کد خبر: ۱۶۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۹ - ۰۸ تير ۱۴۰۳
جمعه‌های مهدوی با شیرازه؛

انتخاب اصلح گامی بزرگ به سمت ظهور

انتخابات عرصه تبلور اراده مردم در تعیین بخشی از شرایط و احوالات آینده ملی و مذهبی خود و خانواده می‌باشد و همیشه اهتمام بصیرانه به این کنش سیاسی از تاکیدات موکد و مهم همه بزرگان خصوصا علما و اندیشمندان اسلامی است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، آنچه در انتخابات تجلی اراده مردم است، دوراهی انتخاب افراد صالح و شایسته برای استفاده از همه امکانات و فرصت‌ها برای زمینه سازی ظهور و یا انتخاب غلط در تعیین حاکمانی است که نه تنها زمینه ظهور را فراهم نکرده، بلکه خود به مانعی برای ظهور تبدیل شده و جامعه اسلامی را علی رغم علاقه و تلاش مردم به عقب باز می‌گردانند.

با انتخاب غلط، انتخاب‌گر خواسته یا ناخواسته وارد در محدوده ظلم شده که در محدوده وسیعی از رفتارهای انسان تعریف می‌شود و اقسام آن ـ اعم از ظلم به نفس، ظلم به دیگران، ظلم به خدا و ظلمی که حاکمان مرتکب می‌شوند، می‌تواند سرنوشت انسان را تغییر دهد.

امام زمان (عج) برای برقراری عدالت و تأسیس مدینه فاضله قیام کرد و مصداق کامل آن در محو همه مراتب ظلم متبلور می‌شود. انسانی که به دنبال انجام وظایف فردی خود در عصر غیبت است باید به گونه‌ای عمل کند که در این محدوده‌ وسیع قرار نگرفته و به عبارت بهتر ظالم نباشد.

بدین ترتیب هم از غضب حضرت در امان می‌ماند و هم با بسط عدالت ـ هر چند محدود ـ گامی در جهت پیشبرد آرمان امام‌زمان (عج) برداشته و ان‌شاءالله لبخند رضایت را بر لبان مبارک ایشان خواهد نشاند.

نگاه به عرصه انتخابات از منظر انتظار و زمینه سازی برای ظهور ایجاد و گسترش عدالت(هر چند حداقلی)، اهمیت پرداختن به آن روشنگری و بصیرت افزایی را در این عرصه برایمان صد چندان نموده تا جایی که احساس می‌شود رسیدن به عاقبت نیکو و فرجام شایسته به چگونگی انتخاب در این عرصه‌ها بستگی دارد.

انتخابات عرصه تبلور اراده مردم در تعیین بخشی از شرایط و احوالات آینده ملی خود و خانواده می‌باشد و همیشه اهتمام بصیرانه به این کنش سیاسی از تأکیدات موکد و مهم بزرگان خصوصا علما و اندیشمندان اسلامی است. 

با نگاه به این ضرورت، باید اوصاف مدیران مهدوی در جامعه منتظر را در چند نوشتار در جمعه‌های مهدوی خدمت شما عزیزان مورد بررسی قرار داده تا ملاک شایسته‌ای برای انتخاب نیکو و صحیح در دستان همگان باشد.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ

اما یکی از آیات سیاسی و راه‌گشای قرآن در این ایام پر التهاب انتخابات آیه ۵۴ سوره مبارکه مائده است. آیه‌ای که از آیات مهدوی قرآن بوده و به آیه ایرانیان در قرآن نیز از آن یاد می‌شود بعد از نزول این آیه شریفه پیامبر اکرم (ص) دست به شانه سلمان زده و فرمود مصداق این آیه سلمان و قوم او (ایرانی‌ها)می‌باشند.

در احادیث دیگری نیز یکی از مصادیق و افراد آیه شریفه مذکور را منتظرین امام‌زمان (عج) در عصر غیبت یاد کرده‌اند که جمع بین احادیث می‌تواند بیانگر و روشن کننده این سرّ و رمز باشد که شاید مراد ایرانیان منتظر امام‌زمان(عج) می‌باشد.

خدای متعال در این آیه شریفه به کسانی که ایمان آوردند می‌فرماید: ای گروهی که ایمان آورده‌اید هر که از شما که از دین خود مرتد شود به زودی خدا قومی را برمی‌انگیزد که آن‌ها را بسیار دوست داشته و آنها نیز خداوند را دوست می‌دارند، نسبت به مومنین متواضع و رئوف بوده و در برابر کافران سرافراز و مقتدرند در راه خداوند اهل جهاد و تلاشند و از نکوهش و سرزنش ملامت کنندگان هراسی ندارند این فضل خدا است که به هر که بخواهد اعطا می‌کند.

رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در خصوص این آیه می‌فرمایند: چنان‌چه بخواهیم جسارت کنیم و عرض بکنیم ملاک انقلابی بودن در این مجموعه‌ها چیست، بنده به نظرم می‌رسد ملاک انقلابی بودن، تقوا است، شجاعت است، بصیرت است، صراحت است، نترسیدن از «لَومَهَ لآئِم» است؛ اینها ملاک انقلابی بودن است.

چنان‌چه ما تقوا داشته باشیم، شجاعت لازم را هم داشته باشیم، صراحت لازم را هم البتّه‌ در جایی که صراحت لازم است؛ آنجایی که تَکنیه لازم است، نه؛ آنجا صراحت مضر است، اگر توانستیم اینها را انجام بدهیم انقلابی هستیم‌.

شناخت درست از دشمن داشته باشیم. دشمن یک جبهه است؛ دشمن یک فرد که نیست، یک دولت خاص که نیست، یک جبهه است؛ ما باید این جبهه را بشناسیم و ببینیم چه کسی وابسته‌ به این جبهه است و از کجا این جبهه، جوری حرکت می‌کند که می‌تواند ما را نسبت به خودش مشتبه کند.

جبهه‌ دشمن را بشناسیم، شیوه‌های دشمنی را هم بشناسیم؛ بدانیم دشمن‌ چه جوری دشمنی می‌کند. گاهی هست که دشمن وارد می‌شود، یک کاری را شروع می‌کند به قصد یک هدف خباثت‌آمیز و ما درست نمی‌دانیم آن هدف چیست؛ ظاهر کار را نگاه می‌کنیم می‌بینیم کار خوبی است و از آن استقبال می‌کنیم؛ در حالی‌که او دارد آن هدف خودش را دنبال می‌کند.

از این قبیل در کشور داشته‌ایم و داریم مواردی را که آن‌ها یک کاری را شروع کردند با یک هدفی، ما هم ظواهر کار را نگاه کردیم گفتیم عجب! خب اینکه کار خوبی است، اینکه اشکالی ندارد، در حالی‌که اگر بصیرت داشته باشیم، اگر اهداف دشمن را بشناسیم، این‌ طور گول نمی‌خوریم.

 

بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری_۱۳۹۵/۰۳/۰۶

تحلیل آیات:

چند نکته نسبت به آیه عرض کرده سپس به ویژگی‌هایی که خدا برای بهترین بندگان خود بیان می‌کند، می‌پردازیم:

۱_مؤمن باید به فکر عاقبت خود باشد، چه بسا مؤمنانى که مرتدّ شوند. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ»

۲_کفر یا ارتداد گروهى از مؤمنان، به راه خدا ضربه نمى‌زند. فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ‌ …

۳_اسلام رو به گسترش است، تنها به ریزش‌ها نگاه نکنیم به رویش‌ها نیز نگاه کنیم. مَنْ یَرْتَدَّ … یَأْتِی اللَّهُ

۴_در آینده‌ای نه چندان دور، پرچم اسلام را کسانى بدست خواهند گرفت که عاشق خدا و مجاهد و با صلابت باشند. یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ‌ … أَعِزَّهٍ

 

 

انتهای خبر/

منبع: فارس
برچسب ها: شیراز. ، انتخابات ، فارس
نظرات بینندگان