کد خبر: ۱۶۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۷ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۳
نوای دیگری از اهل بیت (ع) در شیراز؛

سومین سوگواره بین‌المللی آواها و نواهای عاشورایی

سومین سوگواره بین‌المللی آواها و نواهای عاشورایی توسط مکتب احیای هنرهای آئینی و عاشورایی در شیراز برگزار شد.

سعید کریمی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، در مورد سومین سوگواره بین‌المللی آواها و نواهای عاشورایی گفت: این رویداد توسط مکتب احیای هنرهای آئینی و عاشورایی برگزار و برنامه با تلاوت قرآن کریم و قرائت زیارت عاشورا آغاز شد.

وی ادامه داد: در نخستین شب از این رویداد ملی در خدمت ۷ استان از سراسر کشور بودیم، امسال در اولین گام از بین‌المللی شدن این سوگواره در خدمت عزاداران و متوسلان حضرت اباعبدالله (ع) از کشور افغانستان بودیم.

 کریمی از چشم‌انداز تداوم این برنامه چنین گفت: در سال‌های آتی از جهان تشیع همچنین کشورهای دیگر که آئین و سوگ حضرت اباعبدالله (ع) را برگزار می‌کنند؛ نیز استفاده و دعوت شود.

 وی از برنامه‌های شب اول بیان کرد: شاهد اجرای نقالی کودکانه از خانم ملکا از شهرستان کازرون بودیم و دومین اجرا از کشور افغانستان و همچنین مداحی سید مسافر از مدافعین حرم بود.

 کریمی افزود: در برنامه شب اول در خدمت مالک سراج که در حوزه آئین‌ها و نواها تجربه‌هایی دارند و از بازیگران عرصه تئاتر و سینما هستند بودیم.

 این مقام مسئول از دیگر برنامه‌های شب اول خاطرنشان کرد: آئین بوشهر چهارمین برنامه‌ای بود که اجرا شد و پس از آن استان خراسان جنوبی، استان یزد و استان کردستان و در انتها استان آذربایجان شرقی و از آئین عزاداری مردم تبریز بهره‌مند شدیم.

 کریمی تأکید کرد: در ابتدای برنامه شب دوم اجرای ارکست سمفونیک فارس را خواهیم داشت که قطعات عاشورایی را مختص این برنامه تهیه کرده اند و به صورت ارکست و گروهی اجرا خواهند داشت که برای اولین‌باراست در سوگواره اجرای ارکسترسمفونیک فارس را تجربه می‌کنیم.

 این مقام مسئول برنامه‌های شب دوم استان فارس را بیان کرد: سید بشیر حسینی از طراحان برنامه حسینیه معلی و همچنین از پژوهشگران حوزه فرهنگ و آئین‌ها عزاداری و اجتماعی در شب دوم در این برنامه حضور دارد.

 کریمی ادامه داد: میزبان استاد محمدرضا اسحاقی و در خدمت استان خوزستان خواهیم بود که میراث‌فرهنگی این استاد را به‌عنوان گنجینه زنده بشری ثبت ملی کرده است. 

 وی از حضور استاد برجسته شیرازی در برنامه خاطرنشان کرد: ابراهیم خشیج که از دشتی خوان‌های ادیب و پیر‌‌‌غلامان شیراز است را میزبان خواهیم بود و همچنین سینه‌زنی سنتی شیراز که در شب دوم اجرا خواهد شد.

 وی ادامه داد: میزبان هادی احمدی از نوجوانان آئینی‌خوان که در برنامه عصر جدید از ایذه خوزستان حضور داشت؛ خواهیم بود و در انتها آیین عزاداری مردم خطه شمال از استان مازندران حسن‌ختام برنامه است.

 

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان