کد خبر: ۱۶۴۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
نخبه ورزشکار مطرح کرد:

حضرت زینب (س) الگوی مقاومت و ایستادگی

نخبه ورزشکار گفت: حضرت زینب (س) با سخنرانی‌های قدرتمندش در شام و کوفه، افکار عمومی را علیه ظلم و جنایات یزید برانگیخت، این زنان با شجاعت و بیان درد و رنج خود، روح مقاومت و‌ ایستادگی را در جامعه اسلامی تقویت کردند.


ساره جوانمردی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، در تشریح نقش و جایگاه زنان در حماسه عاشورا، بیان کرد: نقش زنان و جایگاهشان در حماسه عاشورا بسیار چشمگیر و تأثیرگذار بوده است، به طوری که در حماسه عاشورا زنانی مانند حضرت زینب (س) و دیگر زنان خاندان امام حسین (ع) نقش مهمی در ثبت و حفظ واقعه عاشورا و ماجرای کربلا ایفا کرده‌اند.

حضرت زینب (س) الگوی مقاومت و ایستادگی
 
وی افزود: حضرت زینب (س) با سخنرانی‌های قدرتمندش در شام و کوفه، افکار عمومی را علیه ظلم و جنایات یزید برانگیخت، این زنان با شجاعت و بیان درد و رنج خود، روح مقاومت و‌ ایستادگی را در جامعه اسلامی تقویت کردند.
 
این نخبه ورزشکار با بیان اینکه پس از عاشورا زنان نقش مهمی در انتقال پیام و معارف عاشورا به نسل‌های بعدی ایفا کردند، خاطرنشان کرد: با برگزاری مجالس عزاداری و تعزیه‌خوانی، حماسه کربلا را در اذهان مردم زنده نگه داشتند، برخی زنان مانند حضرت زینب (س) و‌ ام‌کلثوم (س) با بیان رویداد‌ها و درد و رنج خود، الگوی مقاومت و ایثار را به جامعه ارائه دادند.
 
 جوانمردی با اشاره به اینکه زنان با مشارکت در قیام‌ها و نهضت‌های مذهبی، همچون قیام کربلا معلی، نقش مهمی در حفظ و انتقال ارزش‌های عاشورایی داشتند، مطرح کرد: در مجموع، زنان در حماسه عاشورا و پس از آن، نقش تعیین‌کننده و تأثیرگذاری در حفظ و ترویج معارف عاشورا و روح‌ ایستادگی در برابر ظلم و ستم داشته‌اند.
 
 وی با تأکید بر اینکه ما می‌توانیم از الگوی زنان همانند حضرت زینب (س) و دیگر زنان خاندان امام حسین (ع) در حماسه عاشورا در زندگی امروز به چندین طریق الهام بگیریم، گفت: باید در برابر ظلم و ستم بایستیم و از حقوق خود دفاع کنیم، باید با شجاعت و بی‌باکی، حقایق را بیان کنیم و به حمایت از مظلومان بپردازیم.
 
 عضو تیم ملی تیراندازی بانوان ایران افزود: همانند زنان در قیام‌ها و نهضت‌های مذهبی، باید در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی حضور فعال داشته باشیم و در راستای احقاق حقوق خود و دیگران تلاش کنیم و مطالبات خود را پیگیری کنیم و مشارکت اجتماعی و سیاسی را به منصه ظهور بگذاریم.

حضرت زینب (س) الگوی مقاومت و ایستادگی
 
جوانمردی تصریح کرد: با روایت‌گری از حماسه عاشورا، حضرت زینب (س) و‌ ام‌کلثوم (س)، با بیان درد و رنج خود و ارائه الگو‌های مقاومت و ایثار، به الگوسازی برای دیگران بپردازیم و الهام‌بخش دیگران در مسیر پایداری و عدالت‌خواهی و در حفظ و انتقال ارزش‌های عاشورایی کوشا باشیم و همچنین با آموزش و تربیت نسل‌های آینده، ارزش‌های ایثار، مقاومت و عدالت‌خواهی را به آن‌ها منتقل کنیم.
 
وی ادامه داد: در مجموع، با الهام‌گرفتن از زنان در حماسه عاشورا، می‌توانیم در زندگی امروز شجاعت، مقاومت، ایثار و تلاش برای احقاق حقوق را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم و در تحقق ارزش‌های عدالت‌طلبانه و آزادی‌خواهانه گام برداریم.
 
 این نخبه ورزشی ادامه داد: برای تشویق زنان، امروز به الگوگیری از زنان عاشورا با برگزاری کارگاه‌ها و سخنرانی‌هایی با موضوع زندگی و شخصیت زنان عاشورا برای آشنایی بیشتر زنان با این الگو‌های ارزشمند، تولید و انتشار محتوای آموزشی (کتاب، فیلم، مستند) درباره نقش و جایگاه زنان در حماسه عاشورا می‌تواند در آموزش و آگاهی‌سازی مثمرثمر باشد.
 
 جوانمردی با اشاره به نقش مهم مجالس عزاداری در ترویج فرهنگ عاشورایی، مطرح کرد: مراسم عزاداری و تعزیه‌خوانی با محوریت حضور و نقش زنان در این مجالس، تشویق زنان به مشارکت و انتقال میراث عاشورایی به نسل‌های بعدی در ترویج فرهنگ عاشورایی نقش به‌سزایی دارد.
 
وی اظهار کرد: شناسایی و معرفی زنان الگو در جامعه که از ارزش‌های عاشورایی الهام گرفته‌اند، ایجاد فضا‌های تعاملی برای تبادل تجربیات و الهام‌گیری زنان از این شخصیت‌های برجسته و الگوسازی در این ابعاد باید موردتوجه قرار گیرد.
 
  عضو تیم ملی تیراندازی بانوان ایران بیان کرد: ایجاد فرصت‌هایی برابر برای مشارکت و حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و حمایت از فعالیت‌های زنان در راستای مطالبه‌گری و احقاق حقوق خود و دیگران در جهت تقویت حضور اجتماعی و سیاسی زنان در جامعه بسیار حایز اهمیت است.
 
 
جوانمردی یادآور شد: شناسایی و معرفی روش‌ها و الگو‌های عملی برای به‌کارگیری ارزش‌های عاشورایی در زندگی روزمره زنان، تشویق زنان به اقتدا به این الگو‌ها و به‌کارگیری آن‌ها در زندگی شخصی و اجتماعی بایستی سرلوحه زندگی زنان قرار گیرد.
 
وی در پایان تأکید کرد: با اتخاذ این راهکار‌ها و تلاش برای نهادینه‌سازی آنها، می‌توانیم زنان امروز را به سمت الگوگیری از زنان عاشورا در مسیر خودسازی، مقاومت و تحقق عدالت اجتماعی سوق دهیم.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان