کد خبر: ۱۶۴۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۷ - ۱۰ تير ۱۴۰۳
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خبرداد:

دستاوردهای علوم پزشکی شیراز در دولت سیزدهم

دانشگاه علوم پزشکی در طول مدت دولت سیزدهم ۷۸ مرکز ارائه خدمات بهداشتی درمانی را بنا یا تکمیل یا مجهز کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، عباس رضاییان زاده صبح امروز ١٠  تیرماه در جمع اصحاب رسانه گفت: در حوزه بهداشت و درمان، استان فارس دارای ۳۴ شهرستان و منطقه است و شایان‌ذکر است دانشگاه علوم پزشکی شیراز گسترده‌ترین ساختار شبکه بهداشتی درمانی را در کشور دارد.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: در ابتدای شروع دولت که گریبان‌گیر مشکل ویروس منحوس کرونا شده بودیم، حوزه بهداشت دسترسی عادلانه‌ای برای آحاد جامعه به خدمات سلامت و واکسن کرونا را سهولت بخشید.

 وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی یک سری خدمات حاکمیتی را مانند واکسیناسیون وغربالگری نوزادان برای ۲۳ بیماری دگرگشتی ارثی به طور صد درصد انجام شد.

 رضاییان زاده در بحث غربالگری شنوایی تأکید کرد: سابق حدود ۲۹% از نوزادان برای شنوایی، غربالگری می‌شدند که دانشگاه علوم پزشکی این غربالگری را به ۱۰۰% رسانده است و رتبه برتر کشوری را کسب کردیم و همان هفته اول که نوزادان برای واکسیناسیون و غربالگری مراجعه می‌کنند، غربالگری نیز برای ناشنوایی انجام می‌شود که اگر این ناشنوایی در همان هفته اول تولد تشخیص داده شود و در سه‌ماهه اول قطعی بشود با پیوند حلزون قبل از ۱۸ ماهگی به مرکز کاشت حلزون معرفی و این مشکل به طور کامل رایگان و بدون دریافت هیچ هزینه‌ای برای بیماران رفع می‌شود و ما در سالهای آینده کودک ناشنوا در استان نداریم و این پوشش صددرصد انجام شده است که در این پویش استان فارس رتبه برتر کشوری را کسب نموده است.


 وی با اشاره به انواع بیماری سالک تصریح کرد: در اواخر سال ۱۴۰۱ حدود ۵ هزار بیمار سالک در استان وجود داشت که شناسایی بیماران سالک در مناطق پرخطر به‌صورت خانه‌به‌خانه و کاملاً رایگان انجام شد و کلیه شبکه‌های بهداشت و درمان این استان به مرکز تشخیص و درمان این بیماری مجهز شده‌اند که با این اقدام دانشگاه علوم پزشکی توانست رتبه اول کشوری را دریافت کند همچنین دانشگاه ما یک نماینده از داوطلبان سلامت داشت که رتبه برتر کشوری را در طرح داوطلب سلامت دریافت نمود و از دست ریاست محترم جمهور شهید آیت‌الله رئیسی جایزه دریافت کرد.
 
 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی در طول مدت دولت سیزدهم ۷۸ مرکز ارائه خدمات بهداشتی درمانی را بنا یا تکمیل یا مجهز کرده است.


 رضاییان زاده وی دررابطه‌با سامانه سلامت نگار گفت: در حوزه درآمدی با طراحی سامانه سلامت نگار مسئله کنترل درآمد حل شد که نسخه الکترونیک آن در تمامی مراکز نیز راه‌اندازی شد و این دسترسی را می‌دهد که به‌صورت صددرصدی به این اشراف برسیم.
 وی اظهار داشت: پویش واکسیناسیون تکمیلی سرخجه و فلج اطفال نیز انجام شد که در این پویش ۲۹ هزار و ۹۷۲ نفر از اتباع غیرایرانی بر علیه فلج اطفال و ۱۶ هزار و ۱۴ نفر بر علیه سرخک و سرخجه در استان واکسینه شدند.
 رضائیان زاده در بحث جوانی جمعیت تصریح کرد: با راه‌اندازی قرارگاه جوانی جمعیت از سقط ۴۰۵ جنین سالم از خرداد ۱۴۰۱ تا امروز جلوگیری شده است و در سال گذشته موفق به کسب رتبه برتر در این حوزه شدیم.

وی در مورد شاخص‌های اچ‌آی‌وی و ایدز گفت: یک زمانی که ویروسی که در بدن بیمار اچ‌آی‌وی بروز می‌کند بایستی با دارو به کمترین مقدار ممکن برسد و این را تحت عنوان ویرال لود یا سرکوب‌کردن ویروس و کاهش بار ویروس در بدن بیمار اچ‌آی‌وی مثبت انجام می‌گیرد که دانشگاه علوم پزشکی شیراز توانست رتبه اول کشوری را در سال ۱۴۰۲ کسب کند همچنین در سال ۱۴۰۱ رتبه اول کشوری رو داشت.
 
 وی از ارزیابی کارمندان علوم پزشکی و کادر درمان خب داد و گفت: پاسخگویی و رضایت مردمی در اولویت قرار دارد که در بحث پیگیری شکایات از طریق سامانه ۱۹۰ دانشگاه علوم پزشکی شیراز اقدامات مثمرثمری صورت پذیرفته است که در این پایش رتبه اول کشوری را کسب نمودیم در این راستا تمامی شکایت‌ها ضبط و توسط ناظرین بررسی و رسیدگی صورت می‌گیرد.


 وی در ادامه اظهار کرد: این دانشگاه در برنامه مراقبت و سلامت مادران رتبه برتر و اول کشوری را کسب نموده و در این راستا به شناسایی و درمان بیماران دیابتی و فشارخونی پرداخته شد که خوشبختانه رتبه اول کشوری را در سال ۱۴۰۲ کسب شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی پس از اظهاراتش در پایان نشست خبری به سؤالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ داد.

نظرات بینندگان