کد خبر: ۱۶۳۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

شهرداری خواستار افزایش نرخ کرایه تاکسی است

رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز در صحن علنی شورای شهر شیراز در خصوص دلایل شهرداری برای تعیین نرخ کرایه تاکسی گفت: تیم کارشناسی شهرداری پس از بررسی‌های صورت گرفته در خصوص نرخ هر کورس تاکسی با در نظر گرفتن تمام هزینه‌ها و به ازای هشت ساعت کار و پیمایش ۱۰۰ کیلومتر در روز به نرخ کرایه ۱۰ هزار تومانی در هر کورس رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»،  نرخ کرایه تاکسی‌ها در شیراز ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۲ برای هر کورس هفت هزار تومان تعیین شد نرخی که هرکورس چهار هزار تومان بود.


افزایش خودسرانه، پیش از تصویب
در پی تصویب مصوبه افزایش نرخ کرایه تاکسی در اسفندماه سال گذشته برخی رانندگان تاکسی در این کلان‌شهر اقدام به افزایش کرایه‌ها کردند در صورتی که مصوبات شوراهای اسلامی باید به تصویب فرمانداری‌ها برسد و بعد از آن برای اجرا ابلاغ شود.


فرماندار شهرستان شیراز چهاردهم فروردین ۱۴۰۳ در پی این اقدام گفت: بر اساس انتشار مطالبی در فضای مجازی درباره افزایش نرخ کرایه تاکسی، بعضی رانندگان اقدام به افزایش نرخ کرایه کرده‌اند که این کار خلاف قانون است و در صورت مشاهده برخورد می‌شود.


لطف‌الله شیبانی گفت: تاکنون هیچ مصوبه‌ای مبنی بر افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های درون شهری شیراز به فرمانداری ارجاع نشده است.


وی ادامه داد: اگر مصوبه‌ای در خصوص نرخ کرایه تاکسی‌های درون شهری به فرمانداری ارجاع شود و در صورت تأیید از سال ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی دارد.
شیبانی بیان کرد: شهروندان شیرازی در صورت مشاهده افزایش نرخ کرایه تاکسی در شیراز موارد را به فرمانداری، تعزیرات حکومتی و یا سازمان حمل و نقل شهرداری شیراز اطلاع دهند.


نخستین افزایش
لایحه‌ای که ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۲ به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر شیراز رسید به این شرح است که نرخ کرایه تاکسی به ازای هر کورس هفت هزار تومان تعیین شد.


در مورد انواع حمل و نقل شهری نیز ۱۳ عضو شورای شهر مصوب کردند که سامانه حمل و نقل ویژه معلولین (به ازای هر سفر نفر) ۲۰ هزار تومان، ورودی تاکسی‌های فرودگاه و راه‌آهن ۴۱ هزار و ۷۵۰ تومان و به ازای هر کورس اضافه نیز مبلغ پنج هزار و ۲۵۶ تومان دریافت شود.


در ادامه این مصوبه آمده است که نرخ تاکسی‌های بی‌سیم و بخش خصوصی، ترمینال، شرکت‌های حمل و نقل دارای ورودی ۲۴ هزار و ۴۱۳ تومان مورد تصویب قرار گرفت.


این مصوبه پس از ارسال به فرمانداری همچون سایر مصوبات شورا در خصوص تعیین نرخ کرایه مورد پذیرش واقع نشد و بار دیگر به شورا بازگردانده شد.

شهرداری خواستار افزایش نرخ کرایه تاکسی است

شهرداری خواستار افزایش نرخ
رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز در صحن علنی شورای شهر شیراز در خصوص دلایل شهرداری برای تعیین نرخ کرایه تاکسی گفت: تیم کارشناسی شهرداری پس از بررسی‌های صورت گرفته در خصوص نرخ هر کورس تاکسی با در نظر گرفتن تمام هزینه‌ها و به ازای هشت ساعت کار و پیمایش ۱۰۰ کیلومتر در روز به نرخ کرایه ۱۰ هزار تومانی در هر کورس رسیده است.


پیمان باباخانی افزود: حتی با نرخ کرایه ۱۰ هزار تومان به ازای هر کورس نیز معیشت رانندگان تاکسی باز هم تحت شعاع قرار می‌گیرد.


رضا محمدیان عضو شورای شهر شیراز نیز در خصوص تعیین نرخ کرایه تاکسی در صحن علنی شورای شهر گفت: شورای اسلامی شهر شیراز تنها ۶۰ درصد نرخ تاکسی را افزایش داد و این در حالی است که کرایه تاکسی در شیراز به ازای هر کورس چهار هزار تومان بوده و در مصوبه شورا به هفت هزار تومان رسید.
وی ادامه داد: مرکز آمار ایران نرخ تورم را ۴۸ و ۵ دهم درصد اعلام کرده و با توجه به ایراد فرمانداری در خصوص تعیین نرخ کرایه تاکسی پیشنهاد شده تا پس از رندسازی نرخ‌ها کرایه تاکسی در شیراز به ازای هر کورس ۶ هزار تومان تعیین شود.


عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: برخی از رانندگان تاکسی‌های درون شهری به اعضای شورای شهر مراجعه کرده‌اند و تأکید داشته‌اند که حتی اگر نرخ هر کورس تاکسی هفت هزار تومان نیز باشد باز هم مشکلات معیشتی آنان ادامه دارد.


کاهش پس از افزایش
نرخ کرایه تاکسی‌های درون شهری شیراز بار دیگر در یک‌صد و پنجاهمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز به تصویب رسید.
در این جلسه طرح افزایش نرخ کرایه جا به جایی مسافر در شبکه حمل و نقل مسافر شامل انواع تاکسی شهر شیراز در سال ۱۴۰۳ با حضور ۱۳ نفر از اعضای شورا بررسی و به تصویب رسید.


بر اساس ماده واحده این طرح نرخ کرایه جابجایی مسافر در شبکه حمل و نقل مسافر شامل انواع تاکسی شهر شیراز در سال ۱۴۰۳ برابر نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران به تصویب رسید که نرخ کرایه تاکسی گردشی (هر کورس) ۶۰ هزار ریال، فرودگاه و راه آهن ورودی ۳۶۰ هزار ریال و به ازا هر کیلومتر پیمایش ۴۵ هزار ریال و به ازا هر دقیقه توقف ۱۵ هزار ریال تعیین شد.


همچنین نرخ کرایه تاکسی بی‌سیم و بخش خصوصی، ترمینال، شرکت‌های حمل و نقل ورودی ۲۱۰ هزار ریال، به ازا هر کیلومتر پیمایش ۴۵ هزار ریال و به ازا هر دقیقه توقف ۱۵ هزار ریال تعیین شد. در ماده واحده این طرح آمده است؛ نرخ کرایه تاکسی‌های فعال در فرودگاه شیراز، تاکسی بی‌سیم، پایانه‌های مسافربری، تاکسی راه آهن و شرکت‌های حمل و نقل از ساعت ۲۲:۳۰ لغایت ۶ صبح مشمول ۲۰ درصد افزایش خواهد بود.


این مصوبه نیاز به تأیید فرمانداری شیراز دارد
نرخ‌های کرایه تعیین شده برای تاکسی‌ها در شیراز به گونه‌ای است که در صورت پرداخت نقدی و به دلیل نبود پول خرد، عدد رُند شده به سمت رانندگان تمایل پیدا کرده است.


مثلاً نرخ هرکورس تاکسی گردشی در شیراز چهار هزار تومان تعیین شده اما تاکسی‌ها عملاً پنج هزار تومان از مسافر می‌گیرند. اینک که هر کورس تاکسی گردشی شیراز هفت هزار تومان مشخص شده، رانندگان در دریافت نقدی کرایه، بیش از این مبلغ از مسافران خواهند گرفت.


راه حل این مشکل استفاده از روش‌های پرداخت الکترونیک است که برخی تاکسی‌ها به این روش، مجهز شده‌اند. 


انتهای خبر/
 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان