کد خبر: ۱۶۴۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
منتخب مجلس دوازدهم مطرح کرد:

ارتقا تجارت نفت به ۲ میلیون بشکه

منتخب مجلس دوازدهم به بیان توضیحاتی درباره میزان رشد ارتباطات انرژی با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم و اهمیت دادن به فعال شدن دیپلماسی انرژی در این دولت پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، رمضان علی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم و منتخب مجلس دوازدهم در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، درباره میزان رشد ارتباطات انرژی با کشور‌های همسایه در دولت سیزدهم و اهمیت دادن به فعال شدن دیپلماسی انرژی در این دولت گفت: دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور فقید عملکرد خیلی خوبی در حوزه فعال کردن دیپلماسی مخصوصاً دیپلماسی انرژی داشت.

وی در ادامه بیان کرد: این دیپلماسی انرژی با کشور‌های همسایه و حتی کشور‌هایی که به عنوان یک مجموعه عمل می‌کنند مثل کشور‌های اوراسیا و.... نیز روابط در حوزه انرژی توسعه پیدا کرد.

سنگدوینی افزود: روابط اقتصادی و تجاری و حتی فرهنگی هم در دستور کار دولت سیزدهم بود و بر خلاف ادوار گذشته و علی رغم تحریم‌ها اقدامات زیادی برای توسعه مناسبات به کشور‌های همسایه در حوزه انرژی برداشته شد.

وی خاطرنشان کرد: در دولت رئیسی انتقال گاز و برق با کشور‌های ترکیه، عراق انجام شد. با کشور ترکمنستان سوآپ گازی که سال‌ها متوقف شده بود، با توسعه دیپلماسی انرژی این ارتباط بار دیگر برقرار شد. انتقال برق بین کشور‌هایی مثل پاکستان، عراق، آذربایجان و افغانستان در راستای توسعه دیپلماسی انرژی و فعال کردن آن انجام شد.

این منتخب مجلس دوازدهم با اذعان به اینکه این ارتباطات برقرار شده بین ایران و کشور‌های همسایه در افزایش تجارت نفت و گاز تأثیر بسزایی داشت ادامه داد: علاوه بر این به دلیل اهمیت ویژه‌ای که رئیس جمهور فقید به حوزه انرژی داده بود در دو سال دولت سیزدهم با قطعی برق در تابستان‌ها حداقل برای بخش خانگی و تجاری رو به رو نبودیم و حتی قطعی برق در بخش‌های صنعت و کشاورزی هم مدیریت می‌شد.
وی با تأکید بر اینکه تلاش شد در قطعی‌های برق در دو سال دولت رئیسی صنعت آسیب کمتری ببیند ادامه داد: علاوه بر این شاهد توسعه برداشت انرژی در صنعت نفت بودیم و فاز ۱۴ پارس جنوبی با ظرفیت ۵۰ میلیون متر مکعب به بهره‌برداری رسید. فاز دوم پالایشگاه آبادان نیز به بهره‌برداری رسید که در تولید نفت گاز و بنزین برای کشور تأثیر‌گذار است.

 

ارتقا تجارت نفت به ۲ میلیون بشکه در روز در دولت سیزدهم

وی در ادامه گفت: در راستای فعال کردن دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای هم به شرکت‌های دانش بنیان داشت تا به این وسیله اقدام به رسوخ و ورود علم و فناوری به حوزه صنعت نفت و گاز کنند.

سنگدوینی با بیان اینکه ایران ظرفیت‌های خالی این پالایشگاه‌ها را فعال کرد و این اقدامات توانست کمک بسیار زیادی در دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز و فعال شدن دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم داشته باشد افزود: دولت سیزدهم در بخش اقتصاد نفت و نیرو بسیار موفق و فعال بود. فعال کردن دیپلماسی انرژی باعث شد که تجارت نفت از ۳۰۰ بشکه در روز به حدود ۲ میلیون بشکه در روز رسید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به صورت روزانه حدود ۱۶۰۰ بشکه نفت صادر می‌کنیم علاوه بر این ظرفیت پالایشگاه‌های خود را نیز تأمین می‌کنیم که بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر روزانه ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین و حدود ۹۰ میلیون لیتر گازوئیل در کشور تولید می‌کنیم که موارد بسیار با اهمیتی است که در دولت شهید رئیسی محقق شد. 

انتهای خبر/

برچسب ها: شیراز ، اقتصادی ، تجاری
نظرات بینندگان