کد خبر: ۱۶۴۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

خیز خرامه برای تبدیل به قطب صنعتی

 برنامه‌ریزی برای تبدیل شهرک صنعتی خرامه به یکی از قطب‌های صنعتی هم‌جوار مرکز استان فارس در حال انجام است و هم‌اکنون متولیان اقتصادی از انعقاد ۱۱۶ قرارداد سرمایه‌گذاری در این شهرک صنعتی خبر داده‌اند.

 به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، خرامه یکی از شهرستان‌های فارس است که از شمال با ارسنجان، از شرق با بختگان، از شمال غربی با مرودشت و زرقان، از غرب با شیراز، از جنوب با سروستان و از جنوب شرقی با استهبان و فسا همسایه است و در فاصله ۷۵ کیلومتری از شرق شیراز قرار دارد.
 

خیز خرامه برای تبدیل به قطب صنعتی فارس
 ظرفیت‌های اقتصادی خرامه
 
 اقتصاد شهرستان خرامه بر پایه کشاورزی خصوصاً برنج‌کاری و گندم و صیفی‌جات بوده که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و ایجاد سدهای متعدد در سر چشمه‌های رودخانه کر برنج‌کاری کنار گذاشته شده و کشاورزی در منطقه بسیار محدود شده است.
 
 طبق آخرین گزارش‌ها از اداره کل صنعت، معدن و تجارت شهرستان خرامه دارای هزار و ۵۰۷ فقره صنوف تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی همچنین تعداد هفت اتحادیه و یک اتاق اصناف است.
 
 در این شهرستان تعداد هفت معدن با ۶۴ نفر اشتغال فعالیت دارند و ۹ واحد صنعتی با اشتغال ۱۰۰ نفر فعال است؛ همچنین برای تعداد ۸۰ واحد با اشتغال پیش‌بینی‌شده سه هزار و ۶۸۹ نفر، جواز تأسیس صادر شده است.
 
 اهمیت این شهرستان در پیشبرد اهداف اقتصادی استان موجب شده که این منطقه به‌عنوان مقصد مسئولان فارس در سفرهای شهرستانی موردتوجه قرار بگیرد و در حال حاضر نیز متولیان صنعتی استان در تلاش هستند تا این شهرستان را به سمت صنعتی‌شدن سوق دهند.


 
 بازدید از زیرساخت‌های شهرک صنعتی خرامه
 
 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس نیز اخیراً بازدیدی از وضعیت زیرساختی شهرک صنعتی این شهرستان داشته که در این بازدید از برنامه و تدابیر اتخاذ شده برای تبدیل شهرک صنعتی خرامه به یکی از قطب‌های صنعتی استان خبر داده و اعلام کرده که با توجه به موقعیت جغرافیایی و نزدیکی این شهرک صنعتی به مرکز استان و نیز وجود ظرفیت ویژه برای توسعه اراضی صنعتی، دستیابی به این هدف امکان‌پذیر است.
 
 سید مسعود عظیمی افزود: طرح توسعه ۳۰۰ هکتاری شهرک صنعتی خرامه با جدیت در دستور کار قرار داد تا ظرفیت‌ها به‌منظور استقرار و فعالیت طیف گسترده‌ای از صنایع تولیدی فراهم شود.
 
 وی اضافه کرد: با وجود تلاش‌های انجام شده به علت ظرفیت کم اراضی صنعتی در شیراز، امکان استقرار و فعالیت بخش زیادی از واحدهای صنعتی با محدودیت مواجه شده، این در حالی است که شهرک صنعتی خرامه می‌تواند بخشی از خلأ کمبود اراضی صنعتی در مرکز استان را رفع کند و این اقدام دارای توجیه اقتصادی برای طرح‌های سرمایه‌گذاری است.
 
 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس درباره فراهم بودن زیرساخت‌های تولید در شهرک صنعتی خرامه گفت: در بخش اعتبارات زیرساختی نگاه ویژه‌ای به این شهرک صنعتی شده و طرح‌های مختلفی نظیر شبکه فاضلاب، روشنایی معابر، شبکه داخلی گاز و شبکه داخلی آب و جدول‌گذاری با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان در سه سال اخیر به بهره‌برداری رسیده است.
 
 عظیمی مساحت این شهرک صنعتی را ۹۷ هکتار عنوان کرد و افزود: تاکنون ۱۱۶ قرارداد سرمایه‌گذاری در این شهرک صنعتی منعقد شده و ۳۴ هکتار زمین صنعتی نیز واگذار شده که از این تعداد ۱۰ واحد بهره‌بردار با ۲۰۰ نفر اشتغال نیز در مرحله فعالیت است.
 
 به گفته وی تاکنون ۳۸ پروژه زیر ساختی در این شهرک صنعتی اجرا شده که این پروژه‌ها زمینه توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان محروم خرامه را ایجاد کرده‌اند.
 


 مهم‌ترین مشکل شهرک صنعتی خرامه
 
 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس مهم‌ترین مشکل شهرک صنعتی خرامه را کمبود آب دانست و گفت: از دستگاه‌های اجرایی نظیر آبفا، آب منطقه‌ای و نیز فرمانداری شهرستان انتظار می‌رود مساعدت لازم را برای حل این مشکل داشته باشند.
 
 عظیمی از تخصیص ۲۵ مترمکعب آب برای شهرک صنعتی از خط آبرسانی درودزن خبر داد و گفت: امیدواریم با اجرای این پروژه بخش عمده‌ای از کسری آب شهرک صنعتی از این محل تأمین شود.
 
 شهرک صنعتی خرامه در کیلومتر سوم جاده خرامه - شیراز واقع شده و فعالان اقتصادی در این شهرستان امید دارند که روند استقرار و بهره‌برداری از واحدهای صنعتی در این شهرک صنعتی شتاب بگیرد تا هر چه سریع‌تر این شهرستان در مسیر توسعه و گشایش‌های صنعتی حرکت کند.

 

انتهای خبر/
 
 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان