سوانح ترافیکی اولین عامل مرگومیر افراد زیر ۴۰ سال است
به گزارش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه» به نقل از «وبدا» علوم پزشکی شیراز، هما یوسفی مدیرگروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همزمان با روز جهانی قربانیان سوانح ترافیکی، گفت: سوانح و حوادث ترافیکی در سراسر دنیا بهعنوان علت اصلی ناتوانی و مرگومیر شناخته شده و یک مشکل عمده بهداشت عمومی در کشورهای درحالتوسعه و توسعهیافته است.
وی افزود: این حوادث از جمله اصلیترین عوامل مرگومیر در جهان بوده و اولین دلیل مرگ در بهترین سالهای زندگی انسانها یعنی در سنین جوانی و معمولاً کمتر از ۴۰ سال است.
یوسفی ادامه داد: این موضوع علاوه بر ازبینبردن انسانهای جوان در بهترین دوران زندگی هزینههای مالی، روحی، روانی، درد و غم بسیاری را برای خانوادههای آنها و همچنین جامعه به دنبال دارد.
مدیرگروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با بیان این که یک حادثه رانندگی علاوه بر مرگ یا معلولیت، باعث بروز مشکلات فراوان در زمینههای اقتصادی، اجتماعی و روانی در جامعه (مشکلات فردی، خانوادگی) میشود، خاطرنشان کرد: این مشکلات از مسائلی که به دلیل ازدسترفتن یا معلولیت عضوی از یک خانواده بهویژه افراد سرپرست خانوار، ایجاد میشود تا مشکلاتی که زندانیشدن مقصران در حوادث فوتی و جرحی برای خود و خانواده و جامعه ایجاد میکنند.
۳ نفر از هر ۴ مصدوم تصادفات مرد هستند
یوسفی یادآور شد: علاوه بر این هر ساله میلیاردها تومان برای دیه فوتیهای این حوادث و همینطور خسارت وارده به اتومبیلها پرداخت میشود. از هر ۴ مصدوم ۳ نفر مرد هستند و نزدیک به ۷۵ درصد از مرگها در نیروهای مولد اتفاق میافتد.
وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ بر اساس سامانه ثبت مراجعان حوادث ترافیکی بیمارستانها، حدود ۷۷۹ هزار نفر در اثر تصادف ترافیکی به بیمارستانها مراجعه کردهاند که ۵۳۵ هزار نفر آنها (۶۹.۱۴ درصد) مرد بودهاند. همچنین ۵۶۸ هزار نفر (۷۳.۳ درصد) در گروه سنی ۱۵-۶۰ سال قرار داشتهاند که جمعیت مولد کشور هستند.
مدیرگروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: از این تعداد مرگ ۸۰.۳ درصد مرد و ۱۹.۷ درصد زن بودهاند. علت بیشتر بودن آمار فوتی مردان مواجهه بیشتر و خطرپذیری بالاتر است.
یوسفی بیان کرد: در سند ملی راهبردی افزایش امید به زندگی و ارتقای سلامت جوانان، حوادث ترافیکی و جادهای، اولین عامل مرگ در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: عابرین پیاده ۱۹.۹ درصد، دوچرخه ۷ رصد، موتورهای دو یا سهچرخ ۲۲ درصد، خودروهای چهارچرخ با اجازه حمل کمتر تا ۹ مسافر یا ۳۵۰۰ کیلوگرم ۵.۶ درصد، خودروهای ۴ چرخ سبک ۴۶.۸ درصد، خودروهای چهارچرخ با اجازه حمل بیش از ۹ مسافر ۰.۹ درصد، خودروهای سنگین حمل بار ۲.۷ درصد، سایر خودروها ۵ درصد از آمار سوانح جادهای را به خود اختصاص دادهاند.
مدیرگروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اعلام این که سالانه بیش از یک میلیون و ۲۴۰ هزار مرگ و قریب ۵۰ میلیون مصدوم ناشی از حوادث ترافیکی در جهان اتفاق میافتد، گفت: بررسیها نشان میدهد ایران در جایگاه هفتمین کشور با میزان مرگومیر جادهای بالا در قاره آسیا قرار گرفته است.
یوسفی بیان داشت: بر اساس اعلام نیروی انتظامی ۶.۴ درصد از درآمد ناخالص ملی کشور صرف هزینههای تصادفات رانندگی میشود. قربانیان اصلی این حوادث، اغلب در سنین ۱۵ تا ۴۴ساله و بهویژه جوانان هستند.
عوامل مؤثر در بروز حوادث ترافیکی
وی ابراز داشت: بهطورکلی در بروز حوادث ترافیکی چهار عامل اصلی انسان، وسیله نقلیه، جاده (زیرساختها) و عوامل محیطی نقش دارند. البته نباید شرایط مربوط به سیاستها و برنامههای موجود در یک جامعه را بیتأثیر دانست.
وی تصریح کرد: از نظر عامل انسانی رتبه اول حوادث رانندگی به آن دسته از رانندگانی تعلق میگیرد که موقع رانندگی تمرکز لازم را نداشته باشند و در حال خوردن و آشامیدن و یا ارسال پیامک و صحبتکردن با تلفن همراه و یا نگاهکردن به گوشی برای جهتیابی خودرو بهجای تمرکز روی جاده و اطراف خودرو و عدم توجه به علایم راهنمایی باشند.
مدیرگروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت سبقت و سرعت غیرمجاز را از عوامل دیگری انسانی در تصادفات خواند و اظهار کرد: این عوامل از اساسیترین عوامل بروز تصادفات هستند. اکثر تصادفات جادهای موقعی رخ میدهد که راننده خودرو با وجودنداشتن دید کافی (مثلاً در پیچها و یا جاهایی که خط ممتد وجود دارد) سبقت میگیرد و حوادث مرگباری را رقم میزند.
یوسفی عدم رعایت فاصله مجاز، بیتجربه بودن راننده، خشم و درگیرشدن رانندگان، عابرین پیاده، رفتارهای پرخطر، مصرف داروها و مخدرها، توجه نداشتن به خطوط و عدم رعایت حقتقدم، عبور از چراغقرمز، ازدحام داخل خودرو، آشنا نبودن به جاده، خستگی و خوابآلودگی راننده، سن راننده، زمان رانندگی، طول مدت رانندگی، عدم توجه به مهارت، سلامت، تمرکز رانندگی صاحب خودرو و سایر خودروها، عدم توجه به علائم نصب شده بر روی سایر خودروها و توقف ناگهانی در خطوط عبوری را سایر عوامل انسانی سوانح رانندگی در جادهها برشمرد.
تکالیف و اقدامات حوزه بهداشت در خصوص حوادث ترافیکی
وی اسناد بالادستی موجود نظیر سند ملی کنترل و پیشگیری بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط، قانون برنامه ششم توسعه، قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه، آئیننامه مدیریت ایمنی حملونقل و سوانح رانندگی در خصوص کاهش پیامدهای ناشی از حوادث ترافیکی را تکالیف این حوزه برشمرد و گفت: بدیهی است عمل به این اسناد مستلزم عزم ملی، هماهنگی و برنامههای مشترک با کلیه ذی نقشان میباشد که در این راستا علاوه بر برنامههای مستقل، به وظایف محوله در قالب کمیسیون ایمنی راهها، آموزشوپرورش و سایر سازمانها عمل میشود.
مدیرگروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت برنامههای آتی این گروه در راستای کاهش پیامدهای سلامتی در حوادث ترافیکی در حوزه بهداشت را تداوم، تقویت و بازبینی برنامههای موجود، ایجاد برنامههایی در راستای فرهنگسازی در خصوص فرهنگ ترافیکی بهویژه در خردسالان باهدف نهادینهشدن آن، تکمیل و بارگذاری محتواهای آموزشی در حوزه حوادث در سایت معاونت بهداشت برای دسترسی عام، تدوین و بازبینی کتاب راهنمای مراقبت از حوادث ترافیکی ویژه گروه مجهز سلامت به دانشگاهها بهعنوان دستورالعمل کشوری، بازبینی بستههای آموزشی سفر ایمن در برنامه سلامت نوروزی، تقویت برنامههای مشارکتی با سایر ذینقشان و بهرهبرداری از ظرفیتهای آنها در جهت همافزایی اقدامات، اعلام کرد.
انتهای پیام/