کد خبر: ۱۶۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
مجری بنیاد علوی فارس بیان کرد:

بنیاد علوی بازوی محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان

 مجری بنیاد علوی فارس گفت: بنیاد علوی در استان فارس بیش از ۲۴ شهرستان هدف، حدود هزار و ۵۰۰ طرح اشتغال‌زایی را تاکنون تحت پوشش تسهیلات حمایتی خود با شعار با مردم، برای مردم و توسط مردم قرار داده است.

 به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، امیرلطفی پور امروز سه‌شنبه دوم مردادماه ۱۴۰۳ در نشست خبری با خبرنگاران، کمک به توانمندسازی و توسعه مشاغل شهری و روستایی اقشار کم‌برخوردار، ارتقای اقتصاد روستا و کمک به افزایش درآمد خانوارهای کم‌درآمد را از اهم فعالیت‌های بنیاد علوی در سطح کشور دانست و گفت: طرح بنیاد علوی از سال ۱۴۰۱ در استان فارس شروع و شبکه‌سازی شده و تا به الان این شبکه بسیار گسترده شده و با یاری خداوند متعال به امورات محرومین رسیدگی می‌کنند.
 
 وی با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های اصلی بنیاد توانمندسازی مردم در مناطق کم‌برخوردار و ایجاد فرصت‌های شغلی در این مناطق است، افزود: بنیاد علوی در استان فارس بیش از ۲۴ شهرستان هدف، حدود یک هزار و ۵۰۰ طرح اشتغال‌زایی را تا کنون تحت پوشش تسهیلات حمایتی خود با شعار با مردم، برای مردم و توسط مردم قرار داده است.
 
 مجری بنیاد علوی فارس تصریح کرد: سقف مبالغ تسهیلات اعطایی ۱۵۰ میلیون تومان برای مشاغل کوچک و ۳ میلیارد تومان برای مشاغل گسترده و بزرگ بوده است.


 لطفی پور در ادامه از ایجاد طرح آموزش که برای اولین‌بار در استان فارس شکل گرفت خبر داد و گفت: طرحی که به‌عنوان اولین استان در کشور اجرا کردیم بحث آموزش بود که بعد از ما در کل کشور اجرا شد.


 وی ادامه داد: با مشاهده افرادی که به ما مراجعه می‌کردند و تمایل به ایجاد کسب‌وکار بودند؛ اما توانمندی لازم و دانش کافی برای ایجاد یک شغل را نداشتند، یک تیم آموزشی راه‌اندازی شد.

کار با مردم برای مردم توسط مردم
 مجری بنیاد علوی فارس ضمن توضیح در مورد اجرای این طرح خاطرنشان کرد: در این طرح افراد تیم بندی منطقه‌ای شدند و آموزش‌ها را در ۸ رشته شروع کردیم که در این طرح حدود یک هزار و ۶۰۰ نفر آموزش دیدند که بعد از گرفتن آزمون، این افراد به بازارهای کسب‌وکار معرفی و به‌کارگیری شدند.


 لطفی پور ساماندهی اطلاعات افراد آموزش‌دیده را از دغدغه‌های مهم بنیاد علوی دانست و بیان کرد: سامانه‌ای در این راستا طراحی شد که تمامی اطلاعات افراد و اینکه در کدام قسمت آموزش‌دیده و اینکه این افراد به کجا معرفی شده‌اند ثبت شده است.


 وی یادآور شد: در بحث اشتغال ۲ نوع مخاطب داشتیم که گروه اول از مخاطبان افرادی بودند که توان کارکردن داشتند و گروه دوم افراد ناتوان و مسن و ازکارافتاده بودند، افرادی که در قالب گروه دوم و افراد ناتوان بودند را به کسب‌وکارهای مولد معرفی کردیم که بتوانند یک درآمد پایدار داشته باشند.

کار با مردم برای مردم توسط مردم
 مجری بنیاد علوی فارس در توضیح فعالیت دیگر معاونت‌های بنیاد علوی مطرح کرد: یکی دیگر از معاونت‌های بنیاد علوی بحث اسکان بود، این طرح به این صورت بود که در بعضی از مکان‌ها اگر مکان‌های ورزشی و تفریحی مناسب نبود ایجاد می‌کردیم، همچنین تجهیز آمبولانس، تجهیز سالن‌های ورزشی، نصب چمن مصنوعی، طرح هادی روستایی، مبلمان شهری، خرید و نصب ست بازی در پارک‌ها، ساخت و مفروش کردن مساجد و ساخت یک بخشی هم از زمین‌های طرح مسکن ملی از جمله فعالیت‌هایی بود که معاونت اسکان بنیاد علوی در استان فارس انجام داد.
 
 لطفی پور ادامه داد: یک تفاهم‌نامه با کمیته امداد امضا شد که ۱۰ هزار واحد برای ۱۰ هزار مددجوی کمیته امداد که طی این تفاهم‌نامه ۱۵۰ میلیون تومان بلاعوض به این افراد پرداخت شد و همچنین برای ۲۰ هزار نفر در مناطق محروم مبلغ ۵۰ میلیون تومان وجه نقد و ۱۰ تن سیمان و ۲ تن میلگرد در اختیار گروه‌های جهادی جهت ساخت مسکن برای این افراد قرار داده شد.


 وی بیان کرد: کمک‌های بلاعوض تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای ۴ هزار مددجوی دو معلول به بالای بهزیستی در استان صورت پذیرفت که به طور کل در سطح کشور ۱۳ هزار و ۱۴۰ نفر مددجو از این خدمات استفاده کردند.


 مجری بنیاد علوی فارس گفت: همچنین حدود ۲۸۷ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای مسکن بیماران پروانه‌ای و اقشار کم‌برخوردار تاکنون پرداخت شده که اتمام تفاهم‌نامه آن تا پایان مرداد با بنیاد مسکن است و مجدد این طرح ادامه خواهد داشت.

کار با مردم برای مردم توسط مردم
 لطفی پور خدمت تسهیلگران به مردم را یک جهاد فی‌سبیل‌الله دانست و گفت: به لطف خدا تسهیلگران گروه‌های جهادی با درآمد شخصی خود و به نیابت از ۳۵ شهید استان، توانستند ۳۵ زندانی که جرائم غیرعمد و بدهی مالی داشتند را به‌ویژه از افرادی که به دلیل ورشکستگی در زندان بودند آزاد و به آغوش خانواده بازگردانند.


 وی افزود: برنامه ما در حوزه اشتغال پیشرفت اقتصادی مناطق محروم و روستایی مبتنی بر توانمندسازی، اشتغال‌زایی و پایدارسازی درآمد اقشار ضعیف بود.


 مجری بنیاد علوی فارس تصریح کرد: در این طرح ما ۳ نوع تسهیلات ارائه دادیم، ابتدا تسهیلات خرد و خانگی و دیگری برای مشاغلی که تا ۲ نفر اشتغال ایجاد و بیمه می‌شوند، سقف تسهیلات برای این افراد ۳۰۰ میلیون تومان است که در هر شهرستان به طور متوسط بین ۱۸۰ الی ۳۷۰ مشاغل خورد در استان در نظر گرفته شده است که این گام اول کارمان است.


 لطفی پور گفت: شیوه‌نامه در مناطق کم‌برخوردار و محروم با بررسی کسب‌وکارها و نیازسنجی جامعه هدف صورت‌گرفته و طرح‌ها برای دریافت تسهیلات کم‌بهره به بانک معرفی و مورد حمایت بنیاد قرار می‌گیرند.
 
 
 وی ادامه داد: تمرکز بنیاد علوی پیشرفت مناطق کم‌برخوردار با اولویت قرار دادن روستاها است؛ از این حیث ۷۰ درصد منابع تخصیصی برای روستاهای هدف و ۳۰ درصد برای حاشیه شهرهای بزرگ و شهرستان‌های کوچک منطبق بر آیین‌نامه در نظر گرفته می‌شود.


 مجری بنیاد علوی فارس با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در فرآیند طرح حیات علوی در فارس گفت: در روند برنامه از حیث روبه‌جلو بودن باتوجه‌به عملکرد و سنجه‌ای که در این موقعیت زمانی وجود دارد نیاز به انسجام بیشتر در پیشبرد فرآیند طرح است و انتظار داریم طی روزهای آینده به نقطه مطلوبی برسیم. 

 
 لطفی پور در پایان ضمن قدردانی از زحمات تسهیلگران و جهادگران استان افزود: بنیاد علوی فرایند اشتغال‌زایی را به شبکه مجریان و تسهیلگران خود و حلقه‌های میانی متشکل از مردم سپرده است.
 

انتهای خبر/224224 

نظرات بینندگان