرف مدت پنجسال اين تعداد تامين و نصب خواهد شد.
ناصري همچنين از ايجاد استوديو راديوپيام با همكاري صدا و سيما در مركز كنترل ترافيك شيراز خبرداد و يادآور شد كه اين مركز علاوه بر مانيتورينگ شهر، كنترل سرعت، كنترل علائم و چراغهاي راهنمايي، قادر به ارسال پيامك، كنترل تابلوهاي وياماس و اطلاعرساني از طريق بلوتوث نيز هست.
اين مقام مسوول البته تلاش اتوبوسراني براي اجرايي كردن سيستم هوشمند كنترل ترابري اتوبوسهاي خط واحد در شيراز را يادآور و متذكر شد: شهروندان نقش بسزايي در اجراي موفق طرح دارند بهشرط آنكه اطلاعرساني كامل و مناسب انجام شود، بنابراين جايگاه رسانهها در اين زمينه حساس بوده و همكاري خبرنگاران تضمينكننده موفقيت اجراي طرح محدوده ترافيك خواهد بود.
هماينك تردد در اين كلانشهر بهواسطه تراكم مراكز تجاري، خدماتي، اداري، درماني و آموزشي و وجود جاذبههاي مختلف گردشگري مذهبي، طبيعي و تاريخي، تجمع فروشگاهها و مراكز خريد، تجمع آموزشگاهها و ... در ساعتهاي مختلف روز با مشكلات عديدهاي مواجه است.
اجراي طرح قطارشهري كه روند آن با كندي تداوم دارد، نقطه مركزي شهر شيراز را به يك نقطه با ترافيك بسيار سنگين تبديل كرده و نبود پاركينگ و توقفگاه مجاز از يكسو، ضعف فرهنگي در استفاده از وسايل نقليه شخصي و عمومي از سوي ديگر، به بروز مشكلات مرتبط با ترافيك كمك كرده است.
وجود بيش از يكهزار مطب خصوصي، شش مركز تخصصي، فوقتخصصي درماني در خيابان اصلي كريمخان زند و تلاش مسوولان دانشگاه علوم پزشكي براي افزايش جاذبههاي درماني اين شهر و جذب بيماران ساير استانها و حتي ساير كشورها بدون توجه به زيرساختهاي لازم، بر دامنه مشكلات افزوده است.
ضيايي رييس پليس راهور استان فارس با بيان اينكه لزوم ارتقا فرهنگ ترافيكي در شيراز بهشدت احساس ميشود، گفت: زماني مشكل بوقزدن يك معضل بود، با همكاري رسانهها و تمركز همكاران ما بر موضوع و البته همراهي مردم امروز تاحدود زيادي از ميزان بوق زدن كاسته شده است.
وي ادامه داد: زماني هم موضوع كمربند ايمني مطرح شد و متعاقب آن كلاه ايمني براي راكبان و سرنشينان موتورسيكلتها مطرح شد كه هنوز در حد مطلوب محقق نشده و متاسفانه هنوز درصد بالايي از متوفيان براثر حوادث رانندگي كساني هستند كه به اين هشدارها بيتوجه بودهاند.
ضيايي با بيان اينكه در يكسال گذشته از 265 موتورسوار متوفي، 232 نفر براثر ضربه مغزي فوت كردهاند، گفت: سال قبل 62 نفر براثر حادثه رانندگي كشته شدهاند كه 46 نفر آنان ضربه مغزي ناشي از نبستن كمربند ايمني عامل اصلي اعلام شده است.
وي نقش رسانهها را در اطلاعرساني و آگاهي بخشي به جامعه بسيار ظريف و تاثيرگذار دانست و گفت: آگاهسازي جامعه، بيان مسايل و نكات مهم در فرهنگ رانندگي در رسانهها بسيار مهم است، امروز رسانهها بايد در مورد معضلاتي كه منجر به غيررواني ترافيك در شيراز ميشود به مردم آگاهي بدهند، توقف مورب كنار خيابانها و ميادين، توقف دوبل و سوبل، استفاده از خودروي شخصي در ساعات شلوغ براي تردد در مركز شهر، غيرايمن بودن وسيله نقليه و ... بسيار اهميت دارد.
ضيايي گفت: براي اجراي يك طرح بزرگ و تاثيرگذار بايد فرهنگ رانندگي را نزد شهروندان ارتقا داد، امروز شهروندان بايد با نحوه استفاده درست از وسيله نقليه شخصي، قوانين مربوطه و جرايم راهنمايي و رانندگي بهدرستي آشنا شوند تا در اجراي طرحها كمك كنند.
براساس اين گزارش يكي از مشكلات مهم در اجراي طرح محدوده ترافيكي، ساكنان و شاغلان در اين نقاط و راهكارهاي اتخاذ شده براي تسهيل در تردد اين گروه است، حال آنكه مدير عامل سازمان ترافيك اطمينان ميدهد كه راهكارهاي كارشناسي شدهاي براي حل اين مشكل وجود دارد.
ناصري همچنين در خصوص صدور مجوزهاي تردد در اين طرح براي رانندگان تاكسي، تاكسيتلفني، خبرنگاران، ساكنان و شاغلان در اين مسير نيز اعلام كرد: بهحتم راهكارهاي اتخاذ شده با استفاده از تجارب ديگر شهرها، راهكارهاي مناسبي است و جلوي هر سوء استفادهاي را خواهد گرفت.
بايد با رصد اقدامهاي انجام شده طي يكماه آينده كه ظرفيتسازي براي اجراي محدوده ترافيك آغاز ميشود، درصد ضريب موفقيت طرح را افزايش داد. از نگاه كارشناسان، ارتقا اعتماد شهروندان، كمك به ايجاد زيرساختها، همراهي با مسوولان و برنامهريزان، انتقال آگاهي و اطلاعات لازم و ... ميتواند شيراز و مسوولان اين كلانشهر فرهنگي را در دستيابي به يك موفقيت بزرگ ياري دهد.
منبع: ایسنا