کد خبر: ۱۶۴۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
مدیر مجمع خیران نخبه‌پرور فارس: 

رسانه‌ها در زمینه نخبه‌پروری فرهنگ‌سازی کنند

 مدیرعامل مجمع خیران نخبه‌پرور فارس گفت: بیشتر فعالیت‌های خیران در حوزه‌هایی است که جنبه سخت‌افزاری دارد در حالی که نخبه‌پروری فعالیتی نرم‌افزاری است و به نیروی انسانی توانمند نیاز دارد و از این نظر از رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی در زمینه نخبه‌پروری تقاضای یاری داریم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، حبیب شریف سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران، اظهار کرد: از ابتدای فعالیت مجمع خیران نخبه‌پرور در سال ۱۳۹۵ با این مسئله فرهنگی مواجه بودیم که خیران مایل هستند نتیجه کار خود را ۲ تا سه سال پس از نیت ببینند، به همین دلیل به سراغ اقدامات خیری مانند مدرسه‌سازی، مسجد و حسینیه سازی، مراکز درمانی و خوابگاه سازی و زیرساخت‌هایی از این قبیل می‌روند که سخت‌افزاری است.


 وی افزود: این در حالی است که شناسایی و تربیت یک دانش‌آموز ابتدایی، دست‌کم ۲۰ سال زمان می‌برد تا به نتیجه‌ای قابل‌مشاهده برسد و باید تبیین شود که تربیت نیروهای انسانی توانمند به منزله تجهیزات نرم‌افزاری مدارس، مراکز دینی و بیمارستان‌ها هستند.


 مدیرعامل مجمع خیران نخبه‌پرور از رسانه‌ها خواست تا فرهنگ نخبه‌پروری را در میان خیران ترویج و فرهنگ‌سازی کنند و در این خصوص ادامه داد: حتی اگر خیری علاقه‌مند باشد که نامش ماندگار شود این امکان وجود دارد جوایزی به نام خود او تعریف شود و یک یا چند دانشجو یا دانش‌آموز مستعد، از طریق این بورسیه حمایت شوند، در این قالب جوایز و بورسیه‌هایی با نام بزرگان و نخبگان فارس تعریف شده تا دانشجویان و دانش‌آموزان نخبه از آن بهره‌مند شوند و نام این مفاخر نیز ماندگار و از آنها الگوسازی شود.


شریف ادامه داد: هدف بنیاد ملی نخبگان، شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در مسیر نخبه‌گزینی، نخبه گماری، تکریم نخبگان و الگوسازی از آنها برای نسل آینده است.

وی تصریح کرد: از آنجا که از ابتدا بودجه این بنیاد محدود بوده، موازی با ریل این بنیاد، مجمع خیران نخبه‌پرور در سال ۱۳۹۵ ریل‌گذاری شد تا شمار بیشتری از نخبگان را با خود همراه کند.


 مدیرعامل مجمع خیران نخبه‌پرور با اشاره به طرح‌های این مجمع برای شناسایی، هدایت و تربیت دانش‌آموزان با استعداد، ادامه داد: آنها با توجه به هوش‌های هشت‌گانه ریاضی، علوم‌تجربی، دینی، کلامی، هنری، فضایی، ورزشی و اجتماعی شناسایی می‌شوند و جایزه آنها به‌صورت توانمندسازی است؛ یعنی امکانات و زمینه برای رشد و تربیت آنها فراهم می‌شود.


شریف یادآور شد: امسال نیز ۲۰۰ نفر از دانش‌آموزان مستعد فارس شناسایی شده‌اند که در جشن ربیع، معرفی و جوایز توانمندسازی به آنها اهدا می‌شود. استعدادهای شناسایی و جذب شده، تا زمانی که پویایی خود را حفظ کنند، مورد حمایت خیران نخبه‌پرور قرار می‌گیرند.


وی خاطرنشان کرد: با تشویق بنیاد ملی نخبگان، مجمع خیران نخبه‌پرور فارس به راه‌اندازی این مجمع در استان‌های کشور نیز کمک کرده و مجمع خیران نخبه‌پرور البرز، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، مازندران، هرمزگان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد با حمایت فارس راه‌اندازی شده و یا مراحل ثبت نهایی را طی می‌کند.


 فرصت ثبت‌نام ۱۷ بورسیه‌های علمی انجمن خیران نخبه‌پرور فارس تمدید شد


 مدیرعامل مجمع خیران نخبه‌پرور فارس گفت: برای ۱۷ بورسیه و جایزه علمی سال ۱۴۰۳ فراخوان داده شده، برای اهدای هر یک از این جوایز یک کارگروه تخصصی پرونده‌های رسیده را بررسی می‌کند و با معیارهای علمی این جوایز را به مستعدترین افراد اختصاص می‌دهد.

شریف اعلام کرد: مهلت نام‌نویسی و ارائه مدارک برای بهره‌مندی از جوایز و بورسیه‌های علمی ۱۴۰۳ مجمع خیران نخبه‌پرور فارس، تا ۱۵ شهریورماه تمدید شد.


 حمایت از فارغ‌التحصیلان دکتری و پیشگیری از مهاجرت نخبگان


وی در خصوص حمایت از  فارغ‌التحصیلان دکتری و پیشگیری از مهاجرت نخبگان اظهار کرد: خیران نخبه‌پرور فارس در قالب طرح‌های پسادکتری، دانش‌آموختگان دوره دکتری را به مدت ۲ سال جذب و حقوق ۲۱۰ میلیون‌ریالی آنها را پرداخت می‌کند تا یکی از مشکلات جامعه را حل کنند؛ بسیاری از آنها پس از این دوره جذب دانشگاه‌های کشور می‌شوند.


 مدیرعامل مجمع خیران نخبه‌پرور در پایان بیان کرد: تاکنون ۲۲ دانش‌آموخته دکتری فارس در قالب طرح‌های پسادکتری مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

انتهای خبر/

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان