کد خبر: ۱۶۴۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۶ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
جمعه‌های مهدوی با شیرازه؛

توجه به مقام امام‌زمان (عج) هنگام حج

کارشناس قرآن کریم گفت: از آیات قرآن مشخص می‌شود وقتی به حاجی گفته می‌شود به مقام ابراهیم توجه کند و در این محل نماز بخواند، یعنی توجه داشته باشد که اینجا محلی است که نبوت و امامت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود عالی با اشاره به اینکه میان آیات قرآن کریم در باره انجام مراسم حج، به مقام ابراهیم اشاره شده است، گفت: در آیه ۱۲۴ سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُک لِلنَّاسِ إِماماً» یعنی به مقام امامت حضرت ابراهیم (ع) اشاره می‌کند و در آیه بعدی، یعنی آیه ۱۲۵ سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّی؛ مقام ابراهیم را مصلای خودتان قرار دهید.» 


کارشناس قرآن کریم توضیح داد: از مجموع این آیات نکته مهمی مشخص می‌شود، وقتی به حاجی گفته می‌شود؛ به مقام ابراهیم توجه کن و در این محل نماز بخوان، یعنی توجه داشته باش که اینجا محلی است که نبوت و امامت قرار گرفته است.

چرا کعبه در منطقه‌ای ناهموار قرار دارد؟

این استاد اخلاق با بیان اینکه حج‌گزار در حین انجام اعمال حج و طواف باید به حضرت امام‌زمان (عج) خود توجه کند، گفت: باید دقت شود که حج زمانی قبول می‌شود و مورد پذیرش درگاه حضرت حق قرار می‌گیرد که اصل امامت پذیرفته شود و مورد توجه قرار گیرد.


محقق قرآن کریم تصریح کرد: قرآن کریم در مورد مراسم حج تأکید فرموده است که دقت کنید و از یاد امامی که باید به‌عنوان جلودار حرکت شما قرار بگیرد غافل نباشید، نماز خواندن در مقام ابراهیم به همین معناست و دوری از غفلت را نشان می‌دهد.


وی تصریح کرد: یکی از اسرار باطنی حج و طواف این است که انسان در زمان ورود به بیت‌الله الحرام به یاد مقام و جایگاه امام خود باشد و برای این پرسش پاسخ داشته باشد که چه کسی را به‌عنوان امام خود می‌داند. ذهن ما، شیعیان، باید معطوف به امام‌زمان (عج) باشد؛ چراکه تأکید قرآن بر مقام ابراهیم نشان جایگاه امام در زندگی است.


حجت‌الاسلام عالی به نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد اشاره کرد و گفت: خداوند علاوه بر اینکه در آیات مربوط به حج به جایگاه امام اشاره فرموده، در مورد روز قیامت هم تأکید فرموده است که در آن روز هر کسی با امام خودش محشور می‌شود، همان‌طور که در آیه ۷۱ سوره مبارکه اسراء فرموده است: «یوْمَ نَدْعُوا کلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِی کتابَهُ بِیمینِهِ فَأُولئِک یقْرَؤُنَ کتابَهُمْ وَ لایظْلَمُونَ فَتیلاً».


محقق قرآن کریم خاطرنشان کرد: این‌که در زمان حج تمتع باید به نقش امام توجه داشته باشیم و امام خود را بشناسیم برای این است که در روز قیامت سرافکنده نباشیم، چون هر گروه از انسان‌ها با امام خودشان محشور می‌شوند.


وی یادآوری کرد: در زمان حج هم مشخص می‌کنیم که چه کسی امام ماست و از چه کسی پیروی می‌کنیم، چون یکی از اسرار باطنی حج همین موضوع است و بدون مشخص کردن امام و معطوف کردن ذهن به سمت او در زمان احرام حج کامل نمی‌شود، چنان‌که حضرت امام محمدباقر (ع) هم در این باره فرموده است: تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَامِ؛ کامل شدن حج و به اتمام رسیدن حج به این است که انسان به لقاء امامش برسد و به او توجه داشته باشد.


انتهای خبر/

منبع: تسنیم
برچسب ها: شیراز ، حج ، مهدوی
نظرات بینندگان