اجرای طرح محدوده ترافیکی شیراز / طرح موفق نمی شود!
به گزارش شیرازه احمدرضا نقیبزاده امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس اظهار داشته: طرح محدوده ترافیکی شیراز از دور دوم شورای اسلامی این شهر به تصویب رسید که سپس به شورای حمل و نقل استان فارس و وزارت کشور ارسال و اقدامات نخستین انجام شد.
وی تصریح کرد: طبق مصوبه شورای شهر مقرر شده بود که این طرح در سال گذشته اجرایی شود که با سهلانگاری مواجه شده و اجرایی نشد.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: محدوده ترافیکی شهر شیراز به دلیل فراوانی مراکز درمانی، تجاری، خدماتی و اداری با سفرهای بسیاری مواجه شده که موجب گره خوردن ترافیک در این محدوده است.
نقیبزاده اضافه کرد: شهرداری شیراز برای اجرای طرح محدوده ترافیک این کلانشهر اعلام آمادگی کرده است اما شورای اسلامی شهر شیراز برای انجام و اجرایی شدن بهتر این طرح نظارت و کارشناسی دوبارهای را انجام میدهد که در صورت تائید این طرح برای اجرایی شدن به شهرداری ابلاغ میشود.
مسئول کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: طرح محدوده ترافیکی یکی از عوامل مهم در روانسازی ترافیک در هسته مرکزی کلانشهر شیراز است.
اما این اظهارات در حالی است که رئیس پلیس راهور استان فارس از عدم موفقیت این طرح سخن به میان آورده است. محمدرضا ضیایی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس اظهار داشته: ما فقط محدوده ترافیکی تهران را الگو قرار میدهیم و دنبالهرو هستیم و با وجود اینکه میتوانیم خود الگویی نو و تازه ایجاد کنیم، داروی درد ترافیک شیراز را اشتباه ارائه میدهیم.
معاون راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی استان فارس با تاکید بر معضل ترافیک شهر شیراز افزود: هسته مرکزی شهر پر از مراکز خدماتی، درمانی و اداری است که اگر آنان را گسترش دهیم و در چند نقطه شهر پراکنده کرده و بتوانیم جا به جایی سفر ایجاد کنیم میتوانیم کمی از مشکلات ترافیک را از بین ببریم.
این مسئول راهنمایی و رانندگی اضافه کرد: به عنوان یک کارشناس معتقدم طرح محدوده ترافیک در شهر شیراز موفق نمیشود اما به خاطر اینکه تصویب شده است باید اجرا شود.
وی تصریح کرد: ما هنوز میترسیم خطوط ویژه را اجرا کنیم و وظیفه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری این شهر و پلیس است که محیط را برای خودروهای شخصی محدود کرده و با گسترش و آسایش خودروهای عمومی آنها را جایگزین خودرو های شخصی کنیم.
رئیس پلیس راهور استان فارس بیان کرد: ما هنوز تاکسیها را غریبه میدانیم و جایی را در طرحهای ترافیکی و آسایش و راحتی کار برای آنها در نظر نگرفتهایم.
ضیایی بيان كرد: برای طرح محدوده ترافیک شیراز نخست باید رانندگان را آموزش داده و آنان را در طرح مشارکت دهیم تا 10 سال آینده دوباره نگوییم چرا این طرح با موفقیت انجام نشده است.
وی ادامه داد: کلنگزنی بسیاری از پارکینگها شروع و برخی اجرایی شدهاند اما تا جابهجایی سفر انجام نشود باز نیز کمبود پارکینگ احساس میشود.
مسئول راهنمایی و رانندگی فارس در ادامه اذعان كرد: اجرای این طرح بدون زیرساختها امکانپذیر نیست و باید به گونهای آن را اجرا کنیم که شهروندان کمترین ضرر را ببینند.
معاون راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی استان فارس خاطرنشان کرد: نصب بدون کارشناسی برخی تجهیزات رانندگی موجب کشته شدن شهروندان میشود که در همین راستا طبق ماده 3 قانون راهنمایی و رانندگی تجهیزات فراهم شده باید هماهنگ با نقطه نظرات پلیس انجام شود.
ضیایی افزود: کار ایمنی دوربرگردانها در سطح کلانشهر شیراز اجرایی نشده است.
به نظر می رسد این عدم هماهنگی ها در میان مسئولین امر و اظهار نظرات متفاوت و رسانه ای شدن این نظرات می تواند اصل طرح را با شبهات زیادی مواجه سازد.