کد خبر: ۱۶۴۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
واعظ شهیر بوانات: 

نام سیدالشهدا بلندآوازه‌تر از قبل است

واعظ شهیر بوانات گفت: امروزه می‌بینیم نام سیدالشهدا بلندآوازه‌تر از قبل است که نمود آن را در مراسم اربعین یا حضور از کشورهای مختلف مشاهده می‌کنیم.

مهدی جوزدانی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: سیدالشهدا (ع) یکی از اهداف قیام خود را اصلاح جامعه مسلمین بیان می‌کنند در حقیقت امام حسین (ع) به‌تبع اهداف و شرایطی که برادر بزرگوارشان امام حسن مجتبی (ع) داشتند بعد از شهادت ایشان ۱۰ سالی که معاویه زنده بود و حکومت‌داری می‌کرد، به ارشاد و انذار اکتفا کردند؛ اما وقتی معاویه از دنیا رفت و پسر به‌ظاهر مسلمانش عنوان خلیفه مسلمین را غصب کرد حضرت فرمودند با این غصب جایگاه باید فاتحه اسلام را خواند چرا که وی پایند به اسلام نیست.

وی افزود: حضرت می‌دانستند این قیام که دفاع از دین اسلام است هزینه سنگینی همانند شهادت اصحاب و فرزندان حتی علی‌اصغر (ع) و اسیری اهل‌بیت رسول‌الله را به همراه دارد؛ اما چون هدف والا و الهی بود تحمل و رنج این هزینه را به جان خریدند.

 واعظ شهیر بوانات با اشاره به اینکه باید در دفاع از مظلوم در میدان حضور داشته باشیم، خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) به ما یاد دادند باید در دفاع از حق، چه اسلام باشد و چه حق شخص و گروهی پایمال شده باشد در یک‌کلام دفاع از مظلوم باید آزادمردانه در میدان حضور داشته باشیم و از آسیب‌های ظاهری آن هراسی نداشته باشیم.

جوزدانی ادامه داد: شمر صفتان امروز در غزه دست به کشتار کودکان، زنان و مردان بی‌گناه می‌زنند، با این حال مقاومت مردم غزه نشأت گرفته از چه الگویی است؟ 

وی با اشاره به اینکه برخی گمان می‌کنند حماسه کربلا و عاشورا در یک زمان خاص و برای شیعه بوده است، مطرح کرد: ما فقط باید الان مدیحه‌سرای این مصیبت باشیم؛ اما حرکت امام حسین (ع) یک حرکت مؤثر تاریخیِ زنده است که باید از آن الگوبرداری کرد.

واعظ شهیر بوانات آزادمردی، عدم قبول ظلم و استکبار، دفاع از حق خود و دیگران، از شاخصه‌های قیام امام حسین (ع) دانست و گفت: امام حسین (ع) می‌تواند سرلوحه کار و زندگی هر انسانی آزاده‌ای با هر مسلکی باشد از باب مثال مهاتما گاندی رهبر فقید هند می‌گوید من زندگی امام حسین (ع) آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‌ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده‌ام و بر من روشن است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز شود، بایستی از سرمشق امام حسین (ع) پیروی کند.

جوزدانی تصریح کرد: می‌توان گفت صبر، استقامت، پایداری، دفاع از حق و وطن، امروز فلسطینی‌ها به‌ویژه اهالی غزه در برابر حملات و کشتار ناجوانمردانه و شمر صفتانه رژیم غاصب صهیونیستی بر گرفته و در امتداد همان حرکت سیدالشهدا (ع) است که فرمودند «مَوْتٌ فی عِزٍّ خَیْرٌ مِنْ حَیاة فی ذُلٍّ»؛ مرگ با عزّت بهتر از زندگی با ذلّت است.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس، بیان کرد: نباید بگذاریم صدای این مظلومان و ظلمی که در حقشان می‌شود خاموش شود، باید با دفاع و یاری خود حتی به‌صورت انتشار یک عکس در فضای مجازی یا راهپیمایی به ندای این مظلومان در مقابل یزیدیان زمان لبیک گوییم، چرا که آنها چهره پلید و خونخوار استکبار به‌ویژه امریکا و اسرائیل را به‌صورت عملی به نمایش کشیدند تا وجدان همه آزادی‌خواهان را بیدار کنند و به سمت عدالت‌خواهی جهانی حرکت نمایند.

واعظ شهیر بوانات در خصوص این نکته که ایجاد و تقویت روحیه عدالت‌خواهی جهانی، امروزه بین تعداد زیادی از جوانان و دانشجویان غربی ایجاد شده است، تأکید کرد: می‌توان یک زمینه از مقدمات ظهور امام‌زمان (عج) باشد که مردم عدالت‌خواه، مبارز با ظلم و نهایتاً دنبال منجی می‌گردند.

جوزدانی یکی از عوامل انحصار این حماسه و ماندگاری آن را اخلاص و نگاه توحیدی سیدالشهدا (ع) و یاران باوفا و اخلاص اکسیر بقا و ماندگاری دانست و گفت: خداوند در سوره نحل آیه ۹۶ می‌فرماید آنچه نزد شماست از بین رفتنی است؛ اما آنچه نزد خداوند است باقی است. 

وی در پایان افزود: امام حسین (ع) که به این قاعده الهی باور داشتند همه چیز خود را در راه خدا دادند و کارشکنی و ددمنشی دشمنان برای فراموشی سپردن این حادثه و شهدای آن نتیجه نبخشید و امروزه می‌بینیم نام سیدالشهدا بلندآوازه‌تر از قبل است که نمود آن را در مراسم اربعین یا حضور از کشورهای مختلف مشاهده می‌کنیم.

انتهای خبر/224224

برچسب ها: سیدالشهدا ، اربعین ، کربلا
نظرات بینندگان