در میزگرد بررسی سهم فارس از رتبه های برتر کنکور مطرح شد؛
تنها ۳ درصد از دانش آموزان مستعد جذب مدارس سمپاد می شوند/عزل و نصبهای سیاسی شبانه آفت بزرگ آموزش و پرورش/در روند و ساختار کاری آموزش و پرورش قدرت و جایگاه مدیریت معنا و مفهومی ندارد
در میزگردی که توسط پایگاه تحلیلی خبری شیرازه با حضور غلامی رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش فارس،بهروز مدیر مدرسه شهید دستغیب از مدارس سمپاد و ایازی نیا مدیر مدرسه نمونه دولتی توحید برگزار شد به بررسی علل سهم اندک استان فارس از رتبه برترهای کنکور در سال جاری پرداخته شد.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری شیرازه،یونس غلامی ابتدا توضیحی در خصوص مدارس سمپاد، نحوه عملکرد و ثبت نام و پذیرش دانش آموز در این مدارس داد و اینکه دانش آموزان چه ویژگی ها و معیارهایی باید داشته باشند و سپس گفت: در خصوص مدارس استعدادهای درخشان لازم به ذکر است که در کشور ما و به تبعیت از سراسر دنیا ۳ درصد از دانش آموزان بالای جامعه (مستعد) جذب مدارس سمپاد می شوند البته اگر دقیق بخواهیم بگوییم کمتر از ۳ درصد هستند که حدود یک و نیم درصد از این دانش آموزان از پایه ششم به هفتم وارد مدارس استعدادهای درخشان میشوند و از ششم به هفتم هم ماهیت آن به اینگونه است که معیار قبولی آنها هوش و استعداد تحلیلی است اما خیلی از خانوادهها با وجودی که سه سال از این آزمون ها می گذرد هنوز برای آنها این ابهام وجود دارد و همچنان فرزند خود را به موسسات آموزشی و کانون برای فراگیری ریاضی ،فارسی و علوم میفرستند و کتاب های کمک درسی بسیاری را برای دانشآموزان تهیه میکنند اما بنده همین جا از فرصت استفاده کرده و خطاب به خانوادهها میگویم تمرکز خود را بر روی مدرسه به معنای واقعی برای یادگیری عمیق بگذارند چون درس هایی مثل ریاضی فارسی و علوم مبنایی برای ورود به این گونه مدارس نیست.
غلامی افزود: تاکید ما این است که بر روی هوش و استعداد فرزند خود کار کنند چون هوش و استعداد مبنای اصلی است لذا دانش آموزانی که در پایه های پنجم و ششم از نظر درسی در کارنامه دارای مقیاس خیلی خوب هستند به مدارس سمپاد ورود میکنند اما دانشآموزان پایه دهم تنها یک درصد به این مدارس ورود می کنند که در آزمون پایه دهم ۵۰ درصد هوش و استعداد موثر است و ۵۰ درصد هم درس های ریاضی، علوم، فارسی، اجتماعی، قرآن و پیام های آسمانی؛ که از دو پایه هشتم و نهم سوالات مطرح میشود لذا دانش آموزانی وارد مدارس استعدادهای درخشان می شوند که مستعد هستند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا فقط دانشآموزان مرفه قادر به ورود به چنین مدارسی هستند؟ابراز داشت: این گفته صحیح نیست چون خیلی از بچه هایی که استاد پروازی از تهران دارند قادر به ورود به این مدارس نیستند چرا که قابلیت اینگونه مدارس بر پایه استعداد و هوش دانش آموز است از طرفی نیز بین ۳۰ تا ۳۵ درصد دانش آموزان سمپاد فرزندان فرهنگیان هستند که به سبب نظم و انضباط و پشتکار و رویکرد علمی که در بافت خانواده وجود دارد به این مدارس ورود پیدا میکنند.
غلامی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر میزان سهمیه فرهنگیان برای ورود فرزندانشان به مدارس سمپاد،عنوان کرد: مدارس نمونه دولتی سهمیه جانباز و ایثارگر دارد اما مدارس تیزهوشان نه سهمیه فرهنگیان دارد نه جانباز و نه ایثارگر بلکه جهت ورود به مدارس استعدادهای درخشان صرفاً آزمون تاثیر دارد هیچ سهمیه ایثارگری اثری ندارد، تنها مدارس نمونه دولتی است که ۵۰ درصد معدل و ۵۰ درصد هم سهمیه ایثارگران و جانبازان و...موثر است.
با توجه به این که قبول شدگان کنکور در سالهای گذشته و رتبه برتر ها غالبا از مدارس سمپاد، نمونه دولتی و غیردولتی و کانون رفتارها بودند این ذهنیت برای مردم به وجود آمده که اکثرا از قشر مرفه هستند و این سوال همواره مطرح است که کسی که سه تا چهار سال کانون و کلاس های آموزشی با هزینه های گزاف می رود در کنکور موفق تر خواهد بود یا آن دسته از بچه هایی که از دانشآموزان قشر متوسط و متوسط رو به پایین هستند و اینگونه امکانات را ندارد؟
غلامی در این خصوص اظهار داشت: تاکید میکنم ما دانش آموزانی داریم که شاید اصلاً کانون را تجربه هم نکرده باشند و اگر هم تجربه کردند، بافت اجتماعی آنها را به آن سمت میبرد چون امروزه خانوادهها، آموزشگاه و کانون را به هر چیز دیگری حتی مدرسه ارجح میدانند که این فکر نشأت گرفته از بافت اجتماعی است نه نظام واقعی تعلیم و تربیت، لذا این گفته نمیتواند صددرصدی باشد.
وی با بیان اینکه ما در خصوص دانشآموزان خاص نیاز به غنی سازی و تقویت دانش آنها داریم،تصریح کرد: بعضی وقتها شاید در کلاس درس فرصت کافی ایجاد نشود و چون خانواده دغدغه دارد که فرزندش آموزشهای لازم را فرا گیرد او را به کانون یا کلاسهای فوقبرنامه میفرستد که این امر بیشتر به خاطر کنترل استرس والدین و فرزند انجام می شود و ربطی به استعداد و هوش ندارد و اغلب هم در پایه ششم به هفتم صورت میگیرد، اما در دوره دوم متوسطه مباحث درسی مطرح است و شاید دانشآموزان زمان و فضای لازم برای فراگیری نداشته باشند پس رفتن به کلاس های کانون و تقویت قطعا موثر خواهد بود.
رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش فارس در ادامه با اشاره به اینکه در تمام دنیا غنی سازی برای دانشآموزان خاص وجود دارد،ابراز داشت: اما نه به آن اندازه که در ذهن افراد شکل گرفته که تنها به واسطه کلاسهای کانون دانش آموز موفق خواهد شد.
اشاره ای به آمار قبول شدگان کنکور در فارس در امسال و سال گذشته داشته باشید و این که وضعیت رتبه های کنکور امسال فارس چگونه بوده است؟
غلامی عنوان کرد: امسال در سراسر کشور بحث کرونا از اسفند مدارس را تعطیل کرد هرچند آموزش مجازی در مدارس با جدیت دنبال شد اما واقعیت ماجرا این است که این اتفاق در کنکور و فضای درسی دانش آموزان بی اثر نبود و از طرفی استان فارس به خاطر گستره وسیعی که نسبت به برخی استانها دارد و به خاطر بافت وسیع مناطق محروم استان، وجود شرایط کرونا بر کنکور بسیار اثرگذار بود.
او البته اضافه کرد که نیاز است ابتدا تعریفی از رتبههای برتر داشته باشیم که اگر تعریف ما از رتبه های برتر، رتبه تک رقمی باشد که درست است نسبت به سال گذشته وضعیت مناسبی وجود ندارد چون تنها یک نفر رتبه تک رقمی در فارس قبولی داشته ایم که با افتخار هم اعلام میکنیم داشتن یک نفر تک رقمی در استان افتخار بزرگی چون برای آن بسیار زحمت کشیده شده اما لازم به ذکر است که تا همین الان هم که هنوز نتایج کامل و رسمی از مدیران جمعآوری نشده است تعداد ۲۳۵ نفر رتبه زیر هزار منطقه را داشتیم که این آمار بسیار خوبی است و نشان می دهد استان فارس با همه مشکلات اجتماعی که عنوان شد رتبه های خوبی را به خود اختصاص داده است.
غلامی همچنین ادامه داد: باید در فرهنگ و باور عمومی جامعه این فکر ایجاد شود که برای آموزش بایستی هزینه کنیم، خیلی از خانواده ها بر این عقیده هستند که آموزش و پرورش متولی همه امور است و حاضر نیستند حتی کوچکترین کمکی به مدرسه کنند لذا نظام اجتماعی باید همراهی کند تا این باورها نیز تغییر کند.
وی افزود:سال گذشته حدود ۶۰۰ رتبه کشوری زیر 3هزار در کنکور داشتیم که حدود ۵۲ درصد آنها متعلق به مدارس سمپاد بوده است پس نسبت به سال گذشته افتی نداشتیم چون رتبه های پارسال زیر ۳ هزار بوده اما رتبه های امسال زیر هزار به ثبت رسیده که این نشان از پیشرفت و موفقیت است.
به هیچ عنوان باور ندارم که مرفه بودن میتواند یک دانشآموز را به موفقیت برساند
محمدصادق بهروز مدیر مدرسه تیزهوشان شهید دستغیب شیراز نیز در ادامه این میزگرد، ابتدا اشارهای به موفقیت های دانش آموزان این مدرسه نمود و گفت: فعالیت های مدارس به سه حوزه تقسیم میشود یکی فعالیتهای پژوهشی مثل جشنواره خوارزمی و المپیادها، دوم حوزه آموزشی که شامل کلاسهای درسی امتحانات نهایی و در آخر کنکور می شود حوزه سوم فعالیتهای فرهنگی و پرورشی است که در مدارس اجرا می گردد که اگر از بین این موارد فقط بر روی کنکور تمرکز کنیم و حوزه پژوهش و فرهنگی تربیتی را نادیده بگیریم به آموزش و پرورش ظلم کرده ایم.
بهروز در ادامه افزود: در راستای فعالیتهای پژوهشی امسال نسبت به سال گذشته تحصیلی رشد قابل توجهی را شاهد بودیم چون سال قبل ۱۷ مدال المپیاد، یک مدال جهانی و ۱۶ مدار کشوری داشتیم اما امسال تعداد دانش آموزانی که به مسابقات کشوری راه یافتهاند ۲۹ نفر بودند و یک نفر هم مدال طلای جهانی کامپیوتر را کسب کرده است که این امر نشان از پیشرفت بوده است که در مقایسه با سال های گذشته رشد چشمگیری داشتهایم.
وی اضافه کرد: اما در مورد کنکور قبول ندارم که گفته می شود در استان فارس سهم کنکور امسال نسبت به سالهای گذشته افت داشته است، چون باید آمار دقیقی وجود داشته باشد تا بگوییم نسبت به قبل رتبه کنکور استان بدتر شده است یا بهتر؟ به طور مثال باید رتبه های زیر ۳هزار استان را در آزمون پارسال محاسبه کنیم و رتبههای امسال هم مشخص کنیم تا بعد بتوان مقایسه از وضعیت امسال با دیگر سالها داشت که این اتفاق زمانی رخ میدهد که تمام آمار قبولی های کنکور امسال که رتبههای زیر ۳ هزار کسب کردهاند را به دست آوریم تا نتیجه قطعی حاصل شود.
بهروز با بیان این که در رتبه بندی های انجام شده رتبه ناحیه و منطقه داریم که با همدیگر متفاوت است،گفت: تا زمانی که کارنامه را به دانش آموزان ارائه ندهند رتبه قابل استناد نیست و اگر استناد عموم مردم و رسانهها به رتبه تک رقمی است باید گفت رتبه تک رقمی یک استعداد فردی است چرا که کل رتبه های تک رقمی در کنکور در سراسر کشور ۳۰ نفر است که سهم امسال استان فارس یک نفر بوده، سال گذشته ۴ نفر و سالهای قبل به همین شکل در حد یک یا دو نفر بوده است اما استان یزد در ۲۵ سال اخیر هر ساله رتبه اول تعداد کنکوری های برتر را دارا بوده و امسال تنها یک نفر تک رقمی داشته پس باید گفت با استان فارس یا دیگر استانها قابل مقایسه است؟
این مدیر مدرسه سمپاد تاکید کرد: نمیتوانم بپذیرم که در کنکور امسال افت داشت ایم یا رشد، چون هنوز آمار دقیقی در دست نیست و هر کسی هم صحبتی عنوان میکند غیرمستند است.
بهروز با بیان اینکه نزدیک به ۴۰ درصد اولیای دانشآموزان ما فرهنگی هستند که در اصل از قشر متوسط جامعه به شمارمی روند،اظهار کرد: حدود ۱۰ درصد هم از اقشار محروم و آسیبپذیر هستند که همه موارد در آنها مشاهده میشود حتی عدهای از آنها را مدرسه به لحاظ مالی کمک و حمایت میکند حتی کیف و کفش و کتاب هم توسط آموزش و پرورش برای آن مهیا میشود، پس این صحبت که دانشآموزان مدارس سمپاد از قشر مرفه جامعه هستند اصلاً درست نیست اما همین قشر آموزش برایشان اولویت اول است.
او با بیان اینکه بنده در مدرسه دستغیب دانش آموزی داشتم که پدرش پارکبان بود و به لحاظ مالی در سطح بسیار ضعیفی قرار داشت، اما همان سال اول رشته پزشکی قبول شد که این قبولی و رتبه برای ما بسیار حائز اهمیت است،تاکید کرد: به هیچ عنوان باور ندارم که وضعیت مالی و مرفه بودن میتواند یک دانشآموز را به موفقیت برساند.
بهروز در پاسخ به این سوال که آیا دانش آموزان کانون رفته موفقیتهای بیشتری در کنکور کسب می کنند؟گفت: دانشآموزی که به کانونی می رود می تواند موفق باشد اما قطعاً تبلیغات کانون است که این فکر را القا میکند که همه دانش آموزان برتر کنکوری در کانون شرکت کردهاند و مردم هم خود به خود به این فکر دامن میزنند.
مدیر مدرسه شهید دستغیب شیراز همچنین ادامه داد: علی چیت ساز دانش آموز تک رقمی کنکور امسال در هیچ کنونی شرکت نکرده است یا فرهنگ امیری و سالاری کیا دانش آموزان برتر کنکور سال قبل هیچ یک کانون نبودند اما با تلاش و استعداد خود رتبه های برتر را کسب کردند.
بهروز در ادامه تصریح کرد: دانش آموزان موفق وقت خود را با کلاس های کانون پر نمی کنند بلکه تمرکز خود را بر روی دروس مدرسه میگذارند.
ساختار آموزشی ما به سمت بیراه در حال حرکت است
علیرضا ایازی نیا مدیر مدرسه نمونه دولتی توحید هم در ادامه این میزگرد عنوان کرد: همانطور که همکارم آقای بهروز عنوان کرد، اینکه بگوییم تنها مسائل مالی تعیین کننده است قطعاً با این مسئله مخالف هستم چون سال گذشته تنها دانشآموزی که دندانپزشکی شیراز را قبول شد خوابگاهی بود و به لحاظ مالی وضعیت کاملا ضعیفی داشت به گونهای که عدهای از افراد که فارغ التحصیل توحید بودند و یا معلمان همان مدرسه هزینه مالی این فرد را تامین کردند.
ایازی نیا افزود: ما هوش را فقط استعداد تحصیلی می دانیم در حالی که قطعاً چنین نیست ما مهارتها را فراموش کردیم یکی از علت های عدم موفقیت دانش آموزان در استان فارس هم بحث مهارت هاست که نادیده گرفته شده است از طرفی نیز متاسفانه در فضایی قرار گرفتیم که آموزش و پرورش را به عنوان ستونی که همه نگاهها به آن است تلقی میکنند همه از آموزش و پرورش توقع دارند هر کجا که کمبودی وجود دارد به آن نسبت داده می شود در صورتی که بهترین و بیشترین نگاه باید به این نهاد باشد اما متاسفانه در این خصوص مسئولان هیچ بازخورد مثبت ارائه نمی دهند.
وی با بیان اینکه همه نهادها و سازمانها به خود اجازه دخل و تصرف در امور مربوط به آموزش و پرورش را می دهند،ابراز داشت: بنابراین آموزش و پرورش ما مستقل نیست به همین خاطر قدرت اجرایی اندکی دارد و خلاقیت هم نخواهد داشت و این در حالی است که قانون به صراحت میگوید مدیر شخصاً تصمیم گیرنده تمام اتفاقات مدرسه است اما هزار و یک دخالت مستقیم و غیر مستقیم در امر آموزش و پرورش صورت می گیرد و یکی از علتهای آن هم این است که در روند و ساختار کاری آموزش و پرورش قدرت و جایگاه مدیریت معنا و مفهومی ندارد.
او ادامه داد: نکته دیگر این است که بیشترین فروش کتابهای کمک درسی طبق آمار در شهر شیراز انجام میشود و این در حالی است که در استانی همانند یزد با رتبه برتر کنکور در کشور اصلاً قابل مقایسه نیست،
اگرچه خانواده ها معتقد هستند که مدرسه به دانش آموز حکم میکند که کتاب کمک درسی تهیه کنند اما واقعاً مدرسه در این اتفاق دخل و تصرفی ندارد بلکه شیوه تبلیغ کانون و آموزشگاه ها به گونه ای است که این فکر را در اذهان خانوادهها و دانشآموزان تقویت میکند.
مدیر مدرسه نمونه دولتی توحید با اشاره به اینکه البته ناگفته نماند که این امر تا حدودی به عدم ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش چه در سطح کلان و چه در سطح پایین بر می گردد،گفت:جایگاه مدیر بنا به تصمیمات خارج از مجموعه و حتی گاه سیاسی خیلی زود عوض می شود.
ایازی نیا ادامه داد: عدم اعتماد به مدارس یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت هاست چون برمبنای آمار مدارس پیش نمی رویم بلکه هر کسی که آماری ارائه داد فوراً مورد قبول واقع میشود و بر همان اساس تصمیمگیری می کنیم.
وی به عدم ساختار کنکور هم اشاره کرد و گفت: ساختار کنکور در کشور ما انسجام ندارد و هر سال دانشآموز بر اساس یک تراز میتواند رتبه بیاورد چنانچه امسال حتی مدرسان سطح بالا هم اعلام کردند سوالات کنکور زمان زیادی برای پاسخگویی نیاز داشت.
ایازی نیا در ادامه عدم خود باوری را از جمله دلایل دیگر موفق نشدن دانش آموزان عنوان کرد که و افزود: متاسفانه امروز منِ مدیر اگر تصمیم می گیرم فلان کار را در جهت رشد کنکور انجام دهم چنان هجمه ای از همه سو بر مدیر وارد می شود که هم خودباوری را از دانشآموزان ما گرفته و هم ساختار آموزش و پرورش را، یعنی این سازمان به عنوان یک ارگان مستقل حق هیچگونه تصمیمگیری را ندارد.
وی ادامه داد: نگاه لحظهای به آموزش داشتن یکی از ایرادهایی است که تاثیر منفی زیادی دارد به طور مثال موفق نبودن فارس در کنکور امسال، بر چه مبنایی چنین حرفی عنوان میشود در صورتی که نتایج واقعی و نهایی هنوز اعلام نشده است.
عدم توجه به معیارها و مهارت های کنکوری از دلایل دیگری بود که مدیر مدرسه توحید به آن اشاره کرد و ابراز داشت: در این مسئله نیز دچار ضعف هستیم چون ۳۰ آیتم در قبولی کنکور موثر است که تنها 2 آیتم مربوط به تحصیل است و مابقی در شکل گیری روند روح و روان افراد موثر است به عنوان مثال همیشه کلمه استاد پروازی به اعتقاد بنده یک کلمه بی مفهوم بوده است چون اگر کسی در شهر خود موفق عمل کرده باشد دیگر فرصتی برای پرواز به دیگر استانها و شهرها ندارد.
این مدیر مدرسه که سال ها در مدارس مختلف نمونه دولتی، خاص و عادی خدمت کرده است بر این باور است که هیچگاه عدم موفقیت ها آسیبشناسی نشده و تنها بر اساس آمار در مورد آنها صحبت شده است در صورتی که آسیب شناسی بیش از دو سال نیاز به کار دارد تا ارزیابی شود.
ایازی نیا در ادامه به بحث نرمالیزه سازی مدارس هم اشاره کرد و گفت: در هیچ کجای دنیا حتی بهترین کشورها به لحاظ آموزشی،مدارس سمپاد وجود ندارد که این هم به دلیل کارشناسی عمل نکردن است چون هنوز تعریف درستی از هوش نداریم و حتی هنوز منبع سوالات مدارس سمپاد را از آزمون ریبن انتخاب میکنند پس ساختار آموزشی ما به سمت بیراه در حال حرکت است.
وی در ادامه به بخشی از موفقیتهای مدرسه توحید هم اشاره کرد و افزود: طبق آماری که تاکنون معلمان و مدیران جمع آوری کرده اند امسال در رشته علوم تجربی رشد بسیار خوبی داشتیم در ریاضی موفقیت نسبی بوده اما در علوم انسانی اصلاً موفقیت آمیز عمل نکردیم چون بیشتر علوم انسانی های ما خوابگاهی بودند که نگاهشان به سمت دانشگاه فرهنگیان است و بیشتر به لحاظ خانوادگی بحث اشتغال برایشان مهم است.
۱۸۶ هزار دانشآموز تحت پوشش طرح ملی شهاب هستند
در ادامه این گفتگو ها رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش فارس در پاسخ به این سوال که آیا خط کش گذاشتن بین دانش آموزان کار درستی است و آیا در بین دانش آموزان مدارس عادی استعدادهای برتر وجود ندارد؟عنوان کرد: قطعاً دانشآموزان مستعد در مدارس عادی هم وجود دارند و امروز تلاش ما در مدارس استعدادهای درخشان بر این است که نُرم کلاسی را به یک نُرم مطلوب برسانیم یعنی اگر در مدرسه عادی در یک کلاس ۳۵ دانشآموز وجود دارد در مدرسه سمپاد این تعداد به حداقل برسد تا دانش آموز بتواند به خوبی حرکت کند.
غلامی با بیان اینکه بعضی وقتها این سوال مطرح میشود که آیا عدالت آموزشی حکم میکند که همه بچه ها از یک نوع آموزش و امکانات مساوی برخوردار نباشند؟اظهار کرد: من تاکید میکنم عدالت آموزشی به این صورت نیست بلکه این گونه است که هر کسی به اندازه و تناسب توان و ظرفیتش باید به آن توجه کرد این که بگوییم همه ما در یک فضا با هم برابر هستیم این طور نیست کسی که انگیزه، استعداد و وقت بیشتری دارد باید در یک جایگاه بهتر مورد رسیدگی بیشتر قرار گیرد پس خط کشی که عنوان کردید ضرورت دارد، چون برخی دانشآموزان که ویژه هستند باید وقت ویژه هم برای آن در نظر گرفت.
وی در ادامه به برنامه ملی شهاب اشاره کرد و افزود: امروز در آموزش و پرورش برنامه ملی شهاب را داریم که ۱۸۶ هزار دانشآموز تحت پوشش آن هستند، طبق این طرح هر دانش آموز مستعدی که در مدرسه عادی حضور دارد باید شناسایی شود تا برای آنها نیز برنامهریزی مناسب صورت گیرد که از پایه چهارم آغاز میشود و تا پایه دوازدهم ادامه دارد و مختص عموم دانش آموزان است و تمام استعدادهای درسی فرهنگی و هنری را مورد بررسی قرار میدهد پس تاکید می کنم عدالت حکم می کند که برای فرزندانمان بر اساس توانشان برنامه ریزی کنیم.
رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش فارس همچنین عنوان کرد:خیلی از مردم ما اینگونه فکر می کنند که مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی صرفاً تنها و بهترین راه برای ورود به دانشگاه و موفقیت در کنکور است، در صورتی که بنده تاکید می کنم واقعاً به این شکل نیست بلکه تمرکز این مدارس بر روی فعالیتهای پژوهشی نیز بسیار زیاد است چنانچه در دو سال گذشته هم در تعداد طرحهای شرکت کننده و هم در کشور و هم در تعداد برگزیدگان جزء 3 استان برتر کشور بوده ایم.
غلامی با بیان اینکه متاسفانه کمتر به این نکته توجه میشود،تصریح کرد: خواهش من از رسانه ها این است که انصاف را رعایت کنند و این گونه مسائل را هم منعکس کنند.
وی ادامه داد: ما طرحی در مدارس سمپاد داریم که طبق آن باید هر دانش آموز در یک المپیاد علمی کار و شرکت کند تا دانش آموزان ما برای زمینه نخبگی آماده شوند چرا که برای ما کنکور تنها یک مقوله و راه موفقیت نیست ما در حوزه پرورشی هم بهترین ورزشکار ها یا موزیسین ها را در مدارس سمپاد داریم.
او ادامه داد: در طرح فراگیر قرآن هم بالای ۷۰ درصد از دانشآموزان در این طرح شرکت میکنند همچنین در مدارس سمپاد کاپ هایی داریم که به کارگاه های آموزشی و پژوهشی اطلاق می شود که طبق آن بچهها باید پژوهش محور باشند و مقاله هایی در حضور معلم و در مدرسه بنویسند، لذا نگاه مردم به سمپاد و نمونه دولتی را به نگاه عادی تبدیل نکنیم که دانش آموز با هر زحمتی به آن ورود پیدا می کند تا فقط در کنکور موفقیت کسب کند، درست است کنکور بخشی از وظایف ما است اما تنها راه موفقیت نیست.
مدیر شخص نیست، مدیر افکار و برنامههای فرد است
ایازی نیا مدیر مدرسه نمونه دولتی توحید در ادامه در پاسخ به این سوال که نقش مدرسه را چقدر در موفقیت دانشآموزان موثر می دانید؟ گفت: بنده همیشه اعتقاد دارم که مدیر شخص نیست، مدیر افکار و برنامههای فرد است که اجرا می کند و زمانی موفق خواهیم بود که تمام حیطه ها را در مسیر آموزش قرار دهیم از طرفی نیز جایگاهها را تعریف و شناسایی کنیم و سپس استفاده از برنامههای آموزشی خوب همراه با مدرسه صورت گیرد چون نقش مدرسه بسیار پررنگ و موثر خواهد بود.
بهروز مدیر مدرسه شهید دستغیب نیز در خصوص نقش مدرسه در موفقیت دانشآموزان گفت: ۲۴ سال است در آموزش و پرورش خدمت می کنم که شش سال در مدارس سمپاد و مابقی در مدارس عادی از دورترین روستاها گرفته تا مدارس شهر شیراز همه را تجربه کرده ام پس معتقدم آنچه بیش از همه باعث موفقیت یک دانش آموز می شود این است که اعتماد لازم را به مدرسه داشته باشد، مدرسه را منزل اول خود احساس کند چون بیشترین ساعات روز را با ما و در کنار ما هستند تا در منزل و کنار خانواده، پس من مدیر بیشتر از پدر و مادر با دانش آموز هستم لذا اعتماد بین دانش آموز و کادر مدرسه باید وجود داشته باشد که موفقیت حاصل شود.
وی در ادامه به طرح چند سوال پرداخت و گفت: نکتهای که برای بنده همواره مطرح است این که آیا وظیفه آموزش و پرورش موفق کردن دانش آموز برای رسیدن به کنکور است یا رساندن به مرحله نهایی تحصیل و المپیاد؟ آیا مسئولیت این کار به عهده وزارت علوم نیست؟ آیا تاکنون مسئولی آمده و قدمی در این راستا برداشته است؟
وی اضافه کرد: سومین نکته اینکه امسال مدال طلای جهانی کامپیوتر از آنِ دانش آموزان استان فارس شد پس چرا توسط رسانه ها و مسئولین دیده نشد چرا شهردار یکی از تابلوهای تبلیغاتی را برای اطلاع رسانی این موفقیت در اختیار ما قرار نداد، حتی از مسئولان استانی کسی توجهی نکرد که این در جای خود یک ضعف به شمار میرود،چون به نظر بنده آموزش و پرورش برای هیچ یک از ما مسئولین اهمیتی ندارد.
در پایان این میز گرد گریزی هم به عزل و نصب های سیاسی اموزش و پرورش زده شد و در پاسخ به گلایه مدیر مدرسه شهید دستغیب در خصوص بیتوجهی رسانهها به مدال المپیاد، گفته شده رسانه ها از این موضوع ناراضی هستند که مگر دانش آموزان گوشت قربانی هستند که توسط انتصابات سیاسی مقام ارشد استانی مورد آزمایش قرار گیرند گرچه هر سه مهمان دعوتی شیرازه این اعتراض را وارد دانسته و آنان نیز از این گونه عزل و نصبهای سیاسی و شبانه به شدت گلایه مند بودند و این کار را آفت بزرگ آموزش و پرورش عنوان کردند./
انتهای پیام/
نظرات بینندگان