کد خبر: ۱۶۴۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۷ تير ۱۴۰۳

آئین مردم کوار در دهه اول محرم

شام غریبان در شهرستان کوار با مراسم لاله‌گردانی و روشن‌کردن شمع اجرا می‌شود، به این صورت که برادران پیشاپیش جمعیت و خواهران پشت سر آنان حرکت می‌کنند و با هم اشعار شام غریبانی زمزمه می‌کنند.

قاسم بازیار در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، ضمن تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: یکی از نعمت‌هایی که جامعه شیعه دارد، وجود مقدس امام حسین (ع) و عاشورا است که درس با عزت و سربلندی زندگی کردن و زیر بار ظلم نرفتن را به شیعیان یادآور می‌شوند.
 

وی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر زنده نگه‌داشتن اسلام به‌واسطه محرم و صفر گفت: برنامه‌هایی که در دهه اول محرم در شهرستان کوار برگزار شد، برکات بسیار خوبی برای مردم و خصوصاً خانواده‌هایی که خود و فرزندانشان را بیمه این راه کرده‌اند، خواهد داشت.

مسئول شورای هیئات مذهبی شهرستان کوار در ادامه گفت: امید است بتوانیم روز به روز با شناخت و معرفتی که از مجالس اهل‌بیت (ع) به دست می‌آوریم زندگی خوب و شیرینی داشته و درس‌های عاشورا را در زندگی خود پیاده کنیم.

وی افزود: یکی از اتفاق‌های خوب دهه اول محرم در شهرستان، شروع به کار مجدد برنامه‌های محرم چند روستای کوار بود که با استقبال چشمگیر مردم مجدداً شروع به فعالیت کردند.

مسئول شورای هیئات مذهبی شهرستان کوار اجرای سبک‌های سینه‌زنی سنتی، مراسم لاله‌گردانی در شام غریبان، حضور در گلزار شهدای شهرها و روستاهای کوار و برگزاری مراسم عزاداری در این اماکن مقدس را از جمله آداب و رسوم مردم شهرستان در دهه اول محرم عنوان کرد.

 ۸۰ هیئت مذهبی در کوار فعالیت می‌کنند.

قاسم بازیار با بیان اینکه قریب به ۸۰ هیات مذهبی، مناسبتی و محرمی در شهرستان کوار فعالیت دارند، گفت: نزدیک به ۴۰ هیات مذهبی ثبت شده در سازمان تبلیغات داریم که هیئات و روضه‌های خانگی مستثنی از آمار کلی هیئات مذهبی در شهرستان هستند.

آیین مردم کوار در دهه اول محرم

 

وی افزود: در چندین روستای کوار و شهر اکبرآباد در شام غریبان، مراسم لاله‌گردانی و روشن‌کردن شمع اجرا می‌شود، به این صورت که برادران پیشاپیش جمعیت حرکت کرده و خواهران پشت سر آنان حرکت می‌کنند و با هم اشعار شام غریبانی زمزمه می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: بسیاری از هیئات مذهبی در شهرستان با راه انداختن دسته‌های عزاداری در صبح و عصر عاشورا به سوی گلزار شهدای شهرها و روستاهای خود حرکت می‌کنند و در آنجا به نوحه‌سرایی و سینه‌زنی می‌پردازند.

وی با اشاره به برگزاری سوگواره احلی من العسل برای نوجوانان در شهرستان اظهار کرد: برای اولین‌بار روستاهای ارباب سفلی و علیا سوگواره درس‌آموز احلی من العسل را اجرا نمودند.

بنا به گفته این مقام مسئول همایش شیرخوارگان حسینی در شهرستان کوار به همت مجمع شیرخوارگان حضرت علی‌اصغر (ع) برگزار شد و مداحان با حضور در این مراسم به روضه‌خوانی و نوحه‌سرایی پرداختند.

وی افزود: با اتمام نوای جنگ در روز عاشورا، مردم کوار در شام غریبان به احترام امام حسین (ع) طبل‌ها و سنج‌ها را کنار می‌گذارند و با روشن‌کردن شمع و سینه‌زنی به عزای این امام همام و اهل‌بیت (ع) و اصحاب ایشان می‌نشینند.

مسئول شورای هیئات مذهبی شهرستان کوار با اشاره به اجرای سبک سینه‌زنی سنتی در برخی از نقاط شهرستان گفت: در بعضی از روستاهای شهرستان و شهراکبراباد سینه‌زنان، دست‌ها را در هم گره‌ کرده و به عزاداری و سینه‌زنی در سوگ اباعبدالله الحسین (ع) می‌پردازند.

انتهای خبر/224224


 

برچسب ها: فارس ، شیراز ، شیرازه ، کوار
نظرات بینندگان