کد خبر: ۱۶۴۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
 عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی: 

گام اول زیارت اربعین انسان‌سازی است

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: زیارت اربعین در گام اول در انسان‌سازی، تحولات روحی و ارزش‌های اخلاقی مثل تواضع، عشق‌ورزی، ایثار اثر دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد شریفانی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: فرهنگ زیارت یکی از زیباترین فرهنگ‌های مکتب شیعه است که به صورت خاص شکل‌گرفته که بسیار زیبا، مؤثر و نقش‌آفرین است.

گام اول زیارت اربعین انسان‌سازی است

وی در خصوص جایگاه منحصر به فرد گام‌های زیارت امام حسین (ع) و به ویژه اربعین، تصریح کرد: زیارت اربعین در گام اول در انسان‌سازی، تحولات روحی و ارزش‌های اخلاقی مثل تواضع، عشق‌ورزی، ایثار اثر دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در گام دوم، زیارت اربعین باعث ایجاد جریان‌سازی فرهنگی در کشور می‌شود و در گام سوم، جامعه‌سازی می‌کند؛ یعنی در این مسیر افراد کم‌کم به یک اعتقاد و درک مشترک و می‌رسند و مرزها را در می‌نوردند و دیگر ایرانی و غیرایرانی نمی‌شناسند و برای خود جامعه‌ای مستقلی شکل می‌دهند.

شریفانی اضافه کرد: گام چهارم به افرادی که در مسیر پیاده‌روی هستند یک هویت و تشخص امام حسینی عنایت می‌کند و در گام پنجم مردم امام حسین (ع) را به عنوان برترین و والاترین الگوی خود انتخاب می‌کنند و در نهایت جریان اربعین نقش بزرگ هدایتی خود را در جامعه ایفا می‌کند.

گام اول زیارت اربعین انسان‌سازی است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری یادآور شد: در مسیر اربعین بحث بندگان، جهالت و ذلالت مطرح است، بشریت به آنچه گرفتارش است در مسیر اربعین به یک هدایت انسانی کشیده می‌شود.

وی در ادامه گفت: در نهایت آخرین اثر پیاده‌روی اربعین القا و انتقال معنوی است، انسان ممکن است از راه دور اظهار علاقه و عشق به امام حسین (ع) داشته باشد؛ اما وقتی از نزدیک برویم و خود را در معرض قبر منور امام حسین (ع) قرار دهیم احساس می‌کنیم نورانیتی از آن قبر به قلوب انسان‌ها القا می‌شود که این یک حقیقت زیارت است.

شریفانی در پایان خاطرنشان کرد: کربلا به برکت زیارت امام حسین (ع) دنیایی از آثار معنوی عشق به زیارت و تطهیر گناهان و احساس امنیت روحی و روانی برای انسان‌ها به وجود می‌آورد که به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی یک فضای عجیب و غریبی در کشور یا حتی کشورهای مجاور به وجود آمده است، به امید اینکه این پرچم منتقم خون امام حسین (ع) و بالاترین آثار معنوی، اجتماعی و سیاسی را در دنیا ایجاد کند.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان