کد خبر: ۱۶۵۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
تحلیلگر مسائل اجتماعی گفت: 

اعطای تسهیلات در بانک‌ها منصفانه نیست

تحلیلگر مسائل اجتماعی گفت: متأسفانه اعطای تسهیلات در بانک‌ها منصفانه نیست، فلذا دولت جدید و در رأس آن وزیر اقتصاد و بانک مرکزی می‌بایست طبق آیین‌نامه‌هایی شفاف نه صرفاً ابهام‌انگیز و یا با پایانی باز، این نوع تسهیلات و عدم رعایت حق و انصاف را در نظر بگیرند.

 میلاد رخ بخش بنده در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: این روزها از رسانه‌ها شنیده‌ایم که برخی بانک‌ها حتی بیش از یک میلیارد تومان به کارکنان خود وام داده‌اند، طبق این اخبار بانک مرکزی و اطلاعات فاش شده از بانک‌ها بیش از ۹۱ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها صرف پرداخت وام به کارمندان بانک‌ها و بهتر گفت خودی‌های بانک‌ها شده است.

 وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات و بیشترین قشر معترض در بین عموم مردم اشخاصی هستند که چندین مدت در صفوف وام‌های بانکی خود بودند ازجمله متأهلینی که دنبال وام ازدواج با وجود سختی ثبت‌نام و انتخاب شعبه و اتمام ظرفیت‌هایی که این روزها شاهدش هستیم در سایت بانک مرکزی هستند.

 تحلیلگر مسائل اجتماعی افزود: افراد دیگری که به دنبال وام‌های ودیعه مسکن یا فرزندآوری و یا تصحیلات اشتغال خود هستند، طبیعتاً این روال با توجه به مصاحبه‌هایی که در اخبار داخلی مشاهده شده، روال با انصافی نیست و قطعاً صدای معترضین را بیش از پیش با وجود این شفاف‌سازی خوب بانک مرکزی خواهیم شنید.

 رخ بخش بنده با بیان اینکه اعطای تسهیلات در بانک‌ها منصفانه نیست، مطرح کرد: فلذا دولت جدید و در رأس آن وزیر اقتصاد و بانک مرکزی می‌بایست طبق آیین‌نامه‌هایی شفاف نه صرفاً ابهام‌انگیز و یا با پایانی باز، این نوع تسهیلات و عدم رعایت حق و انصاف را در نظر بگیرند.

 وی در خصوص نحوه بازپرداخت‌ها و سقف دریافت تسهیلات، گفت: باید بازپرداخت‌ها دارای شرایط کاملی باشند که رعایت انصاف نیز با حق تساوی بین مردم و کارکنان داخلی بانک‌ها را برقرار کند.

 تحلیلگر مسائل اجتماعی یادآور شد: همان‌گونه که اخیراً بانک مرکزی هم اعلام کرده است رقم و مقدار این موضوع را در سال گذشته حجم کل تسهیلات پرداختی به کارمندان بانک‌ها (از مجموع ۲۹ بانک و مؤسسه اعتباری) رقمی به ارزش ۹۱ تریلیون و ۵۹۸ میلیارد و ۳۷۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد.

 رخ بخش بنده در خصوص مقررات سخت‌گیرانه‌ای برای پرداخت تسهیلات، بیان کرد: از آنجایی که صف متقاضیان وام‌های بانکی هر روز طویل‌تر می‌شود، اما مبلغ وام‌های پرداختی به بانکداران به طرز چشمگیری افزایش یافته به نحوی که در برخی بانک‌ها نزدیک به یک میلیارد تومان به ازای هر نفر وام پرداخت شده که عمدتاً با بهره پایین و بازپرداخت طولانی‌مدت نیز است.
 وی اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد بانک‌ها به میزان بسیار کلانی به زیرمجموعه‌های خود وام داده‌اند، بنابراین در چنین ساختاری نه مردم و نه بخش خصوصی جایگاه دریافت وام را ندارند و متأسفانه اقتصاد ایران نیز بانک محور است.

 تحلیلگر مسائل اجتماعی پایان افزود: بیش از ۹۰درصد تأمین مالی اقتصاد ایران از کانال بانک‌ها انجام می‌شود که همین مسئله موجب شده است هم بخش خصوصی و هم مردم در سطح خرد قفل شده‌اند و به منابع بانک‌ها دسترسی ندارند.

انتهای خبر/224224

برچسب ها: وام ، تسهیلات ، بانک
نظرات بینندگان