کد خبر: ۱۶۴۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۸ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
تحلیل گر مسائل سیاسی در گفتگو با شیرازه:

عید قربان جنبه‌های سیاسی و اجتماعی دارد

تحلیل گر مسائل سیاسی گفت: جز انبیا و اولیا کسی دیگری نمی‌تواند عمق جنبه‌های توحیدی و سیاسی این عمل را ادراک کند و این آزمون الهی حضرت ابراهیم (ع) پیش از آنکه جنبهٔ توحیدی و عبادی داشته باشد، جنبه‌های سیاسی و ارزش‌های اجتماعی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، روز دهم ذی‌الحجه یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان است. خداوند بلندمرتبه این روز را به‌پاس آمادگی حضرت ابراهیم (ع) در قربانی‌کردن فرزند و تسلیم حضرت اسماعیل برای قربانی شدن عید قرارداد.
 
 عید قربان که بعد از وقوف در عرفات (مرحله شناخت) و مشعر (محل آگاهی و شعور) و منا (سرزمین آرزوها، رسیدن به عشق) فرامی‌رسد، عید رهایی از تعلقات است. رهایی از هر آنچه غیر خدایی است. در این روز حج‌گزار، اسماعیل وجودش را، یعنی هر آنچه بدان دلبستگی دنیوی پیدا کرده قربانی می‌کند تا سبک‌بال شود.
 
 سید محسن هاشمی ضمن تبریک عید سعید قربان در گفتگو با خبرنگار شیرازه بیان کرد: این عید بزرگ مسلمانان، انسان‌های آگاه را به یاد قربان گاه ابراهیمی می‌اندازد قربانگاهی که درس فداکاری و جهاد در راه خدا را یادآور می‌شود.
 
 تحلیل‌گر مسائل سیاسی تصریح کرد: جز انبیاء و اولیاء کسی دیگری نمی‌تواند عمق جنبه‌های توحیدی و سیاسی این عمل را ادراک کند و این آزمون الهی حضرت ابراهیم ع پیش از آنکه جنبهٔ توحیدی و عبادی داشته باشد، جنبه‌های سیاسی و ارزش‌های اجتماعی دارد.
 
 هاشمی افزود: پاداش اعمال ما فقط زمانی نمود پیدا می‌کند که عزیزترین داشته‌های خود را در راه دین خدا و عدل الهی فدا کنیم و از خودگذشتگی را به جهانیان ابلاغ کنیم.
 
 تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه داد: اکنون ابرقدرت‌های زمان ما بت‌های بزرگی هستند که جهانیان را به اطاعت و کرنش و پرستش خود می‌خوانند و می‌خواهند تحلیل و عقاید باطل خود را به جهان تحمیل کنند و سیل شیطانی بنیانکَن اسلام زدایی را در سراسر عالم بیفکنند.
 
 هیچ بتی بدتر و خطرناک‌تر از طاغوت‌های طول تاریخ نیستند و این بت‌ها هرچه هستند و هرچقدر قدرتمند باید شکسته شوند و این عمل تنها بابصیرت و پیروی از فرامین مقام معظم رهبری که عهده‌دار ولایت مسلمین جهان هستند امکان‌پذیر خواهد شد تا این نظام و انقلاب به دست وارث اصلی آن که حضرت ولی‌عصر عج است برسد. 
 
 بر همین اساس وحید عیدی در گفتگو با خبرنگار شیرازه بیان کرد: عید شریف قربان عیدی که یادآور روز آزمایش و امتحان حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل است که از آن سربلند بیرون آمدند.
 
 کارشناس مذهبی ادامه داد: عید قربان روزی است که خدا در سورهٔ بقره آیهٔ ۲۴ بدان این‌گونه اشاره کرده است که اگر این کار را نکردید و هرگز نتوانید کرد پس بپرهیزید از آتشی که هیزم آن مردم بدکار و سنگ‌های خارا است که (از قهر خدا) برای کافران مهیا شده است و بزرگ‌ترین امتحانی که خداوند متعال در طول عمر حضرت ابراهیم از ایشان گرفت همین امتحان به ذبح فرزندش اسماعیل بود تمام حیواناتی که در سرزمین منا در روز عید قربان ذبح می‌شوند همگی فدیه حضرت اسماعیل هستند این امتحان سخت و سنگین بود که خدا دیگر بعد از آن آزمونی از حضرت نگرفت و خداوند با این آزمون امتحانات را بر حضرت ابراهیم تمام کرد.
 
 وحید عیدی تأکید کرد: این واقعه مصادف با مقام امامت آن حضرت بود؛ یعنی علاوه بر نبوت و رسالت ایشان مقام امامت هم داشتند و شاید کمتر کسی به این موضوع پرداخته باشد
 
 وی اظهار کرد: روز عید قربان یک نوع درک و رسیدن و همچنین نزدیک‌شدن به مقام امامت نیز برای هر عارفی می‌تواند باشد
 
 عیدی با بیان اینکه إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ وقتی ابراهیم از آن امتحان سربلند بیرون آمد خداوند گفت من تو را به پیشوایی خلق برگزینم و این مقام امامت به‌قدری سخت است که حضرت ابراهیم می‌فرماید: وَمِنْ ذُرِّییّتِی فرزندانم را نیز علاوه بر مقام نبوت و رسالت به مقام امامت نائل گردان و خداوند می‌فرماید این عهد من به ظالمین نمی‌رسد، افزود: دایره امامت محدوده است و گسترده نیست؛ لذا عید قربان در کنار اینکه روز عید و خوشی است نشانگر یک سختی‌های عمیق نیز است که انسان باید آزمون محور زندگی کند و بداند خدا او را نیافریده مگر برای آزمایش إِلَّا یَبْلُوَکُمْ أَییُکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا و آزمایش‌های خداوند بعضی مواقع بسیار سخت خواهد شد و اگر انسان بتواند از آن آزمایش سخت سربلند بیرون بیایید آن عید واقعی است؛ چون خدا در آن لحظات امداد خود را می‌رساند.


 عید قربان جنبه‌های سیاسی و اجتماعی دارد

 از نظر بعد روان‌شناختی عید قربان پیوند واقعی ناامیدی به امید است آنجا که حضرت ابراهیم دست‌وپای اسماعیل را باز می‌کند و زیباترین صحنه رقم می‌خورد و یکدیگر را در آغوش می‌گیرند و پایان آن سختی شدید یک نعمت بسیار خاص است و یکباره در آن ناامیدی جوانه امید می‌روید. 
 
 
 سعید عرب در گفتگو با این رسانه بیان کرد: در قرآن برای تشریح مسئله قربانی حضرت ابراهیم این‌گونه آمده است که «رَبِّ إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّییَتِی بِوادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّم» ابراهیم ۳۷ امام امت تاریخ خود را می‌بیند و به تأثیرگذاری اقدام خود واقف است حضرت ابراهیم فرزندی که هنوز در دوره طفولیت است را می‌آورد و می‌فرماید بخشی از نسل خودم را آوردم و اینجا ساکن کردم.
 
 
 فعال رسانه‌ای گفت: حضرت ابراهیم در ابتدا نسل خود را آورد و برای امت خود در این بیابانی که کویری بیش نبود شهر به پا کرد و سپس حضرت دعایی می‌کنند: «فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوی إِلَیْهِمْ وَ ارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ یَشْکُرُونَ» خدایا قلوب عده ای از بندگانت را به سمت این ذریه من متمایل کن.
 
 وی تأکید کرد: حضرت می‌فرماید «أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ» نفرموده همه، چون همه لیاقت آن که دلبسته این فوض عظیم بشوند نیستند همچنین سیره امام این است که وقتی یک امت می‌سازد، از خدا تقاضا کند که برای هدایت این امت یک پیامبری قرار بدهد.
 
 وی در پایان گفت: حضرت ابراهیم از خدا خواست که ائمه‌ای در نسل او قرار بدهد و آگاه بود که خدای متعال پیامبر خاتم را از همین امت مبعوث می‌کند زمانی که حضرت ابراهیم فرزند دوساله خود به کویر آورد، تمام مسیر را می‌دید.
 
 حضرت ابراهیم برای نفس خود کار نکرد و تسلیم امر خدا شد و این‌گونه بود که با ذبح حضرت اسماعیل حیات‌وممات جاودانه گرفت و این باید سرلوحه زندگی ما قرار گیرد که با ذبح تعلقات، امیال و هوای نفس خود در مسیر الهی گام برداریم.
 
 به گزارش شیرازه، عید سعید قربان یکی از اعیاد اسلامی است که به عید الضحی معروف است و به نقل از روایت امیرالمؤمنین امام علی (ع) از رسول خدا صلی الله علیه وآله روز عید قربان، هنگام خواندن خطبه می‌فرمود: امروز، روز «ثجّ» و «عجّ» است. ثجّ، خون قربانی‌هاست که می‌ریزید. پس نیّت هرکس صادق باشد، اولین قطره خونِ قربانی او کفّاره همه گناهان اوست و «عجّ»، دعاست. پس به درگاه خداوند دعا کنید، قسم به آن که جان محمّد صلی الله علیه وآله در دست اوست، از اینجا هیچ‌کس بر نمی‌گردد، مگر آمرزیده شود، جز کسی که گناه کبیره انجام داده و بر آن اصرار ورزد و در دل خود، تصمیم بر ترک آن ندارد.
 
 انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

برچسب ها: شیراز ، قربان ، عید
نظرات بینندگان