کد خبر: ۱۶۵۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۳ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
مدرس دانشگاه تهران بیان کرد:

امام رضا (ع) الگوی صداقت و راست‌گویی

مدرس دانشگاه تهران گفت: یکی از ارزش‌هایی که امام رضا (ع) خیلی به آن توجه می‌کردند، بحث صداقت و راست‌گویی بود، که ایشان خود الگوی برتر صداقت و راستگویی در میان اطرافیان بودند.

حدیث زارعی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: یکی از ارزش‌هایی که امام رضا (ع) خیلی به آن توجه می‌کردند، بحث صداقت و راست‌گویی بود، که ایشان خود الگوی برتر صداقت و راستگویی در میان اطرافیان بودند.

وی یادآور شد: ما نباید فقط حدیث یا قرآن بخوانیم و هیچ‌گونه بار علمی و عملی نداشته باشیم؛ زیرا اخلاق هم دارای دو بعد فردی و اجتماعی است، نیمی از خردمندی انسان به جایگاهش در هستی برمی‌گردد که به ابزارهای هستی، معرفت و شناخت دارد که چگونه، چرا و چه زمانی باید صداقت داشته باشد.

مدرس دانشگاه تهران تصریح کرد: صدق به معنای دروغ گفتن نیست، صدق یعنی با درون خود محرم باشی به‌گونه‌ای که تمام هستی در مقابل انسان به‌عنوان یک موجود سخاوتمند است به این شکل که انسانی که در مسیر سیر و سلوک الهی طی می‌کند، باید در قوه خیال خود هم صادق و طاهر باشد.

زارعی خاطرنشان کرد: خداوند وعده می‌دهد که ای انسان لازمه رعایت فضائل اخلاقی باید قبل از صادق‌بودن، طاهر باشید طبق حسن و قبح ذاتی که در انسان‌ها وجود دارد می‌دانیم که عدالت نیکو است و ظلم و ستم بد است، صدق هم یکی از مسائل فضائل اخلاقی است که امام رضا به آن اشاره می‌کند که باعث نجات انسان است. 

وی در خصوص بیانات امام سجاد (ع) گفت: امام سجاد (ع) می‌فرمایند کسی که دروغ می‌گوید چه دروغ کوچک باشد چه بزرگ، از آن مسیر هدایت دور می‌شود و چنین انسانی موردتوجه اهل‌بیت قرار نمی‌گیرد.

مدرس دانشگاه تهران تأکید کرد: پاک بودن قوه خیال و سپس اعضا و جوارح، پس از فکر و عمل انسان باعث می‌شود انسان صادق شود و صادق‌بودن به این معنا نیست که بشود تجویز کرد، صادق‌بودن تدریجی است و انسان با مدیریت و کنترل قوه خیال خود و سپس تمرین و تکرار عملی می‌تواند به‌ صورت یک ملکه افسانه‌ای ایجاد کند. 

زارعی اظهار کرد: امام رضا (ع) می‌فرمایند اگر می‌خواهید متوجه شوید کسی چقدر ایمان دارد و مؤمن واقعی است راست‌گویی و صداقت ایشان را بسنجید نه به میزان عبادت و نماز شب خواندنش.

وی در پایان افزود: قبل از اینکه انسان بخواهد خود را آماده به فضیلت اخلاقی کند باید از درون خود به‌ویژه قوه خیال خود طاهر و پاک باشد و وقتی انسان طاهر و پاک شد تمام هستی بر انسان جلوه‌گر می‌شود.

انتهای خبر/224224

برچسب ها: شهادت ، امامرضا ، صداقت ، راستگو
نظرات بینندگان